Jag är 190 cm och upplever samma sak. Gillar att ha ratten ganska lågt, då ser jag typ 0-60 och 200-260 på min nuvarande BMW:s hastighetsmätare utan att huka mig. Hade önskat en funktion där jag även kunde få upp hastigheten på mittskärmen.Jeppe_E skrev:Så du menar att biltillverkarna inte kan tillverka bilar så att en 187 cm lång person måste hålla på och huka sig för att se instrumenteringen, eller kanske är det så att du inte ställt in sätet/ratten korrekt???ippodrome skrev:En ratt som dessutom är ivägen för all intressant instrumentering ifall man är åt det längre hållet.Jjonas skrev:Förstår inte hur ni kan vilja besudla den rena fina instrumentbrädan med dylika tingestar.
Ett tips är att vänta tills ni har fått den och ge det några dagar så känns hastighetsmätarens placering hur naturlig som helst. Kan till och med känna att den sitter närmare synfältet än en konventionell hastighetsmätare där man dessutom behöver titta genom en ratt.
Är 187 och måste huka mig för att se hur fort jag kör.
Ser framemot TM3’s mittmonterade skärm!
Model 3 - officiell Sverigepremiär imorgon 14/11!
Moderator: Redaktion
Re: Model 3 - officiell Sverigepremiär imorgon 14/11!
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Re: Model 3 - officiell Sverigepremiär imorgon 14/11!
Klart det går att ha ratten så att man ser men då tycker jag ratten hamnar alldeles för högt.Jeppe_E skrev:Så du menar att biltillverkarna inte kan tillverka bilar så att en 187 cm lång person måste hålla på och huka sig för att se instrumenteringen, eller kanske är det så att du inte ställt in sätet/ratten korrekt???ippodrome skrev:En ratt som dessutom är ivägen för all intressant instrumentering ifall man är åt det längre hållet.Jjonas skrev:Förstår inte hur ni kan vilja besudla den rena fina instrumentbrädan med dylika tingestar.
Ett tips är att vänta tills ni har fått den och ge det några dagar så känns hastighetsmätarens placering hur naturlig som helst. Kan till och med känna att den sitter närmare synfältet än en konventionell hastighetsmätare där man dessutom behöver titta genom en ratt.
Är 187 och måste huka mig för att se hur fort jag kör.
Ser framemot TM3’s mittmonterade skärm!
Jag kan inte riktigt förstå denna inställning till att försvara något som en del upplever som ett problem. Om någon vill ha en HUD för att de vill ha ett instrumentkluster vid ratten, så är det välk okej? Då hjälper det inte med att, du kommer att vänja dig. Vi gillar alla olika. Olika är bra.
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Model 3 - officiell Sverigepremiär imorgon 14/11!
Jag håller med Jjonas. Jag tycker inte man måste flytta blicken längre för att se instrumenten i Model 3 än man måste göra i S/X.Walker skrev:Ursäkta, men är du vindtyrig?Jjonas skrev:Förstår inte hur ni kan vilja besudla den rena fina instrumentbrädan med dylika tingestar.
Ett tips är att vänta tills ni har fått den och ge det några dagar så känns hastighetsmätarens placering hur naturlig som helst. Kan till och med känna att den sitter närmare synfältet än en konventionell hastighetsmätare där man dessutom behöver titta genom en ratt.
Dessutom har jag också problemet att ratten som skymmer instrumenten är en faktor som begränsar mig när jag ska göra min stols- och rattinställning, och jag är 180. Min fru är kortare, hon upplever samma sak. Det blir aldrig riktigt perfekt, och så är det i många bilar.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Model 3 - officiell Sverigepremiär imorgon 14/11!
Det har ju även gjorts förr...
Tesla Model Y 2022 Deep Blue LR 20" Dragkrok Cineastknapp
Re: Model 3 - officiell Sverigepremiär imorgon 14/11!
Inte bra då hellerJjonas skrev:Det har ju även gjorts förr...
Jag har nog inte egentligen något problem med det (tittar väldigt sällan på hastighetsmätaren efterom jag kör till 80-90% på farthållaren. Det känns bara konstigt att efter nästan 30 år bakom ratten börja titta åt höger istället för ner
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Model 3 - officiell Sverigepremiär imorgon 14/11!
Alla kommer nog att vänja sig vid detta, det är ett ickeproblem, själv hade jag säkert tyckt att HUD som komplement varit ytterligare bättre men när man väl satt i bilen så tänkte inte jag på något speciellt annorlunda med att inte ha info precis rakt fram.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Model 3 - officiell Sverigepremiär imorgon 14/11!
Exakt. Själv har jag också kört Renault Scenic i 10 år med hastighetsmätaren på samma ställe som på bilden ovan så jag fattar inte uppståndelsen kring Model 3 instrumentering.Jjonas skrev:Det har ju även gjorts förr...
Man vänjer sig efter en minut. Fast sen när man byter till annan bil läser man alltid av radions frekvens som hastighet
Re: Model 3 - officiell Sverigepremiär imorgon 14/11!
Den central instrumenteringen var bland det bästa på min Toyota Verso. Kunde man snegla på farten samtidigt som man kollade på vägen...
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Model 3 - officiell Sverigepremiär imorgon 14/11!
En del versioner av Mini är ju också hastighetsmätaren centrerad.
Model 3 har ju hastigheten mer mot föraren då.
Model 3 har ju hastigheten mer mot föraren då.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Model 3 - officiell Sverigepremiär imorgon 14/11!
Japp, jag menar att biltillverkarna inte kan tillverka bilar som passar alla!Jeppe_E skrev:Så du menar att biltillverkarna inte kan tillverka bilar så att en 187 cm lång person måste hålla på och huka sig för att se instrumenteringen, eller kanske är det så att du inte ställt in sätet/ratten korrekt???ippodrome skrev:En ratt som dessutom är ivägen för all intressant instrumentering ifall man är åt det längre hållet.Jjonas skrev:Förstår inte hur ni kan vilja besudla den rena fina instrumentbrädan med dylika tingestar.
Ett tips är att vänta tills ni har fått den och ge det några dagar så känns hastighetsmätarens placering hur naturlig som helst. Kan till och med känna att den sitter närmare synfältet än en konventionell hastighetsmätare där man dessutom behöver titta genom en ratt.
Är 187 och måste huka mig för att se hur fort jag kör.
Ser framemot TM3’s mittmonterade skärm!
Jag kan inte riktigt förstå denna inställning till att försvara något som en del upplever som ett problem. Om någon vill ha en HUD för att de vill ha ett instrumentkluster vid ratten, så är det välk okej? Då hjälper det inte med att, du kommer att vänja dig. Vi gillar alla olika. Olika är bra.
Oavsett om det gäller en ratt som hamnar i vägen eller om all info visas på en mittmonterad display som folk verkar rädda för.
Att ratten är ivägen för mig har iaf två orsaker:
1 Jag gillar inte ligga ner som en tonåring i en EPA.
2 Jag vill ha ratten ganska lågt så det är bekvämt med händer och armar.
Erkänner att jag inte som (det verkar likt,) större delen av Sveriges befolkning kör med nävarna tio i två. Sjukt obekvämt vid körning längre än runt kvarteret.
Har jag den högre känns det som att köra min Volvo FL (lastbil) och det slipper jag gärna på fritiden.
Om någon vill ha en HUD kvittar för mig.
Men att ställa in ratt/säte korrekt är ju helt beroende på längd.
Eller gör korta personer också fel enligt dig när dom knappt ser över ratten!?
Re: Model 3 - officiell Sverigepremiär imorgon 14/11!
Någon en aning hur mycket kö det är nuförtiden i Teslabutiken på Mall of Scandinavia? Har givetvis redan tittat på M3, men man hade ju bara ett par minuter på sig. Får man längre besökstid nu? Någon som vet?
Re: Model 3 - officiell Sverigepremiär imorgon 14/11!
Jag tittade 3min känns inte som 7extra gjort nån skillnadJojo skrev:Någon en aning hur mycket kö det är nuförtiden i Teslabutiken på Mall of Scandinavia? Har givetvis redan tittat på M3, men man hade ju bara ett par minuter på sig. Får man längre besökstid nu? Någon som vet?
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Model 3 - officiell Sverigepremiär imorgon 14/11!
Jag var där ikväll, var inte mycket kö, men man fick bara 2 min per gång... jag körde en runda med guidning och en där jag pillade själv på skärmen, hann testa fläktinställningen, spela Asteroids med ratten, testa responsen på kartan och justera stolen ordentligt!Jojo skrev:Någon en aning hur mycket kö det är nuförtiden i Teslabutiken på Mall of Scandinavia? Har givetvis redan tittat på M3, men man hade ju bara ett par minuter på sig. Får man längre besökstid nu? Någon som vet?
Model 3 Performance -23
Model 3 SR+ -19
Re: Model 3 - officiell Sverigepremiär imorgon 14/11!
Nej de flesta kör inte tio i två. De flesta halvligger lutade lite åt höger med vänsterhanden "kl 12". Gärna rak arm och fet klocka. Blir lika road varje gång man ser den där näven uppe på ratten i backspegeln när de där stressade killarna i XC60 ska förbi elbilen.ippodrome skrev:Japp, jag menar att biltillverkarna inte kan tillverka bilar som passar alla!
Oavsett om det gäller en ratt som hamnar i vägen eller om all info visas på en mittmonterad display som folk verkar rädda för.
Att ratten är ivägen för mig har iaf två orsaker:
1 Jag gillar inte ligga ner som en tonåring i en EPA.
2 Jag vill ha ratten ganska lågt så det är bekvämt med händer och armar.
Erkänner att jag inte som (det verkar likt,) större delen av Sveriges befolkning kör med nävarna tio i två. Sjukt obekvämt vid körning längre än runt kvarteret.
Har jag den högre känns det som att köra min Volvo FL (lastbil) och det slipper jag gärna på fritiden.
Om någon vill ha en HUD kvittar för mig.
Men att ställa in ratt/säte korrekt är ju helt beroende på längd.
Eller gör korta personer också fel enligt dig när dom knappt ser över ratten!?
Korrekt är såklart kvart i tre. Har man handen kl 12 när krockkudden löser ut så står det Rolex i pannan sen. Livsfarligt.
Re: Model 3 - officiell Sverigepremiär imorgon 14/11!
Jag var där med en kompis strax innan du skrev detta och vi hade 1 kille framför oss i kön. Teslas personal var inte lika stressad men verkade ändå köra 2+2 minuter (utsida + insida). Vi dröjde oss kvar en stund i närheten av bilen och diskuterade och ställde frågor (som de inte kunde svara på, som väntat). Men överlag mycket lugnare än förra gången jag var där (vilket var i lördags mitt på eftermiddagen).Jojo skrev:Någon en aning hur mycket kö det är nuförtiden i Teslabutiken på Mall of Scandinavia? Har givetvis redan tittat på M3, men man hade ju bara ett par minuter på sig. Får man längre besökstid nu? Någon som vet?
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Re: Model 3 - officiell Sverigepremiär imorgon 14/11!
Det är nog fel på mig. Jag har en hand tjugo i åtta på ratten, armbågen vilandes på dörrpanelens armbågsstöd. Ser hela instrumentpanelen på min XC60. Men jag är ju ingen kille (mer gubbe ) och inte speciellt stressad i trafiken heller.Verdi skrev:Nej de flesta kör inte tio i två. De flesta halvligger lutade lite åt höger med vänsterhanden "kl 12". Gärna rak arm och fet klocka. Blir lika road varje gång man ser den där näven uppe på ratten i backspegeln när de där stressade killarna i XC60 ska förbi elbilen.ippodrome skrev:Japp, jag menar att biltillverkarna inte kan tillverka bilar som passar alla!
Oavsett om det gäller en ratt som hamnar i vägen eller om all info visas på en mittmonterad display som folk verkar rädda för.
Att ratten är ivägen för mig har iaf två orsaker:
1 Jag gillar inte ligga ner som en tonåring i en EPA.
2 Jag vill ha ratten ganska lågt så det är bekvämt med händer och armar.
Erkänner att jag inte som (det verkar likt,) större delen av Sveriges befolkning kör med nävarna tio i två. Sjukt obekvämt vid körning längre än runt kvarteret.
Har jag den högre känns det som att köra min Volvo FL (lastbil) och det slipper jag gärna på fritiden.
Om någon vill ha en HUD kvittar för mig.
Men att ställa in ratt/säte korrekt är ju helt beroende på längd.
Eller gör korta personer också fel enligt dig när dom knappt ser över ratten!?
Korrekt är såklart kvart i tre. Har man handen kl 12 när krockkudden löser ut så står det Rolex i pannan sen. Livsfarligt.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Model 3 - officiell Sverigepremiär imorgon 14/11!
Haha!Jeppe_E skrev:Det är nog fel på mig. Jag har en hand tjugo i åtta på ratten, armbågen vilandes på dörrpanelens armbågsstöd. Ser hela instrumentpanelen på min XC60. Men jag är ju ingen kille (mer gubbe ) och inte speciellt stressad i trafiken heller.Verdi skrev:Nej de flesta kör inte tio i två. De flesta halvligger lutade lite åt höger med vänsterhanden "kl 12". Gärna rak arm och fet klocka. Blir lika road varje gång man ser den där näven uppe på ratten i backspegeln när de där stressade killarna i XC60 ska förbi elbilen.ippodrome skrev:Japp, jag menar att biltillverkarna inte kan tillverka bilar som passar alla!
Oavsett om det gäller en ratt som hamnar i vägen eller om all info visas på en mittmonterad display som folk verkar rädda för.
Att ratten är ivägen för mig har iaf två orsaker:
1 Jag gillar inte ligga ner som en tonåring i en EPA.
2 Jag vill ha ratten ganska lågt så det är bekvämt med händer och armar.
Erkänner att jag inte som (det verkar likt,) större delen av Sveriges befolkning kör med nävarna tio i två. Sjukt obekvämt vid körning längre än runt kvarteret.
Har jag den högre känns det som att köra min Volvo FL (lastbil) och det slipper jag gärna på fritiden.
Om någon vill ha en HUD kvittar för mig.
Men att ställa in ratt/säte korrekt är ju helt beroende på längd.
Eller gör korta personer också fel enligt dig när dom knappt ser över ratten!?
Korrekt är såklart kvart i tre. Har man handen kl 12 när krockkudden löser ut så står det Rolex i pannan sen. Livsfarligt.
Jag håller likadant eller tjugo över åtta om båda händerna används.
Re: Model 3 - officiell Sverigepremiär imorgon 14/11!
Hur länge skulle den vara kvar på Emporia? Ska ev dit i helgen på julklappsjakt, och skulle innebära att jag kan strunta i ecarexpo
Har haft: Model 3 LR AWD Multi-coat red, Nissan Leaf 2018 (12 mån privat leasing) | Sen dumpade sambon mig och nu bensin-bil igen :/
Laddning: Charge Amps Halo | Solcellsanläggnings på 6.4kWh
Laddning: Charge Amps Halo | Solcellsanläggnings på 6.4kWh
Re: Model 3 - officiell Sverigepremiär imorgon 14/11!
Den kommer inte visas på Emporia denna gång, däremot på Store/Service Center på Boplatsgatan mellan 17 och 31 decemberdhanjel skrev:Hur länge skulle den vara kvar på Emporia? Ska ev dit i helgen på julklappsjakt, och skulle innebära att jag kan strunta i ecarexpo
https://www.tesla.com/sv_SE/events/Meet ... edirect=no
Tesladrömmare från Linköping, pluggar i Göteborg
Referrallänkar:
Få 25kr att åka VOI elscootrar för! De finns i 5 svenska städer!
Köp nya OnePlus 6T, få 200 kr att handla tillbehör för
Referrallänkar:
Få 25kr att åka VOI elscootrar för! De finns i 5 svenska städer!
Köp nya OnePlus 6T, få 200 kr att handla tillbehör för
Re: Model 3 - officiell Sverigepremiär imorgon 14/11!
Attans, får bli Göteborg med då. Hade varit skönt att slippa
Har haft: Model 3 LR AWD Multi-coat red, Nissan Leaf 2018 (12 mån privat leasing) | Sen dumpade sambon mig och nu bensin-bil igen :/
Laddning: Charge Amps Halo | Solcellsanläggnings på 6.4kWh
Laddning: Charge Amps Halo | Solcellsanläggnings på 6.4kWh
Re: Model 3 - officiell Sverigepremiär imorgon 14/11!
Liknande för mig, men kvart i nio istället. Enda problemet är att AP:n inte tycker att jag håller i ratten tillräckligt så jag måste ge lite extra tyngd till och från.Jeppe_E skrev:Det är nog fel på mig. Jag har en hand tjugo i åtta på ratten, armbågen vilandes på dörrpanelens armbågsstöd. Ser hela instrumentpanelen på min XC60. Men jag är ju ingen kille (mer gubbe ) och inte speciellt stressad i trafiken heller.
Model S85D -15, "Voltaire"
Re: Model 3 - officiell Sverigepremiär imorgon 14/11!
Händerna bredvid varandra på vänstersidan av ratten?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Model 3 - officiell Sverigepremiär imorgon 14/11!
Jeppe_E skrev:Det är nog fel på mig. Jag har en hand tjugo i åtta på ratten, armbågen vilandes på dörrpanelens armbågsstöd. Ser hela instrumentpanelen på min XC60. Men jag är ju ingen kille (mer gubbe ) och inte speciellt stressad i trafiken heller.Verdi skrev:Nej de flesta kör inte tio i två. De flesta halvligger lutade lite åt höger med vänsterhanden "kl 12". Gärna rak arm och fet klocka. Blir lika road varje gång man ser den där näven uppe på ratten i backspegeln när de där stressade killarna i XC60 ska förbi elbilen.ippodrome skrev:Japp, jag menar att biltillverkarna inte kan tillverka bilar som passar alla!
Oavsett om det gäller en ratt som hamnar i vägen eller om all info visas på en mittmonterad display som folk verkar rädda för.
Att ratten är ivägen för mig har iaf två orsaker:
1 Jag gillar inte ligga ner som en tonåring i en EPA.
2 Jag vill ha ratten ganska lågt så det är bekvämt med händer och armar.
Erkänner att jag inte som (det verkar likt,) större delen av Sveriges befolkning kör med nävarna tio i två. Sjukt obekvämt vid körning längre än runt kvarteret.
Har jag den högre känns det som att köra min Volvo FL (lastbil) och det slipper jag gärna på fritiden.
Om någon vill ha en HUD kvittar för mig.
Men att ställa in ratt/säte korrekt är ju helt beroende på längd.
Eller gör korta personer också fel enligt dig när dom knappt ser över ratten!?
Korrekt är såklart kvart i tre. Har man handen kl 12 när krockkudden löser ut så står det Rolex i pannan sen. Livsfarligt.
Och så HAR DU EN XC60 just. Jag svär, hade inte en tanke på det. Visualiserade en vit XC60 som jag brukar se där hemma där ägaren kör som jag beskrev.
Re: Model 3 - officiell Sverigepremiär imorgon 14/11!
bylund skrev:Händerna bredvid varandra på vänstersidan av ratten?
Ja, onekligen lite märkligt.
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Model 3 - officiell Sverigepremiär imorgon 14/11!
Var och kollade noga på MoS igår eftermiddag. Endast en före i kön, så jag kunde verkligen titta igenom allt omsorgsfullt.
Jättefin bil och mycket bra detaljfinish tycker jag. Väldigt rymlig och sköna framstolar, många små finesser.
Men efter att kört mindre SUV i åtta år, en biltyp som jag trivs bra med, så får det nog bli en E-tron eller Volvo XC 40 BEV om den kommer snart. Många arbetsdagar får jag kliva i och ur bilen 10-12 gånger, och jag är rätt så lång.
Jättefin bil och mycket bra detaljfinish tycker jag. Väldigt rymlig och sköna framstolar, många små finesser.
Men efter att kört mindre SUV i åtta år, en biltyp som jag trivs bra med, så får det nog bli en E-tron eller Volvo XC 40 BEV om den kommer snart. Många arbetsdagar får jag kliva i och ur bilen 10-12 gånger, och jag är rätt så lång.