För att lossa kroken måste du låsa upp med en av nycklarna (de röda). Sen ska vredet kunna dras ut och roteras för att lossa kroken. Vredet måste alltså dras ut en bit åt höger, sett bakifrån när kroken är monterad.yps skrev:Någon som har en film på hur man monterar demonterar kroken? Känns som min kärvar, SC satte dit kroken men får inte av den nu.
Skickat från min G8441 via Tapatalk
Dragkrok till model 3
Moderator: Redaktion
Re: Dragkrok till model 3
<~ Nu Model Y LR tidigare Tesla Model 3, LR, Dragkrok, Easee, Tibber ~>
https://www.instagram.com/m455e/
https://www.instagram.com/ginger_modely/
https://www.instagram.com/m455e/
https://www.instagram.com/ginger_modely/
Re: Dragkrok till model 3
Idag har jag tagit en sväng med släpkärrorna, en vända till tippen med hästtransporten och en tur till bygghandeln med EU-släpet.
Hästtransporten drog SR+ naturligtvis utan problem, den orkar och ligger stabilt på vägen. Det är ungefär två mil enkel väg med hälften motorväg och hälften landsväg. Det regnade och var blött på vägbanan.
På ditvägen körde jag helt manuellt med släpvagnsläget aktiverat. Det gick utmärkt men bilen trodde att den hade en buss bakom sig. På väg hem stängde jag av släpvagnsläge fast bilen viste ändå att den drog något. Nu slutade den också att föreställa sig en stor buss bakom sig .
Bilen förbrukade i genomsnitt 300 Wh/km. Det hade varit lätt att ta det till 400 Wh/km om man står på lite på motorvägen. Räckvidden för en SR+ blir alltså någonstans där min Leaf ligger. Husvagnssemester är alltså teoretiskt möjligt... men kräver lite planering. Jag tror jag väljer hotell och tält som vi kört med de senaste åren.
EU-släpet gick betydligt lättare och dessutom hade det slutat regna. Bilen drog nu 190 Wh/km, känns också att det är ett mindre släp. Har samma erfarenheter från dieselloket där EU-släpet ofta knapp påverkade förbrukningen.
Allmänna iakttagelser.
- Ljuset måste aktiveras manuellt och slocknar när man går ut för att kolla det. Fick lämna dörren öppen.
- Det är super lätt att ansluta släpet med hjälp av kameran. Hade man haft luft fjädring med höj och sänk hade jag kunnat hacka fast inifrån bilen
- Jag har nu lärt mig att montera och montera av dragkroken utan att ligga och kräla på marken.
- Elkontakten sitter dumt till och min adapter är riktigt jobbig att få dit. Önskar att den skulle kunna sitta där hela tiden. Eller kanske ska uppdatera kärrorna till den moderna kontakten?
Hästtransporten drog SR+ naturligtvis utan problem, den orkar och ligger stabilt på vägen. Det är ungefär två mil enkel väg med hälften motorväg och hälften landsväg. Det regnade och var blött på vägbanan.
På ditvägen körde jag helt manuellt med släpvagnsläget aktiverat. Det gick utmärkt men bilen trodde att den hade en buss bakom sig. På väg hem stängde jag av släpvagnsläge fast bilen viste ändå att den drog något. Nu slutade den också att föreställa sig en stor buss bakom sig .
Bilen förbrukade i genomsnitt 300 Wh/km. Det hade varit lätt att ta det till 400 Wh/km om man står på lite på motorvägen. Räckvidden för en SR+ blir alltså någonstans där min Leaf ligger. Husvagnssemester är alltså teoretiskt möjligt... men kräver lite planering. Jag tror jag väljer hotell och tält som vi kört med de senaste åren.
EU-släpet gick betydligt lättare och dessutom hade det slutat regna. Bilen drog nu 190 Wh/km, känns också att det är ett mindre släp. Har samma erfarenheter från dieselloket där EU-släpet ofta knapp påverkade förbrukningen.
Allmänna iakttagelser.
- Ljuset måste aktiveras manuellt och slocknar när man går ut för att kolla det. Fick lämna dörren öppen.
- Det är super lätt att ansluta släpet med hjälp av kameran. Hade man haft luft fjädring med höj och sänk hade jag kunnat hacka fast inifrån bilen
- Jag har nu lärt mig att montera och montera av dragkroken utan att ligga och kräla på marken.
- Elkontakten sitter dumt till och min adapter är riktigt jobbig att få dit. Önskar att den skulle kunna sitta där hela tiden. Eller kanske ska uppdatera kärrorna till den moderna kontakten?
- markuswesterberg
- Teslaägare
- Inlägg: 478
- Blev medlem: 08 mar 2019 09:06
Re: Dragkrok till model 3
Lång tråd, sorry om det redan besvarats. Någon som kan skicka bild på hur det ser ut med monterad dragkrok på sin model 3, dåligt med bilder på nätet tyckte jag. Sen undrar jag hur funktionen är rent praktiskt. Det är ju en manuellt hantering, hur fungerar denna? Hatar egentligen att behöva koppla i och ur manuellt men finns ju inga alternativ, väl på TM 3?
Re: Dragkrok till model 3
Handhavandet är helt ok kan jag tycka. Hade bil med utfällbar krok tidigare så jag trodde det här skulle bli öken. Men jag tycker det funkar ok. Det enda jag stör mig på, och det ganska mycket, är placeringen av kontakten. Den är vinklad lodrätt vilket är vansinnigt korkat. Svårt att komma åt/se och med adapter så hamnar sladden nära backen. Dock klarat utan att skada sladden hittills.markuswesterberg skrev:Lång tråd, sorry om det redan besvarats. Någon som kan skicka bild på hur det ser ut med monterad dragkrok på sin model 3, dåligt med bilder på nätet tyckte jag. Sen undrar jag hur funktionen är rent praktiskt. Det är ju en manuellt hantering, hur fungerar denna? Hatar egentligen att behöva koppla i och ur manuellt men finns ju inga alternativ, väl på TM 3?
Re: Dragkrok till model 3
Låter kroken sitta på under april till oktober när den används ganska flitigt.
Hatar dock kabelanslutningen som är idiotisk, blir kanske att byta till en Y när de kommer till Sverige någon gång i framtiden.
Hatar dock kabelanslutningen som är idiotisk, blir kanske att byta till en Y när de kommer till Sverige någon gång i framtiden.
Polestar 2 awd -21
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7580
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Dragkrok till model 3
Finns det något som tyder på att den får en bättre lösning?LarsA skrev:Låter kroken sitta på under april till oktober när den används ganska flitigt.
Hatar dock kabelanslutningen som är idiotisk, blir kanske att byta till en Y när de kommer till Sverige någon gång i framtiden.
Jag såg någon dom gjort en kort skarvsladd och monterat det "nya" uttaget på dragkroken.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.