Reservation tjänstebil

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Oskobe
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 14 nov 2018 17:27

Reservation tjänstebil

Inlägg av Oskobe »

Hej,

Ny här!

Tänkte göra en reservation av en 3a som ska bli tjänstebil. Någon som vet hur man gör? Det blir ju vad jag förstår företaget som köper bilen och inte jag. Finns ingenstans att fylla i företag när man ska betala de 10 000 kr?

Mvh

Oskar
Användarvisningsbild
MartinGBG
Teslaägare
Inlägg: 110
Blev medlem: 05 nov 2018 10:00

Re: Reservation tjänstebil

Inlägg av MartinGBG »

Du betalar med firmakortet, det bokas sedan upp i balansräkningen på ex konto 1611 Övriga förskott.

Sedan när du kan beställa bilen i framtiden så kan du välja att företaget skall leasa bilen - det du betalat i förskott kan då användas som en del utav första förhöjd hyra :)
Men i dagsläget gör man inga sådana val, utan helt enkelt bara låter företaget betala och skriver ut reservationen som ett underlag till detta.
SÅLD: Model S 100D 2019 - Vitmetallic, Premium Interiör, Stora glastaket, APH4-hårdvaran
SÅLD: Model X 90D 2016 - Svartmetallic, 7-Sits, Premium-paket m ventilerade säten, AP2
Model S Long Range Plus 2021 - Vitmetallic - Crémeinteriör
Användarvisningsbild
tor
Teslaägare
Inlägg: 479
Blev medlem: 09 nov 2017 20:34

Re: Reservation tjänstebil

Inlägg av tor »

Jag frågade tesla samma sak och fick till svar att det är inget problem att byta till företaget när väl själva köpet sker.
Jag tog ett kreditkort som är kopplat till företaget. Sedan vände jag mig till Tesla för att få ut ett kvitto att använda som underlag i bokförungen.

Detta var dock 2017-05.
Användarvisningsbild
R2D2
Teslaägare
Inlägg: 208
Blev medlem: 26 aug 2015 19:49

Re: Reservation tjänstebil

Inlägg av R2D2 »

Jag betalade reservationsavgiften privat, dock är tanken att jag ska ha den som tjänstebil på firma.
Jag kanske i all hast gjorde bort mig där, men tänker att det på något sätt borde gå att lösa. I "värsta fall" får jag ta ut mer lön som kompensation för de 10 000:-.
Model 3 LR AWD Solid Black AP 2019
Model Y LR AWD Solid Black AP 2022
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8574
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Reservation tjänstebil

Inlägg av Pontus »

R2D2 skrev:
Jag betalade reservationsavgiften privat, dock är tanken att jag ska ha den som tjänstebil på firma.
Jag kanske i all hast gjorde bort mig där, men tänker att det på något sätt borde gå att lösa. I "värsta fall" får jag ta ut mer lön som kompensation för de 10 000:-.
Vad jag förstått är det inga problem att göra reservationen privat och sedan låta leasingföretaget betala senare.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Reservation tjänstebil

Inlägg av Bjelke »

R2D2 skrev:
Jag betalade reservationsavgiften privat, dock är tanken att jag ska ha den som tjänstebil på firma.
Jag kanske i all hast gjorde bort mig där, men tänker att det på något sätt borde gå att lösa. I "värsta fall" får jag ta ut mer lön som kompensation för de 10 000:-.
Jag gjorde lika och pengarna betalas tillbaks till samma kort som det drogs ifrån, så ingen förlust och så slapp man
bokföra det under tiden...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare
Inlägg: 844
Blev medlem: 15 dec 2014 14:02
Ort: Stockholm

Re: Reservation tjänstebil

Inlägg av _TonyV »

Bjelke skrev:
Jag gjorde lika och pengarna betalas tillbaks till samma kort som det drogs ifrån, så ingen förlust och så slapp man
bokföra det under tiden...
Inte med ftg. reservation att göra men.. samma kort? det kortet jag betalade är garanterat utbytt vid detta laget.
Så antar att måste man köpa bilen då.. . :roll:
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Reservation tjänstebil

Inlägg av Bjelke »

_TonyV skrev:
Bjelke skrev:
Jag gjorde lika och pengarna betalas tillbaks till samma kort som det drogs ifrån, så ingen förlust och så slapp man
bokföra det under tiden...
Inte med ftg. reservation att göra men.. samma kort? det kortet jag betalade är garanterat utbytt vid detta laget.
Så antar att måste man köpa bilen då.. . :roll:
Hrm, nu vet jag inte exakt hur systemen funkar men antar att det betalas till det konto kortet var kopplat till men om man har tagit bort
kort helt från det kontot då tex?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare
Inlägg: 844
Blev medlem: 15 dec 2014 14:02
Ort: Stockholm

Re: Reservation tjänstebil

Inlägg av _TonyV »

Bjelke skrev:
_TonyV skrev:
Bjelke skrev:
Jag gjorde lika och pengarna betalas tillbaks till samma kort som det drogs ifrån, så ingen förlust och så slapp man
bokföra det under tiden...
Inte med ftg. reservation att göra men.. samma kort? det kortet jag betalade är garanterat utbytt vid detta laget.
Så antar att måste man köpa bilen då.. . :roll:
Hrm, nu vet jag inte exakt hur systemen funkar men antar att det betalas till det konto kortet var kopplat till men om man har tagit bort
kort helt från det kontot då tex?
Ja kontot finns kvar.. korten byts ut.
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Användarvisningsbild
Arctic
Teslaägare
Inlägg: 35
Blev medlem: 17 mar 2018 17:03

Re: Reservation tjänstebil

Inlägg av Arctic »

Jag gjorde också som Bjelke och betalade reservationen privat för att slippa bokföringsbök. När bilen kom hade mitt kort gått ut. Jag fick då frågan vilket konto pengarna skulle betalas tillbaks till, så det är inga problem
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Reservation tjänstebil

Inlägg av danni »

Det här är inget problem åt något håll. Tesla kommer fråga vem som ska ställas som ägare till bilen och hur finansieringen ska göras efter att bilen är beställd, och då går det säga att man vill ha företagsleasing på sitt företag. Det går bra att betala depositionen genom företaget och bokföra som ett förskott eller en fordran. Det går också bra att betala privat, sen köpa bilen till företaget, och få depositionen tillbaks privat. Och har man betalt privat men ångrar sig, bara gör det till ett utlägg, betala ut 10000 kr från firman till dig själv och bokför det som om firman hade betalt depositionen.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
tor
Teslaägare
Inlägg: 479
Blev medlem: 09 nov 2017 20:34

Re: Reservation tjänstebil

Inlägg av tor »

danni skrev:
Det här är inget problem åt något håll. Tesla kommer fråga vem som ska ställas som ägare till bilen och hur finansieringen ska göras efter att bilen är beställd, och då går det säga att man vill ha företagsleasing på sitt företag. Det går bra att betala depositionen genom företaget och bokföra som ett förskott eller en fordran. Det går också bra att betala privat, sen köpa bilen till företaget, och få depositionen tillbaks privat. Och har man betalt privat men ångrar sig, bara gör det till ett utlägg, betala ut 10000 kr från firman till dig själv och bokför det som om firman hade betalt depositionen.

Kanon!

När bilen beställs så fattar jag det som att man betalar 30 000 med ett kreditkort idag. Går även denna summa att ta privat initialt och hantera som ett utlägg?
Bilen är efter ovanstående beställd och börjar då byggas?
Tesla hör då av sig innan leverans så man kan lägga upp förrtagsleasing eller hur går det till?

Jag frågade Tesla på Mall of scandinavia angående model 3 beställningsförfarande. En gissade på samma upplägg som för S men betonade att dom inte visste. En annan trodde att det skulle bli annorlunda och att ev. Tesla själva inte skulle erbjuda leasing. Leasing skulle då gå via någon partner.

Jag vill se till att förbereda mig så det bara är att trycka på knappen när designstudion öppnar.
Skriv svar