Dragkrok till model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MEF
Teslaägare
Inlägg: 58
Blev medlem: 27 maj 2019 21:12

Re: Dragkrok till model 3

Inlägg av MEF »

Hur går monteringen av draget till? På den enda bild jag har lyckats hitta ser monteringen ut att vara ganska knölig där man typ måste lägga sig på marken för att montera både krok och elkontakten till släpet. Stämmer det??
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Dragkrok till model 3

Inlägg av RagWal »

MEF skrev:
Hur går monteringen av draget till? På den enda bild jag har lyckats hitta ser monteringen ut att vara ganska knölig där man typ måste lägga sig på marken för att montera både krok och elkontakten till släpet. Stämmer det??
Ligga kanske är att ta i men knästående känns rimligt om man ska se vad man gör. Både krok och kontakt ska in underifrån. Går nog med en djup huksittning när man övat nån gång.
I manualen i bilen finns en video/animation på hur handgreppen är.
Pilligast är nog att få bort/dit plastkåpan som skyddar när kroken inte sitter. Hade varit trevligt med något vred som man kan vrida utan verktyg.
Hade själv problem med att kabeln på släpvagnen inte räckte då kontakten sitter lite längre fram än normalt och dessutom ska in vinklat/uppåt 90 grader. Får fixa en skarvkabel på några dec.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Dragkrok till model 3

Inlägg av LarsL »

Någon som har vikterna för SR+ ännu? Den bilen borde ju väga mindre, med mindre batteri, så att gränsen för B-kort borde vara högre. Kan någon kolla om de har fått regnummer?
Användarvisningsbild
Ulrica R
Teslaägare
Inlägg: 38
Blev medlem: 09 mar 2019 23:14
Ort: Åkersberga

Re: Dragkrok till model 3

Inlägg av Ulrica R »

Det här säger Transportstyrelsen om min bil. SR+ med dragkrok:


Max lastvikt
381 kg

Totalvikt
2060 kg

Ursprunglig totalvikt
2060 kg

Skattevikt
1670 kg

Däckdimension
235/45R18

Största belastning koppling fordon
91 kg

Max släpvagnsvikt
910 kg

Maxvikt för släpkärra
910 kg

Max släpvikt, obromsad
750 kg

Max sammanlagd bruttovikt (tågvikt)
2970 kg

Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B
1440 kg

Släpets maximala totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B
2190 kg
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Dragkrok till model 3

Inlägg av LarsL »

Strålande då kommer jag alltså få dra mitt släp med totalvikt på 1200 kg om jag bara begränsar lasten till 910kg inklusive vagn.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Dragkrok till model 3

Inlägg av dstr »

LarsL skrev:
Någon som har vikterna för SR+ ännu? Den bilen borde ju väga mindre, med mindre batteri, så att gränsen för B-kort borde vara högre. Kan någon kolla om de har fått regnummer?
Nja, klenare drivlina får dra mindre.

Siffrorna ser konstiga ut. 3an borde kunna få dra 1500 utan problem.

Är det Tesla som håller nere vikten för att inte konkurrera med X?
Användarvisningsbild
Jjonas
Teslaägare
Inlägg: 318
Blev medlem: 15 sep 2018 08:21
Ort: Stockholm

Re: Dragkrok till model 3

Inlägg av Jjonas »

dstr skrev:
LarsL skrev:
Någon som har vikterna för SR+ ännu? Den bilen borde ju väga mindre, med mindre batteri, så att gränsen för B-kort borde vara högre. Kan någon kolla om de har fått regnummer?
Nja, klenare drivlina får dra mindre.

Siffrorna ser konstiga ut. 3an borde kunna få dra 1500 utan problem.

Är det Tesla som håller nere vikten för att inte konkurrera med X?
Troligtvis begränsat till 2000 lbs (910 kg) som är max i USA utan elektriskt broms... Rätt synd att det har hängt med hit.
Tesla Model Y 2022 Deep Blue LR 20" Dragkrok Cineastknapp
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Dragkrok till model 3

Inlägg av bylund »

Fast nu var frågan vilken totalvikt körkortsreglerna medger. Då kan man alltså köra ett släp som får väga mer än 910 kg med last, så länge man ser till att det inte faktiskt gör det när man drar. Där är det körkortsbehörigheten som sätter begränsningen vad gäller registrerade (och inte faktiska vikter).
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1267
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Dragkrok till model 3

Inlägg av slugger75 »

Jag har båt, med tillhörande båtsläpkärra, och då är det lite andra regler kring hur stor vikt man får dra bakom bilen.

Enligt Transportstyrelsen finns det särskilda regler för sådana ekipage, som får köras i max 30 km/h.

Definitionsmässigt är det då ett efterfordon jag har kopplat på. Reglerna för efterfordon innebär att vikten på båtsläpkärran inte får överstiga bruttovikten på dragfordonet. Eftersom bruttovikten på min model 3 är runt 2 ton så är det max vad min båtsläpkärra får väga.

https://transportstyrelsen.se/sv/vagtra ... terfordon/
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Erxon
elbilist
Inlägg: 400
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Re: Dragkrok till model 3

Inlägg av Erxon »

slugger75 skrev:
Jag har båt, med tillhörande båtsläpkärra, och då är det lite andra regler kring hur stor vikt man får dra bakom bilen.

Enligt Transportstyrelsen finns det särskilda regler för sådana ekipage, som får köras i max 30 km/h.

Definitionsmässigt är det då ett efterfordon jag har kopplat på. Reglerna för efterfordon innebär att vikten på båtsläpkärran inte får överstiga bruttovikten på dragfordonet. Eftersom bruttovikten på min model 3 är runt 2 ton så är det max vad min båtsläpkärra får väga.

https://transportstyrelsen.se/sv/vagtra ... terfordon/
Men måste man inte också tänka på max sammanlagd bruttovikt (tågvikt) som också står i registreringsbeviset? Trots att det är en 30-kärra.
På denna M3 som uppgifter står lite tidigare har detta som max 2970 kg
Med tanke på att totalvikten på bilen är 2060 kg så får inte släpet väga mer än 910 kg

Sen, som någon också skrev att han fick dra sin 1200-kilo vagn bakom om man bara lastade till 910 kg stämmer om man inte bara har B-kort. För att kunna dra denna vagn behövs det BE-kort.
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Dragkrok till model 3

Inlägg av RagWal »

Erxon skrev:
Sen, som någon också skrev att han fick dra sin 1200-kilo vagn bakom om man bara lastade till 910 kg stämmer om man inte bara har B-kort. För att kunna dra denna vagn behövs det BE-kort.
Summa totalvikt bil + totalvikt släp max 3500kg för B-kort. Dvs en M3 SR med lägre totalvilt får hänga på släpvagn med större totalvikt än LR AWD tex.
För BE-kort gäller inte detta med totalvilter utan bara bruttovikt(=aktuell just nu-vikt) < 910kg.

Så SR får inte dra tyngre, men väl högre reggade (totalvikt) släpvagnar på B-kort. En fördel i vissa lägen.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Dragkrok till model 3

Inlägg av dstr »

Erxon skrev:
För att kunna dra denna vagn behövs det BE-kort.
Sen några år tillbaka så är det bruttovikt, inte totalvikt, som gäller.

Fyll i reg-nummer på släpvagnskalkylatorn så framgår det hur mkt (lite) du får lasta om du bara har B.

edit: https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... -med-slap/
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Dragkrok till model 3

Inlägg av RagWal »

dstr skrev:
Erxon skrev:
För att kunna dra denna vagn behövs det BE-kort.
Sen några år tillbaka så är det bruttovikt, inte totalvikt, som gäller.

Fyll i reg-nummer på släpvagnskalkylatorn så framgår det hur mkt (lite) du får lasta om du bara har B.

edit: https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... -med-slap/
Max totalvikt bil + släp <3500kg för B-kort gäller fortfarande i detta fall. Om bilens totalvikt är max 3500-1200=2300kg så får du man dra ett 1200-släp, men återigen: inte lasta så släpet inkl last väger mer än 910kg TM3-fallet.

Det får du inte dra ens utan last med ett B-kort och en TM3 LR AWD då totalvikten på bilen är 2305 kg, dvs 5 kg för mycket...
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Dragkrok till model 3

Inlägg av LarsL »

Precis!
Jag har en djurtransporter som har totalvikt på 1200kg som jag kör får i. Den hade jag inte fått dra med LR AWD utan att ta B+ kort, vilket hade varit så jobbigt för så lite. Nu med SR+ så kommer jag kunna fortsätta utan att trassla till det. Utmärkt! :D
Användarvisningsbild
Kenth
Teslaägare
Inlägg: 148
Blev medlem: 05 mar 2014 06:49
Ort: Uppsala

Re: Dragkrok till model 3

Inlägg av Kenth »

En liten film om hur man monterar/demonterar dragkroken



Fick själv en genomgång vid uthämtningen av 3:an då jag inte var säker på hur det gick till :-)

/Kenth
Model S P85 14 , Silvermetallic
Model S 100D 18 , Pärlvit
Model 3 LR 19 , Svart
Model 3 LR 21 , Pärlvit
Model S Plaid -23 , Svart

Model S LR Raven-19 , Pärlvit
Model Y Performance 23 , Pärlvit
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Dragkrok till model 3

Inlägg av bonath »

Undrar om man kan köpa en extra lucka som man kan göra hål i för kroken. :idea:
Kan vara bra att slippa få in en massa skit om det blir några dagar med kroken på... :shock:
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Dragkrok till model 3

Inlägg av LarsL »

bonath skrev:
Undrar om man kan köpa en extra lucka som man kan göra hål i för kroken. :idea:
Kan vara bra att slippa få in en massa skit om det blir några dagar med kroken på... :shock:
Funderade på om det skulle gå att printa något med en smart utformning.
Användarvisningsbild
tr1
Teslaägare
Inlägg: 218
Blev medlem: 07 apr 2016 12:29

Re: Dragkrok till model 3

Inlägg av tr1 »

Dragkrokslösningen är verkligen kass. Samma på min X. Man drar sig för att hålla på med eländet så kroken blir ofta sittande kvar. Den är tung och och så ska man in under och trycka den tunga kroken uppåt samtidigt som man vrider ett reglage på sidan med andra handen. Har t o m tappat kroken en gång men då bjussade Tesla på en ny.
X 90D (levererad 26 september 2016)
3 SR+ Beställd 28 maj 2019 Pearl White
X LRPL Beställd 28 maj 2019 Pearl White
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Dragkrok till model 3

Inlägg av taliz »

tr1 skrev:
Dragkrokslösningen är verkligen kass. Samma på min X. Man drar sig för att hålla på med eländet så kroken blir ofta sittande kvar. Den är tung och och så ska man in under och trycka den tunga kroken uppåt samtidigt som man vrider ett reglage på sidan med andra handen. Har t o m tappat kroken en gång men då bjussade Tesla på en ny. Bild
Whaaat. Bjussa på en ny, det borde väl va tumme upp.
Hursomhelst är det väl nån standardlösning från tredjepart.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Dragkrok till model 3

Inlägg av RagWal »

Tesla har uppenbart inte dragkrok som högsra prio men den kom till M3 tillslut. Lite meckig men känns gedigen och den är ju trots allt löstagbar. Släp i sig är lite meck i grunden. Turerna till tippen duger det gott till.
Användarvisningsbild
snowtroll
Teslaägare
Inlägg: 554
Blev medlem: 11 aug 2017 15:10
Ort: Alnö
Referralkod: ts.la/peter15233

Re: Dragkrok till model 3

Inlägg av snowtroll »

Instämmer, och ända egentliga piller är att försiktigt ta bort lucka och träffa rätt med kontakten.
Kroken klickar smidigt och bestämt fast när man kör upp den .
Rätt genomtänkt att det finns med täcklock för låset.
Men håller med om att ngn form av täckfunktion hade varit perfekt för körning längre sträckor.
Kanske en halvmjuk gummi skiva kan höra tricket, om man gör hål för krok och kabel?
Senast redigerad av snowtroll, redigerad totalt 1 gånger.
2023-06-30 MYLR awd PärlVit
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
Användarvisningsbild
tr1
Teslaägare
Inlägg: 218
Blev medlem: 07 apr 2016 12:29

Re: Dragkrok till model 3

Inlägg av tr1 »

taliz skrev:
tr1 skrev:
Dragkrokslösningen är verkligen kass. Samma på min X. Man drar sig för att hålla på med eländet så kroken blir ofta sittande kvar. Den är tung och och så ska man in under och trycka den tunga kroken uppåt samtidigt som man vrider ett reglage på sidan med andra handen. Har t o m tappat kroken en gång men då bjussade Tesla på en ny. Bild
Whaaat. Bjussa på en ny, det borde väl va tumme upp.
Hursomhelst är det väl nån standardlösning från tredjepart.
Ja tumme upp för service men tumme ned för att krypa på knä och trassla med knepig lucka och knepig krok. Var den kommer ifrån är inget jag funderat på.
X 90D (levererad 26 september 2016)
3 SR+ Beställd 28 maj 2019 Pearl White
X LRPL Beställd 28 maj 2019 Pearl White
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Dragkrok till model 3

Inlägg av Jerker »

Om man nu ska ha löstagbar krok på en bil så är ju det här den enda vettiga lösningen. Hålet till kroken är horisontellt och kontakten sitter synlig och lätt åtkomlig.
Löstagbar krok.PNG
hooked
Inlägg: 335
Blev medlem: 29 nov 2016 17:36

Re: Dragkrok till model 3

Inlägg av hooked »

Jerker skrev:
Om man nu ska ha löstagbar krok på en bil så är ju det här den enda vettiga lösningen. Hålet till kroken är horisontellt och kontakten sitter synlig och lätt åtkomlig.
Fast det där ser trist ut 99,9% av tiden när man kör utan kroken. En lösning där infästningen för kroken är dold är klart att föredra.
Användarvisningsbild
tr1
Teslaägare
Inlägg: 218
Blev medlem: 07 apr 2016 12:29

Re: Dragkrok till model 3

Inlägg av tr1 »

Min poäng är att det borde vara en fast krok som man svänger ut genom att dra i ett reglage i bagageluckan. Bil jag köpte 2013 hade sådan...
X 90D (levererad 26 september 2016)
3 SR+ Beställd 28 maj 2019 Pearl White
X LRPL Beställd 28 maj 2019 Pearl White
Skriv svar