Dragkrok till model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Dragkrok till model 3

Inlägg av Zalman3 »

LarsL skrev:
Snubblaren skrev:
Lite trist bara att den inte får dra ett ton... de flesta hyrkärrors totalvikt är ju det. Känns som 910 kilo är något för usa eftersom det är 2000lbs.
Du får dra ett släp med totalvikt på 1000 kg. Det får faktiskt ha en total vikt på 1195 kg för LR och 1500 kg (eller något sånt) för SR+. Men du får inte lasta släpet så att det faktiskt väger mer än 910 kg.
Står det att bilen får dra 910kg, då är det 910kg som gäller.
Men har du ett 3,5tons släp som är tomt, så går det utmärkt med ett BE-körkort.

Vore coolt att dra en 8m 3-axlat kåpsläp efter en Tesla 3.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Dragkrok till model 3

Inlägg av LarsL »

Zalman3 skrev:
LarsL skrev:
Snubblaren skrev:
Lite trist bara att den inte får dra ett ton... de flesta hyrkärrors totalvikt är ju det. Känns som 910 kilo är något för usa eftersom det är 2000lbs.
Du får dra ett släp med totalvikt på 1000 kg. Det får faktiskt ha en total vikt på 1195 kg för LR och 1500 kg (eller något sånt) för SR+. Men du får inte lasta släpet så att det faktiskt väger mer än 910 kg.
Står det att bilen får dra 910kg, då är det 910kg som gäller.
Men har du ett 3,5tons släp som är tomt, så går det utmärkt med ett BE-körkort.

Vore coolt att dra en 8m 3-axlat kåpsläp efter en Tesla 3.
Nej, du får dra ett släp som haren registrerad totalvikt på 1195kg meden LR om du har B körkort och lasten plus vikten på kärran är max 910 kg.

Här kan du kontrollera vad som gäller för din kombination. https://slpvkalk.transportstyrelsen.se/ ... lator.aspx
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Dragkrok till model 3

Inlägg av Zalman3 »

Som jag minns så får du bara dra ett släp med en registrerad totalvikt på 910kg med en Tesla 3.

Alltså, det ska vara enkelt för en med B körkort att veta vad som gäller.

Har du BE så får du dra hur stort släp du vill, bara du VET vad släp+last väger tillsammans, så du kan köra en bil som väger 3499kg och ett släp på 6.5ton om bilen klarar detta.
Du måste dock ha ett körkort utfärdat före 1996.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Dragkrok till model 3

Inlägg av LarsL »

Nej, det är inte enkelt. Men det är så reglerna ser ut. Körkortet gäller för en maximal totalvikt och bilen får dra en faktisk vikt.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Dragkrok till model 3

Inlägg av bylund »

BE ändrades 19 januari 2013. B ändrades 1 januari 1996.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Snubblaren
Teslaägare
Inlägg: 129
Blev medlem: 11 aug 2019 09:36

Re: Dragkrok till model 3

Inlägg av Snubblaren »

Ok jag som missuppfattat reglerna. Trodde man fick max dra ett släp med totalvikt 910 kilo och inte 910 kilo som bruttovikt.
philipholm
Inlägg: 9
Blev medlem: 19 jun 2019 09:34

Re: Dragkrok till model 3

Inlägg av philipholm »

Hej!

Hur ser det ut med reglerna för 30-kärra? Jag har en båt som väger ca 850 kg med båt + motor, jag kör den med en 30-kärra och tänkte kolla om det är okej att dra med en tesla model 3? Jag antar att 910kg-reglerna är för 80km/h?

Mvh Philip
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1267
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Dragkrok till model 3

Inlägg av slugger75 »

philipholm skrev:
Hej!

Hur ser det ut med reglerna för 30-kärra? Jag har en båt som väger ca 850 kg med båt + motor, jag kör den med en 30-kärra och tänkte kolla om det är okej att dra med en tesla model 3? Jag antar att 910kg-reglerna är för 80km/h?

Mvh Philip
Du kan kolla vad jag skriver på sid 53 i denna tråd. Jag länkar också till vad Transportstyrelsen skriver om efterfordon.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Dragkrok till model 3

Inlägg av bonath »

Hur kommer det sig att denna (BHE94G) får dra 1000 kg?
Bild
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
Joohan
Teslaägare
Inlägg: 84
Blev medlem: 02 jan 2019 21:23

Re: Dragkrok till model 3

Inlägg av Joohan »

Ny version av typgodkännnadet *004 som har 1000kg i dragvikt.

Skulle gissa att alla nya LR AWD får 1000kg

Tesla verkar alltså ha lyssnat på kunderna till viss del :roll:

Finns en del spekulationer om detta på holländska här:
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... 754/page-4
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Dragkrok till model 3

Inlägg av bonath »

Bara LR? Skulle vara kanon på min blivande SR+.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
jeppep
Inlägg: 47
Blev medlem: 04 mar 2019 14:13

Re: Dragkrok till model 3

Inlägg av jeppep »

Tror ni att vi som hade för bråttom att beställa innan dragkrok fanns tillgängligt kommer att kunna eftermontera detta framöver?
Känner att jag verkligen saknar dragkrok emellanåt.
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Dragkrok till model 3

Inlägg av evilirish »

jeppep skrev:
Tror ni att vi som hade för bråttom att beställa innan dragkrok fanns tillgängligt kommer att kunna eftermontera detta framöver?
Känner att jag verkligen saknar dragkrok emellanåt.
Kan ju inte spå i framtiden, men på hemsidan står det ju explicit att det inte går att eftermontera.

Frågan är om det är lagligt att sätta dit en tredjepartskrok.
Senast redigerad av evilirish, redigerad totalt 1 gånger.
vibrationsfri
Inlägg: 285
Blev medlem: 18 aug 2019 20:09

Re: Dragkrok till model 3

Inlägg av vibrationsfri »

de sätter dit en balk och elektronik på fabriken. Kanske blir omständigt och kostsamt att göra det i efterhand
Användarvisningsbild
Joohan
Teslaägare
Inlägg: 84
Blev medlem: 02 jan 2019 21:23

Re: Dragkrok till model 3

Inlägg av Joohan »

bonath skrev:
Bara LR? Skulle vara kanon på min blivande SR+.
Kollar man holländska tråden så är det bara LR AWD och performance som har en dragvikt i *004 versionen av typgodkännnadet (1000/500kg) kan ju givetvis komma att ändras.

Så som det ser ut nu så kan man gissa att drag försvinner ifrån SR
jeppep
Inlägg: 47
Blev medlem: 04 mar 2019 14:13

Re: Dragkrok till model 3

Inlägg av jeppep »

vibrationsfri skrev:
de sätter dit en balk och elektronik på fabriken. Kanske blir omständigt och kostsamt att göra det i efterhand
Jag har ju hittat denna: https://stealthhitches.com/products/tes ... 17-present De finns en manual som är ganska enkel, se "Rack Installation Instructions.pdf" även sett ett par filmer på youtube.
Antar att det är typgodkännande som sätter stopp för än från att eftermontera?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Dragkrok till model 3

Inlägg av LarsL »

evilirish skrev:
jeppep skrev:
Tror ni att vi som hade för bråttom att beställa innan dragkrok fanns tillgängligt kommer att kunna eftermontera detta framöver?
Känner att jag verkligen saknar dragkrok emellanåt.
Kan ju inte spå i framtiden, men på hemsidan står det ju explicit att det inte går att eftermontera.

Frågan är om det är lagligt att sätta dit en tredjepartskrok.
Om bilen är typgodkänd för dragkrok och du använder en godkänd dragkrok så går det säkert bra, rent lagligt. Problemet är väl att bara nyare bilar med drag är typgodkända.
Användarvisningsbild
yps
Teslaägare
Inlägg: 226
Blev medlem: 19 maj 2018 09:31

Re: Dragkrok till model 3

Inlägg av yps »

Någon som har en film på hur man monterar demonterar kroken? Känns som min kärvar, SC satte dit kroken men får inte av den nu.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Dragkrok till model 3

Inlägg av RagWal »

yps skrev:
Någon som har en film på hur man monterar demonterar kroken? Känns som min kärvar, SC satte dit kroken men får inte av den nu.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
Kollat animeringen/filmen i manualen i bilen?
Användarvisningsbild
yps
Teslaägare
Inlägg: 226
Blev medlem: 19 maj 2018 09:31

Re: Dragkrok till model 3

Inlägg av yps »

Kom på hur man gör :)

Skickat från min G8441 via Tapatalk
Användarvisningsbild
M455E
Teslaägare
Inlägg: 82
Blev medlem: 30 jun 2019 22:45
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: Dragkrok till model 3

Inlägg av M455E »

yps skrev:
Någon som har en film på hur man monterar demonterar kroken? Känns som min kärvar, SC satte dit kroken men får inte av den nu.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
För att lossa kroken måste du låsa upp med en av nycklarna (de röda). Sen ska vredet kunna dras ut och roteras för att lossa kroken. Vredet måste alltså dras ut en bit åt höger, sett bakifrån när kroken är monterad.
<~ Nu Model Y LR tidigare Tesla Model 3, LR, Dragkrok, Easee, Tibber ~>
https://www.instagram.com/m455e/
https://www.instagram.com/ginger_modely/
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Dragkrok till model 3

Inlägg av LarsL »

Idag har jag tagit en sväng med släpkärrorna, en vända till tippen med hästtransporten och en tur till bygghandeln med EU-släpet.

Hästtransporten drog SR+ naturligtvis utan problem, den orkar och ligger stabilt på vägen. Det är ungefär två mil enkel väg med hälften motorväg och hälften landsväg. Det regnade och var blött på vägbanan.
På ditvägen körde jag helt manuellt med släpvagnsläget aktiverat. Det gick utmärkt men bilen trodde att den hade en buss bakom sig. På väg hem stängde jag av släpvagnsläge fast bilen viste ändå att den drog något. Nu slutade den också att föreställa sig en stor buss bakom sig :!: .
Bilen förbrukade i genomsnitt 300 Wh/km. Det hade varit lätt att ta det till 400 Wh/km om man står på lite på motorvägen. Räckvidden för en SR+ blir alltså någonstans där min Leaf ligger. Husvagnssemester är alltså teoretiskt möjligt... men kräver lite planering. Jag tror jag väljer hotell och tält som vi kört med de senaste åren.

EU-släpet gick betydligt lättare och dessutom hade det slutat regna. Bilen drog nu 190 Wh/km, känns också att det är ett mindre släp. Har samma erfarenheter från dieselloket där EU-släpet ofta knapp påverkade förbrukningen.

Allmänna iakttagelser.
- Ljuset måste aktiveras manuellt och slocknar när man går ut för att kolla det. Fick lämna dörren öppen.
- Det är super lätt att ansluta släpet med hjälp av kameran. Hade man haft luft fjädring med höj och sänk hade jag kunnat hacka fast inifrån bilen ;)
- Jag har nu lärt mig att montera och montera av dragkroken utan att ligga och kräla på marken.
- Elkontakten sitter dumt till och min adapter är riktigt jobbig att få dit. Önskar att den skulle kunna sitta där hela tiden. Eller kanske ska uppdatera kärrorna till den moderna kontakten?
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
Inlägg: 478
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06

Re: Dragkrok till model 3

Inlägg av markuswesterberg »

Lång tråd, sorry om det redan besvarats. Någon som kan skicka bild på hur det ser ut med monterad dragkrok på sin model 3, dåligt med bilder på nätet tyckte jag. Sen undrar jag hur funktionen är rent praktiskt. Det är ju en manuellt hantering, hur fungerar denna? Hatar egentligen att behöva koppla i och ur manuellt men finns ju inga alternativ, väl på TM 3?
Användarvisningsbild
pasta3an
Teslaägare
Inlägg: 9
Blev medlem: 03 dec 2020 10:50

Re: Dragkrok till model 3

Inlägg av pasta3an »

markuswesterberg skrev:
Lång tråd, sorry om det redan besvarats. Någon som kan skicka bild på hur det ser ut med monterad dragkrok på sin model 3, dåligt med bilder på nätet tyckte jag. Sen undrar jag hur funktionen är rent praktiskt. Det är ju en manuellt hantering, hur fungerar denna? Hatar egentligen att behöva koppla i och ur manuellt men finns ju inga alternativ, väl på TM 3?
Handhavandet är helt ok kan jag tycka. Hade bil med utfällbar krok tidigare så jag trodde det här skulle bli öken. Men jag tycker det funkar ok. Det enda jag stör mig på, och det ganska mycket, är placeringen av kontakten. Den är vinklad lodrätt vilket är vansinnigt korkat. Svårt att komma åt/se och med adapter så hamnar sladden nära backen. Dock klarat utan att skada sladden hittills.
Användarvisningsbild
LarsA
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 22 feb 2018 17:12
Ort: Rögla

Re: Dragkrok till model 3

Inlägg av LarsA »

Låter kroken sitta på under april till oktober när den används ganska flitigt.
Hatar dock kabelanslutningen som är idiotisk, blir kanske att byta till en Y när de kommer till Sverige någon gång i framtiden.
Polestar 2 awd -21
Skriv svar