Standardbatteri till Sverige?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

krivik
Inlägg: 49
Blev medlem: 01 nov 2016 21:09

Standardbatteri till Sverige?

Inlägg av krivik »

Elon sa för inte så länge sen att standardbatteriet var 4-6 månader bort. Om det skulle stämma, när tror ni vi börjar få såna bilar levererade till Sverige?

Kommer de först att leverera till amerikanska marknaden som de gjort hittills med Model 3 generellt? Eller tror ni de kommer leverera world wide i och med att när standardbatteriet väl börjar tillverkas så levereras Model 3 till åtminstone europa utöver USA/Kanada?

Siktar själv på en med standardbatteri och börjar misströsta om att man får förbereda sig på att vänta ett år till...
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 593
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: Standardbatteri till Sverige?

Inlägg av macksie »

Historien talar nog tyvärr sitt tydliga språk. Säg nån gång som Tesla över-levererat vad gäller tider. Japp. De gör det hela tiden vad gäller teknik. Men aldrig vad gäller tidshorisont. Förbered dig på att vänta
MYP
X90d
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Standardbatteri till Sverige?

Inlägg av Svenssons »

Tesla har överlevererat även på tid men nu är det ekonomi som kommer styra. Tesla vill hellre sälja fler Long Range / premium Model 3 än basversionen. De vill dock också se till att de kan leverera lika många bilar som de mäktar med att producera. Det betyder att när marknaden börjar mättas med LR/Premium Model 3 så kommer de vilja börja leverera billigare varianter. Jag tror att vi kommer få vänta till efter sommaren för $35 000-varianten av Model 3 även ifall den börjar levereras under kanske april till USA. Vi kommer då ändå få vänta kortare tid från första leverans till billigaste varianten än vad det tar i USA.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2404
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Standardbatteri till Sverige?

Inlägg av NiklasTesla »

Ja misstänker att först kommer SR med premuiminteriör (mitten av 2019 i USA) sedan billiga SR (för 35000USD) tidigast runt årsskiftet 2019/2020 i USA. I Europa misstänker jag senare delen av 2020 för billigaste modellen av 3an. Volym 2021.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Standardbatteri till Sverige?

Inlägg av Geni87 »

krivik skrev:
Elon sa för inte så länge sen att standardbatteriet var 4-6 månader bort. Om det skulle stämma, när tror ni vi börjar få såna bilar levererade till Sverige?

Kommer de först att leverera till amerikanska marknaden som de gjort hittills med Model 3 generellt? Eller tror ni de kommer leverera world wide i och med att när standardbatteriet väl börjar tillverkas så levereras Model 3 till åtminstone europa utöver USA/Kanada?

Siktar själv på en med standardbatteri och börjar misströsta om att man får förbereda sig på att vänta ett år till...
Ganska längesedan var det ändå, för ca 6 månader sen sa han att standardbatteriet låg 6 månader bort... :)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Standardbatteri till Sverige?

Inlägg av Svenssons »

Geni87 skrev:
krivik skrev:
Elon sa för inte så länge sen att standardbatteriet var 4-6 månader bort. Om det skulle stämma, när tror ni vi börjar få såna bilar levererade till Sverige?

Kommer de först att leverera till amerikanska marknaden som de gjort hittills med Model 3 generellt? Eller tror ni de kommer leverera world wide i och med att när standardbatteriet väl börjar tillverkas så levereras Model 3 till åtminstone europa utöver USA/Kanada?

Siktar själv på en med standardbatteri och börjar misströsta om att man får förbereda sig på att vänta ett år till...
Ganska längesedan var det ändå, för ca 6 månader sen sa han att standardbatteriet låg 6 månader bort... :)
Nja det är nog önskeminne, det han sa var ju att den skulle komma 3-6 månader efter att Tesla nådde 5k bilar per vecka.



Detta nådde Tesla i juli:
https://www.teslarati.com/tesla-model-3 ... s-model-x/

Juli plus 6 månader blir januari. Nu verkar det dock som att det inte kommer hållas, under kvartalsmötet så var nya budet februari-april 2019.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Standardbatteri till Sverige?

Inlägg av Geni87 »

Svenssons skrev:
Geni87 skrev:
krivik skrev:
Elon sa för inte så länge sen att standardbatteriet var 4-6 månader bort. Om det skulle stämma, när tror ni vi börjar få såna bilar levererade till Sverige?

Kommer de först att leverera till amerikanska marknaden som de gjort hittills med Model 3 generellt? Eller tror ni de kommer leverera world wide i och med att när standardbatteriet väl börjar tillverkas så levereras Model 3 till åtminstone europa utöver USA/Kanada?

Siktar själv på en med standardbatteri och börjar misströsta om att man får förbereda sig på att vänta ett år till...
Ganska längesedan var det ändå, för ca 6 månader sen sa han att standardbatteriet låg 6 månader bort... :)
Nja det är nog önskeminne, det han sa var ju att den skulle komma 3-6 månader efter att Tesla nådde 5k bilar per vecka.



Detta nådde Tesla i juli:
https://www.teslarati.com/tesla-model-3 ... s-model-x/

Juli plus 6 månader blir januari. Nu verkar det dock som att det inte kommer hållas, under kvartalsmötet så var nya budet februari-april 2019.
Önskeminne? SR är den variant som är mest intressant för mig så tvärtom snarare. Men som du skriver sa han 3-6 månader. Så vi ligger i det spannet redan, jag ser inte att det löftet kommer infrias iaf.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Standardbatteri till Sverige?

Inlägg av LarsL »

Tror att standard batteriet kommer börja säljas worldwide ganska direkt när det är tillgängligt. Fram till sommaren kommer de ha uttömt volymerna för prestandabilar till Europa och de vill ju fortsätta att pressa ut bilar i bra tempo.
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1057
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Standardbatteri till Sverige?

Inlägg av jeppe_sthlm »

Jag tror som Svenssons. Så längre de säljer alla LR och MR de kan bygga, så är motivationen låg att börja leverera SR.

Börjar t.ex. Kia knapra relevanta marknadsandelar, så kommer den nog snart.

Långsiktigt för Tesla är det nog bra om de kan hålla den stången så länge som möjligt. Kan de vänta ut teknikutvecklingen på batterisidan och sälja mängder av bilar i med betydligt högre marginal under tiden, så är det nog rätt stora pengar på sista linjen.

Inte lika kul för konsumenten på kort sikt så klart, men bättre resultat ger dem bättre möjligheter att manövrera och lägga pengar på utveckling än om det går knapert. De slipper också jagas av marknaden om att leverera resultat, vilket ger Elon tid att tänka på bättre saker
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Standardbatteri till Sverige?

Inlägg av Smutt »

Var det inte nåt om att batteribrist kommer tvinga Tesla att producera standard batteriet
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Standardbatteri till Sverige?

Inlägg av Geni87 »

jeppe_sthlm skrev:
Jag tror som Svenssons. Så längre de säljer alla LR och MR de kan bygga, så är motivationen låg att börja leverera SR.

Börjar t.ex. Kia knapra relevanta marknadsandelar, så kommer den nog snart.

Långsiktigt för Tesla är det nog bra om de kan hålla den stången så länge som möjligt. Kan de vänta ut teknikutvecklingen på batterisidan och sälja mängder av bilar i med betydligt högre marginal under tiden, så är det nog rätt stora pengar på sista linjen.

Inte lika kul för konsumenten på kort sikt så klart, men bättre resultat ger dem bättre möjligheter att manövrera och lägga pengar på utveckling än om det går knapert. De slipper också jagas av marknaden om att leverera resultat, vilket ger Elon tid att tänka på bättre saker
Håller med, det är ett fullt rimligt resonemang. Men just därför är det så irriterande att det kommer lögner om att det är 3-6 månader bort. Det hade varit bättre om Elon istället sa att leverans för SR ej är bestämt ännu, istället för att häva ur sig en siffra som uppenbarligen inte stämmer överens med hur de strategiskt vill lägga upp produktionen och leveranserna.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Standardbatteri till Sverige?

Inlägg av Jerker »

Geni87 skrev:
jeppe_sthlm skrev:
Jag tror som Svenssons. Så längre de säljer alla LR och MR de kan bygga, så är motivationen låg att börja leverera SR.

Börjar t.ex. Kia knapra relevanta marknadsandelar, så kommer den nog snart.

Långsiktigt för Tesla är det nog bra om de kan hålla den stången så länge som möjligt. Kan de vänta ut teknikutvecklingen på batterisidan och sälja mängder av bilar i med betydligt högre marginal under tiden, så är det nog rätt stora pengar på sista linjen.

Inte lika kul för konsumenten på kort sikt så klart, men bättre resultat ger dem bättre möjligheter att manövrera och lägga pengar på utveckling än om det går knapert. De slipper också jagas av marknaden om att leverera resultat, vilket ger Elon tid att tänka på bättre saker
Håller med, det är ett fullt rimligt resonemang. Men just därför är det så irriterande att det kommer lögner om att det är 3-6 månader bort. Det hade varit bättre om Elon istället sa att leverans för SR ej är bestämt ännu, istället för att häva ur sig en siffra som uppenbarligen inte stämmer överens med hur de strategiskt vill lägga upp produktionen och leveranserna.
Fast det kan ju vara sant för USA-marknaden. Där har de uppenbarligen behov av att börja leverera SR. Elon har ju inte sagt att de ska börja leverera SR till alla marknader samtidigt.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Standardbatteri till Sverige?

Inlägg av LarsL »

Standard kommer vara en ny billigare design som förmodligen inte riktigt är färdig så de har därför introducerat medium under tiden för att kunna sälja lite billigare bilar. Gissar utifrån detta att marginalen på standard kommer vara hygglig i jämförelse med medium så länge de kan lägga till premium interiör.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Standardbatteri till Sverige?

Inlägg av OfarligTesla »

Ska man vara helt ärlig säger ju tweetet inte att de kommer skeppa det efter 3-6 månader bara att det krävs för att Tesla ens ska kunna göra det med någon marginal.

När det kommer lär det vara fullsmetad version och bara USA först.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Standardbatteri till Sverige?

Inlägg av Svenssons »

Geni87 skrev:
jeppe_sthlm skrev:
Jag tror som Svenssons. Så längre de säljer alla LR och MR de kan bygga, så är motivationen låg att börja leverera SR.

Börjar t.ex. Kia knapra relevanta marknadsandelar, så kommer den nog snart.

Långsiktigt för Tesla är det nog bra om de kan hålla den stången så länge som möjligt. Kan de vänta ut teknikutvecklingen på batterisidan och sälja mängder av bilar i med betydligt högre marginal under tiden, så är det nog rätt stora pengar på sista linjen.

Inte lika kul för konsumenten på kort sikt så klart, men bättre resultat ger dem bättre möjligheter att manövrera och lägga pengar på utveckling än om det går knapert. De slipper också jagas av marknaden om att leverera resultat, vilket ger Elon tid att tänka på bättre saker
Håller med, det är ett fullt rimligt resonemang. Men just därför är det så irriterande att det kommer lögner om att det är 3-6 månader bort. Det hade varit bättre om Elon istället sa att leverans för SR ej är bestämt ännu, istället för att häva ur sig en siffra som uppenbarligen inte stämmer överens med hur de strategiskt vill lägga upp produktionen och leveranserna.
Visst hade det varit bättre om han hade hållit igen på tidsuppskattningar. Någon lögn tror jag inte det handlar om dock. Elon har flera gånger sagt att det är svårt att förutsäga exponentiell tillväxt som t.ex. produktionsökningen av Model 3. Han har ändå försökt sig på detta och antagit snabbare produktionsökning än vad som varit fallet. Dock är den faktiska produktuinsökningen ändå mycket större än vad de flesta analytikerna trott skulle vara möjligt. Jag tror att Elons tidsangivelser mer är till för att pressa sina anställda än att ge information till kunderna och målet är det som Elon nämner.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Standardbatteri till Sverige?

Inlägg av Geni87 »

LarsL skrev:
Standard kommer vara en ny billigare design som förmodligen inte riktigt är färdig så de har därför introducerat medium under tiden för att kunna sälja lite billigare bilar. Gissar utifrån detta att marginalen på standard kommer vara hygglig i jämförelse med medium så länge de kan lägga till premium interiör.
Kanske, men om designen inte ens är färdig är det ännu märkligare att göra sådana uttalanden. Alla andra här verkar ju mer vara av åsikten att väntan med SR snarare är ett strategiskt beslut. Ska vi får se :)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Standardbatteri till Sverige?

Inlägg av LarsL »

Tänk på att Elon är superärlig, alltså så ärlig att han ibland ljuger :roll:. Han har sagt att de behöver ha stabil produktion på över 5000 bilar i 6 månader innan de ekonomiskt kan leverera standard batterier, detta nådde de någon gång under Q3 så Q1 är ekonomiskt rimligt. Sedan säger han nyligen att Standardbatteripack designen är färdig inom 6 månader, alltså Q2, vilket jag tolkar som att de då kommer kunna släppa den billigare designen som krävs för standard batteri ingenjörsmässigt. Det handlar alltså inte bara om att sätta färre celler i ett longrangebatteripack som de gjort för mediumpacket.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Standardbatteri till Sverige?

Inlägg av Jeppe_E »

Svenssons skrev:
Jag tror att Elons tidsangivelser mer är till för att pressa sina anställda än att ge information till kunderna och målet är det som Elon nämner.
Dagens killgissning :lol:

Snarae så att Tesla inte vill att de potentiella kunderna som nu väntat väldigt länge på sin 35000-dollars bil inte ska välja något annat. Då är det ju enkelt att tweeta lite att den kommer snart. Ungefär som Fullständig körförmåga... Knappast för att pressa sina anställda. Det är inte de som avgör om det går att bygga en bil för 35000 dollar :)
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Standardbatteri till Sverige?

Inlägg av LarsL »

Jeppe_E skrev:
Svenssons skrev:
Jag tror att Elons tidsangivelser mer är till för att pressa sina anställda än att ge information till kunderna och målet är det som Elon nämner.
Dagens killgissning :lol:

Snarae så att Tesla inte vill att de potentiella kunderna som nu väntat väldigt länge på sin 35000-dollars bil inte ska välja något annat. Då är det ju enkelt att tweeta lite att den kommer snart. Ungefär som Fullständig körförmåga... Knappast för att pressa sina anställda. Det är inte de som avgör om det går att bygga en bil för 35000 dollar :)
Tror betydligt mer på Svenssons åsikt här. Även om jag tror att Elon Musk har en liten lätt störning i systemet som gör att han inte ljuger utan säger precis som det är precis nu. Vi vanliga människor ljuger ju alltid om någon frågar dig när du är färdig, först tänker vi att det kanske tar tre timmar att skriva rapporten men vi säger tre dagar bara för att ge oss marginal. Elon säger tre timmar, för det är det han tror på just då. ... Och vi vet ju alla hur lång tid saker kommer ta till slut.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Standardbatteri till Sverige?

Inlägg av Svenssons »

Jeppe_E skrev:
Svenssons skrev:
Jag tror att Elons tidsangivelser mer är till för att pressa sina anställda än att ge information till kunderna och målet är det som Elon nämner.
Dagens killgissning :lol:

Snarae så att Tesla inte vill att de potentiella kunderna som nu väntat väldigt länge på sin 35000-dollars bil inte ska välja något annat. Då är det ju enkelt att tweeta lite att den kommer snart. Ungefär som Fullständig körförmåga... Knappast för att pressa sina anställda. Det är inte de som avgör om det går att bygga en bil för 35000 dollar :)
Du kör med gissningar du också. Är det en tjejgissning du kör med tycker du?

Vill man att de som reserverat Model 3 skall lägga beställning på en LR istället för en SR så bör man ju snarare tala om att SR dröjer och inte att den kommer snart. Alternativen saknas tyvärr så det finns ingen risk att de som reserverat en Model 3 väljer en elbil för $35k från VW, Toyota, Honda, GM, Ford osv som alternativ för Model 3. Produktionsmålen, både i fabrik och utveckling av mjukvara, är något som de anställda i högsta grad styr över.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
krivik
Inlägg: 49
Blev medlem: 01 nov 2016 21:09

Re: Standardbatteri till Sverige?

Inlägg av krivik »

När jag skrev att det inte var så länge sen de sa 4-6 månader syftade jag på den här nyheten.

https://insideevs.com/standard-battery- ... y-4months/

Det var alltså andra halvan av oktober. Om de nu har sagt 4-6 månader tidigare så finns det ju inte så mycket trovärdighet när de sa deti oktober. Som att så fort någon frågar om standardbatteriet så är det 4-6 månader bort. :)

Men som många av er är inne på så är det i alla fall ett år kvar innan jag skulle kunna få en Model 3 Standardbatteri, vilket är rättså nedslående. La min reservation vid presentationen och jag är nog inte intresserad av att vänta ännu ett år innan jag får min bil. Det blir nog så att jag kommer titta mig om efter andra alternativ, ex Kia och Hyundai.

Jag kan ta bilen som personalbil på företaget jag jobbar på så kanske en Niro EV i 2 alternativt 3 år och sen får man se hur det ligger till med Model 3 när det är dags att byta.

Men då är det ju galna leveranstider på alla övriga elbilar också. Suck... :(
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2404
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Standardbatteri till Sverige?

Inlägg av NiklasTesla »

Ja släpper dom inte MidRange IAF för konfiguration i Sverige mycket snart så blir det nog en begagnad I3 Rex för min del (är grymt sugen på Model 3 men tänker inte lägga ut mer än 560 tkr Sek för en ny elbil innan bidrag) tills Model 3 SR kommer i Sverige. Ca 500tkr för en bagagnad Model S är för mycket också. Garantin på min nuvarande bil upphör om ca 1500mil :-/
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4884
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Standardbatteri till Sverige?

Inlägg av chaffis75 »

Jag tror de kan finnas koppling mellan SR och bidragen i USA som går ner vid årsskiftet.. MR var en lösning för att hålla uppe volymen året ut för att maxa vinsten.
Men ja detta är min lilla teori..
Hoppas SR kommer snart och då även i Europa.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8572
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Standardbatteri till Sverige?

Inlägg av Pontus »

Tror som många andra att SR kommer i början av året i USA och säkert till Sverige under förra halvåret 2019.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Standardbatteri till Sverige?

Inlägg av Jeppe_E »

Pontus skrev:
Tror som många andra att SR kommer i början av året i USA och säkert till Sverige under förra halvåret 2019.
Är juni i början av året? :lol:
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Skriv svar