Ja har man inget bättre för sig än att ladda så visst. Jag vill ha snabbladdning på resan så då duger inte 50 kW. De flesta tar nog hellre Superchargernätverket då det kommer vara bäst för de flesta då laddarna finns där de flesta åker. Tycker jag är bra användande av resurser. Sen kan man använda seg laddning via chademoadaptern för de tillfällen det behövs.
Men kära nån. Var klämmer det på dig? bilskrället kommer ju klara av SuC, du kan vara lugn. Det jag och andra påtalar är att det finns MÅNGA CCS där det INTE finns SuC. Det hade hjälpt om bilskrället passade även där.
Inte välja utan komplettera.... inte välja.... inte välja, komplettera. Alltså två st inte en.
SuC slår CCS på fingrarna just nu, det är bara fakta och inget att göra med om man vill ha CCS eller ej.
Inte om du bor i ljungby och åker älmhult, växjö, halmstad...........
Nej men för majoriteten av människornas resor är det så, superchargers ligger där de flesta reser helt enkelt. Att det finns speciella fall ändrar inte det.
Sen hade man ju kunnat köra även din resa och ladda typ2 när man parkerar i någon av städerna någon timme så kan man åka tillbaka till Ljungby från Halmstad. Enda scenariot det hade blivit problem är om man skall köra den resan och sen tillbaka till Ljungby non stop. På sommaren behöver man inte ens typ2 ladda.
Ja har man inget bättre för sig än att ladda så visst. Jag vill ha snabbladdning på resan så då duger inte 50 kW. De flesta tar nog hellre Superchargernätverket då det kommer vara bäst för de flesta då laddarna finns där de flesta åker. Tycker jag är bra användande av resurser. Sen kan man använda seg laddning via chademoadaptern för de tillfällen det behövs.
Men kära nån. Var klämmer det på dig? bilskrället kommer ju klara av SuC, du kan vara lugn. Det jag och andra påtalar är att det finns MÅNGA CCS där det INTE finns SuC. Det hade hjälpt om bilskrället passade även där.
Inte välja utan komplettera.... inte välja.... inte välja, komplettera. Alltså två st inte en.
Adapter där emot är riktigt jäkla B.
Det är nog LarsL uttalande att om Model 3 endast får tillgång till SuC så är Renault Zoe den enda bilen dom år sämre. Om vi tar alla bilresor som svenskar gör, hur många procent skulle gå snabbare med en eGolf som kan ladda max 40 kW på CCS jämfört med en Tesla Model 3 med tillgång till endast typ2 trefas och supercharger? Du kan mycket väl ha en resa som skulle gå snabbare med eGolf men jag skulle inte bli förvånad om Model 3 hade fungerat bättre för 80-90% av alla långresor.
Ja har man inget bättre för sig än att ladda så visst. Jag vill ha snabbladdning på resan så då duger inte 50 kW. De flesta tar nog hellre Superchargernätverket då det kommer vara bäst för de flesta då laddarna finns där de flesta åker. Tycker jag är bra användande av resurser. Sen kan man använda seg laddning via chademoadaptern för de tillfällen det behövs.
Men kära nån. Var klämmer det på dig? bilskrället kommer ju klara av SuC, du kan vara lugn. Det jag och andra påtalar är att det finns MÅNGA CCS där det INTE finns SuC. Det hade hjälpt om bilskrället passade även där.
Inte välja utan komplettera.... inte välja.... inte välja, komplettera. Alltså två st inte en.
Adapter där emot är riktigt jäkla B.
Det är nog LarsL uttalande att om Model 3 endast får tillgång till SuC så är Renault Zoe den enda bilen dom år sämre. Om vi tar alla bilresor som svenskar gör, hur många procent skulle gå snabbare med en eGolf som kan ladda max 40 kW på CCS jämfört med en Tesla Model 3 med tillgång till endast typ2 trefas och supercharger? Du kan mycket väl ha en resa som skulle gå snabbare med eGolf men jag skulle inte bli förvånad om Model 3 hade fungerat bättre för 80-90% av alla långresor.
Tack, precis så. Kul med folk som faktiskt läser inläggen innan de svarar.
Kanske dags för en klassning av laddprestanda för bilar:
1. Sämst endast 1-fas ombordladdare ex Renault Kangoo
2. Endast 3-fas 11kW ex B-klass
3. Endast 3-fas ex Renault Zoe
4. Endast Supercharger Model 3(?)
5. Chademo ex Nissan Leaf
6. Supercharger + 3 fas 11kW, Model 3(?)
5. CCS KIA e-Niro + många...
7. Supercharger, ChaDemo-adapter + 3 fas 16kW Model S och X
8. Supercharger, CCS, ChaDemo-adapter + 3 fas 16kW Model 3(?)
Model 3 kan hamna långt ner men också i ett okej område eller i topp.
Kanske dags för en klassning av laddprestanda för bilar:
1. Sämst endast 1-fas ombordladdare ex Renault Kangoo
2. Endast 3-fas 11kW ex B-klass
3. Endast 3-fas ex Renault Zoe
4. Endast Supercharger Model 3(?)
5. Chademo ex Nissan Leaf
6. Supercharger + 3 fas 11kW, Model 3(?)
5. CCS KIA e-Niro + många...
7. Supercharger, ChaDemo-adapter + 3 fas 16kW Model S och X
8. Supercharger, CCS, ChaDemo-adapter + 3 fas 16kW Model 3(?)
Model 3 kan hamna långt ner men också i ett okej område eller i topp.
Ja, så kan man klassa det men ordningen beror nog mycket från person till person. Om du bor i skåne t ex och gör många resor ner i Europa så kan supercharger nog mycket väl klassas högre än CCS. Sen är en annan fråga, tittar vi på idag eller hur vi tror det kommer vara om två år? Köra ner genom Tyskland med CCS med en mängd olika appar och laddkort är kanske inte så kul jämfört med supercharger.
Försökte bara förklara hur jag tänkte med klassningen, faktiskt lite för mig själv också...
Det blir tydligare när man börjar lista och tar fram exempel, liksom. Förmodligen kommer Model 3 att hamna någonstanns i mitten av lista eftersom jag förutsätter att den får 3-fas laddning, även om det så klart inte är säkert heller.
Ja har man inget bättre för sig än att ladda så visst. Jag vill ha snabbladdning på resan så då duger inte 50 kW. De flesta tar nog hellre Superchargernätverket då det kommer vara bäst för de flesta då laddarna finns där de flesta åker. Tycker jag är bra användande av resurser. Sen kan man använda seg laddning via chademoadaptern för de tillfällen det behövs.
Men kära nån. Var klämmer det på dig? bilskrället kommer ju klara av SuC, du kan vara lugn. Det jag och andra påtalar är att det finns MÅNGA CCS där det INTE finns SuC. Det hade hjälpt om bilskrället passade även där.
Inte välja utan komplettera.... inte välja.... inte välja, komplettera. Alltså två st inte en.
Adapter där emot är riktigt jäkla B.
Det blir någon kortslutning för vissa Teslamänniskor när man nämner CCS. Speciellt nuvarande ägare. Blir nog lite annat ljud i skällan när det står drösar med Model 3 i kö på var och varannan SuC.
Tesla Model Y 2022 Deep Blue LR 20" Dragkrok Cineastknapp
Ja har man inget bättre för sig än att ladda så visst. Jag vill ha snabbladdning på resan så då duger inte 50 kW. De flesta tar nog hellre Superchargernätverket då det kommer vara bäst för de flesta då laddarna finns där de flesta åker. Tycker jag är bra användande av resurser. Sen kan man använda seg laddning via chademoadaptern för de tillfällen det behövs.
Men kära nån. Var klämmer det på dig? bilskrället kommer ju klara av SuC, du kan vara lugn. Det jag och andra påtalar är att det finns MÅNGA CCS där det INTE finns SuC. Det hade hjälpt om bilskrället passade även där.
Inte välja utan komplettera.... inte välja.... inte välja, komplettera. Alltså två st inte en.
Adapter där emot är riktigt jäkla B.
Det blir någon kortslutning för vissa Teslamänniskor när man nämner CCS. Speciellt nuvarande ägare. Blir nog lite annat ljud i skällan när det står drösar med Model 3 i kö på var och varannan SuC.
Snarare sagt blir det kortslutning hos massa ickeägare som blir upprörda utan att läsa inläggen. Så som nätverken ser ut idag är SuC bättre för de flesta så att Model 3an skulle vara näst sämsta elbilen för att den saknar CCS är ju komiskt. Det var alltså det diskussionen handlade om.
Om inte Tesla bygger ut och/eller höjer priserna på laddning kommer det tills sist bli kö oavsett om det finns CCS eller ej. Tror dock inte model 3 ägarna kommer åka till Ionity och ladda för de priserna de sagt de vill ta om Tesla fortsätter ta sina priser.
Om det inträffar blir det väl en Taycan för mig, om de lyckats bygga laddare...
Själv gillar jag att de slutat med gratis laddning och hoppas priserna ökar så de får massvis med kapital för fler laddare.
Senast redigerad av OfarligTesla, redigerad totalt 1 gånger.
Kan ju mycket väl vara/bli som på tex e-Golf. Dvs att man har ett skyddande plastlock över de två stora stiften eftersom de kanske kommer användas väldigt sällan.
Då stämmer både placeringen OCH att de nedre stiften inte syns på bilderna.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Nu rör ju tråden visserligen Model 3 men jag har svårt att se att Model 3 skulle få CCS utan att S och X får det samtidigt?
Detta tror jag verkligen inte stoppar tesla, däremot om de blir CCS på M3 så lär de komma på s och x vid nästa större face-lift vilket sägs vara pågång inom en inte alltför avlägsen framtid.
Jag tror inte de är så oroliga, det är helt enkelt två olika typer av bilar. Dels är de olika storleksmässigt men dels verkar de även vara duktiga på att plocka bort tillräckligt mycket för att få S och X att verka mer premium utan att 3 uppfattas som billig.
Min far har varit och klämt på 3an i USA och säger att den upplevs väldigt bra innuti och inte alls så plastig som han trodde, dock tyckte han en S kändes mer premium när man kände och klämde sa han. Plastig pianofinish i 3an, inge alcantaratak, ratten mer plastig i 3an och inget oavbrutet glastak i 3an är några saker han nämnde. Han är en fantast av tyska bilar så att han tycker interiören upplevs väldigt bra är ett bra betyg för 3an.