Sida 2 av 7

Re: Ingen CCS på Model 3

Postat: 08 nov 2018 18:45
av Svenssons
jeppe_sthlm skrev:
Göteborg Energi/Incharge i GBG ligger på 2.50 för både snabb- och destinationsladdning, men visst - andra kräver abonnemang för att komma ner i de priserna. Clever kostar 99kr/månad för att nå 2.50. Å andra sidan kan man köpa ett flat-rate kort för 399kr/månad
Incharge tar väl 2,40-2,50 kr per minut, inte per kWh, och det från 50 kW snabbladdare vilket det aldrig går att få snabbare än 48 kW ifrån och som jag brukar få 35 kW från. Om man får maximala hastigheten 48 kW under hela ens laddning så kostar det 60 min*2,4 kr/min/48 kWh=3 kr/kWh. Om man istället laddar med snitthastigheten 35 kW blir kostnaden 60 min*2,4 kr/min/35 kW=4,11 kr/kWh vilket är det som jag legat på de gånger som jag laddat med Chademo på Incharge-laddarna. Det är mer än dubbla Teslas pris.

Re: Ingen CCS på Model 3

Postat: 08 nov 2018 18:55
av jeppe_sthlm
Bild

Re: Ingen CCS på Model 3

Postat: 08 nov 2018 19:05
av LarsL
Ganska rejäl nackdel om det inte finns CCS eller ChaDemo till bilen. Kan ju bli rejält svårt att ta sig fram med ett släp om man inte kan ladda mellan Superchargers. Men det blir väl ingen @#&k*#@ dragkrok heller :evil:

Re: Ingen CCS på Model 3

Postat: 08 nov 2018 19:07
av Svenssons
jeppe_sthlm skrev:
Bild
Ser att jag valt fel laddare i staden. Nu är det visserligen inte så ofta jag kör över till Göteborgs norra skärgård men det är bra att de håller så lågt pris. Det är dock inte samma pris på alla Incharge-laddare. De som jag laddat på tar bara betalat per minut vilket jag inte gillar även ifall det inte finns risk att laddaren är upptagen i onödan.

Re: Ingen CCS på Model 3

Postat: 08 nov 2018 20:04
av jeppe_sthlm
Näe - det är väl Göteborgs Energi som är leverantören, men de köper betaltjänsten av incharge. Mycket rimligt pris tycker jag iallafall!

Re: Ingen CCS på Model 3

Postat: 08 nov 2018 20:23
av Henrik Torphammar
jeppe_sthlm skrev:
Näe - det är väl Göteborgs Energi som är leverantören, men de köper betaltjänsten av incharge. Mycket rimligt pris tycker jag iallafall!
80A blir inga 50kW dock.......

Re: Ingen CCS på Model 3

Postat: 08 nov 2018 20:29
av Jjonas
Och där var vi klara med diskussionen om laddning i Göteborg. ;)

Jag hoppas verkligen att dom har hittat ett bra sätt att kombinera SuC via Type2 och CCS. Skulle lätt vara den elbil på marknaden som har mest flexibel laddning.

Re: Ingen CCS på Model 3

Postat: 08 nov 2018 20:48
av LarsL
Jjonas skrev:
Och där var vi klara med diskussionen om laddning i Göteborg. ;)

Jag hoppas verkligen att dom har hittat ett bra sätt att kombinera SuC via Type2 och CCS. Skulle lätt vara den elbil på marknaden som har mest flexibel laddning.
Ja, antingen blir den bäst eller bland de sämsta.

Re: Ingen CCS på Model 3

Postat: 09 nov 2018 06:56
av Laban
LarsL skrev:
Ja, antingen blir den bäst eller bland de sämsta.
Bland de sämsta vet jag inte. Släpper man bara en CHAdeMO adapter så ser jag inget direkt problem, eller om man nu tillsammans med de service center man ska bygga "överallt" även fyller på med SuC's i samma regioner.

Men jag blir lite besviken om de väljer bort CCS. Går det inte att göra det i samma kontakt så kan man väl göra som Audi och sätta en på andra sidan. Det finns ju ett lamphus/lampa även där och storleksmässigt är det inget problem. Om inte som standard så ett tillval.

Re: Ingen CCS på Model 3

Postat: 09 nov 2018 08:29
av jonas
Förstår inte riktigt oron att den saknar CCS. Teslas nät är ju så utbyggt att man behöver inte gå till annan leverantör för att ladda. CCS finns ju i princip bara en och en idag så hittar men en så är risken stor att den är upptagen jmf med SuC.

Jag tycker att CCS är ful klumpig och idag inte ens bättre än Teslas lösning genom användadet av typ 2.

Kan inte de andra gå över till Teslas lösning istället ?

Re: Ingen CCS på Model 3

Postat: 09 nov 2018 08:36
av Jjonas
CCS är snabbladdningstandaren i EU. Blir svårt att rucka på det. Utbyggnaden kommer att vara rejäl närmsta åren, t.ex. när Ionity har fått fart.

Den må vara stor och klumpig men stödjer högre laddningshastighet än SuC. Sen får man inte glömma att CCS går att kombinera med Type 2 eftersom grundkontakten är samma, det är inte Chademo.

Det är ingen nackdel att ha CCS möjlighet utöver SuC. Känns som många nuvarande Teslaägare tror det.... Framför allt är CCS ett mycket bättre alternativ än Chademo, som troligtvis inte kommer att byggas ut i någon större utsträckning.

Re: Ingen CCS på Model 3

Postat: 09 nov 2018 08:38
av Jjonas
jonas skrev:
Förstår inte riktigt oron att den saknar CCS. Teslas nät är ju så utbyggt att man behöver inte gå till annan leverantör för att ladda. CCS finns ju i princip bara en och en idag så hittar men en så är risken stor att den är upptagen jmf med SuC.

Jag tycker att CCS är ful klumpig och idag inte ens bättre än Teslas lösning genom användadet av typ 2.

Kan inte de andra gå över till Teslas lösning istället ?
Så bra är inte Tesla's nät i Sverige. Finns rätt stora luckor. Dessutom behövs det fler platser när Model 3 explosionen kommer till Europa.

Gå in på uppladdning.nu och klicka i både SuC och CCS så fattar du vitsen.

Re: Ingen CCS på Model 3

Postat: 09 nov 2018 08:45
av chaffis75
jonas skrev:
Förstår inte riktigt oron att den saknar CCS. Teslas nät är ju så utbyggt att man behöver inte gå till annan leverantör för att ladda. CCS finns ju i princip bara en och en idag så hittar men en så är risken stor att den är upptagen jmf med SuC.

Jag tycker att CCS är ful klumpig och idag inte ens bättre än Teslas lösning genom användadet av typ 2.

Kan inte de andra gå över till Teslas lösning istället ?
Nej här kan jag verkligen inte hålla med.. SuC är absolut bra och utbyggt på många ställen men inte överallt... Kolla norra Sverige, där blir de inte lätt utan andra snabbladar nätverk. men du kan ju även kör mellan Göteborg och Kalmar eller Göteborg till Karlskrona, då blir de lite omväg om man bara har SuC att ladda vid. Ja de finns säker många fler exempel.
Sen har du fördelen att du kan välja olika matställen och ladda samtidigt och är inte bara bunden till att äta vid samma SuC varje gång du kör mellan Malmö och Stockholm...
Ja CCS skulle kort förklarat tillföra mycket flexibilitet men även möjliggöra resor i norra Sverige.

Att kontakten är ful kan man ha åsikter om men den syns ju inte under luckan så varför de ens skulle påverka vet jag inte...

Re: Ingen CCS på Model 3

Postat: 09 nov 2018 09:07
av jeppe_sthlm
En annan detalj, är att snabbladdare i städer är till stor hjälp om man inte har tillgång till hemmaladdning. Det kommer att ta lång tid innan det sitter laddboxar på alla gator i städerna där man boendeparkerar.

En snabbladdare utanför affären där man storhandlar eller ett par kvarter hemifrån hjälper mycket. Kanske räcker med en laddning i veckan om man har hyggligt stort batteri.

Re: Ingen CCS på Model 3

Postat: 09 nov 2018 09:14
av Henrik Torphammar
jeppe_sthlm skrev:
En snabbladdare utanför affären där man storhandlar eller ett par kvarter hemifrån hjälper mycket. Kanske räcker med en laddning i veckan om man har hyggligt stort batteri.
Jag håller med dig! I Halmstad finns två st CCS mitt emot Busfabriken. Mycket mycket mycket bättre än att sitta på nån herrgård mitt i ingenstans med en kaffe för samma 159kr.

Det går ju alltid att skjuta ner allt vad CCS/CHAdeMO heter av Nej-sägarna genom att hävda hemmaladdning är det som gäller. Vi får hålla tummarna och dom som inte vill ha CCS får sitta och kura i sina S/X istället.

Re: Ingen CCS på Model 3

Postat: 09 nov 2018 09:17
av zyax
Henrik Torphammar skrev:
jeppe_sthlm skrev:
En snabbladdare utanför affären där man storhandlar eller ett par kvarter hemifrån hjälper mycket. Kanske räcker med en laddning i veckan om man har hyggligt stort batteri.
Jag håller med dig! I Halmstad finns två st CCS mitt emot Busfabriken. Mycket mycket mycket bättre än att sitta på nån herrgård mitt i ingenstans med en kaffe för samma 159kr.

Det går ju alltid att skjuta ner allt vad CCS/CHAdeMO heter av Nej-sägarna genom att hävda hemmaladdning är det som gäller. Vi får hålla tummarna och dom som inte vill ha CCS får sitta och kura i sina S/X istället.
Allt som ger valmöjligheter är självklart bra. CCS kommer vara sjukt mycket större än vad det är idag om några år, SuC-nätverket kommer vara större men inte, för att tala Elon-språk, flera magnituder bättre.

Re: Ingen CCS på Model 3

Postat: 09 nov 2018 09:53
av bonath
Varför inte ha det bästa av två världar.
Tycker man CCS är ful o kass o vedervädig så låt täckbrickan sitta kvar över hålen och använd den inte.
OM jag/nån behöver använda den så är det naturligtvis kanon om möjligheten finns...…………… :!:

Re: Ingen CCS på Model 3

Postat: 09 nov 2018 09:55
av Jerker
Huruvida SuC kan anses vara bra utbyggt i Sverige eller inte beror ju helt på var man bor och vad man har för resvanor. Det finns många som aldrig kan dra nån nytta av SuC utan att åka långa omvägar bara för att ladda.

Re: Ingen CCS på Model 3

Postat: 09 nov 2018 11:00
av Svenssons
Ser det inte ut som att det sitter en plastbit över området runt uttaget?
Plast.png
Jämför med lite tydligare bild på Model 3 från USA enligt dagens nyhet:

Bild

Re: Ingen CCS på Model 3

Postat: 09 nov 2018 11:04
av Teslaspolen
Jag vidhåller min teori at Supercharger 3.0 kommer bli över CCS pinnarna, eftersom Typ-2 kontaktens gränser är nådda med dagens cirka 120 kW.

Kanske har käpprätt åt skogen fel, men det får vi se så småningom.

Re: Ingen CCS på Model 3

Postat: 09 nov 2018 11:09
av Svenssons
Teslaspolen skrev:
Jag vidhåller min teori at Supercharger 3.0 kommer bli över CCS pinnarna, eftersom Typ-2 kontaktens gränser är nådda med dagens cirka 120 kW.

Kanske har käpprätt åt skogen fel, men det får vi se så småningom.
Låter inte som en helt dum idé förutom frågan kvarstår hur de kommer lösa det i USA.

Re: Ingen CCS på Model 3

Postat: 09 nov 2018 11:16
av Teslaspolen
Nej, det är sant. I USA fungerar inte den lösningen... Men vi kan ju hoppas att vi får bästa möjliga lösningen här utan att hållas tillbaka över att det är kaos i laddkontakter där borta.

Re: Ingen CCS på Model 3

Postat: 09 nov 2018 11:21
av Laban
Svenssons skrev:
Teslaspolen skrev:
Jag vidhåller min teori at Supercharger 3.0 kommer bli över CCS pinnarna, eftersom Typ-2 kontaktens gränser är nådda med dagens cirka 120 kW.

Kanske har käpprätt åt skogen fel, men det får vi se så småningom.
Låter inte som en helt dum idé förutom frågan kvarstår hur de kommer lösa det i USA.
i USA består kontakten väl i princip av de pinnar som utgör DC delen i CCS, dvs de nedre två "stora" pinnarna. Tror inte att vi kan anta att den är begränsad till 120 kW. Speciellt inte om man höjer spänningen till låt säga 800V. Detsamma gäller nog även den europeiska kontakten.

Re: Ingen CCS på Model 3

Postat: 09 nov 2018 13:28
av chaffis75
Jag tror ju inte CCS kontakten kommer användas för SUC 3.0 eftersom de då får problem med att den kontakten som sitter på laddsladden inte ens går att koppla in på en modell S idag och jag tro inte riktigt på dubbla sladdar vid varje stall. Men hur de ska lösa de, tja inte en aning.

Re: Ingen CCS på Model 3

Postat: 09 nov 2018 13:47
av Surfaren
Svenssons skrev:
Ser det inte ut som att det sitter en plastbit över området runt uttaget?
Jo, det ser ut som det. Snyggt spanat!