Dragkrok till model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av Jeppe_E »

Herr X skrev:
Jeppe_E skrev:
Herr X skrev:
För mig är det uppenbart att Tesla lagt ner rejält med arbete på att erbjuda dragkrok till Model X och det är värt att notera att det fortfarande inte finns någon annan biltillverkare som erbjuder en elbil med dragkrok.
Du får nog revidera den uppfattningen. Audi e-tron drar 1800 kg.
Bra poäng, med den lilla skillnaden att jag dragit släp med min elbil sedan 2016 och att Audi e-tron inte finns. Ford Knapri är en elbil som kan dra 6000kg och den är ju förstås ännu bättre än både Tesla Model X och Audi e-tron, men den finns inte heller.
Det är okej att kritisera Tesla, faktiskt. Att påstå att Audi e-tron inte finns är ju lite strutsvarning. I så fall finns inte TM3 heller (i Sverige). Speciellt inte med dragkrok :lol:
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av Herr X »

Nicke Nyfiken skrev:
Fast du skrev ”erbjuder” en elbil med dragkrok. Audi erbjuder e-tron med dragkrok. Att de inte börjat leverera är en annan femma. ;)
Mycket bra poäng. Men erbjuder man verkligen något om ingen har möjlighet att ta emot det som erbjuds eftersom det inte existerar?
Kan jag säga att jag erbjuder månresor för 8kr styck även om jag de facto inte har några sådana att erbjuda?
Jeppe_E skrev:
Det är okej att kritisera Tesla, faktiskt. Att påstå att Audi e-tron inte finns är ju lite strutsvarning. I så fall finns inte TM3 heller (i Sverige). Speciellt inte med dragkrok :lol:
Tesla Model 3 finns inte i Sverige, det är korrekt. För mig vore det inkorrekt att påstå att Tesla Model 3 finns i Sverige när Tesla Model 3 faktiskt inte finns i Sverige. Men vi är alla olika och bör respektera varandra, oavsett om man upplever att man sett Allah, Moses eller Audi e-tron.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5183
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Herr X skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Fast du skrev ”erbjuder” en elbil med dragkrok. Audi erbjuder e-tron med dragkrok. Att de inte börjat leverera är en annan femma. ;)
Mycket bra poäng. Men erbjuder man verkligen något om ingen har möjlighet att ta emot det som erbjuds eftersom det inte existerar?
Kan jag säga att jag erbjuder månresor för 8kr styck även om jag de facto inte har några sådana att erbjuda?
Det tycker jag nog att du kan. Tesla har ju gjort det i flera år med stor framgång. ;)

I alla fall har de ”erbjudit” folk att betala en massa pengar för något som inte finns, aldrig funnits och aldrig kommer att finnas på de bilar de sålt det till. Total självkörning. :lol:
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av Pontus »

Men om kör en P3 i track mode borde väl kylningen lösa sig :)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av mati »

Nu är vi där igen. Vem säger att man måste dra flera ton sand med ett släp, annars kan det kvitta? Det är inte det folk är ute efter i första hand. Man vill dra släp för att köra grejer till tippen, hämta skivor eller brädor på byggmax, transportera gräsklipparen osv. Jättetunga saker vill man oftast inte dra. Min gamla Opel Kadett '87 med 54hk diesel fick dra 550kg. Och det räckte för mycket. Det är långt bättre än ingenting om man jämför med en Model S med över 400hk som enligt logiken ovan överhettas så fort man drar en skolåda med den. Det är ju skitsnack alltså. Och Model 3 ska ju ha så bra kylning och en motor som tål att sitta i en Tesla Semi. Får den inte dra nånting heller?

Att Elon har lovat dragkrok betyder väl absolut ingenting. Den karln har lovat massor under åren. Är det fortfarande nån här som tror på det han säger? Inte jag.

Förresten, Audi e-tron finns. Jag satt i en sådan i förrgår. Och då fanns den. På lördag ska jag troligen beställa en. Huvudskälet är att den får dragkrok.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av Herr X »

mati skrev:
Nu är vi där igen. Vem säger att man måste dra flera ton sand med ett släp, annars kan det kvitta? Det är inte det folk är ute efter i första hand. Man vill dra släp för att köra grejer till tippen, hämta skivor eller brädor på byggmax, transportera gräsklipparen osv. Jättetunga saker vill man oftast inte dra. Min gamla Opel Kadett '87 med 54hk diesel fick dra 550kg. Och det räckte för mycket. Det är långt bättre än ingenting om man jämför med en Model S med över 400hk som enligt logiken ovan överhettas så fort man drar en skolåda med den. Det är ju skitsnack alltså. Och Model 3 ska ju ha så bra kylning och en motor som tål att sitta i en Tesla Semi. Får den inte dra nånting heller?
Poängen var att det är lite meckigare att få till dragkrok till en elbil än en fossilbil och att det är begripligt att det inte är Teslas första prioritet att komplicera bilarna med dragkrok om det inte är nödvändigt för att sälja dem i det här läget.

Om/när man väl erbjuder dragkrok till M3 är det nog smart om man har lösningar på plats så att man är säker på att de inte blir överhettade. När Der Spiegel på förstasidan har en bild på en brinnande Tesla M3 med husvagn stående längs autobahn så är det lite för sent att börja bygga algoritmer och teknik för att se till att bilar som drar för tungt inte överhettas okontrollerat.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av zyax »

Herr X skrev:
mati skrev:
Nu är vi där igen. Vem säger att man måste dra flera ton sand med ett släp, annars kan det kvitta? Det är inte det folk är ute efter i första hand. Man vill dra släp för att köra grejer till tippen, hämta skivor eller brädor på byggmax, transportera gräsklipparen osv. Jättetunga saker vill man oftast inte dra. Min gamla Opel Kadett '87 med 54hk diesel fick dra 550kg. Och det räckte för mycket. Det är långt bättre än ingenting om man jämför med en Model S med över 400hk som enligt logiken ovan överhettas så fort man drar en skolåda med den. Det är ju skitsnack alltså. Och Model 3 ska ju ha så bra kylning och en motor som tål att sitta i en Tesla Semi. Får den inte dra nånting heller?
Poängen var att det är lite meckigare att få till dragkrok till en elbil än en fossilbil och att det är begripligt att det inte är Teslas första prioritet att komplicera bilarna med dragkrok om det inte är nödvändigt för att sälja dem i det här läget.

Om/när man väl erbjuder dragkrok till M3 är det nog smart om man har lösningar på plats så att man är säker på att de inte blir överhettade. När Der Spiegel på förstasidan har en bild på en brinnande Tesla M3 med husvagn stående längs autobahn så är det lite för sent att börja bygga algoritmer och teknik för att se till att bilar som drar för tungt inte överhettas okontrollerat.
Äh, det är att försvara Tesla. Hade Elon byggt sina bilar från Europa istället hade det varit självklart att de haft dragkrok och att pickupen inte ens hade varit på ritbordet ännu. Det är inte svårare än att man har lite tunnelseende från amerikanskt håll. Att det är meckigt är ett ingenjörsproblem, jag tror inte att Elon duckar, men eftersom varken han eller hans vänner sett en dragkrok på något så litet som en vanlig bil så blir det så. Oförsvarligt trångsynt, men inget oväntat.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av mati »

Den överhettas ju uppenbarligen inte vid bankörning. Synd att Teslas prioritet verkar enbart ligga på att åtstadkomma galna accelerationssiffror istället för att göra bilarna lite mer användbara även för oss som inte har en pickup i garaget.
Precis på samma sätt som bilen stryper effekten efter för många accelerationer eller i för hög motorvägsfart, just för att skydda sig från att överhettas, skulle väl exakt samma metodik kunna användas när man drar ett släp? Jag fattar inte skillnaden. Och det finns nog ingen skillnad heller.
Enda skillnaden är att Tesla har tillräckligt många kunder som inte behöver dragkrok, men som å andra sidan inte kan leva utan en bil som gör 0--100 på under 5 sekunder.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av Herr X »

zyax skrev:
Äh, det är att försvara Tesla. Hade Elon byggt sina bilar från Europa istället hade det varit självklart att de haft dragkrok och att pickupen inte ens hade varit på ritbordet ännu. Det är inte svårare än att man har lite tunnelseende från amerikanskt håll. Att det är meckigt är ett ingenjörsproblem, jag tror inte att Elon duckar, men eftersom varken han eller hans vänner sett en dragkrok på något så litet som en vanlig bil så blir det så. Oförsvarligt trångsynt, men inget oväntat.
Well, det är ju precis samma poäng som jag har. Jag tror inte heller de kommer ducka för ett ingenjörsproblem och det talar för att dragkrok kommer när de börjat få igång EU-leveranserna. Tippar att dragkrok till M3 aviseras i september 2019.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av zyax »

Herr X skrev:
Well, det är ju precis samma poäng som jag har. Jag tror inte heller de kommer ducka för ett ingenjörsproblem och det talar för att dragkrok kommer när de börjat få igång EU-leveranserna. Tippar att dragkrok till M3 aviseras i september 2019.
Det låter logiskt. Håller med om tidplanen också, Elon time början på våren betyder nog september.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av Gustafsson »

Hm en kadett-87 med dragkrok kan inte kosta mer än ... tja... en teslafälg ? Så kanske man kan lösa saken ... :roll:
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av mati »

Gustafsson skrev:
Hm en kadett-87 med dragkrok kan inte kosta mer än ... tja... en teslafälg ? Så kanske man kan lösa saken ... :roll:
Den kostade 20 000 Deutsche Mark, mindre än 100 000 svenska kronor vid den tiden.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
jassoo
Teslaägare
Inlägg: 45
Blev medlem: 27 nov 2018 14:11
Ort: Tornedalen

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av jassoo »

tesla.jpg
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av bylund »

zyax skrev:
Äh, det är att försvara Tesla. Hade Elon byggt sina bilar från Europa istället hade det varit självklart att de haft dragkrok och att pickupen inte ens hade varit på ritbordet ännu. Det är inte svårare än att man har lite tunnelseende från amerikanskt håll. Att det är meckigt är ett ingenjörsproblem, jag tror inte att Elon duckar, men eftersom varken han eller hans vänner sett en dragkrok på något så litet som en vanlig bil så blir det så. Oförsvarligt trångsynt, men inget oväntat.
JB Straubel har ju eftermonterat drag på sin Roadster, så även i högsta ledningen finns förståelse för att drag kan vara användbart på små bilar.

Jag tror snarare att det handlar om att de avvaktar så länge de kan sälja de bilar de tillverkar. De löser problemet när en lösning faktiskt tillför värde för företaget.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av gellerstam »

Om jag nu ska vänta på dragkroken. Ska jag begära tillbaka reservationsbeloppet nu eller kommer det vara till fördel om/när dragkroken kommer?
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Fidde
Teslaägare
Inlägg: 46
Blev medlem: 12 maj 2017 11:29
Ort: Frillesås

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av Fidde »

Angående argumentet att bilen skulle behöva bättre batterikylning bara för den har ett drag förstår jag inte riktigt. Bilen är väl godkänd för att köra i över 160 km/h på Autobahn och det borde väl värma batteriet betydligt mer än att köra i 80 km/h med ett släp? Det är ju förbrukning/tidsenhet som borde spela roll och inte förbrukning/km. Bilen har väl ingen kylning som kyler bättre vid mer fartvind?
Någon som har några idéer kring detta?
Verdi

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av Verdi »

zyax skrev:
Herr X skrev:
mati skrev:
Nu är vi där igen. Vem säger att man måste dra flera ton sand med ett släp, annars kan det kvitta? Det är inte det folk är ute efter i första hand. Man vill dra släp för att köra grejer till tippen, hämta skivor eller brädor på byggmax, transportera gräsklipparen osv. Jättetunga saker vill man oftast inte dra. Min gamla Opel Kadett '87 med 54hk diesel fick dra 550kg. Och det räckte för mycket. Det är långt bättre än ingenting om man jämför med en Model S med över 400hk som enligt logiken ovan överhettas så fort man drar en skolåda med den. Det är ju skitsnack alltså. Och Model 3 ska ju ha så bra kylning och en motor som tål att sitta i en Tesla Semi. Får den inte dra nånting heller?
Poängen var att det är lite meckigare att få till dragkrok till en elbil än en fossilbil och att det är begripligt att det inte är Teslas första prioritet att komplicera bilarna med dragkrok om det inte är nödvändigt för att sälja dem i det här läget.

Om/när man väl erbjuder dragkrok till M3 är det nog smart om man har lösningar på plats så att man är säker på att de inte blir överhettade. När Der Spiegel på förstasidan har en bild på en brinnande Tesla M3 med husvagn stående längs autobahn så är det lite för sent att börja bygga algoritmer och teknik för att se till att bilar som drar för tungt inte överhettas okontrollerat.
Äh, det är att försvara Tesla. Hade Elon byggt sina bilar från Europa istället hade det varit självklart att de haft dragkrok och att pickupen inte ens hade varit på ritbordet ännu. Det är inte svårare än att man har lite tunnelseende från amerikanskt håll. Att det är meckigt är ett ingenjörsproblem, jag tror inte att Elon duckar, men eftersom varken han eller hans vänner sett en dragkrok på något så litet som en vanlig bil så blir det så. Oförsvarligt trångsynt, men inget oväntat.

Att man inte har dragkrok på små bilar i USA beror också på att man konstruerar släpen på annat sätt med bl a högre kultryck. Googlade lite och hittade den här beskrivningen som jag tyckte var ganska bra.
I USA har de det här problemet än mer. De är hopplöst gammalmodiga i nästan allt vad de gör, och bygger fortfarande släpvagnar på samma sätt som man bygger traktorsläp, alltså där minst 10% av vikten ska ligga på draget, för att få tillräcklig dragförmåga och stabilitet. Det innebär att den som köper en personbil med en dragförmåga överstigande ca 1000 kg, han kommer automatiskt att få för högt kultryck. Chassiet på amerikanska vagnar är oftast också i hästvagnsklass, så de behöver ett kultryck på 250 kg för en 2500 kg vagn, annars vinglar den som en alika över vägen.

Vagnar med europeisk konstruktion finns inte att uppbringa. Det är alltså inte en slump att man nästan aldrig ser en amerikan dra ett släp med något annat än en pickup. De brukar å andra sidan tillåta rätt rejäla släp. En Ford F350 Super Duty V8 Diesel får dra upp mot 10 ton som vanlig släp och 15 ton som semitrailer (s.k. gooseneck på flaket). Det är ändå inte en helt ovanlig jobbpendlarbil på landsbygden. Med bilens totalvikt på upp mot sju ton blir det en rätt saftig tågvikt. Ofta är det där någonstans gränsen går för vad de tillåter på personbilskörkort. Rätt mycket mer än våra 3500 kg, alltså.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av zyax »

Verdi skrev:
zyax skrev:
Herr X skrev:
mati skrev:
Nu är vi där igen. Vem säger att man måste dra flera ton sand med ett släp, annars kan det kvitta? Det är inte det folk är ute efter i första hand. Man vill dra släp för att köra grejer till tippen, hämta skivor eller brädor på byggmax, transportera gräsklipparen osv. Jättetunga saker vill man oftast inte dra. Min gamla Opel Kadett '87 med 54hk diesel fick dra 550kg. Och det räckte för mycket. Det är långt bättre än ingenting om man jämför med en Model S med över 400hk som enligt logiken ovan överhettas så fort man drar en skolåda med den. Det är ju skitsnack alltså. Och Model 3 ska ju ha så bra kylning och en motor som tål att sitta i en Tesla Semi. Får den inte dra nånting heller?
Poängen var att det är lite meckigare att få till dragkrok till en elbil än en fossilbil och att det är begripligt att det inte är Teslas första prioritet att komplicera bilarna med dragkrok om det inte är nödvändigt för att sälja dem i det här läget.

Om/när man väl erbjuder dragkrok till M3 är det nog smart om man har lösningar på plats så att man är säker på att de inte blir överhettade. När Der Spiegel på förstasidan har en bild på en brinnande Tesla M3 med husvagn stående längs autobahn så är det lite för sent att börja bygga algoritmer och teknik för att se till att bilar som drar för tungt inte överhettas okontrollerat.
Äh, det är att försvara Tesla. Hade Elon byggt sina bilar från Europa istället hade det varit självklart att de haft dragkrok och att pickupen inte ens hade varit på ritbordet ännu. Det är inte svårare än att man har lite tunnelseende från amerikanskt håll. Att det är meckigt är ett ingenjörsproblem, jag tror inte att Elon duckar, men eftersom varken han eller hans vänner sett en dragkrok på något så litet som en vanlig bil så blir det så. Oförsvarligt trångsynt, men inget oväntat.

Att man inte har dragkrok på små bilar i USA beror också på att man konstruerar släpen på annat sätt med bl a högre kultryck. Googlade lite och hittade den här beskrivningen som jag tyckte var ganska bra.
I USA har de det här problemet än mer. De är hopplöst gammalmodiga i nästan allt vad de gör, och bygger fortfarande släpvagnar på samma sätt som man bygger traktorsläp, alltså där minst 10% av vikten ska ligga på draget, för att få tillräcklig dragförmåga och stabilitet. Det innebär att den som köper en personbil med en dragförmåga överstigande ca 1000 kg, han kommer automatiskt att få för högt kultryck. Chassiet på amerikanska vagnar är oftast också i hästvagnsklass, så de behöver ett kultryck på 250 kg för en 2500 kg vagn, annars vinglar den som en alika över vägen.

Vagnar med europeisk konstruktion finns inte att uppbringa. Det är alltså inte en slump att man nästan aldrig ser en amerikan dra ett släp med något annat än en pickup. De brukar å andra sidan tillåta rätt rejäla släp. En Ford F350 Super Duty V8 Diesel får dra upp mot 10 ton som vanlig släp och 15 ton som semitrailer (s.k. gooseneck på flaket). Det är ändå inte en helt ovanlig jobbpendlarbil på landsbygden. Med bilens totalvikt på upp mot sju ton blir det en rätt saftig tågvikt. Ofta är det där någonstans gränsen går för vad de tillåter på personbilskörkort. Rätt mycket mer än våra 3500 kg, alltså.
Tack för den infon, jag har undrat vad detta beror på!
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Hok
Inlägg: 365
Blev medlem: 13 jan 2015 17:37

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av Hok »

zyax skrev:
Verdi skrev:

Att man inte har dragkrok på små bilar i USA beror också på att man konstruerar släpen på annat sätt med bl a högre kultryck. Googlade lite och hittade den här beskrivningen som jag tyckte var ganska bra.
I USA har de det här problemet än mer. De är hopplöst gammalmodiga i nästan allt vad de gör, och bygger fortfarande släpvagnar på samma sätt som man bygger traktorsläp, alltså där minst 10% av vikten ska ligga på draget, för att få tillräcklig dragförmåga och stabilitet. Det innebär att den som köper en personbil med en dragförmåga överstigande ca 1000 kg, han kommer automatiskt att få för högt kultryck. Chassiet på amerikanska vagnar är oftast också i hästvagnsklass, så de behöver ett kultryck på 250 kg för en 2500 kg vagn, annars vinglar den som en alika över vägen.

Vagnar med europeisk konstruktion finns inte att uppbringa. Det är alltså inte en slump att man nästan aldrig ser en amerikan dra ett släp med något annat än en pickup. De brukar å andra sidan tillåta rätt rejäla släp. En Ford F350 Super Duty V8 Diesel får dra upp mot 10 ton som vanlig släp och 15 ton som semitrailer (s.k. gooseneck på flaket). Det är ändå inte en helt ovanlig jobbpendlarbil på landsbygden. Med bilens totalvikt på upp mot sju ton blir det en rätt saftig tågvikt. Ofta är det där någonstans gränsen går för vad de tillåter på personbilskörkort. Rätt mycket mer än våra 3500 kg, alltså.
Tack för den infon, jag har undrat vad detta beror på!
Som tillägg till detta kan sägas att i många av USA's delstater så får man åka lika fort med som utan släp. Vilket också ställer högre krav på stabiliteten.

https://drivinglaws.aaa.com/tag/trailer-speed-limits/
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av gellerstam »

Ingen dragkrok idag heller.... :-( :x
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av Teslaspolen »

Dragkrokskalendern, fast det är som ett lotteri med (nästan?) bara nitlotter? :lol:
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av Jeppe_E »

gellerstam skrev:
Ingen dragkrok idag heller.... :-( :x
Nej, knappast förvånade heller?
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av TeslaTissel »

Kalas med all info ni skrapar fram.

Att det inte blir möjlighet till dragkrok förefaller ändå osannolikt.
Model Y är ju i röret och lär introduceras under nästa år!

Ev ser Tesla till (i samband med det) att Tesla Model 3 äntligen får dragkrok?
Det är ju angivet i manualen som någon påpekade.

Kul förslag med Dragkroks-kalender. :lol:
Användarvisningsbild
Spyder
Teslaägare
Inlägg: 144
Blev medlem: 30 sep 2014 20:10
Ort: Västerbotten

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av Spyder »

Skulle kanske vara bra med lite tryck på Tesla så att de bekräfta vad de har för plan.

Kanske skulle starta ett mediadrev ;)
Användarvisningsbild
hakan_k
Teslaägare
Inlägg: 163
Blev medlem: 12 mar 2016 15:56
Ort: Vara, Västra Götaland

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av hakan_k »

Verkar finnas ett bra fungerande alternativ https://stealthhitches.com/collections/ ... 17-present

Inte typgodkänd, men borde väl vara ok om man bara sätter dit cykelhållaren?
Model 3 LR AWD Midnight Silver 18" med FSD
CyberTruck single engine förbokad
Renault Zoe R240
1,5 kW solel, 0,5 kW vindsnurra
Skriv svar