Tesla 3, Sveriges mest sålda bil 2019?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 835
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: Tesla 3, Sveriges mest sålda bil 2019?

Inlägg av JonasH »

När jag var på Tesla MoS igår och kollade in M3 så var det bara icke elbilsägare som var där och tittade förutom jag, vad jag kunde uppfatta.

Mycket positivt att så många fossilbilsägare vaknat...
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
Blixten
Teslaägare
Inlägg: 108
Blev medlem: 18 jun 2016 13:43
Ort: Stockholm

Re: Tesla 3, Sveriges mest sålda bil 2019?

Inlägg av Blixten »

NiklasTesla skrev:
Jeppe_E skrev:
TeslaTissel skrev:
JA det är hur tydligt som helst, med din sammanställning.
Det är snarare ett skifte från diesel till bensinbilar, samt som du noterat. Laddhybrider har ökat kraftigt.
Skada att folk ändå köper dem men det har ju att göra med effektiv marknadsföring och att just vissa elbilar blir alladeles för dyra för en normal barnfamilj.
Och det som är den stora flaskhalsen. Batteritillgången.
Det var faktiskt några nyfikna barnfamiljer och tittade på Model 3 när många av oss i forumet var på första titten efter lång väntan.
Precis, det har vi ju regeringen att tacka för. Först är Diesel något av det miljövänligaste man kan köra, sedan bland de skitigaste (men bara under ett tag, sen blev det mycket bättre om man körde långa sträckor utanför våra städer). Så då köpte vi bensinbilar istället. Sedan kom Bonus Malus och ställde allt på en ända. Nu ska vi köra hybrider, för det är det bästa?

Kul att det även var barnfamiljer och tittade på TM3. Dock ingen familjebil. Tror det blir svårt med barnvagn (liggvagn) i en TM3. Hoppas själv på att den skall bli rimligt prissatt, men allt pekar ju på att den jag vill ha landar in på 726.000 kr (LR AWD, AP, Metallic, Premium). Även om man snålar till det, med MR, AP, Solid och premium så handlar det ändå om 610.000 typ. Men det lär nog dröja till 2020 innan jag byter min fossilspis.
Har en liten grabb och reser med barnvagn nästan jämt och anser att Model 3 kommer passa perfekt då det även finns lastutymme i Frunken, under mattan i bagageutrymmet samt plats där kardantunneln är på vanliga bilar. Jag har dock lärt mig att resa med mjukväskor samt BabyZen Yoyo som vagn (finns som både ligg och sittvagn).
När vi inte är ute & reser så har vi våra två BabyZen YoYo resevagnar liggande under golvet i bagageluckan på vår Model S. Går precis ned två där. Bra att alltid ha med två barnvagnar i bilen istället för att lasta i & ur stora vagnen. :)

Undrar om det funkar i M3, då facket såg lite smalare, men djupare ut.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Face-liftad S75 i titanium metallic med panoramatak, svarta nextgen-säten, ljust alcantara-tak och autopilot.
Beställd 2016-06-17, levererad 2016-09-19.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2402
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Tesla 3, Sveriges mest sålda bil 2019?

Inlägg av NiklasTesla »

Blixten skrev:
NiklasTesla skrev:
Jeppe_E skrev:
TeslaTissel skrev:
JA det är hur tydligt som helst, med din sammanställning.
Det är snarare ett skifte från diesel till bensinbilar, samt som du noterat. Laddhybrider har ökat kraftigt.
Skada att folk ändå köper dem men det har ju att göra med effektiv marknadsföring och att just vissa elbilar blir alladeles för dyra för en normal barnfamilj.
Och det som är den stora flaskhalsen. Batteritillgången.
Det var faktiskt några nyfikna barnfamiljer och tittade på Model 3 när många av oss i forumet var på första titten efter lång väntan.
En liten får säkert plats under golvet

Precis, det har vi ju regeringen att tacka för. Först är Diesel något av det miljövänligaste man kan köra, sedan bland de skitigaste (men bara under ett tag, sen blev det mycket bättre om man körde långa sträckor utanför våra städer). Så då köpte vi bensinbilar istället. Sedan kom Bonus Malus och ställde allt på en ända. Nu ska vi köra hybrider, för det är det bästa?

Kul att det även var barnfamiljer och tittade på TM3. Dock ingen familjebil. Tror det blir svårt med barnvagn (liggvagn) i en TM3. Hoppas själv på att den skall bli rimligt prissatt, men allt pekar ju på att den jag vill ha landar in på 726.000 kr (LR AWD, AP, Metallic, Premium). Även om man snålar till det, med MR, AP, Solid och premium så handlar det ändå om 610.000 typ. Men det lär nog dröja till 2020 innan jag byter min fossilspis.
Har en liten grabb och reser med barnvagn nästan jämt och anser att Model 3 kommer passa perfekt då det även finns lastutymme i Frunken, under mattan i bagageutrymmet samt plats där kardantunneln är på vanliga bilar. Jag har dock lärt mig att resa med mjukväskor samt BabyZen Yoyo som vagn (finns som både ligg och sittvagn).
När vi inte är ute & reser så har vi våra två BabyZen YoYo resevagnar liggande under golvet i bagageluckan på vår Model S. Går precis ned två där. Bra att alltid ha med två barnvagnar i bilen istället för att lasta i & ur stora vagnen. :)

Undrar om det funkar i M3, då facket såg lite smalare, men djupare ut.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Tesla 3, Sveriges mest sålda bil 2019?

Inlägg av Monark1954 »

Svenssons skrev:
Jeppe_E skrev:
Tror du på allvar att tilldelningen av TM3 blir 5%???
Sverige stod för 5,6% av Teslas totala försäljning av bilar till Europa under 2018 och vi ligger fortfarande kring 5% av totala försäljningen av Teslabilar i Europa. Det har sagts att Sverige ligger högt i andelen reservationer.

Detta spelar dock mindre roll. Tesla har fått upp farten på tillverkningen så det kommer inte vara särskilt mycket "tilldelning". Tesla kommer antagligen sprida ut leveranserna baserade på vad Service Center mäktar med.
Även jag tror att rubriken inte är omöjlig.

Tesla bygger stora superchargers, Mellbystrand, Grums och Storuman. Ja de kan även vara för Norge men även på östkusten har det och planeras för fler superchargers.

I Stockholm är det förberett för ett nytt servicesenter och Elon twittrar om ett i Norrland. Detta är indikatiner på att en hög tilldelning av modell 3 till sverige är tänkbar.

Kostnaden för modell 3 med Tibors antaganden kommer inte så långt över eGolf. Auto Motor... beräknade mil kostnaden till 34 kr/mil för eGolf. Svårt att uppnå med någon mer premiumutrustad fosilgolf. När den verkligheten går in hos bilköparna i Sverige så blir det ett spännande 2019 för bilhandeln i Sverige.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14484
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Tesla 3, Sveriges mest sålda bil 2019?

Inlägg av taliz »

Jag är optimistisk runt framtidsutsikterna för Model 3 i Sverige. Men att tro att den ska bli Sveriges mest sålda bil redan 2019 är att ta i.
Dels lär Tesla bara sälja de dyraste varianterna, Performance och Dual Motor, i början av året åtminstone. Dels kommer det ta tid för "Word of mouth".
Tror inte att den ens 2020 kan kvala in på första plats. Möjligen 2021 när SR levereras i stor volym och "grannen har en".
Kan också bli så att det är Model Y som blir den riktiga "folkelbilen" istället.

Jag har inte jättemkt hopp för konkurrenterna, men lyckas tex VW mot förmodan med en billigare bil med duglig range samt att tex IONITY fått upp lite stationer, då kan det nog finnas en hel del som väljer en sådan istället. Många tänker att Tesla är för dyrt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Verdi

Re: Tesla 3, Sveriges mest sålda bil 2019?

Inlägg av Verdi »

Model Y kommer nog slå hårdare i Sverige. Särskilt om den får den magiska dragkroken. :)
Skriv svar