Dragkrok till model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
snowtroll
Teslaägare
Inlägg: 554
Blev medlem: 11 aug 2017 15:10
Ort: Alnö
Referralkod: ts.la/peter15233

Re: Dragkrok till model 3

Inlägg av snowtroll »

Gött att ni härjar här så man får en refresh....

vad jag fattar nu så innebär det att max är 910kg släp även med många bokstäver på körkortet, om nu max spec för bilen är 910kg.

B: max 750kg totalvikt på ett släp eller bil och släpet sammanlagda totalvikt max 3500kg. Här måste man vara observant på att det lätt kan bli överlast då släpvagnen i sig väger en del och nyttolasten blir mindre för att maxa ut 750kg (trots att 910kg annars skulle vara ok om högre behörighet).

BE: max 3500kg på dragfordonet och max 3500kg på sammanlagd totalvikt av släp(en). Dvs denna krävs för att maxa nyttjandet för M3s "910kg"

B96, sk utökad behörighet tillkom för ett par år sedan för att underlätta för byggbranchen mfl - kompletteringsuppkörning på "B": medför att med ett släp få ha tyngre totalvikt än 750kg men med max 4250kg sammanlagd(dragfordon + släpet) totalvikt. Dvs, funkar också för att maxa ut 910kg. Dessutom lättare och billigare att komplettera om jag förstått det rätt jämfört med BE.

källa: https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... t-lastbil/
2023-06-30 MYLR awd PärlVit
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
Användarvisningsbild
Spyder
Teslaägare
Inlägg: 144
Blev medlem: 30 sep 2014 20:10
Ort: Västerbotten

Re: Dragkrok till model 3

Inlägg av Spyder »

snowtroll skrev:

BE: max 3500kg på dragfordonet och max 3500kg på sammanlagd totalvikt av släp(en). Dvs denna krävs för att maxa nyttjandet för M3s "910kg"
Nej, du kan med B kort dra en släp som är reggad med totalvikt max 1 195 kg, om du lastar den så den faktiskt bara väger 910 kg vid tillfället du drar den med din 3a
Användarvisningsbild
snowtroll
Teslaägare
Inlägg: 554
Blev medlem: 11 aug 2017 15:10
Ort: Alnö
Referralkod: ts.la/peter15233

Re: Dragkrok till model 3

Inlägg av snowtroll »

Spyder skrev:
snowtroll skrev:

BE: max 3500kg på dragfordonet och max 3500kg på sammanlagd totalvikt av släp(en). Dvs denna krävs för att maxa nyttjandet för M3s "910kg"
Nej, du kan med B kort dra en släp som är reggad med totalvikt max 1 195 kg, om du lastar den så den faktiskt bara väger 910 kg vid tillfället du drar den med din 3a
jag har ett tolkningsproblem här från TS där man säger max750 kg på släpet eller totalt sammanlagt 3500kg med dragfordon. Menas inte det då att om fordonet väger 3500kg måste släpet väga noll - teoretiskt förstås.
och omvänt om släpet väger med last 750kg blir det 3500-750=dragfordonet får max med last väga 2750kg (förutsatt att man får lasta dragbilen så mycket)?
2023-06-30 MYLR awd PärlVit
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Dragkrok till model 3

Inlägg av Jerker »

Jag blev lite förbryllad när jag läste diskussionen om maxvikt på släp och var tvungen att kolla. Som tidigare så gäller att alla som har ett B-körkort får dra ett släp med en totalvikt på 910 kg med Tesla 3. Det har sett ut i diskussionerna som att ett vanligt B-körkort endast gett möjlighet till att dra 750 kg, men så är det alltså inte.

Sen finns det en del undantag och utökade behörigheter, men alla får dra ett släp med en totalvikt (i släpets registreringsbevis) på max 910 kg.
Trafikverket skrev:
Körkortsbehörigheten B ger rätt att köra personbilar och lätta lastbilar med en totalvikt på högst 3500 kg. Med vanlig B-behörighet får man koppla ett lätt släp. Släpet räknas som lätt om den sammanlagda totalvikten inte överstiger 3500 kg, alternativt att släpets totalvikt inte är mer än 750 kg. Om släpet väger mer än 750 kg får inte bilens och släpets totalvikt överstiga 3500 kg.
Användarvisningsbild
Spyder
Teslaägare
Inlägg: 144
Blev medlem: 30 sep 2014 20:10
Ort: Västerbotten

Re: Dragkrok till model 3

Inlägg av Spyder »

Som sagt, gränsen för B kort går vid en registrerad totalvikt på 3 500 kg för ekipaget
En 3a har 750 kg som gräns för obromsad släp samt 910 kg för bromsad släp.

En Tesla model 3 har en registrerad totalvikt på 2 305 kg
Då återstår 1 195 kg att nyttja för en släps registrerade totalvikt, det betyder att en 3a med kula får dra alla släpar som har en registrerad totalvikt på max 1 195 kg.

Men släpet får inte väga mer än 910 kg när du drar den med din 3a.

En model 3 får alltså t.ex. dra en släp med registrerad totalvikt om 1 000 kg, som väger 310 kg tom, men man får bara lasta 600 kg på den istället för 690 kg som är släpets max lastvikt.
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Dragkrok till model 3

Inlägg av RagWal »

Spyder skrev:
Som sagt, gränsen för B kort går vid en registrerad totalvikt på 3 500 kg för ekipaget
En 3a har 750 kg som gräns för obromsad släp samt 910 kg för bromsad släp.

En Tesla model 3 har en registrerad totalvikt på 2 305 kg
Då återstår 1 195 kg att nyttja för en släps registrerade totalvikt, det betyder att en 3a med kula får dra alla släpar som har en registrerad totalvikt på max 1 195 kg.

Men släpet får inte väga mer än 910 kg när du drar den med din 3a.

En model 3 får alltså t.ex. dra en släp med registrerad totalvikt om 1 000 kg, som väger 310 kg tom, men man får bara lasta 600 kg på den istället för 690 kg som är släpets max lastvikt.
Rörigt men sant. Har man BE får man dra släp med upp till 3500kg totalvikt efter en TM3. Dock får det inte väga mer än 910kg (bruttovikt). Glasklart!
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Dragkrok till model 3

Inlägg av bonath »

Nu hämtas det bilar i Sverige med dragkrok men inga bilder?
Klart vi vill se så många som möjligt!!!
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
pinussen
Teslaägare
Inlägg: 320
Blev medlem: 03 aug 2016 22:37
Ort: Brottby
Kontakt:

Re: Dragkrok till model 3

Inlägg av pinussen »

Det har postats en del i FB gruppen. Ser väl ut som X tror jag.

Skickat från min moto x4 via Tapatalk
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Dragkrok till model 3

Inlägg av gellerstam »

RagWal skrev:
Spyder skrev:
Som sagt, gränsen för B kort går vid en registrerad totalvikt på 3 500 kg för ekipaget
En 3a har 750 kg som gräns för obromsad släp samt 910 kg för bromsad släp.

En Tesla model 3 har en registrerad totalvikt på 2 305 kg
Då återstår 1 195 kg att nyttja för en släps registrerade totalvikt, det betyder att en 3a med kula får dra alla släpar som har en registrerad totalvikt på max 1 195 kg.

Men släpet får inte väga mer än 910 kg när du drar den med din 3a.

En model 3 får alltså t.ex. dra en släp med registrerad totalvikt om 1 000 kg, som väger 310 kg tom, men man får bara lasta 600 kg på den istället för 690 kg som är släpets max lastvikt.
Rörigt men sant. Har man BE får man dra släp med upp till 3500kg totalvikt efter en TM3. Dock får det inte väga mer än 910kg (bruttovikt). Glasklart!
Sen lägger vi till oss BE förare med kod 79.06 på körkortet så får vi dra släpvagnar (OBS: Plural! ) med obegränsade totalvikter så länge inte bruttovikten överstiger 910kg. ;-)

-"Det innebär att man får dra släpvagnar utan någon begränsning av totalvikten så länge behörigheten inte har varit återkallad (eller varit ogiltig av något annat skäl) efter den 19 januari 2013.
Sådana körkort får kod 79.06 på baksidan av körkortet."


Klart som korvspad!

https://transportstyrelsen.se/sv/vagtra ... -far-kora/
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Dragkrok till model 3

Inlägg av RagWal »

Blir färre turer när man ska inhandla chips inför helgerna.
Användarvisningsbild
MEF
Teslaägare
Inlägg: 58
Blev medlem: 27 maj 2019 21:12

Re: Dragkrok till model 3

Inlägg av MEF »

Hur går monteringen av draget till? På den enda bild jag har lyckats hitta ser monteringen ut att vara ganska knölig där man typ måste lägga sig på marken för att montera både krok och elkontakten till släpet. Stämmer det??
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Dragkrok till model 3

Inlägg av RagWal »

MEF skrev:
Hur går monteringen av draget till? På den enda bild jag har lyckats hitta ser monteringen ut att vara ganska knölig där man typ måste lägga sig på marken för att montera både krok och elkontakten till släpet. Stämmer det??
Ligga kanske är att ta i men knästående känns rimligt om man ska se vad man gör. Både krok och kontakt ska in underifrån. Går nog med en djup huksittning när man övat nån gång.
I manualen i bilen finns en video/animation på hur handgreppen är.
Pilligast är nog att få bort/dit plastkåpan som skyddar när kroken inte sitter. Hade varit trevligt med något vred som man kan vrida utan verktyg.
Hade själv problem med att kabeln på släpvagnen inte räckte då kontakten sitter lite längre fram än normalt och dessutom ska in vinklat/uppåt 90 grader. Får fixa en skarvkabel på några dec.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Dragkrok till model 3

Inlägg av LarsL »

Någon som har vikterna för SR+ ännu? Den bilen borde ju väga mindre, med mindre batteri, så att gränsen för B-kort borde vara högre. Kan någon kolla om de har fått regnummer?
Användarvisningsbild
Ulrica R
Teslaägare
Inlägg: 38
Blev medlem: 09 mar 2019 23:14
Ort: Åkersberga

Re: Dragkrok till model 3

Inlägg av Ulrica R »

Det här säger Transportstyrelsen om min bil. SR+ med dragkrok:


Max lastvikt
381 kg

Totalvikt
2060 kg

Ursprunglig totalvikt
2060 kg

Skattevikt
1670 kg

Däckdimension
235/45R18

Största belastning koppling fordon
91 kg

Max släpvagnsvikt
910 kg

Maxvikt för släpkärra
910 kg

Max släpvikt, obromsad
750 kg

Max sammanlagd bruttovikt (tågvikt)
2970 kg

Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B
1440 kg

Släpets maximala totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B
2190 kg
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Dragkrok till model 3

Inlägg av LarsL »

Strålande då kommer jag alltså få dra mitt släp med totalvikt på 1200 kg om jag bara begränsar lasten till 910kg inklusive vagn.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Dragkrok till model 3

Inlägg av dstr »

LarsL skrev:
Någon som har vikterna för SR+ ännu? Den bilen borde ju väga mindre, med mindre batteri, så att gränsen för B-kort borde vara högre. Kan någon kolla om de har fått regnummer?
Nja, klenare drivlina får dra mindre.

Siffrorna ser konstiga ut. 3an borde kunna få dra 1500 utan problem.

Är det Tesla som håller nere vikten för att inte konkurrera med X?
Användarvisningsbild
Jjonas
Teslaägare
Inlägg: 318
Blev medlem: 15 sep 2018 08:21
Ort: Stockholm

Re: Dragkrok till model 3

Inlägg av Jjonas »

dstr skrev:
LarsL skrev:
Någon som har vikterna för SR+ ännu? Den bilen borde ju väga mindre, med mindre batteri, så att gränsen för B-kort borde vara högre. Kan någon kolla om de har fått regnummer?
Nja, klenare drivlina får dra mindre.

Siffrorna ser konstiga ut. 3an borde kunna få dra 1500 utan problem.

Är det Tesla som håller nere vikten för att inte konkurrera med X?
Troligtvis begränsat till 2000 lbs (910 kg) som är max i USA utan elektriskt broms... Rätt synd att det har hängt med hit.
Tesla Model Y 2022 Deep Blue LR 20" Dragkrok Cineastknapp
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Dragkrok till model 3

Inlägg av bylund »

Fast nu var frågan vilken totalvikt körkortsreglerna medger. Då kan man alltså köra ett släp som får väga mer än 910 kg med last, så länge man ser till att det inte faktiskt gör det när man drar. Där är det körkortsbehörigheten som sätter begränsningen vad gäller registrerade (och inte faktiska vikter).
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1267
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Dragkrok till model 3

Inlägg av slugger75 »

Jag har båt, med tillhörande båtsläpkärra, och då är det lite andra regler kring hur stor vikt man får dra bakom bilen.

Enligt Transportstyrelsen finns det särskilda regler för sådana ekipage, som får köras i max 30 km/h.

Definitionsmässigt är det då ett efterfordon jag har kopplat på. Reglerna för efterfordon innebär att vikten på båtsläpkärran inte får överstiga bruttovikten på dragfordonet. Eftersom bruttovikten på min model 3 är runt 2 ton så är det max vad min båtsläpkärra får väga.

https://transportstyrelsen.se/sv/vagtra ... terfordon/
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Erxon
elbilist
Inlägg: 400
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Re: Dragkrok till model 3

Inlägg av Erxon »

slugger75 skrev:
Jag har båt, med tillhörande båtsläpkärra, och då är det lite andra regler kring hur stor vikt man får dra bakom bilen.

Enligt Transportstyrelsen finns det särskilda regler för sådana ekipage, som får köras i max 30 km/h.

Definitionsmässigt är det då ett efterfordon jag har kopplat på. Reglerna för efterfordon innebär att vikten på båtsläpkärran inte får överstiga bruttovikten på dragfordonet. Eftersom bruttovikten på min model 3 är runt 2 ton så är det max vad min båtsläpkärra får väga.

https://transportstyrelsen.se/sv/vagtra ... terfordon/
Men måste man inte också tänka på max sammanlagd bruttovikt (tågvikt) som också står i registreringsbeviset? Trots att det är en 30-kärra.
På denna M3 som uppgifter står lite tidigare har detta som max 2970 kg
Med tanke på att totalvikten på bilen är 2060 kg så får inte släpet väga mer än 910 kg

Sen, som någon också skrev att han fick dra sin 1200-kilo vagn bakom om man bara lastade till 910 kg stämmer om man inte bara har B-kort. För att kunna dra denna vagn behövs det BE-kort.
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Dragkrok till model 3

Inlägg av RagWal »

Erxon skrev:
Sen, som någon också skrev att han fick dra sin 1200-kilo vagn bakom om man bara lastade till 910 kg stämmer om man inte bara har B-kort. För att kunna dra denna vagn behövs det BE-kort.
Summa totalvikt bil + totalvikt släp max 3500kg för B-kort. Dvs en M3 SR med lägre totalvilt får hänga på släpvagn med större totalvikt än LR AWD tex.
För BE-kort gäller inte detta med totalvilter utan bara bruttovikt(=aktuell just nu-vikt) < 910kg.

Så SR får inte dra tyngre, men väl högre reggade (totalvikt) släpvagnar på B-kort. En fördel i vissa lägen.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Dragkrok till model 3

Inlägg av dstr »

Erxon skrev:
För att kunna dra denna vagn behövs det BE-kort.
Sen några år tillbaka så är det bruttovikt, inte totalvikt, som gäller.

Fyll i reg-nummer på släpvagnskalkylatorn så framgår det hur mkt (lite) du får lasta om du bara har B.

edit: https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... -med-slap/
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Dragkrok till model 3

Inlägg av RagWal »

dstr skrev:
Erxon skrev:
För att kunna dra denna vagn behövs det BE-kort.
Sen några år tillbaka så är det bruttovikt, inte totalvikt, som gäller.

Fyll i reg-nummer på släpvagnskalkylatorn så framgår det hur mkt (lite) du får lasta om du bara har B.

edit: https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... -med-slap/
Max totalvikt bil + släp <3500kg för B-kort gäller fortfarande i detta fall. Om bilens totalvikt är max 3500-1200=2300kg så får du man dra ett 1200-släp, men återigen: inte lasta så släpet inkl last väger mer än 910kg TM3-fallet.

Det får du inte dra ens utan last med ett B-kort och en TM3 LR AWD då totalvikten på bilen är 2305 kg, dvs 5 kg för mycket...
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Dragkrok till model 3

Inlägg av LarsL »

Precis!
Jag har en djurtransporter som har totalvikt på 1200kg som jag kör får i. Den hade jag inte fått dra med LR AWD utan att ta B+ kort, vilket hade varit så jobbigt för så lite. Nu med SR+ så kommer jag kunna fortsätta utan att trassla till det. Utmärkt! :D
Användarvisningsbild
Kenth
Teslaägare
Inlägg: 148
Blev medlem: 05 mar 2014 06:49
Ort: Uppsala

Re: Dragkrok till model 3

Inlägg av Kenth »

En liten film om hur man monterar/demonterar dragkroken



Fick själv en genomgång vid uthämtningen av 3:an då jag inte var säker på hur det gick till :-)

/Kenth
Model S P85 14 , Silvermetallic
Model S 100D 18 , Pärlvit
Model 3 LR 19 , Svart
Model 3 LR 21 , Pärlvit
Model S Plaid -23 , Svart

Model S LR Raven-19 , Pärlvit
Model Y Performance 23 , Pärlvit
Skriv svar