Sida 3 av 7

Re: Ingen CCS på Model 3

Postat: 09 nov 2018 11:09
av Svenssons
Teslaspolen skrev:
Jag vidhåller min teori at Supercharger 3.0 kommer bli över CCS pinnarna, eftersom Typ-2 kontaktens gränser är nådda med dagens cirka 120 kW.

Kanske har käpprätt åt skogen fel, men det får vi se så småningom.
Låter inte som en helt dum idé förutom frågan kvarstår hur de kommer lösa det i USA.

Re: Ingen CCS på Model 3

Postat: 09 nov 2018 11:16
av Teslaspolen
Nej, det är sant. I USA fungerar inte den lösningen... Men vi kan ju hoppas att vi får bästa möjliga lösningen här utan att hållas tillbaka över att det är kaos i laddkontakter där borta.

Re: Ingen CCS på Model 3

Postat: 09 nov 2018 11:21
av Laban
Svenssons skrev:
Teslaspolen skrev:
Jag vidhåller min teori at Supercharger 3.0 kommer bli över CCS pinnarna, eftersom Typ-2 kontaktens gränser är nådda med dagens cirka 120 kW.

Kanske har käpprätt åt skogen fel, men det får vi se så småningom.
Låter inte som en helt dum idé förutom frågan kvarstår hur de kommer lösa det i USA.
i USA består kontakten väl i princip av de pinnar som utgör DC delen i CCS, dvs de nedre två "stora" pinnarna. Tror inte att vi kan anta att den är begränsad till 120 kW. Speciellt inte om man höjer spänningen till låt säga 800V. Detsamma gäller nog även den europeiska kontakten.

Re: Ingen CCS på Model 3

Postat: 09 nov 2018 13:28
av chaffis75
Jag tror ju inte CCS kontakten kommer användas för SUC 3.0 eftersom de då får problem med att den kontakten som sitter på laddsladden inte ens går att koppla in på en modell S idag och jag tro inte riktigt på dubbla sladdar vid varje stall. Men hur de ska lösa de, tja inte en aning.

Re: Ingen CCS på Model 3

Postat: 09 nov 2018 13:47
av Surfaren
Svenssons skrev:
Ser det inte ut som att det sitter en plastbit över området runt uttaget?
Jo, det ser ut som det. Snyggt spanat!

Re: Ingen CCS på Model 3

Postat: 09 nov 2018 15:18
av jonas
Dubblerar man spänningen har dubbla effekten utan att byta uttag. Man kommer långt med typ 2. Det är dessutom enkelt att ha dubbla spänningar i samma SuC.

Så det går att ladda både 800V och 400V med samma laddare, bara det att man använder halva antalet chargers. då den lägre spänningen önskas.

Re: Ingen CCS på Model 3

Postat: 09 nov 2018 15:28
av Svenssons
jonas skrev:
Dubblerar man spänningen har dubbla effekten utan att byta uttag. Man kommer långt med typ 2. Det är dessutom enkelt att ha dubbla spänningar i samma SuC.

Så det går att ladda både 800V och 400V med samma laddare, bara det att man använder halva antalet chargers. då den lägre spänningen önskas.
Det kommer dock inte gå att ladda dagens bilar med 800 V men det är väl aldrig uttalat att dagens bilar kommer kunna ladda i mycket snabbare hastighet? Tvärtom om man tänker på uttalandena som är gjorda under kvartalsmötena.

Re: Ingen CCS på Model 3

Postat: 09 nov 2018 15:32
av jonas
Svenssons skrev:
jonas skrev:
Dubblerar man spänningen har dubbla effekten utan att byta uttag. Man kommer långt med typ 2. Det är dessutom enkelt att ha dubbla spänningar i samma SuC.

Så det går att ladda både 800V och 400V med samma laddare, bara det att man använder halva antalet chargers. då den lägre spänningen önskas.
Det kommer dock inte gå att ladda dagens bilar med 800 V men det är väl aldrig uttalat att dagens bilar kommer kunna ladda i mycket snabbare hastighet? Tvärtom om man tänker på uttalandena som är gjorda under kvartalsmötena.
Riktigt att dagens bilar inte laddar snabbare på dessa nya uppgraderade SuC men man kan fortfarande ladda där till samma hastighet som idag plus att ev nya bilar med 800V kan ladda dubbelt så snabbt på samma laddare, om man nu väljer det spåret i framtiden.

Tror inte dagen bilar (Tesla) klarar högre laddström ändå, möjligtvis att den inte trappar ner lika snabbt.

Re: Ingen CCS på Model 3

Postat: 09 nov 2018 17:20
av Laban
chaffis75 skrev:
Jag tror ju inte CCS kontakten kommer användas för SUC 3.0 eftersom de då får problem med att den kontakten som sitter på laddsladden inte ens går att koppla in på en modell S idag och jag tro inte riktigt på dubbla sladdar vid varje stall. Men hur de ska lösa de, tja inte en aning.
Högre spänning för högre effekt samt befintlig kontakt för SUC 3.0, CCS för laddning via Ionity oav.

Eller en övergång till CCS från och med SUC 3.0 med en adapter för befintliga bilar. Det är trots allt Teslas egna stationer så det bör väl gå att ordna.

Re: Ingen CCS på Model 3

Postat: 09 nov 2018 20:09
av LarsL
Laban skrev:
LarsL skrev:
Ja, antingen blir den bäst eller bland de sämsta.
Bland de sämsta vet jag inte. Släpper man bara en CHAdeMO adapter så ser jag inget direkt problem, eller om man nu tillsammans med de service center man ska bygga "överallt" även fyller på med SuC's i samma regioner.

Men jag blir lite besviken om de väljer bort CCS. Går det inte att göra det i samma kontakt så kan man väl göra som Audi och sätta en på andra sidan. Det finns ju ett lamphus/lampa även där och storleksmässigt är det inget problem. Om inte som standard så ett tillval.
Har den ingen CCS och ingen Chademo, vilket är vad vi ser just nu, så kommer Model 3 vara en av de sämsta bilarna på marknaden vad gäller snabbladdning.

Jämför kartan för Chademo/CCS med den för Superchargers.

Re: Ingen CCS på Model 3

Postat: 09 nov 2018 21:07
av Bjelke
jonas skrev:
Svenssons skrev:
jonas skrev:
Dubblerar man spänningen har dubbla effekten utan att byta uttag. Man kommer långt med typ 2. Det är dessutom enkelt att ha dubbla spänningar i samma SuC.

Så det går att ladda både 800V och 400V med samma laddare, bara det att man använder halva antalet chargers. då den lägre spänningen önskas.
Det kommer dock inte gå att ladda dagens bilar med 800 V men det är väl aldrig uttalat att dagens bilar kommer kunna ladda i mycket snabbare hastighet? Tvärtom om man tänker på uttalandena som är gjorda under kvartalsmötena.
Riktigt att dagens bilar inte laddar snabbare på dessa nya uppgraderade SuC men man kan fortfarande ladda där till samma hastighet som idag plus att ev nya bilar med 800V kan ladda dubbelt så snabbt på samma laddare, om man nu väljer det spåret i framtiden.

Tror inte dagen bilar (Tesla) klarar högre laddström ändå, möjligtvis att den inte trappar ner lika snabbt.
Näe precis, dagens bilar lär inte klara högre effekt, cellerna kan inte laddas fortare än ca en dryg timme ändå,
annan batterikemi eller större batterier är det som skulle kunna utnyttja högre effekt.

Re: Ingen CCS på Model 3

Postat: 09 nov 2018 21:30
av Surfaren
LarsL skrev:
Jämför kartan för Chademo/CCS med den för Superchargers.
Finns det någon karta som visar alla appar, kort, taggar m.m. som behövs för att ladda på alla dessa CCS-laddare? :D

Re: Ingen CCS på Model 3

Postat: 09 nov 2018 21:47
av e5m1r
LarsL skrev:
Laban skrev:
LarsL skrev:
Ja, antingen blir den bäst eller bland de sämsta.
Bland de sämsta vet jag inte. Släpper man bara en CHAdeMO adapter så ser jag inget direkt problem, eller om man nu tillsammans med de service center man ska bygga "överallt" även fyller på med SuC's i samma regioner.

Men jag blir lite besviken om de väljer bort CCS. Går det inte att göra det i samma kontakt så kan man väl göra som Audi och sätta en på andra sidan. Det finns ju ett lamphus/lampa även där och storleksmässigt är det inget problem. Om inte som standard så ett tillval.
Har den ingen CCS och ingen Chademo, vilket är vad vi ser just nu, så kommer Model 3 vara en av de sämsta bilarna på marknaden vad gäller snabbladdning.

Jämför kartan för Chademo/CCS med den för Superchargers.
Kartan är grovt missvisande
SuC med 24 stall är en prick medan 24 CCS är 24 punkter
Vi får jämföra rättvist om vi nu ska göra det

Re: Ingen CCS på Model 3

Postat: 09 nov 2018 22:03
av Walker
Fortfarand gäller det att om man anser Tesla vara en av de sämsta alternativen som måste man faktiskt inte köpa en. Man kan välja fritt bland alla de andra elbilarna som (inte) finns. Eller så fortsätter man med bensin och diesel. Tänk att vi får välja själva.
Hepp

Re: Ingen CCS på Model 3

Postat: 09 nov 2018 22:12
av Verdi
I verkligheten så är SuC överlägset alla andra laddare om man inte måste åka utanför SuC-nätets gränser.

Re: Ingen CCS på Model 3

Postat: 09 nov 2018 23:14
av Jjonas
Verdi skrev:
I verkligheten så är SuC överlägset alla andra laddare om man inte måste åka utanför SuC-nätets gränser.
Absolut. Just nu. Men jag tror att läget kanske är lite annorlunda när det har pumpats in 50-100 tusen Model 3 i Skandinavien.

Re: Ingen CCS på Model 3

Postat: 09 nov 2018 23:15
av lobbin
Det är väl självklart att Chademo-adaptern kommer att fungera när väl Model 3 börjar levereras utanför USA, den är garanterat mjukvarulåst just nu.

Re: Ingen CCS på Model 3

Postat: 09 nov 2018 23:33
av Jeppe_E
e5m1r skrev:
LarsL skrev:
Laban skrev:
LarsL skrev:
Ja, antingen blir den bäst eller bland de sämsta.
Bland de sämsta vet jag inte. Släpper man bara en CHAdeMO adapter så ser jag inget direkt problem, eller om man nu tillsammans med de service center man ska bygga "överallt" även fyller på med SuC's i samma regioner.

Men jag blir lite besviken om de väljer bort CCS. Går det inte att göra det i samma kontakt så kan man väl göra som Audi och sätta en på andra sidan. Det finns ju ett lamphus/lampa även där och storleksmässigt är det inget problem. Om inte som standard så ett tillval.
Har den ingen CCS och ingen Chademo, vilket är vad vi ser just nu, så kommer Model 3 vara en av de sämsta bilarna på marknaden vad gäller snabbladdning.

Jämför kartan för Chademo/CCS med den för Superchargers.
Kartan är grovt missvisande
SuC med 24 stall är en prick medan 24 CCS är 24 punkter
Vi får jämföra rättvist om vi nu ska göra det
Står de 24 stallen på olika ställen eller? ;)

Re: Ingen CCS på Model 3

Postat: 10 nov 2018 06:30
av Laban
Jeppe_E skrev:
Står de 24 stallen på olika ställen eller? ;)
I dagsläget är det väl en av fördelarna. Man vill gärna att laddaren fungerar när man väl kommer dit och helst att de ska vara lediga. Chansen för detta bör vara större med 24 stall vs 1. Hur det ser ut om 3-5 år är en annan femma.

Rent allmänt känns det som ett orealistiskt scenario att Tesla inte skulle stödja varken CHAdeMO eller CCS. Det finns inga tekniska hinder för en adapter för CHAdeMO, det finns inga tekniska hinder för en till kontakt på andra sidan bilen, i lamphuset som nuvarande lösning. Gissningsvis även inte några tekniska hinder för en kombinerad kontakt eftersom det är precis det CCS är. Och vad skulle anledningen att flytta upp kontakten längre upp mot övre kanten om inte för att göra plats för de nedre två pinnarna för DC ?

Re: Ingen CCS på Model 3

Postat: 10 nov 2018 06:43
av Henrik Torphammar
e5m1r skrev:
Kartan är grovt missvisande
SuC med 24 stall är en prick medan 24 CCS är 24 punkter
Vi får jämföra rättvist om vi nu ska göra det
Samtidigt blir ju alla CCS som ligger i samma stad inbakade i samma prick. Så ja, missvisande men ändå rättvis.

Sen tror jag du missat poängen att man vill kunna använda BÄGGE alternativen.

Re: Ingen CCS på Model 3

Postat: 10 nov 2018 06:55
av Laban
Henrik Torphammar skrev:
Sen tror jag du missat poängen att man vill kunna använda BÄGGE alternativen.
Är det verkligen någon som inte vill kunna använda bägge alternativen ? Det här känns som ett stråmannsargument.

Re: Ingen CCS på Model 3

Postat: 10 nov 2018 10:05
av Henrik Torphammar
Laban skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Sen tror jag du missat poängen att man vill kunna använda BÄGGE alternativen.
Är det verkligen någon som inte vill kunna använda bägge alternativen ? Det här känns som ett stråmannsargument.
Argument som att kontakten är för ful och att SuC slår CCS på fingrarna indikerar ju att man inte vill ha CCS snarare än att man kan använda bägge som i vart fall jag förespråkar.

Re: Ingen CCS på Model 3

Postat: 10 nov 2018 10:22
av OfarligTesla
Henrik Torphammar skrev:
Laban skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Sen tror jag du missat poängen att man vill kunna använda BÄGGE alternativen.
Är det verkligen någon som inte vill kunna använda bägge alternativen ? Det här känns som ett stråmannsargument.
Argument som att kontakten är för ful och att SuC slår CCS på fingrarna indikerar ju att man inte vill ha CCS snarare än att man kan använda bägge som i vart fall jag förespråkar.
SuC slår CCS på fingrarna just nu, det är bara fakta och inget att göra med om man vill ha CCS eller ej. Vi har ingen aning om hur lång tid det kommer ta innan CCS nätverket är utbyggt. Förhoppningsvis går det fort men vi vet helt enkelt inte.

Sen är det så att bara för att man inte tycker att CCS är frälsaren så har man något emot om kontakten kommer. Själv blir jag förvånad men glad om 3an får det.

Re: Ingen CCS på Model 3

Postat: 10 nov 2018 10:30
av LarsL
Jag står kvar vid min ståndpunkt att Model 3 kan bli världens absolut bästa elbil gällande laddning om den får CCS och Supercharger med ChaDemo-adapter och dessutom 11kW 3-fas laddning men också en av de sämsta om den bara har Supercharger och 3-fas laddning. Det är väl bara Zoe som är sämre då?

Re: Ingen CCS på Model 3

Postat: 10 nov 2018 10:35
av OfarligTesla
LarsL skrev:
Jag står kvar vid min ståndpunkt att Model 3 kan bli världens absolut bästa elbil gällande laddning om den får CCS och Supercharger med ChaDemo-adapter och dessutom 11kW 3-fas laddning men också en av de sämsta om den bara har Supercharger och 3-fas laddning. Det är väl bara Zoe som är sämre då?
Vad finns det för bilar ute som klarar 100+ kW från massvis av stationer? I dagsläget är det väl typ ingen annan? Hur många av de bilar som har CCS kontakt idag kan ladda i 100+ kW? Hur det ser ut när 3an kommer kan vi bara sia i.