Ny key-fob

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
wector
Teslaägare
Inlägg: 234
Blev medlem: 13 maj 2017 22:02
Ort: Kramfors

Ny key-fob

Inlägg av wector »

Som alla vet har Tesla jobbat på en "vanlig" Key-fob till M3. Nu har den släppts i staterna och sålt slut direkt! Bild

https://shop.tesla.com/us/en/product/ve ... y-fob.html


Den ska inte ha passive entry heller...

https://www.theverge.com/2018/11/9/1807 ... aca69e.jpg[/img]
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ny key-fob

Inlägg av LarsL »

Vad är poängen om den inte gar passiv entry, förutom att folk fattar hur en bilnyckel funkar? Jag menar måste jag ändå ta upp fobben ur fickan och trycka på en knapp så kan jag ju lika gärna fiska upp tesla-kortet och svajpa det över B-stolpen, nör inte telefonen funkar.
Dessutom möjliggör de nu helt plötsligt stölder med sändningsförlängare igen. Hoppas att försäkringsbolagen tar hänsyn till detta så att de med fobb betalar lite högre premie.
Användarvisningsbild
wector
Teslaägare
Inlägg: 234
Blev medlem: 13 maj 2017 22:02
Ort: Kramfors

Re: Ny key-fob

Inlägg av wector »

Det är lite skillnad. Då du behöver swipa kortet på förarsidan så blir det ju lite knepigare om du ska packa in något i trunken t.ex. Med foben så behöver du inte gå fram och tillbaka..
Men ja de borde ha fixat passive entry. Dock har det ju varit en del stölder pga det också, vilket lär skjuta på premierna ännu mer..
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Ny key-fob

Inlägg av vigge50 »

LarsL skrev:
Vad är poängen om den inte gar passiv entry, förutom att folk fattar hur en bilnyckel funkar? Jag menar måste jag ändå ta upp fobben ur fickan och trycka på en knapp så kan jag ju lika gärna fiska upp tesla-kortet och svajpa det över B-stolpen, nör inte telefonen funkar.
Dessutom möjliggör de nu helt plötsligt stölder med sändningsförlängare igen. Hoppas att försäkringsbolagen tar hänsyn till detta så att de med fobb betalar lite högre premie.
Va? Om den inte har passiv entry så finns det ju ingen signal att förlänga ifall du inte kan trycka på nyckeln.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ny key-fob

Inlägg av LarsL »

vigge50 skrev:
LarsL skrev:
Vad är poängen om den inte gar passiv entry, förutom att folk fattar hur en bilnyckel funkar? Jag menar måste jag ändå ta upp fobben ur fickan och trycka på en knapp så kan jag ju lika gärna fiska upp tesla-kortet och svajpa det över B-stolpen, nör inte telefonen funkar.
Dessutom möjliggör de nu helt plötsligt stölder med sändningsförlängare igen. Hoppas att försäkringsbolagen tar hänsyn till detta så att de med fobb betalar lite högre premie.
Va? Om den inte har passiv entry så finns det ju ingen signal att förlänga ifall du inte kan trycka på nyckeln.
Nä, okej så kanske det funkar... och det är väl logiskt då att det inte finns.

Förstår fortfarande inte poängen med produkten?
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5969
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Ny key-fob

Inlägg av Remuz »

Bra för äldre som inte vet hur en telefon funkar?
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ny key-fob

Inlägg av LarsL »

Remuz skrev:
Bra för äldre som inte vet hur en telefon funkar?
Jo, precis! Bra för folk som inte vill ändra sig eller ta till sig ny teknik... men är det en målgrupp för Model 3?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ny key-fob

Inlägg av Zalman3 »

LarsL skrev:
Remuz skrev:
Bra för äldre som inte vet hur en telefon funkar?
Jo, precis! Bra för folk som inte vill ändra sig eller ta till sig ny teknik... men är det en målgrupp för Model 3?
En key-fob är bra att ha, nåt som bara fungerar.
Hörde en historia att frun ringde sin man för att hon inte kunde låsa upp bilen.
Tog ca 10 minuter innan de kom på att hon slagit av bluetooth.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
westerlund
Teslaägare
Inlägg: 89
Blev medlem: 27 jul 2017 12:09

Re: Ny key-fob

Inlägg av westerlund »

Passive entry kommer inte funka eftersom det kräver en radiosändare i foben och en mottagare i bilen, något som M3 inte har. Att köra det över bluetooth är inget alternativ pga att batteriet skulle ta slut på nolltid.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ny key-fob

Inlägg av LarsL »

Zalman3 skrev:
LarsL skrev:
Remuz skrev:
Bra för äldre som inte vet hur en telefon funkar?
Jo, precis! Bra för folk som inte vill ändra sig eller ta till sig ny teknik... men är det en målgrupp för Model 3?
En key-fob är bra att ha, nåt som bara fungerar.
Hörde en historia att frun ringde sin man för att hon inte kunde låsa upp bilen.
Tog ca 10 minuter innan de kom på att hon slagit av bluetooth.
Och varför tog hon inte då upp kortet och kom in i bilen? För hon hade inte med sig kortet? Vad händer om hon inte har med sig fobben, jo samma sak! Möjligtvis då att frun fattar att en fobb ska man ha med sig när man kör bil, men samtidigt kan jag sätta en Storstrut på att hon hade med sig (hans?) kreditkort.
Användarvisningsbild
hanst
Teslaägare
Inlägg: 172
Blev medlem: 28 mar 2017 23:37
Ort: Täby

Re: Ny key-fob

Inlägg av hanst »

Jag tror bara att det är så enkelt att det inte ännu finns stöd för passive entry i programvaran för m3.
MS LR -23
MS 100D -18
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Ny key-fob

Inlägg av oscfor »

westerlund skrev:
Passive entry kommer inte funka eftersom det kräver en radiosändare i foben och en mottagare i bilen, något som M3 inte har. Att köra det över bluetooth är inget alternativ pga att batteriet skulle ta slut på nolltid.
X kör bluetooth.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
Jjonas
Teslaägare
Inlägg: 318
Blev medlem: 15 sep 2018 08:21
Ort: Stockholm

Re: Ny key-fob

Inlägg av Jjonas »

LarsL skrev:
Zalman3 skrev:
LarsL skrev:
Remuz skrev:
Bra för äldre som inte vet hur en telefon funkar?
Jo, precis! Bra för folk som inte vill ändra sig eller ta till sig ny teknik... men är det en målgrupp för Model 3?
En key-fob är bra att ha, nåt som bara fungerar.
Hörde en historia att frun ringde sin man för att hon inte kunde låsa upp bilen.
Tog ca 10 minuter innan de kom på att hon slagit av bluetooth.
Och varför tog hon inte då upp kortet och kom in i bilen? För hon hade inte med sig kortet? Vad händer om hon inte har med sig fobben, jo samma sak! Möjligtvis då att frun fattar att en fobb ska man ha med sig när man kör bil, men samtidigt kan jag sätta en Storstrut på att hon hade med sig (hans?) kreditkort.
Trist kommentar. Kanske var han som hade hennes kreditkort? Kan vi inte lämna gubbvärderingarna utan för det här annars så trevliga forumet.
Tesla Model Y 2022 Deep Blue LR 20" Dragkrok Cineastknapp
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ny key-fob

Inlägg av Zalman3 »

Jjonas skrev:
LarsL skrev:
Zalman3 skrev:
LarsL skrev:
Remuz skrev:
Bra för äldre som inte vet hur en telefon funkar?
Jo, precis! Bra för folk som inte vill ändra sig eller ta till sig ny teknik... men är det en målgrupp för Model 3?
En key-fob är bra att ha, nåt som bara fungerar.
Hörde en historia att frun ringde sin man för att hon inte kunde låsa upp bilen.
Tog ca 10 minuter innan de kom på att hon slagit av bluetooth.
Och varför tog hon inte då upp kortet och kom in i bilen? För hon hade inte med sig kortet? Vad händer om hon inte har med sig fobben, jo samma sak! Möjligtvis då att frun fattar att en fobb ska man ha med sig när man kör bil, men samtidigt kan jag sätta en Storstrut på att hon hade med sig (hans?) kreditkort.
Trist kommentar. Kanske var han som hade hennes kreditkort? Kan vi inte lämna gubbvärderingarna utan för det här annars så trevliga forumet.
Ben Sullins fru på Teslanomics som inte kom in i bilen.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ny key-fob

Inlägg av LarsL »

Jjonas skrev:
Trist kommentar. Kanske var han som hade hennes kreditkort? Kan vi inte lämna gubbvärderingarna utan för det här annars så trevliga forumet.
Ledsen att du inte kan hantera ett litet skämt inom parantes och med ett frågetecken efter.

Men mitt seriösa påstående kvarstår, hon hade inte åkt hemifrån utan betalkortet. Fast att glömma bilkortet går så klart och då är det bilens fel?
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5310
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Ny key-fob

Inlägg av Nicke Nyfiken »

LarsL skrev:
Jjonas skrev:
Trist kommentar. Kanske var han som hade hennes kreditkort? Kan vi inte lämna gubbvärderingarna utan för det här annars så trevliga forumet.
Ledsen att du inte kan hantera ett litet skämt inom parantes och med ett frågetecken efter.

Men mitt seriösa påstående kvarstår, hon hade inte åkt hemifrån utan betalkortet. Fast att glömma bilkortet går så klart och då är det bilens fel?
Hon hade med sig telefonen så varför ta med låskortet?

Att man måste ha med sig ett back-up alternativ för att kunna komma in i bilen visar bara hur värdelöst detta nya ”innovativa system” är.
LarsL skrev:
Remuz skrev:
Bra för äldre som inte vet hur en telefon funkar?
Jo, precis! Bra för folk som inte vill ändra sig eller ta till sig ny teknik... men är det en målgrupp för Model 3?
Du kan väl inte på allvar anklaga de första Model 3 ägarna för att var emot ny teknik, och ligga utanför målgruppen för att de vill ha en Key Fob. Så länge den gamla tekniken är mer tillförlitlig och enklare att använda så kommer Key Foben fortsätta att användas.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ny key-fob

Inlägg av LarsL »

Nicke Nyfiken skrev:
LarsL skrev:
Jjonas skrev:
Trist kommentar. Kanske var han som hade hennes kreditkort? Kan vi inte lämna gubbvärderingarna utan för det här annars så trevliga forumet.
Ledsen att du inte kan hantera ett litet skämt inom parantes och med ett frågetecken efter.

Men mitt seriösa påstående kvarstår, hon hade inte åkt hemifrån utan betalkortet. Fast att glömma bilkortet går så klart och då är det bilens fel?
Hon hade med sig telefonen så varför ta med låskortet?

Därför att telefonen inte alltid funkar... vilket bevisades.

Det måste ju vara 100ggr lättare att ha med sig ett litet kort än en stor fobb eller hur?
Användarvisningsbild
perre
Teslaägare
Inlägg: 376
Blev medlem: 19 nov 2018 18:52
Ort: Bandhagen

Re: Ny key-fob

Inlägg av perre »

Vad händer om telefonen blir stulen? Kan tjuven då låsa upp bilen och köra iväg bara genom att närma sig bilen.
Samma fråga om key-fob. Räcker det att ha fobben med sig för att vem som helst ska kunna köra iväg med bilen?

Så fungerade mitt lås till ytterdörren och jag blev bestulen på telefonen. Gissa om jag slog av den funktionen snabbt så att man manuellt måste antingen slå en pinkod eller starta en app i telefonen.
Model 3 LR AWD
Användarvisningsbild
Bejje
Teslaägare
Inlägg: 303
Blev medlem: 17 nov 2018 18:35

Re: Ny key-fob

Inlägg av Bejje »

Tycker det är klockrent med en key-fob.
Jag lämnar oftare och oftare telefonen hemma (pröva, man överlever faktiskt!) när jag ska iväg och tycker en key-fob känns mer "ordentlig" än ett kort.

1 April 2016, 04:41: Reservation lagd
12 April 2019, 06:56: Pearl White SR+ Model 3 beställd
24 Juni 2019, 15:17: Uthämtad!

26 Maj 2021, 13:47: Beställning lagd
4 Juni 2021, 14:40: Uthämtad!
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Ny key-fob

Inlägg av Monark1954 »

Passiv entry i version Model 3 verkar enligt instruktionsfilmen vara att i appen aktivera "öppna bilen" med bluetooth på.
När man sen närmar sig bilen låser den upp sig.
Går inte "reläa" telefonen då funktionen bara är aktiv i princip som att låsa upp bilen innan man går ut och sen antar jag att den stänger av sig när man kört iväg. Mycket intressanta saker att testa när man fått bilen.

Har tillbehöret FOB liknande funktion kommer jag nog köpa en FOB.

FOB är mycket enklare att förvara och ta ut ur bilen när man går.
En FOB viker sig inte som ett plastkort som man fuskar och stoppar i fickan i stället för i plånboken.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Skriv svar