Ingen CCS på Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

xalerius
Inlägg: 2
Blev medlem: 06 jan 2017 14:01

Re: Ingen CCS på Model 3

Inlägg av xalerius »

Nu rör ju tråden visserligen Model 3 men jag har svårt att se att Model 3 skulle få CCS utan att S och X får det samtidigt?
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4873
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ingen CCS på Model 3

Inlägg av chaffis75 »

xalerius skrev:
Nu rör ju tråden visserligen Model 3 men jag har svårt att se att Model 3 skulle få CCS utan att S och X får det samtidigt?
Detta tror jag verkligen inte stoppar tesla, däremot om de blir CCS på M3 så lär de komma på s och x vid nästa större face-lift vilket sägs vara pågång inom en inte alltför avlägsen framtid.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ingen CCS på Model 3

Inlägg av LarsL »

Nä att göra Model 3 bättre verkar än Model S och X inte alls vara ett problem för Tesla, även om de ett tag försökte hävda att det var så.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Ingen CCS på Model 3

Inlägg av OfarligTesla »

Jag tror inte de är så oroliga, det är helt enkelt två olika typer av bilar. Dels är de olika storleksmässigt men dels verkar de även vara duktiga på att plocka bort tillräckligt mycket för att få S och X att verka mer premium utan att 3 uppfattas som billig.

Min far har varit och klämt på 3an i USA och säger att den upplevs väldigt bra innuti och inte alls så plastig som han trodde, dock tyckte han en S kändes mer premium när man kände och klämde sa han. Plastig pianofinish i 3an, inge alcantaratak, ratten mer plastig i 3an och inget oavbrutet glastak i 3an är några saker han nämnde. Han är en fantast av tyska bilar så att han tycker interiören upplevs väldigt bra är ett bra betyg för 3an.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7319
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Ingen CCS på Model 3

Inlägg av TiborBlomhall »

Användarvisningsbild
Teslalink
Teslaägare
Inlägg: 264
Blev medlem: 28 jun 2015 21:27

Re: Ingen CCS på Model 3

Inlägg av Teslalink »

Lycka och glädje!
Model 3 LR AWD 19"
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ingen CCS på Model 3

Inlägg av Bjelke »

Jackpo(r)t! :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Verdi

Re: Ingen CCS på Model 3

Inlägg av Verdi »

Bara nu inte Tesla ser det här som en ursäkt för att sluta bygg på SuC-nätverket.
Användarvisningsbild
JorgenM
Teslaägare
Inlägg: 137
Blev medlem: 27 maj 2015 15:10
Ort: Uppsala

Re: Ingen CCS på Model 3

Inlägg av JorgenM »

Kan man tolka in att 3:an kommer att få ett rent ccs uttag (och inte ett SuC uttag + ccs pinnar), varför ska de annars sätta ccs kontakter på alla SuC:s?

Antar att det kan finnas regler på att om man ska bygga ett CCS uttag att man inte får förändra(förbättra) något?

/Jörgen
Användarvisningsbild
Jjonas
Teslaägare
Inlägg: 318
Blev medlem: 15 sep 2018 08:21
Ort: Stockholm

Re: Ingen CCS på Model 3

Inlägg av Jjonas »

Det verkar ju även komma en adapter till S och X. Intressant nog.
Tesla Model Y 2022 Deep Blue LR 20" Dragkrok Cineastknapp
Användarvisningsbild
Jjonas
Teslaägare
Inlägg: 318
Blev medlem: 15 sep 2018 08:21
Ort: Stockholm

Re: Ingen CCS på Model 3

Inlägg av Jjonas »

JorgenM skrev:
Kan man tolka in att 3:an kommer att få ett rent ccs uttag (och inte ett SuC uttag + ccs pinnar), varför ska de annars sätta ccs kontakter på alla SuC:s?

Antar att det kan finnas regler på att om man ska bygga ett CCS uttag att man inte får förändra(förbättra) något?

/Jörgen
Fast SuC-uttag i Europa är ett Type2 uttag... Alltså det CCS bygger på. Däremot kan jag tänka mej att Model 3 inte kan supercharga med Type2 kontakt utan behöver Ccs pinnar för detta.
Tesla Model Y 2022 Deep Blue LR 20" Dragkrok Cineastknapp
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Ingen CCS på Model 3

Inlägg av vigge50 »

Model 3 kan därför inte använda vanlig superchargers utan Tesla kommer börja sätta upp dubbla kablar på sina superchargers.
While Tesla owners already have access to the most convenient and reliable charging solutions available between home charging, Supercharging and Destination Charging, we want to expand their ability to charge at third party fast chargers. In advance of Model 3 rollout in Europe, we will be retrofitting our existing Superchargers with dual charge cables to enable Model 3 which will come with a CCS Combo 2 charge port, to use the Tesla Supercharger network. Model S and Model X customers will continue to have full access to the network and a CCS Combo 2 adapter will soon be available to purchase, if desired.
https://electrek.co/2018/11/14/tesla-mo ... s-model-x/
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ingen CCS på Model 3

Inlägg av Jerker »

Nu väntar vi bara på ett positivt besked om dragkroken också, sen har jag inga argument kvar mot 3:an... :?
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Ingen CCS på Model 3

Inlägg av OfarligTesla »

Jag är förvånad, speciellt över att de skall få skapa en adapter till S/X... Undrar om den kommer ha stöd för mer än de 40-50 kW som Chademon klarar.
Användarvisningsbild
JorgenM
Teslaägare
Inlägg: 137
Blev medlem: 27 maj 2015 15:10
Ort: Uppsala

Re: Ingen CCS på Model 3

Inlägg av JorgenM »

Jjonas skrev:
Fast SuC-uttag i Europa är ett Type2 uttag... Alltså det CCS bygger på. Däremot kan jag tänka mej att Model 3 inte kan supercharga med Type2 kontakt utan behöver Ccs pinnar för detta.
Nja det är väl ett typ-2 uttag med en längre kontaktyta, men att man inte får göra en ccs kontakt där typ2:an har en längre kontaktyta, annars förstår jag inte varför de inte skulle göra det?
Användarvisningsbild
JorgenM
Teslaägare
Inlägg: 137
Blev medlem: 27 maj 2015 15:10
Ort: Uppsala

Re: Ingen CCS på Model 3

Inlägg av JorgenM »

Jerker skrev:
Nu väntar vi bara på ett positivt besked om dragkroken också, sen har jag inga argument kvar mot 3:an... :?
Framförallt inte om teknikensvärlds pris på 316 000 kr stämmer ;)
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4873
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ingen CCS på Model 3

Inlägg av chaffis75 »

JorgenM skrev:
Jjonas skrev:
Fast SuC-uttag i Europa är ett Type2 uttag... Alltså det CCS bygger på. Däremot kan jag tänka mej att Model 3 inte kan supercharga med Type2 kontakt utan behöver Ccs pinnar för detta.
Nja det är väl ett typ-2 uttag med en längre kontaktyta, men att man inte får göra en ccs kontakt där typ2:an har en längre kontaktyta, annars förstår jag inte varför de inte skulle göra det?
Ja denna frågan är väldigt intressant. Varför går de inte att kör SuC över typ2 uttaget? Fysiskt är de ju samma kontakt med undantag för längre pinnar men de skapar ju inte problem vid AC ladding på S och X med icke tesla laddbox. Dessutom används ju bara "data" pinnarna + jord (i typ 2 delen) när man laddar CCS så de längre pinnarna bör ju inte vara problem för CCS kontakten i sig.

Sen måste jag avsluta med ett JIPPIE de blev CCS :D :D :D :D
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2402
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Ingen CCS på Model 3

Inlägg av NiklasTesla »

chaffis75 skrev:
JorgenM skrev:
Jjonas skrev:
Fast SuC-uttag i Europa är ett Type2 uttag... Alltså det CCS bygger på. Däremot kan jag tänka mej att Model 3 inte kan supercharga med Type2 kontakt utan behöver Ccs pinnar för detta.
Nja det är väl ett typ-2 uttag med en längre kontaktyta, men att man inte får göra en ccs kontakt där typ2:an har en längre kontaktyta, annars förstår jag inte varför de inte skulle göra det?
Ja denna frågan är väldigt intressant. Varför går de inte att kör SuC över typ2 uttaget? Fysiskt är de ju samma kontakt med undantag för längre pinnar men de skapar ju inte problem vid AC ladding på S och X med icke tesla laddbox. Dessutom används ju bara "data" pinnarna + jord (i typ 2 delen) när man laddar CCS så de längre pinnarna bör ju inte vara problem för CCS kontakten i sig.

Sen måste jag avsluta med ett JIPPIE de blev CCS :D :D :D :D
Ja, hoppas verkligen att det går att ladda på alla befintliga superchargers (såvida Tesla inte hinner lägga till CCS-kabeln på alla befintliga superchargers tills början av 2019 här i Europa)???
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4873
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ingen CCS på Model 3

Inlägg av chaffis75 »

NiklasTesla skrev:
chaffis75 skrev:
JorgenM skrev:
Jjonas skrev:
Fast SuC-uttag i Europa är ett Type2 uttag... Alltså det CCS bygger på. Däremot kan jag tänka mej att Model 3 inte kan supercharga med Type2 kontakt utan behöver Ccs pinnar för detta.
Nja det är väl ett typ-2 uttag med en längre kontaktyta, men att man inte får göra en ccs kontakt där typ2:an har en längre kontaktyta, annars förstår jag inte varför de inte skulle göra det?
Ja denna frågan är väldigt intressant. Varför går de inte att kör SuC över typ2 uttaget? Fysiskt är de ju samma kontakt med undantag för längre pinnar men de skapar ju inte problem vid AC ladding på S och X med icke tesla laddbox. Dessutom används ju bara "data" pinnarna + jord (i typ 2 delen) när man laddar CCS så de längre pinnarna bör ju inte vara problem för CCS kontakten i sig.

Sen måste jag avsluta med ett JIPPIE de blev CCS :D :D :D :D
Ja, hoppas verkligen att det går att ladda på alla befintliga superchargers (såvida Tesla inte hinner lägga till CCS-kabeln på alla befintliga superchargers tills början av 2019 här i Europa)???
Jo man undrar lite hur de bytet ska gå till... lär ju ta lite tid ändå...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ingen CCS på Model 3

Inlägg av LarsL »

Kan det vara så att Model S och X får en adapter så att de kan använda Supercharger? Det blir ju då en adapter för att använda SC och inte en adapter för CCS.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Ingen CCS på Model 3

Inlägg av OfarligTesla »

LarsL skrev:
Kan det vara så att Model S och X får en adapter så att de kan använda Supercharger? Det blir ju då en adapter för att använda SC och inte en adapter för CCS.
Inte enligt Tesla, skall vara dubbla kablar på SuC och en CCS Combo 2 adapter skall släppas till S och X.
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Ingen CCS på Model 3

Inlägg av MangeT »

Är det inte dags att ändra namnet på denna tråd?
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Verdi

Re: Ingen CCS på Model 3

Inlägg av Verdi »

LarsL skrev:
Kan det vara så att Model S och X får en adapter så att de kan använda Supercharger? Det blir ju då en adapter för att använda SC och inte en adapter för CCS.
Nej, dubbla kablar är redan bekräftat som lösningen.

Att kräva adapter av X och S vore ju katastrof. Då måste de nästan skänka bort adaptrarna också. Jag har fri SuC. Jag vill inte betala 5 papp för en adapter.
MaLund13
Inlägg: 385
Blev medlem: 25 feb 2015 16:15
Ort: Göteborg

Re: Ingen CCS på Model 3

Inlägg av MaLund13 »

MangeT skrev:
Är det inte dags att ändra namnet på denna tråd?
Finns redan en tråd som heter "CCS laddning till Model 3" Bild
Skriv svar