Håller med, det är ett fullt rimligt resonemang. Men just därför är det så irriterande att det kommer lögner om att det är 3-6 månader bort. Det hade varit bättre om Elon istället sa att leverans för SR ej är bestämt ännu, istället för att häva ur sig en siffra som uppenbarligen inte stämmer överens med hur de strategiskt vill lägga upp produktionen och leveranserna.jeppe_sthlm skrev:Jag tror som Svenssons. Så längre de säljer alla LR och MR de kan bygga, så är motivationen låg att börja leverera SR.
Börjar t.ex. Kia knapra relevanta marknadsandelar, så kommer den nog snart.
Långsiktigt för Tesla är det nog bra om de kan hålla den stången så länge som möjligt. Kan de vänta ut teknikutvecklingen på batterisidan och sälja mängder av bilar i med betydligt högre marginal under tiden, så är det nog rätt stora pengar på sista linjen.
Inte lika kul för konsumenten på kort sikt så klart, men bättre resultat ger dem bättre möjligheter att manövrera och lägga pengar på utveckling än om det går knapert. De slipper också jagas av marknaden om att leverera resultat, vilket ger Elon tid att tänka på bättre saker
Standardbatteri till Sverige?
Moderator: Redaktion
Re: Standardbatteri till Sverige?
Re: Standardbatteri till Sverige?
Fast det kan ju vara sant för USA-marknaden. Där har de uppenbarligen behov av att börja leverera SR. Elon har ju inte sagt att de ska börja leverera SR till alla marknader samtidigt.Geni87 skrev:Håller med, det är ett fullt rimligt resonemang. Men just därför är det så irriterande att det kommer lögner om att det är 3-6 månader bort. Det hade varit bättre om Elon istället sa att leverans för SR ej är bestämt ännu, istället för att häva ur sig en siffra som uppenbarligen inte stämmer överens med hur de strategiskt vill lägga upp produktionen och leveranserna.jeppe_sthlm skrev:Jag tror som Svenssons. Så längre de säljer alla LR och MR de kan bygga, så är motivationen låg att börja leverera SR.
Börjar t.ex. Kia knapra relevanta marknadsandelar, så kommer den nog snart.
Långsiktigt för Tesla är det nog bra om de kan hålla den stången så länge som möjligt. Kan de vänta ut teknikutvecklingen på batterisidan och sälja mängder av bilar i med betydligt högre marginal under tiden, så är det nog rätt stora pengar på sista linjen.
Inte lika kul för konsumenten på kort sikt så klart, men bättre resultat ger dem bättre möjligheter att manövrera och lägga pengar på utveckling än om det går knapert. De slipper också jagas av marknaden om att leverera resultat, vilket ger Elon tid att tänka på bättre saker
Re: Standardbatteri till Sverige?
Standard kommer vara en ny billigare design som förmodligen inte riktigt är färdig så de har därför introducerat medium under tiden för att kunna sälja lite billigare bilar. Gissar utifrån detta att marginalen på standard kommer vara hygglig i jämförelse med medium så länge de kan lägga till premium interiör.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Standardbatteri till Sverige?
Ska man vara helt ärlig säger ju tweetet inte att de kommer skeppa det efter 3-6 månader bara att det krävs för att Tesla ens ska kunna göra det med någon marginal.
När det kommer lär det vara fullsmetad version och bara USA först.
När det kommer lär det vara fullsmetad version och bara USA först.
Re: Standardbatteri till Sverige?
Visst hade det varit bättre om han hade hållit igen på tidsuppskattningar. Någon lögn tror jag inte det handlar om dock. Elon har flera gånger sagt att det är svårt att förutsäga exponentiell tillväxt som t.ex. produktionsökningen av Model 3. Han har ändå försökt sig på detta och antagit snabbare produktionsökning än vad som varit fallet. Dock är den faktiska produktuinsökningen ändå mycket större än vad de flesta analytikerna trott skulle vara möjligt. Jag tror att Elons tidsangivelser mer är till för att pressa sina anställda än att ge information till kunderna och målet är det som Elon nämner.Geni87 skrev:Håller med, det är ett fullt rimligt resonemang. Men just därför är det så irriterande att det kommer lögner om att det är 3-6 månader bort. Det hade varit bättre om Elon istället sa att leverans för SR ej är bestämt ännu, istället för att häva ur sig en siffra som uppenbarligen inte stämmer överens med hur de strategiskt vill lägga upp produktionen och leveranserna.jeppe_sthlm skrev:Jag tror som Svenssons. Så längre de säljer alla LR och MR de kan bygga, så är motivationen låg att börja leverera SR.
Börjar t.ex. Kia knapra relevanta marknadsandelar, så kommer den nog snart.
Långsiktigt för Tesla är det nog bra om de kan hålla den stången så länge som möjligt. Kan de vänta ut teknikutvecklingen på batterisidan och sälja mängder av bilar i med betydligt högre marginal under tiden, så är det nog rätt stora pengar på sista linjen.
Inte lika kul för konsumenten på kort sikt så klart, men bättre resultat ger dem bättre möjligheter att manövrera och lägga pengar på utveckling än om det går knapert. De slipper också jagas av marknaden om att leverera resultat, vilket ger Elon tid att tänka på bättre saker
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Standardbatteri till Sverige?
Kanske, men om designen inte ens är färdig är det ännu märkligare att göra sådana uttalanden. Alla andra här verkar ju mer vara av åsikten att väntan med SR snarare är ett strategiskt beslut. Ska vi får seLarsL skrev:Standard kommer vara en ny billigare design som förmodligen inte riktigt är färdig så de har därför introducerat medium under tiden för att kunna sälja lite billigare bilar. Gissar utifrån detta att marginalen på standard kommer vara hygglig i jämförelse med medium så länge de kan lägga till premium interiör.
Re: Standardbatteri till Sverige?
Tänk på att Elon är superärlig, alltså så ärlig att han ibland ljuger . Han har sagt att de behöver ha stabil produktion på över 5000 bilar i 6 månader innan de ekonomiskt kan leverera standard batterier, detta nådde de någon gång under Q3 så Q1 är ekonomiskt rimligt. Sedan säger han nyligen att Standardbatteripack designen är färdig inom 6 månader, alltså Q2, vilket jag tolkar som att de då kommer kunna släppa den billigare designen som krävs för standard batteri ingenjörsmässigt. Det handlar alltså inte bara om att sätta färre celler i ett longrangebatteripack som de gjort för mediumpacket.
Re: Standardbatteri till Sverige?
Dagens killgissningSvenssons skrev:Jag tror att Elons tidsangivelser mer är till för att pressa sina anställda än att ge information till kunderna och målet är det som Elon nämner.
Snarae så att Tesla inte vill att de potentiella kunderna som nu väntat väldigt länge på sin 35000-dollars bil inte ska välja något annat. Då är det ju enkelt att tweeta lite att den kommer snart. Ungefär som Fullständig körförmåga... Knappast för att pressa sina anställda. Det är inte de som avgör om det går att bygga en bil för 35000 dollar
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Standardbatteri till Sverige?
Tror betydligt mer på Svenssons åsikt här. Även om jag tror att Elon Musk har en liten lätt störning i systemet som gör att han inte ljuger utan säger precis som det är precis nu. Vi vanliga människor ljuger ju alltid om någon frågar dig när du är färdig, först tänker vi att det kanske tar tre timmar att skriva rapporten men vi säger tre dagar bara för att ge oss marginal. Elon säger tre timmar, för det är det han tror på just då. ... Och vi vet ju alla hur lång tid saker kommer ta till slut.Jeppe_E skrev:Dagens killgissningSvenssons skrev:Jag tror att Elons tidsangivelser mer är till för att pressa sina anställda än att ge information till kunderna och målet är det som Elon nämner.
Snarae så att Tesla inte vill att de potentiella kunderna som nu väntat väldigt länge på sin 35000-dollars bil inte ska välja något annat. Då är det ju enkelt att tweeta lite att den kommer snart. Ungefär som Fullständig körförmåga... Knappast för att pressa sina anställda. Det är inte de som avgör om det går att bygga en bil för 35000 dollar
Re: Standardbatteri till Sverige?
Du kör med gissningar du också. Är det en tjejgissning du kör med tycker du?Jeppe_E skrev:Dagens killgissningSvenssons skrev:Jag tror att Elons tidsangivelser mer är till för att pressa sina anställda än att ge information till kunderna och målet är det som Elon nämner.
Snarae så att Tesla inte vill att de potentiella kunderna som nu väntat väldigt länge på sin 35000-dollars bil inte ska välja något annat. Då är det ju enkelt att tweeta lite att den kommer snart. Ungefär som Fullständig körförmåga... Knappast för att pressa sina anställda. Det är inte de som avgör om det går att bygga en bil för 35000 dollar
Vill man att de som reserverat Model 3 skall lägga beställning på en LR istället för en SR så bör man ju snarare tala om att SR dröjer och inte att den kommer snart. Alternativen saknas tyvärr så det finns ingen risk att de som reserverat en Model 3 väljer en elbil för $35k från VW, Toyota, Honda, GM, Ford osv som alternativ för Model 3. Produktionsmålen, både i fabrik och utveckling av mjukvara, är något som de anställda i högsta grad styr över.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Standardbatteri till Sverige?
När jag skrev att det inte var så länge sen de sa 4-6 månader syftade jag på den här nyheten.
https://insideevs.com/standard-battery- ... y-4months/
Det var alltså andra halvan av oktober. Om de nu har sagt 4-6 månader tidigare så finns det ju inte så mycket trovärdighet när de sa deti oktober. Som att så fort någon frågar om standardbatteriet så är det 4-6 månader bort.
Men som många av er är inne på så är det i alla fall ett år kvar innan jag skulle kunna få en Model 3 Standardbatteri, vilket är rättså nedslående. La min reservation vid presentationen och jag är nog inte intresserad av att vänta ännu ett år innan jag får min bil. Det blir nog så att jag kommer titta mig om efter andra alternativ, ex Kia och Hyundai.
Jag kan ta bilen som personalbil på företaget jag jobbar på så kanske en Niro EV i 2 alternativt 3 år och sen får man se hur det ligger till med Model 3 när det är dags att byta.
Men då är det ju galna leveranstider på alla övriga elbilar också. Suck...
https://insideevs.com/standard-battery- ... y-4months/
Det var alltså andra halvan av oktober. Om de nu har sagt 4-6 månader tidigare så finns det ju inte så mycket trovärdighet när de sa deti oktober. Som att så fort någon frågar om standardbatteriet så är det 4-6 månader bort.
Men som många av er är inne på så är det i alla fall ett år kvar innan jag skulle kunna få en Model 3 Standardbatteri, vilket är rättså nedslående. La min reservation vid presentationen och jag är nog inte intresserad av att vänta ännu ett år innan jag får min bil. Det blir nog så att jag kommer titta mig om efter andra alternativ, ex Kia och Hyundai.
Jag kan ta bilen som personalbil på företaget jag jobbar på så kanske en Niro EV i 2 alternativt 3 år och sen får man se hur det ligger till med Model 3 när det är dags att byta.
Men då är det ju galna leveranstider på alla övriga elbilar också. Suck...
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2412
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Standardbatteri till Sverige?
Ja släpper dom inte MidRange IAF för konfiguration i Sverige mycket snart så blir det nog en begagnad I3 Rex för min del (är grymt sugen på Model 3 men tänker inte lägga ut mer än 560 tkr Sek för en ny elbil innan bidrag) tills Model 3 SR kommer i Sverige. Ca 500tkr för en bagagnad Model S är för mycket också. Garantin på min nuvarande bil upphör om ca 1500mil :-/
Re: Standardbatteri till Sverige?
Jag tror de kan finnas koppling mellan SR och bidragen i USA som går ner vid årsskiftet.. MR var en lösning för att hålla uppe volymen året ut för att maxa vinsten.
Men ja detta är min lilla teori..
Hoppas SR kommer snart och då även i Europa.
Men ja detta är min lilla teori..
Hoppas SR kommer snart och då även i Europa.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Standardbatteri till Sverige?
Tror som många andra att SR kommer i början av året i USA och säkert till Sverige under förra halvåret 2019.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Standardbatteri till Sverige?
Är juni i början av året?Pontus skrev:Tror som många andra att SR kommer i början av året i USA och säkert till Sverige under förra halvåret 2019.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Standardbatteri till Sverige?
Japp, juni är i början av året om året delas upp i början och slutet. 1/1 - 30/6 är då början och 1/7 - 31/12 är slutet.Jeppe_E skrev:Är juni i början av året?Pontus skrev:Tror som många andra att SR kommer i början av året i USA och säkert till Sverige under förra halvåret 2019.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Standardbatteri till Sverige?
Är det inte snack om effektivare batterier ungefär om 6 månader (dvs billigare batteripack), som kommer att stämma ungefär när SR släpps
https://electrek.co/2018/11/13/tesla-ba ... -improved/
https://electrek.co/2018/11/13/tesla-ba ... -improved/