Dragkrok till model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av Jeppe_E »

OfarligTesla skrev:
dd88 skrev:
OfarligTesla skrev:
LarsL skrev:
M_Oscarsson skrev:
TeslaClub Danmark drev krokfrågan i EU men fick avslag p.g.a. att Tesla inte ville sammarbeta. (Så tror jag det var)
Här har nu Elon Musk en produkt som kunderna skriker efter, de till och med gör allt ditt arbete, men du säger ”Nä, tack!”... :roll: Eftersom jag i stort sett bara tror gott om Elon och hans förmåga att analysera saker så kan jag bara sluta mig till att han inte har begripit hur det funkar i Europa.
Eller att du överskattat efterfrågan kraftigt? Vad har du för dataunderlag som gör att du tror att du förstår vad kunderna frågar efter bättre än Tesla?
Hittar inte undersökningen nu men vill minnas att cirka 60% av alla bilar som säljs har dragkrok. Kollade på blocket, ungefär 1/3 av alla sedaner på Blocket har dragkrok (enligt sök). Ungefär 1/2 av alla kombi. Kollade modeller från 2016 till 2019.
Det svarar dock inte på den frågan som är relevant. Frågan är hur många som avstår från att köpa bilen på grund av avsaknaden av dragkrok. För Tesla spelar det ju ingen större roll hur många som köper bilen men gärna tagit en dragkrok om den fanns tillgänglig, det viktiga för dem är hur många extra bilar skulle de sälja på att erbjuda det.

1...2...3...

23,4% fler hade köpt bilen.

så då var det bestämt. Så istället för 16000 i Europa, så hade Tesla sålt 20000 bilar. Ytterligare en veckas produktion ;)
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av LarsL »

Det gjordes ju en undersökning här på forumet om hur många det var som avstod pga frånvaron av dragkrok.
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av RagWal »

Någon som vet hur man kollar helbilsgodkännandet för M3 nu när det ska vara klart? Hoppas fortfarande på info om max släpvikt... Hoppas det har smugits dit och att allt bara är klart! Eller inte..
Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare
Inlägg: 1004
Blev medlem: 22 okt 2014 21:35
Ort: Hönö

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av mahulkp »

tbjorn81 skrev:
Hej!

Har precis fått tummen ur och beställt en model 3 nu. Har en X idag, men har inte behov av storleken längre så 3:an blir lagom tror jag.
Enda kruxet är ju Drag som jag skulle vilja ha - men främst för att transportera cyklar, inte för att dra tunga saker.

Frågan är om denna skulle fungera:
https://evannex.com/products/ecohitch-for-tesla-model-3

Har tidigare monterat 3e parts drag på en VW Up! som inte är godkänd för drag och har besiktigat den utan att de reagerade på att det var ett drag på den.

Vad tror ni - någon som testat Evannex drag för model S och har några erfarenheter?
Jag monterade en Ecohitch på min MS för några år sen. Funkade bra. Finns en tråd om det på forumet om du söker på dragkrok.
2 st Model 3 LR AWD
Reservation Cybertruck Trimotor
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av TiborBlomhall »

LarsL skrev:
Det gjordes ju en undersökning här på forumet om hur många det var som avstod pga frånvaron av dragkrok.
Till och med två:

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?t=9416

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?t=14144
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av Geni87 »

Att erbjuda dragkrok är ju även ett utmärkt sätt för Tesla att få upp bruttomrginalen på M3, vilket aldrig kan vara fel med tanke på att de uppenbarligen har det lite halvjobbigt med ekonomin för tillfället.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av LarsL »

Exakt min poäng de kan genom att hängs på en dragkrok locka 14% att köpa LR nu eller 27% att köpa överhuvudtaget.

En ide är ju faktiskt att tvinga/inkludera autopilot i SR bilarna, med någon krystad motivering. Då skulle vi få den där billigare bilen och Tesla skulle ändå behålla lite högre marginaler.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av dd88 »

OfarligTesla skrev:
dd88 skrev:
OfarligTesla skrev:
LarsL skrev:
M_Oscarsson skrev:
TeslaClub Danmark drev krokfrågan i EU men fick avslag p.g.a. att Tesla inte ville sammarbeta. (Så tror jag det var)
Här har nu Elon Musk en produkt som kunderna skriker efter, de till och med gör allt ditt arbete, men du säger ”Nä, tack!”... :roll: Eftersom jag i stort sett bara tror gott om Elon och hans förmåga att analysera saker så kan jag bara sluta mig till att han inte har begripit hur det funkar i Europa.
Eller att du överskattat efterfrågan kraftigt? Vad har du för dataunderlag som gör att du tror att du förstår vad kunderna frågar efter bättre än Tesla?
Hittar inte undersökningen nu men vill minnas att cirka 60% av alla bilar som säljs har dragkrok. Kollade på blocket, ungefär 1/3 av alla sedaner på Blocket har dragkrok (enligt sök). Ungefär 1/2 av alla kombi. Kollade modeller från 2016 till 2019.
Det svarar dock inte på den frågan som är relevant. Frågan är hur många som avstår från att köpa bilen på grund av avsaknaden av dragkrok. För Tesla spelar det ju ingen större roll hur många som köper bilen men gärna tagit en dragkrok om den fanns tillgänglig, det viktiga för dem är hur många extra bilar skulle de sälja på att erbjuda det.
Det är väl lite det som är poängen, omöjligt att säga hur många extra bilar som hade sålts med dragkrok då vi aldrig kommer få uppleva samma förutsättningar igen, utan man får titta på andra faktorer och gissa.

Tesla vet säkerligen att det är en stor efterfrågan på dragkrok men har tydligen inte prioriterat frågan, varför vet vi inte men att på något sätt påstå att det inte finns någon efterfrågan blir lite skevt när det är en så pass vanlig utrustning på många marknader.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av gellerstam »

Jaha, då var jag inne och byggde en Tesla M3 LR AWD BLÅ 19" VIT EAP igen men fortfarande ingen dragkrok som tillval. :-(

Hoppet är det sista som överger en. En vacker Torsdag..... Kanske Kanske.

Har fortfarande reservationsslanten innestående men det känns mer och mer onödigt då de kommer leverera 90 bilar om dagen den närmsta tiden. Funderar på att växla in den till TSLA i stället, gör nog mer nytta där.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av Pontus »

gellerstam skrev:
Jaha, då var jag inne och byggde en Tesla M3 LR AWD BLÅ 19" VIT EAP igen men fortfarande ingen dragkrok som tillval. :-(

Hoppet är det sista som överger en. En vacker Torsdag..... Kanske Kanske.

Har fortfarande reservationsslanten innestående men det känns mer och mer onödigt då de kommer leverera 90 bilar om dagen den närmsta tiden. Funderar på att växla in den till TSLA i stället, gör nog mer nytta där.
Du borde skynda dig TSLA är på väg upp nu på förhandeln...
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av Klintan »

Ingen registrerad släpvagnsvikt på den P3D jag körde idag :-(Bild
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av RagWal »

Ja då är det väl samma för alla M3 i EU kan man tänka.. synd. Hoppas verkligen de reviderar och tillåter eftermontering. Lär väl kosta en slant och visst engagemang att komplettera med. Med historiken för Mofel S i åtanke så blir man ju lite purken.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av Jeppe_E »

RagWal skrev:
Ja då är det väl samma för alla M3 i EU kan man tänka.. synd. Hoppas verkligen de reviderar och tillåter eftermontering. Lär väl kosta en slant och visst engagemang att komplettera med. Med historiken för Mofel S i åtanke så blir man ju lite purken.
Nej, kommer inte att hända, är väl bilen (individen) typad utan drag så kan man inte eftermontera det (ja alltså om man vill dra lagligt). Om det skulle komma senare (höst osannolikt) så blir det alltså på nyregistrerade bilar
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av TeslaTissel »

Jeppe_E skrev:
RagWal skrev:
Ja då är det väl samma för alla M3 i EU kan man tänka.. synd. Hoppas verkligen de reviderar och tillåter eftermontering. Lär väl kosta en slant och visst engagemang att komplettera med. Med historiken för Mofel S i åtanke så blir man ju lite purken.
Nej, kommer inte att hända, är väl bilen (individen) typad utan drag så kan man inte eftermontera det (ja alltså om man vill dra lagligt). Om det skulle komma senare (höst osannolikt) så blir det alltså på nyregistrerade bilar

Nu vet vi säkert att det inte går. Tråkigt. Då står hoppet till Model Y.

Till saken hör att en FB-grupp där saken diskuterats livligt, de flesta vill ha dragkrok och - eller, vissa var väldigt sugna på Model 3, så har jag räknat till ca: 650 medlemmar. Om en nu tänker 20% av dem verkliga kunder på dragkrok så är det bara något hundratal.
Utanför den gruppen i hela landet så är det kanske ett tusental som gärna hade kastat sig över en Model 3 med drag?

Ja konstigt agerande av en fritänkande biltillverkare som Tesla?
Dock ser man till vad de prioriterat så är ju bilden att de till varje pris försökt undvika till och med småkostnader som de ser som möjliga hinder i produktions-cykeln?

Men Model Y som sagt??
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av Geni87 »

TeslaTissel skrev:
Jeppe_E skrev:
RagWal skrev:
Ja då är det väl samma för alla M3 i EU kan man tänka.. synd. Hoppas verkligen de reviderar och tillåter eftermontering. Lär väl kosta en slant och visst engagemang att komplettera med. Med historiken för Mofel S i åtanke så blir man ju lite purken.
Nej, kommer inte att hända, är väl bilen (individen) typad utan drag så kan man inte eftermontera det (ja alltså om man vill dra lagligt). Om det skulle komma senare (höst osannolikt) så blir det alltså på nyregistrerade bilar

Nu vet vi säkert att det inte går. Tråkigt. Då står hoppet till Model Y.

Till saken hör att en FB-grupp där saken diskuterats livligt, de flesta vill ha dragkrok och - eller, vissa var väldigt sugna på Model 3, så har jag räknat till ca: 650 medlemmar. Om en nu tänker 20% av dem verkliga kunder på dragkrok så är det bara något hundratal.
Utanför den gruppen i hela landet så är det kanske ett tusental som gärna hade kastat sig över en Model 3 med drag?

Ja konstigt agerande av en fritänkande biltillverkare som Tesla?
Dock ser man till vad de prioriterat så är ju bilden att de till varje pris försökt undvika till och med småkostnader som de ser som möjliga hinder i produktions-cykeln?

Men Model Y som sagt??
Dragkroken kan ju dock monteras i efterhand på verkstad, så tycker inte att det borde stoppa upp flödet i fabriken om nu det mot förmodan skulle vara problemet.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av chaffis75 »

Geni87 skrev:
TeslaTissel skrev:
Jeppe_E skrev:
RagWal skrev:
Ja då är det väl samma för alla M3 i EU kan man tänka.. synd. Hoppas verkligen de reviderar och tillåter eftermontering. Lär väl kosta en slant och visst engagemang att komplettera med. Med historiken för Mofel S i åtanke så blir man ju lite purken.
Nej, kommer inte att hända, är väl bilen (individen) typad utan drag så kan man inte eftermontera det (ja alltså om man vill dra lagligt). Om det skulle komma senare (höst osannolikt) så blir det alltså på nyregistrerade bilar

Nu vet vi säkert att det inte går. Tråkigt. Då står hoppet till Model Y.

Till saken hör att en FB-grupp där saken diskuterats livligt, de flesta vill ha dragkrok och - eller, vissa var väldigt sugna på Model 3, så har jag räknat till ca: 650 medlemmar. Om en nu tänker 20% av dem verkliga kunder på dragkrok så är det bara något hundratal.
Utanför den gruppen i hela landet så är det kanske ett tusental som gärna hade kastat sig över en Model 3 med drag?

Ja konstigt agerande av en fritänkande biltillverkare som Tesla?
Dock ser man till vad de prioriterat så är ju bilden att de till varje pris försökt undvika till och med småkostnader som de ser som möjliga hinder i produktions-cykeln?

Men Model Y som sagt??
Dragkroken kan ju dock monteras i efterhand på verkstad, så tycker inte att det borde stoppa upp flödet i fabriken om nu det mot förmodan skulle vara problemet.
Jo håller med, kan man förbereda alla bilar med datorn för ap så kan man även förbereda kablar för krok och kanske någon extra balk, sedan kan verkstaden montera själva kroken för att fabriken inte ska behöva bekymra sig om detta.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av LarsL »

Precis, Tesla behöver bara säga att det är dra 1500kg efter bilen. I nästa läge kan de vara hyggliga och dra fram kablar och förbereda infästningspunkter för dragkroken.

Men de är Amerikaner och fattar helt enkelt inte, det är åtminstone min fasta övertygelse. Hoppas att de som avbokar gör som jag gjorde och anger att avbokningen beror på avsaknad av dragkrok.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av TeslaTissel »

LarsL skrev:
Precis, Tesla behöver bara säga att det är dra 1500kg efter bilen. I nästa läge kan de vara hyggliga och dra fram kablar och förbereda infästningspunkter för dragkroken.

Men de är Amerikaner och fattar helt enkelt inte, det är åtminstone min fasta övertygelse. Hoppas att de som avbokar gör som jag gjorde och anger att avbokningen beror på avsaknad av dragkrok.
Helt rätt, kanske ta upp det i Tesla Motor Club? US? ;)
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av RagWal »

Kabeldragningen är inte ett jätteproblem med lite fix. Finns eftermonteringskit till andra bilar som är värre å utföra än att koppla sig mod 12V och baklysen. Vettiga dragkrokar finns redan sim säkert är fullt ok rent tekniskt. Det är godkännandet som e det jobbiga och som bara Tesla kan stå bakom.
Själv behöver jag inte kunna dra 2 ton men ruggigt surt å inte kunna köra fram å tillbaka några km till tipoen. Cykelställ på kroken har man också vant sig vid....
För mig innebär det att bytlåna bil med nån granne när behovet med tippen pockar på. Säkert trevligt för dem också.
Kanske blir en Ecohitch för cykelproblemet.
Vilka risker tar man? Garanti, krock bakifrån, legala?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av LarsL »

Risken med att använda en dragkrok till att dra ett släpfordon är att om det händer en olycka så kanske inte försäkringen gäller. Allt annat, böter, besiktning och trasig bil, handlar bara om små pengar och egentligen inga problem.

En dragkrok för cykelställ kan du montera och använda utan några problem.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av TeslaTissel »

LarsL skrev:
Risken med att använda en dragkrok till att dra ett släpfordon är att om det händer en olycka så kanske inte försäkringen gäller. Allt annat, böter, besiktning och trasig bil, handlar bara om små pengar och egentligen inga problem.

En dragkrok för cykelställ kan du montera och använda utan några problem.
Nitiska lagmän som Poliser kan bli lite konfunderade och eventuellt nitiska med paragraferna i kronologisk ordning.
Vi har ju tagit långa diskussioner om det här med att chansa kring dragkrok tidigare. Alltså inte att rekommendera.

Men den som vill chansa så...
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av RagWal »

Så vad tror ni om norskarnas scoop? https://www.tocn.no/2019/01/kommer-tesl ... a-model-3/
Kan det vara så att de kommer uppdatera helbilsgodkännandet innan svenska leveranser? Kan man på VIN avgöra vilket godkännande som gäller? Är det samma godkännande för P3D och ej P? Hoppas fortfarande...
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av dstr »

RagWal skrev:
Så vad tror ni om norskarnas scoop? https://www.tocn.no/2019/01/kommer-tesl ... a-model-3/
Kan det vara så att de kommer uppdatera helbilsgodkännandet innan svenska leveranser? Kan man på VIN avgöra vilket godkännande som gäller? Är det samma godkännande för P3D och ej P? Hoppas fortfarande...
Luftfjädring också!
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3588
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av jonasl »

Man kan ju spekulera i att det finns ett samband, och att drag bara kommer erbjudas på bilar med luftfjädring.

Lite i stil med att takräcke kräver taket med solluckan på Model S, bra merförsäljning.. men på en billigare bil lär de iofs tappa kunder på det så jag hoppas de tänker ett steg till.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Syncronauten
Teslaägare
Inlägg: 202
Blev medlem: 24 aug 2017 21:29
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/svante12917

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av Syncronauten »

Jaha, är det läge att skjuta på leverans för att öka sannolikhet att få montera dragkrok, om nu norrmännen har rätt?
Skriv svar