Dragkrok till model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6518
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av Tars »

Jeppe_E skrev:
Tars skrev:
Jeppe_E skrev:
Tars skrev:
Frågan om denna är det. Ska kontakta dem och kolla.
https://stealthhitches.com

Knappast va? CE är ju ett EU-påfund. Killgissar att ett amerikansk företag som inte normalt sett säljer på export har bemödat sig. Säljer kanske de gör men... :)
Får ta in den, kopiera, fixa CE godkännande och så har jag dragkrok att erbjuda. Bild

Jag hör på dig att du inte "fixat" ett CE-godkännande tidigare...? :lol: :lol: :lol:
Nope. Ska bli spännande att sätta sig in i det. Bild
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av bylund »

Jjonas skrev:
Får den bara dra 910 kg så kan man ju strunta i det... 1500 kg hade känts mer rimligt för bilstorleken.
Många här menar ju att det räcker, då det som gör att de inte kan ha en Model 3 är att de inte kan köra höstlöv till tippen annars, och då borde 910 kg räcka. Men det är ju klart att olika personer har olika behov, men 910 kg verkar ju lösa ett problem för många.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5969
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av Remuz »

910kg vore grymt. Räcker med 750kg för min del, jag kan räkna de gånger jag behövt tyngre släp på ena handens tumme.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av LarsL »

Någon borde skicka dragkroks-konstruktören på Tesla på kurs till EU så att hen lär sig hur det funkar här. Tydligen vill de begränsa vikten till 910kg för att M3 saknar elektrisk broms, vilket i princip ingen släpvagn här har. Vi använder ju påskjutsbromsar i den civilicerade världen.
Användarvisningsbild
Bodes_dad
Teslaägare
Inlägg: 174
Blev medlem: 11 mar 2019 10:17
Ort: Frösön

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av Bodes_dad »

Ok har lite smått panik, tog leverans av en kraftigt nedsatt Model S100D för 13 dagar sedan men velar lite om jag ska lämna tillbaka den och köra på en M3 istället. Största skälet är att jag är i behov av dragkrok för cykelhållare. Jag trodde i min enfald att det bara var att skruva på ngn av de krokar som finns för Model S, men tydligen kommer detta steka min garanti och det känns inte så kul, insåg detta efter leverans.

Har inte följt M3-dragkroks-gate så noga mer än att det verkar vara på G i framtiden. Är det sagt att även de bilar som beställts nu kommer gå att få krok eftermonterat? Hör för mig jag läst att det är förberett och även sett ngn spionbild på en M3 som drar släp. Tacksam för snabbt svar då jag måste besluta mig innan morgondagen är över.
Senast redigerad av Bodes_dad, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av Alfred »

Tror inte att du kan ta för givet att det kommer gå att eftermontera krok på de 3:or som tillverkas nu även om modellen i grunden är förberedd för det. Vet att det är någon här som lyckats få drag på sin X trots att den levererades utan, men att det verkligen inte var enkelt att få Tesla att genomföra det. Var det @fth?

Om drag är ett måste får du antingen byta till MX nu eller avvakta beställning av M3 tills krok är beställbart och då äta kostanden av inbyte för din S.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7071
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av fth »

Alfred skrev:
Tror inte att du kan ta för givet att det kommer gå att eftermontera krok på de 3:or som tillverkas nu även om modellen i grunden är förberedd för det. Vet att det är någon här som lyckats få drag på sin X trots att den levererades utan, men att det verkligen inte var enkelt att få Tesla att genomföra det. Var det @fth?

Om drag är ett måste får du antingen byta till MX nu eller avvakta beställning av M3 tills krok är beställbart och då äta kostanden av inbyte för din S.
Det var jag, och det var verkligen inte lätt, det tog nästan två år också :roll:

Det finns dock flera tredjepartslösningar om det bara är cykelställ o.dyl som ska användas, det bör väl inte påverka garantin?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Bodes_dad
Teslaägare
Inlägg: 174
Blev medlem: 11 mar 2019 10:17
Ort: Frösön

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av Bodes_dad »

fth skrev:

Det var jag, och det var verkligen inte lätt, det tog nästan två år också :roll:

Det finns dock flera tredjepartslösningar om det bara är cykelställ o.dyl som ska användas, det bör väl inte påverka garantin?

[/fth
Ringde säljaren någon dag efter jag tog leverans och nämnde då att det endast var för cykel jag ville ha krok, hen svarade då att det ändå skulle påverka garantin, men kanske får ringa dem igen imorgon och dubbelkolla det innan jag gör något förhastat.
Användarvisningsbild
areskoug
Teslaägare
Inlägg: 62
Blev medlem: 02 apr 2016 16:46

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av areskoug »

Att drag ska påverka garantin innebär väl i så fall att man inte lyckats bevisa att det INTE är draget som orsakat en skada. Så vitt jag vet så går det inte att som näringsidkare frångå konsumentköplagen som anger att om ett fel uppstår inom 6 månader så ligger bevisbördan på näringsidkare medan det för resterande 30 månader inom 3 års perioden ligger på köparen. Bör vara få fel som ett eftermonterat drag ska anses ha orsakat.
Model 3 LR AWD - Pearl White 2019.
Användarvisningsbild
Bodes_dad
Teslaägare
Inlägg: 174
Blev medlem: 11 mar 2019 10:17
Ort: Frösön

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av Bodes_dad »

Ska tilläggas att jag har bilen på leasing från Tesla/DNB på mitt AB, och då gäller väl inte konsumentköpslagen tyvärr.
Användarvisningsbild
areskoug
Teslaägare
Inlägg: 62
Blev medlem: 02 apr 2016 16:46

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av areskoug »

Bodes_dad skrev:
Ska tilläggas att jag har bilen på leasing från Tesla/DNB på mitt AB, och då gäller väl inte konsumentköpslagen tyvärr.
Nej, då faller tyvärr konsumentköplagen. Och då får man förlita sig på garantier som näringsidkaren utfärdar och villkoren kopplade till denna och inte reklamationsrätten.
Model 3 LR AWD - Pearl White 2019.
Användarvisningsbild
perre
Teslaägare
Inlägg: 376
Blev medlem: 19 nov 2018 18:52
Ort: Bandhagen

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av perre »

Bodes_dad skrev:
Ok har lite smått panik, tog leverans av en kraftigt nedsatt Model S100D för 13 dagar sedan men velar lite om jag ska lämna tillbaka den och köra på en M3 istället. Största skälet är att jag är i behov av dragkrok för cykelhållare. Jag trodde i min enfald att det bara var att skruva på ngn av de krokar som finns för Model S, men tydligen kommer detta steka min garanti och det känns inte så kul, insåg detta efter leverans.

Har inte följt M3-dragkroks-gate så noga mer än att det verkar vara på G i framtiden. Är det sagt att även de bilar som beställts nu kommer gå att få krok eftermonterat? Hör för mig jag läst att det är förberett och även sett ngn spionbild på en M3 som drar släp. Tacksam för snabbt svar då jag måste besluta mig innan morgondagen är över.
Cyklar transporteras bäst på talet.
Model 3 LR AWD
Användarvisningsbild
Bodes_dad
Teslaägare
Inlägg: 174
Blev medlem: 11 mar 2019 10:17
Ort: Frösön

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av Bodes_dad »

Njae, inte om man behöver ha 4st.

Men iaf så ser jag nu att ångerrätten endast är 7 dagar för AB. Får börja forska i vad som kan hända om jag monterar krok för cykelhållare istället :)
Användarvisningsbild
perre
Teslaägare
Inlägg: 376
Blev medlem: 19 nov 2018 18:52
Ort: Bandhagen

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av perre »

Bodes_dad skrev:
Njae, inte om man behöver ha 4st.

Men iaf så ser jag nu att ångerrätten endast är 7 dagar för AB. Får börja forska i vad som kan hända om jag monterar krok för cykelhållare istället :)
Varannan vänd framåt och varannan bakåt. Inga problem
Model 3 LR AWD
Användarvisningsbild
Bodes_dad
Teslaägare
Inlägg: 174
Blev medlem: 11 mar 2019 10:17
Ort: Frösön

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av Bodes_dad »

Gillar positiva inställningen, men är svårt med MTBs med breda styren och blir mkt klättrande på taket. Vill dessutom kunna ha box då jag är otroligt bra att packa med mig för mkt grejor även på sommaren. :D
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av RagWal »

Tror och hoppas fortsatt att bilar byggda efter 18/3 kommer få släpvikt när de reggas i Europa. Har försökt få Tesla å bekräfta men ingen lycka med det än. Får väl se när första båten anländer..
Användarvisningsbild
Johan84
Teslaägare
Inlägg: 163
Blev medlem: 22 dec 2018 00:11
Ort: Umeå

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av Johan84 »

RagWal skrev:
Tror och hoppas fortsatt att bilar byggda efter 18/3 kommer få släpvikt när de reggas i Europa. Har försökt få Tesla å bekräfta men ingen lycka med det än. Får väl se när första båten anländer..
När kommer de nya båtarna? Begärde lev kring 5/5 och inte fått vin. Hoppas också få en som är byggd efter 18/3. Kanske liten chans med släpvikt men iaf större än för dom innan
Röd S100D -18, OZ superturismo black 21”, Chrome Delete, EAP+FSD och fri SuC.
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av RagWal »

Johan84 skrev:
RagWal skrev:
Tror och hoppas fortsatt att bilar byggda efter 18/3 kommer få släpvikt när de reggas i Europa. Har försökt få Tesla å bekräfta men ingen lycka med det än. Får väl se när första båten anländer..
När kommer de nya båtarna? Begärde lev kring 5/5 och inte fått vin. Hoppas också få en som är byggd efter 18/3. Kanske liten chans med släpvikt men iaf större än för dom innan
Jag säger STOOOOR chans och hoppas ta en av dem.
Se annan tråd för båtspaning: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... n+b%C3%A5t
Och Italienare som shipspottar:
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av taliz »

Bodes_dad skrev:
Gillar positiva inställningen, men är svårt med MTBs med breda styren och blir mkt klättrande på taket. Vill dessutom kunna ha box då jag är otroligt bra att packa med mig för mkt grejor även på sommaren. :D
Då lär du nog ha svårt att få plats i en M3 oavsett?
S har ju mkt större bagage.
Kanske en X du bör sikta på?
5 sits X har ju galet mkt plats.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Bejje
Teslaägare
Inlägg: 303
Blev medlem: 17 nov 2018 18:35

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av Bejje »

RagWal skrev:
Tror och hoppas fortsatt att bilar byggda efter 18/3 kommer få släpvikt när de reggas i Europa. Har försökt få Tesla å bekräfta men ingen lycka med det än. Får väl se när första båten anländer..
Av nyfikenhet, vad får dig att tro att bilar efter den 18/3 kommer få släpvikt?
Vad hände/gjordes då?

1 April 2016, 04:41: Reservation lagd
12 April 2019, 06:56: Pearl White SR+ Model 3 beställd
24 Juni 2019, 15:17: Uthämtad!

26 Maj 2021, 13:47: Beställning lagd
4 Juni 2021, 14:40: Uthämtad!
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av RagWal »

Bejje skrev:
RagWal skrev:
Tror och hoppas fortsatt att bilar byggda efter 18/3 kommer få släpvikt när de reggas i Europa. Har försökt få Tesla å bekräfta men ingen lycka med det än. Får väl se när första båten anländer..
Av nyfikenhet, vad får dig att tro att bilar efter den 18/3 kommer få släpvikt?
Vad hände/gjordes då?
Ny version (02) av typgodkännandet utfärdades för Model 3 som jag förstår det.
Gå till https://opendata.rdw.nl/en/Typegoedkeur ... -69ie/data
sök "e4 07/46 1293" så får ni på de nedre raderna upp Teslas M3s alla typgodkännanden.
Typgodkännande slutar på 02 har ett flertal varianter som slutar på T (Tex BB1T, PP1T osv)
De versioner som hat ett T på slutet har också släpvagnsvikt 910kg i en kolumn längre till höger ("max massa geremd ondergren/bovengrens" = "max mass braked") Misstänker att detta är släpvikt som anges för bromsat släp. obromsad 750kg

Finns enligt detta godkännanden både för Dual motor, Performance och RWD.
Maxhastigheterna är här också ändrade till 261, 233 resp 225 (P, 3D, RWD)

Vad jag förstår så gäller detta bilar TILLVERKADE efter 2019-03-18 men variantkoderna måste ju vara rätt också. Kan de ändras efteråt (vid eftermontering av släp) eller måste detta beställas från fabrik så man får en med T på slutet.

Någon som vet?
Användarvisningsbild
Johan84
Teslaägare
Inlägg: 163
Blev medlem: 22 dec 2018 00:11
Ort: Umeå

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av Johan84 »

Rätt sjukt ändå att man måste lägga ner tid på sånthär när man köper en ny bil, aldrig varit med om nått liknande men kommer säkert bli sjukt nice när den kommer. Hoppas verkligen bilen uppfyller mina förväntningar :)

Har vi någon aning om vad totaltiden kan va från produktion till leverans här i Sverige? 1 vecka lastning, 3 v båt, 3 v i EU sen en sista vecka till Stockholm så 8v totalt? Matchar dom vin nummer när det är på båten eller kan man på nått sett se när ens bil har gått produktion?
Röd S100D -18, OZ superturismo black 21”, Chrome Delete, EAP+FSD och fri SuC.
Användarvisningsbild
pinussen
Teslaägare
Inlägg: 320
Blev medlem: 03 aug 2016 22:37
Ort: Brottby
Kontakt:

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av pinussen »

Nån som snokat upp nått nytt? Vill beställa biljäkeln nån gång...

Var det 4 st typgodkännanden med T i förut? Finns 4 nu i alla fall.
Användarvisningsbild
Spyder
Teslaägare
Inlägg: 146
Blev medlem: 30 sep 2014 20:10
Ort: Västerbotten

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av Spyder »

Tror det var fyra även tidigare.

Tror inte vi hör något förrän båten är i hamn, den passerar Panama just nu. Eller så får vi vänta till första bilen är registrerad i Sverige.
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av RagWal »

Gissar alla tex LR AWD nu får BB1N vid registrering i Europa då de inte har dragkrok från fabrik ännu...
Någon som vet om andra än Tesla ens teoretiskt kan ändra version från tex BB1N till BB1T vid eftermontering av godkänd krok? Tänker om nu Tesla inte får tummen ur och fixar fram dragkrokar för eftermontage inom rimlig tid?
Skillnaden nu är ju att det finns versioner i samma typgodkännande som är godkända för släpvikt.
Gissar iofs att det kan vara en mjukvarudel i det hela också om man vill ha fullt stöd för drag i bilen, så Tesla lär behöva va med i processen iaf.

I annat fall får man väl snällt fortsätta vänta tills dragkrok finns med redan i beställningskonfiguratorn. Hoppas absolut att eftermontering erbjuds på dessa. Att vänta är man ju numera van vid men man blir ju inte bättre på det...
Skriv svar