Model 3 - officiell Sverigepremiär imorgon 14/11!

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Model 3 - officiell Sverigepremiär imorgon 14/11!

Inlägg av Surfaren »

Jag skulle nog hellre se tillvalet "dörrvärme" än rattvärme, då jag prioriterar att alls komma in i bilen framför att få händerna värmda medan jag kör. :D
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11846
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Model 3 - officiell Sverigepremiär imorgon 14/11!

Inlägg av HelectriC »

Surfaren skrev:
Jag skulle nog hellre se tillvalet "dörrvärme" än rattvärme, då jag prioriterar att alls komma in i bilen framför att få händerna värmda medan jag kör. :D
ääh överskattat. Förvärmer du i 17timmar så får du upp handtagen. Ingen fara!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Model 3 - officiell Sverigepremiär imorgon 14/11!

Inlägg av Jeppe_E »

HelectriC skrev:
Surfaren skrev:
Jag skulle nog hellre se tillvalet "dörrvärme" än rattvärme, då jag prioriterar att alls komma in i bilen framför att få händerna värmda medan jag kör. :D
ääh överskattat. Förvärmer du i 17timmar så får du upp handtagen. Ingen fara!
Nyhet från Tesla; Varje Modell 3 kommer att levereras med ett uppfällbart partytält för att skydda bilen mot snö och underkylt regn när den står parkerad. :lol:
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
ippii
Teslaägare
Inlägg: 639
Blev medlem: 02 okt 2018 15:38
Ort: Malmö

Re: Model 3 - officiell Sverigepremiär imorgon 14/11!

Inlägg av ippii »

Kan vi inte döpa om alla trådar här på forumet till "Buskis- och off topic-tråden"? :roll: :D
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Model 3 - officiell Sverigepremiär imorgon 14/11!

Inlägg av Bjelke »

Äsch då, allt som skrivs i den här tråden efter den 14/11 är ju off topic iaf :ugeek:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
tor
Teslaägare
Inlägg: 479
Blev medlem: 09 nov 2017 20:34

Re: Model 3 - officiell Sverigepremiär imorgon 14/11!

Inlägg av tor »

Design studion har tydligen öppnat i Kina nu (enligt elektrec). Undrar om det är på G i europa också?

Edit:
Jag tolkade nog artikeln fel. Det är nog order som öppnas i Kina....

https://electrek.co/2018/11/16/tesla-mo ... el-design/
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Model 3 - officiell Sverigepremiär imorgon 14/11!

Inlägg av Jerker »

Vad skulle vara skillnaden? Det är ju en bild på konfiguratorn.
Användarvisningsbild
tor
Teslaägare
Inlägg: 479
Blev medlem: 09 nov 2017 20:34

Re: Model 3 - officiell Sverigepremiär imorgon 14/11!

Inlägg av tor »

Jerker skrev:
Vad skulle vara skillnaden? Det är ju en bild på konfiguratorn.

Ledsen för ett förvirrat inlägg. Försökte ta hand om barn som tog telefon samtidigt....

När man ser på bilderna så måste det ju vara designstudion, alltså nästa steg som vi i SE väntar på. Vi har ju kunnat beställa i över 3 år. Kanske bara jag som inte är insatt i begreppen här men det är vad jag menar.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Model 3 - officiell Sverigepremiär imorgon 14/11!

Inlägg av Jerker »

tor skrev:
Jerker skrev:
Vad skulle vara skillnaden? Det är ju en bild på konfiguratorn.

Ledsen för ett förvirrat inlägg. Försökte ta hand om barn som tog telefon samtidigt....

När man ser på bilderna så måste det ju vara designstudion, alltså nästa steg som vi i SE väntar på. Vi har ju kunnat beställa i över 3 år. Kanske bara jag som inte är insatt i begreppen här men det är vad jag menar.
Kan tänka mig att de nu vill sondera efterfrågan i Kina, särskilt med tanke på att priset är mycket dyrare nu p.g.a. på tullarna. Sen öppnar de designstudion här i Europa. Om en vecka eller två?
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Model 3 - officiell Sverigepremiär imorgon 14/11!

Inlägg av StefL »

tor skrev:
Jerker skrev:
Vad skulle vara skillnaden? Det är ju en bild på konfiguratorn.

Ledsen för ett förvirrat inlägg. Försökte ta hand om barn som tog telefon samtidigt....

När man ser på bilderna så måste det ju vara designstudion, alltså nästa steg som vi i SE väntar på. Vi har ju kunnat beställa i över 3 år. Kanske bara jag som inte är insatt i begreppen här men det är vad jag menar.
Vi har inte kunnat beställa - endast reservera. Beställer gör man när man bestämmer konfiguration och tecknar en bindande order för just sin bil. Så om det är order (beställning) det handlar om måste självklart konfiguratorn vara öppen.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Model 3 - officiell Sverigepremiär imorgon 14/11!

Inlägg av Jerker »

I artikeln står det att Elon igår sade att man kan förvänta sig leveranser i Kina under mars eller april. Så om de öppnar designstudion där före Europa så kan vi alltså inte förvänta oss leveranser förrän under kvartal 2.
Senast redigerad av Jerker, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Model 3 - officiell Sverigepremiär imorgon 14/11!

Inlägg av StefL »

Jerker skrev:
I artikeln står det att Elon igår sade att man kan frövänta sig leveranser i Kina under mars eller april. Så om de öppnar designstudion där före Europa så kan vi alltså inte förvänta oss leveranser förrän under kvartal 2.
Som jag alltid har sagt - en viss speciell torsdag i slutet av maj :lol:
Man får bara hoppas att de med hänsyn till dagens signifikans gör ett undantag och har öppet fast det är en helgdag (vilket jag ärligt talat upptäckte först nu...)
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Model 3 - officiell Sverigepremiär imorgon 14/11!

Inlägg av Jerker »

Jaf flyttar diskussionen om designstudion till en ny tråd!

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 51&t=13938
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Model 3 - officiell Sverigepremiär imorgon 14/11!

Inlägg av Svenssons »

Jerker skrev:
I artikeln står det att Elon igår sade att man kan förvänta sig leveranser i Kina under mars eller april. Så om de öppnar designstudion där före Europa så kan vi alltså inte förvänta oss leveranser förrän under kvartal 2.
Han har också sagt att första leveranserna i Europa sker under Q1.
“We expect to start producing a significant volume for Europe in January, and obviously take some time to ship. So deliveries, probably if we finish the deliveries in Europe kind of in the late February, March timeframe.”
https://electrek.co/2018/10/25/tesla-mo ... elon-musk/

Han har också sagt att Europa ligger strax före Kina (på kvartalsmötet vill jag minnas).
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Model 3 - officiell Sverigepremiär imorgon 14/11!

Inlägg av OfarligTesla »

Någon som varit i Mall of Scandinavia nu idag och vet om det är kaos? Funderar på att dra dit men vill ju inte stå i kö en timme.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Model 3 - officiell Sverigepremiär imorgon 14/11!

Inlägg av lator »

Tars skrev:
Är här nu.
Ganska kul när man kommer fram, och utan att säga att man har reserver en, så vet de vad man heter.
Inget som jag kan påstå att jag upplevde ca en timme efter dig... ;-)

Tog svängen förbi MoS på tordagskvällen då jag ändå skulle åka hem från Göteborg... Hade tur och hittade en stor p-plats där jag fick plats med min lastbil. :)
Ingen lång kö men det ramlade in folk hela tiden. Kul att äntligen få se skapelsen som jag och många andra väntat på nu i 959 dagar... :o
Jag tycker att de har lyckats få fason på karosspassning och den gav ett bra intryck. Fram sitter jag med mina 190 cm väldigt bra men det skulle vara trevligt med en utdragbar stolsdyna så att man fick lite bättre stöd för låren. Bak gick det inte så lätt att komma in dock utan att flytta fram stolen lite. Takhöjden var tillräcklig men inget mer. Skulle nog avstå längre vistelser där tyvärr. Bagaget var ok. ingen störande kant när man fäller ryggstöd även om det inte blir platt utan en slags hoppbacke...

Totalintrycket blev godkänt. Står fortfarande i valet och kvalet om jag ska köpa en MS eller fortsätta att vänta på 3:an. Kommer säkert att ta ganska länge innan de levererar en $35.000 här i Sverige... :(
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
samuelsu
Teslaägare
Inlägg: 189
Blev medlem: 07 jun 2017 09:16
Ort: Umeå

Re: Model 3 - officiell Sverigepremiär imorgon 14/11!

Inlägg av samuelsu »

OfarligTesla skrev:
Någon som varit i Mall of Scandinavia nu idag och vet om det är kaos? Funderar på att dra dit men vill ju inte stå i kö en timme.
Står i kö nu. De sa ca 40min.
Audi e-tron 55 Proline Advanced S-Line black -20
Husvagn Adria 663KP, 1700kg enkelaxel (3,7-4,2 kWh/mil)
Passat GTE -18 (såld)
MS 70D AP1 -16 (såld)
Leaf 24 -14 (såld)
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Model 3 - officiell Sverigepremiär imorgon 14/11!

Inlägg av OfarligTesla »

samuelsu skrev:
OfarligTesla skrev:
Någon som varit i Mall of Scandinavia nu idag och vet om det är kaos? Funderar på att dra dit men vill ju inte stå i kö en timme.
Står i kö nu. De sa ca 40min.
Japp, jag var där och vände i dörren när de sa 40 min. Får testa en kväll i veckan
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Model 3 - officiell Sverigepremiär imorgon 14/11!

Inlägg av lator »

OfarligTesla skrev:
samuelsu skrev:
OfarligTesla skrev:
Någon som varit i Mall of Scandinavia nu idag och vet om det är kaos? Funderar på att dra dit men vill ju inte stå i kö en timme.
Står i kö nu. De sa ca 40min.
Japp, jag var där och vände i dörren när de sa 40 min. Får testa en kväll i veckan
Lätt att vända i dörren när man bor där... inte om man har+50 mil dit. :(
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Model 3 - officiell Sverigepremiär imorgon 14/11!

Inlägg av TiborBlomhall »

Det blir nog hög tryck hela helgen. Enligt Google är det minst besökare i MoS på morgnar och förmiddagar.
Användarvisningsbild
samuelsu
Teslaägare
Inlägg: 189
Blev medlem: 07 jun 2017 09:16
Ort: Umeå

Re: Model 3 - officiell Sverigepremiär imorgon 14/11!

Inlägg av samuelsu »

lator skrev:
OfarligTesla skrev:
samuelsu skrev:
OfarligTesla skrev:
Någon som varit i Mall of Scandinavia nu idag och vet om det är kaos? Funderar på att dra dit men vill ju inte stå i kö en timme.
Står i kö nu. De sa ca 40min.
Japp, jag var där och vände i dörren när de sa 40 min. Får testa en kväll i veckan
Lätt att vända i dörren när man bor där... inte om man har+50 mil dit. :(
Exakt. Har man åkt hit från Umeå kan man nog vänta en stund, tänkte jag. Det tog nog bara 20 min. Försökte snegla på skärmen där de hade alla svenska reservationer för att läsa radnumren (excel) men misslyckades. :)
Audi e-tron 55 Proline Advanced S-Line black -20
Husvagn Adria 663KP, 1700kg enkelaxel (3,7-4,2 kWh/mil)
Passat GTE -18 (såld)
MS 70D AP1 -16 (såld)
Leaf 24 -14 (såld)
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Model 3 - officiell Sverigepremiär imorgon 14/11!

Inlägg av Walker »

TiborBlomhall skrev:
Det blir nog hög tryck hela helgen. Enligt Google är det minst besökare i MoS på morgnar och förmiddagar.
Tisdag vid öppningsdax m a o. 8-)
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
p1457
elbilist
Inlägg: 297
Blev medlem: 29 nov 2017 00:51

Re: Model 3 - officiell Sverigepremiär imorgon 14/11!

Inlägg av p1457 »

samuelsu skrev:
Försökte snegla på skärmen där de hade alla svenska reservationer för att läsa radnumren (excel) men misslyckades. :)
Jag tänkte åka dit på lördag nästa vecka. Ska ta med mig förstoringsglaset :D
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Model 3 - officiell Sverigepremiär imorgon 14/11!

Inlägg av gellerstam »

Åkte ner från Falun med familjen. De sa ca20min till oss. Vi väljer att vänta. ;-)
6673FFA4-6CFC-4BA9-AC2B-95FC37B23A43.jpeg
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Model 3 - officiell Sverigepremiär imorgon 14/11!

Inlägg av Jeppe_E »

gellerstam skrev:
Åkte ner från Falun med familjen. De sa ca20min till oss. Vi väljer att vänta. ;-)
[/attachment]
Frågan är ju förstås om det är 20 Elon-minuter :lol: :lol: :lol: När stänger Mos? Kanske läge att kolla på övernattning ;)
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Skriv svar