Dragkrok till model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Spyder
Teslaägare
Inlägg: 146
Blev medlem: 30 sep 2014 20:10
Ort: Västerbotten

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av Spyder »

Vad jag förstår typgodkänns model 3 i Nederländerna och de ska visst ha ett öppet register. Den hade dock inte kommit in där än, i alla fall för någon dag sedan.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av Bjelke »

Nu får den ju tydligen 3-fas-laddning så då fattas väl bara det där med den lilla kroken där bak :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av LarsL »

fth skrev:
Smutt skrev:
Klart den är typgodkänd varför skulle den inte va det?
Så var det iaf för X, den var typad direkt, så där kan man montera tredjepartslösning utan att få problem med rättvisan, jag har själv gjort det.

Sen får man iofs andra problem när Tesla vägrar aktivera släpvagnsläget i bilen :evil:

/fth
Fast det är väl bara bra för då går det använda autopilot med släpet.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7084
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av fth »

LarsL skrev:
Fast det är väl bara bra för då går det använda autopilot med släpet.
Nja, Tesla vägrar alltså aktivera läget i mjukvara, vilket dels har till följd att man inte ens har möjlighet att slå på det körläget, men även att släpvagnskontakten inte aktiveras. Du kan alltså inte få bromsljus etc på släpvagnen, iaf inte utan att krångla med att "tjuvkoppla" en egen kontakt mot bilens bromsljus etc.

Med släpvagn aktiverad i mjukvaran så kan du ju välja, det går ju att slå av släpläget även om man har släp koppplat till bilen, och då även köra på autopilot.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av TeslaTissel »

fth skrev:
LarsL skrev:
Fast det är väl bara bra för då går det använda autopilot med släpet.
Nja, Tesla vägrar alltså aktivera läget i mjukvara, vilket dels har till följd att man inte ens har möjlighet att slå på det körläget, men även att släpvagnskontakten inte aktiveras. Du kan alltså inte få bromsljus etc på släpvagnen, iaf inte utan att krångla med att "tjuvkoppla" en egen kontakt mot bilens bromsljus etc.

Med släpvagn aktiverad i mjukvaran så kan du ju välja, det går ju att slå av släpläget även om man har släp koppplat till bilen, och då även köra på autopilot.

/fth

Aha, det förklarar en del varför den skall genomgå olika kontroller på besiktningen, och har med typning att göra förstås?
Tom
Inlägg: 25
Blev medlem: 26 okt 2018 20:53

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av Tom »

TeslaTissel skrev:
fth skrev:
LarsL skrev:
Fast det är väl bara bra för då går det använda autopilot med släpet.
Nja, Tesla vägrar alltså aktivera läget i mjukvara, vilket dels har till följd att man inte ens har möjlighet att slå på det körläget, men även att släpvagnskontakten inte aktiveras. Du kan alltså inte få bromsljus etc på släpvagnen, iaf inte utan att krångla med att "tjuvkoppla" en egen kontakt mot bilens bromsljus etc.

Med släpvagn aktiverad i mjukvaran så kan du ju välja, det går ju att slå av släpläget även om man har släp koppplat till bilen, och då även köra på autopilot.

/fth

Aha, det förklarar en del varför den skall genomgå olika kontroller på besiktningen, och har med typning att göra förstås?
Är den bara helbilsgodkänd så kan du installera ett till fordonet passa de drag och då slipper du besiktiga nu för tiden.
Men, helbilsgodkännandet kommer inte av en slump vad gäller släpvagnsvikter. Jag har inte läst EU-direktivet men jag antar att fabrikanten måste certa mot laster i alla riktningar samt utmattningslaster och visa att både bromsar och karosstruktur håller.
Därför blir det kämpigt att själv gå först ut och fixa det före Tesla. Kanske skulle gå att regga in i något annat land som har gynsammare regler och sedan föra tillbaka. Får hoppas Tesla gjort ditt jobb när de kommer hit.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av LarsL »

fth skrev:
LarsL skrev:
Fast det är väl bara bra för då går det använda autopilot med släpet.
Nja, Tesla vägrar alltså aktivera läget i mjukvara, vilket dels har till följd att man inte ens har möjlighet att slå på det körläget, men även att släpvagnskontakten inte aktiveras. Du kan alltså inte få bromsljus etc på släpvagnen, iaf inte utan att krångla med att "tjuvkoppla" en egen kontakt mot bilens bromsljus etc.

Med släpvagn aktiverad i mjukvaran så kan du ju välja, det går ju att slå av släpläget även om man har släp koppplat till bilen, och då även köra på autopilot.

/fth
Jo, kan ju vara tråkigt att tjuvkoppla. Tråkigaste delen är ju om inte parkeringssenorn går att stänga av, hade så på en bil som pep hela tiden när man backade.

Jag har hört att trailermode går in automatiskt om bilen ”upptäcker” släpet, måste varit en Tesla-Bjørn video.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7084
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av fth »

LarsL skrev:
Jag har hört att trailermode går in automatiskt om bilen ”upptäcker” släpet, måste varit en Tesla-Bjørn video.
Jo, det stämmer, när du kopplar in släpvagnskontakten slås "Trailer Mode" på automatiskt, men du kan gå in och stänga av det manuellt och använda autopilot. Bilen kan dock "upptäcka" släpet igen vid accceleration eller inbromsning, då kopplas "Trailer Mode" in igen, och jag tror man i det läget måste stanna och stänga av bilen för att kunna slå på autopilot igen.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Tom
Inlägg: 25
Blev medlem: 26 okt 2018 20:53

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av Tom »

Tror det är ECE-R-55 som de måste certifiera mot för att visa att fordonet uppfyller kraven.

Om ni kollar t.ex. denna så inser man att det är en del provning och dokumentation att ta hand om för att visa att fordonet klarar kraven.
https://www.unece.org/fileadmin/DAM/tra ... 055r1e.pdf

Skulle tro att Tesla har fullt upp att certa alla nödvändiga krav som prio 1 och tar detta som prio 2, även om de haft med lastfallen i sin konstruktion.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av TeslaTissel »

Tom skrev:
Tror det är ECE-R-55 som de måste certifiera mot för att visa att fordonet uppfyller kraven.

Om ni kollar t.ex. denna så inser man att det är en del provning och dokumentation att ta hand om för att visa att fordonet klarar kraven.
https://www.unece.org/fileadmin/DAM/tra ... 055r1e.pdf

Skulle tro att Tesla har fullt upp att certa alla nödvändiga krav som prio 1 och tar detta som prio 2, även om de haft med lastfallen i sin konstruktion.
Hoppsan!
Där har vi alltså den dokumentation som behövs.

Men då ställer jag mig frågan varför inte Tesla gjort som med allt annat, gå från grunden och kontrollera behoven världen över för att se vilka behov som köparna kan tänkas ha på enskilda marknader?

Även om USA är en unik marknad på sitt sätt med ett icke-behov av dragkrok på en viss typ av fordon så har de ju bevisligen jobbat med just Model X och den modellens förutsättningar?
- Ufört tester för Model 3 med släp, sett till att det finns i nuvarande manual och...

Plopp sa säkringen i proppskåpet? ??
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av Smutt »

Varför skulle dom inte klara det där? Är ju bara att skicka en bil till lämplig firma i Europa och sen betala räkningen
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9341
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av bylund »

För att de vill göra allt själva?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Tom
Inlägg: 25
Blev medlem: 26 okt 2018 20:53

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av Tom »

Smutt skrev:
Varför skulle dom inte klara det där? Är ju bara att skicka en bil till lämplig firma i Europa och sen betala räkningen
Dom klarar det säkert men dom måste visa hur anordningen skall fästas in och att den klarar kraven.
Vanligtvis visas mycket genom simuleringar istället för hårdvaruprov. Det tar tid för Tesla att göra detta nu. Motsvarande krav finns för alla artiklar och t.ex. belysning och krock måste dom göra medan dragkrok kan gå som prio 2.
M_Oscarsson
Inlägg: 3
Blev medlem: 12 dec 2018 15:34

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av M_Oscarsson »

TeslaClub Danmark drev krokfrågan i EU men fick avslag p.g.a. att Tesla inte ville sammarbeta. (Så tror jag det var)
Vi är ganska många som har dragkrok på våra S i Danmark.
Bra till cykelhållare om man inte vågrar utmana polisen.
Och har fungerat mkt bra på väg till Alperna. Tystare och effektivare än takbox
Skidhållare.jpg
Användarvisningsbild
tbjorn81
Teslaägare
Inlägg: 82
Blev medlem: 22 jul 2016 22:20

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av tbjorn81 »

Hej!

Har precis fått tummen ur och beställt en model 3 nu. Har en X idag, men har inte behov av storleken längre så 3:an blir lagom tror jag.
Enda kruxet är ju Drag som jag skulle vilja ha - men främst för att transportera cyklar, inte för att dra tunga saker.

Frågan är om denna skulle fungera:
https://evannex.com/products/ecohitch-for-tesla-model-3

Har tidigare monterat 3e parts drag på en VW Up! som inte är godkänd för drag och har besiktigat den utan att de reagerade på att det var ett drag på den.

Vad tror ni - någon som testat Evannex drag för model S och har några erfarenheter?
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 17 okt 2015 19:56
Ort: Skarpö, Vaxholm

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av Johnalm »

tbjorn81 skrev:
Hej!

Har precis fått tummen ur och beställt en model 3 nu. Har en X idag, men har inte behov av storleken längre så 3:an blir lagom tror jag.
Enda kruxet är ju Drag som jag skulle vilja ha - men främst för att transportera cyklar, inte för att dra tunga saker.

Frågan är om denna skulle fungera:
https://evannex.com/products/ecohitch-for-tesla-model-3

Har tidigare monterat 3e parts drag på en VW Up! som inte är godkänd för drag och har besiktigat den utan att de reagerade på att det var ett drag på den.

Vad tror ni - någon som testat Evannex drag för model S och har några erfarenheter?
Vilket sammanträffande, vi beställer både X och 3 i stort sett samtidigt.
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av LarsL »

M_Oscarsson skrev:
TeslaClub Danmark drev krokfrågan i EU men fick avslag p.g.a. att Tesla inte ville sammarbeta. (Så tror jag det var)
Detta om något säger mig att vi aldrig kommer få se en dragkrok på en sedan från USA.

Detta får mig att tänka på något som Elon själv sa när han började med elbilar och hade sett GM skrota elbilar med gråtande människor brevid, se ”How killed the electric car”, det var ungefär - Om du har en produkt som kunderna står och gråter efter med tända ljus i handen, då har du något som är värt att satsa på. Hur många företag har den förmånen? -

Här har nu Elon Musk en produkt som kunderna skriker efter, de till och med gör allt ditt arbete, men du säger ”Nä, tack!”... :roll: Eftersom jag i stort sett bara tror gott om Elon och hans förmåga att analysera saker så kan jag bara sluta mig till att han inte har begripit hur det funkar i Europa.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av OfarligTesla »

LarsL skrev:
M_Oscarsson skrev:
TeslaClub Danmark drev krokfrågan i EU men fick avslag p.g.a. att Tesla inte ville sammarbeta. (Så tror jag det var)
Här har nu Elon Musk en produkt som kunderna skriker efter, de till och med gör allt ditt arbete, men du säger ”Nä, tack!”... :roll: Eftersom jag i stort sett bara tror gott om Elon och hans förmåga att analysera saker så kan jag bara sluta mig till att han inte har begripit hur det funkar i Europa.
Eller att du överskattat efterfrågan kraftigt? Vad har du för dataunderlag som gör att du tror att du förstår vad kunderna frågar efter bättre än Tesla?
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av dd88 »

OfarligTesla skrev:
LarsL skrev:
M_Oscarsson skrev:
TeslaClub Danmark drev krokfrågan i EU men fick avslag p.g.a. att Tesla inte ville sammarbeta. (Så tror jag det var)
Här har nu Elon Musk en produkt som kunderna skriker efter, de till och med gör allt ditt arbete, men du säger ”Nä, tack!”... :roll: Eftersom jag i stort sett bara tror gott om Elon och hans förmåga att analysera saker så kan jag bara sluta mig till att han inte har begripit hur det funkar i Europa.
Eller att du överskattat efterfrågan kraftigt? Vad har du för dataunderlag som gör att du tror att du förstår vad kunderna frågar efter bättre än Tesla?
Hittar inte undersökningen nu men vill minnas att cirka 60% av alla bilar som säljs har dragkrok. Kollade på blocket, ungefär 1/3 av alla sedaner på Blocket har dragkrok (enligt sök). Ungefär 1/2 av alla kombi. Kollade modeller från 2016 till 2019.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av OfarligTesla »

dd88 skrev:
OfarligTesla skrev:
LarsL skrev:
M_Oscarsson skrev:
TeslaClub Danmark drev krokfrågan i EU men fick avslag p.g.a. att Tesla inte ville sammarbeta. (Så tror jag det var)
Här har nu Elon Musk en produkt som kunderna skriker efter, de till och med gör allt ditt arbete, men du säger ”Nä, tack!”... :roll: Eftersom jag i stort sett bara tror gott om Elon och hans förmåga att analysera saker så kan jag bara sluta mig till att han inte har begripit hur det funkar i Europa.
Eller att du överskattat efterfrågan kraftigt? Vad har du för dataunderlag som gör att du tror att du förstår vad kunderna frågar efter bättre än Tesla?
Hittar inte undersökningen nu men vill minnas att cirka 60% av alla bilar som säljs har dragkrok. Kollade på blocket, ungefär 1/3 av alla sedaner på Blocket har dragkrok (enligt sök). Ungefär 1/2 av alla kombi. Kollade modeller från 2016 till 2019.
Det svarar dock inte på den frågan som är relevant. Frågan är hur många som avstår från att köpa bilen på grund av avsaknaden av dragkrok. För Tesla spelar det ju ingen större roll hur många som köper bilen men gärna tagit en dragkrok om den fanns tillgänglig, det viktiga för dem är hur många extra bilar skulle de sälja på att erbjuda det.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av Jeppe_E »

OfarligTesla skrev:
dd88 skrev:
OfarligTesla skrev:
LarsL skrev:
M_Oscarsson skrev:
TeslaClub Danmark drev krokfrågan i EU men fick avslag p.g.a. att Tesla inte ville sammarbeta. (Så tror jag det var)
Här har nu Elon Musk en produkt som kunderna skriker efter, de till och med gör allt ditt arbete, men du säger ”Nä, tack!”... :roll: Eftersom jag i stort sett bara tror gott om Elon och hans förmåga att analysera saker så kan jag bara sluta mig till att han inte har begripit hur det funkar i Europa.
Eller att du överskattat efterfrågan kraftigt? Vad har du för dataunderlag som gör att du tror att du förstår vad kunderna frågar efter bättre än Tesla?
Hittar inte undersökningen nu men vill minnas att cirka 60% av alla bilar som säljs har dragkrok. Kollade på blocket, ungefär 1/3 av alla sedaner på Blocket har dragkrok (enligt sök). Ungefär 1/2 av alla kombi. Kollade modeller från 2016 till 2019.
Det svarar dock inte på den frågan som är relevant. Frågan är hur många som avstår från att köpa bilen på grund av avsaknaden av dragkrok. För Tesla spelar det ju ingen större roll hur många som köper bilen men gärna tagit en dragkrok om den fanns tillgänglig, det viktiga för dem är hur många extra bilar skulle de sälja på att erbjuda det.

1...2...3...

23,4% fler hade köpt bilen.

så då var det bestämt. Så istället för 16000 i Europa, så hade Tesla sålt 20000 bilar. Ytterligare en veckas produktion ;)
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av LarsL »

Det gjordes ju en undersökning här på forumet om hur många det var som avstod pga frånvaron av dragkrok.
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1215
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av RagWal »

Någon som vet hur man kollar helbilsgodkännandet för M3 nu när det ska vara klart? Hoppas fortfarande på info om max släpvikt... Hoppas det har smugits dit och att allt bara är klart! Eller inte..
Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare
Inlägg: 1004
Blev medlem: 22 okt 2014 21:35
Ort: Hönö

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av mahulkp »

tbjorn81 skrev:
Hej!

Har precis fått tummen ur och beställt en model 3 nu. Har en X idag, men har inte behov av storleken längre så 3:an blir lagom tror jag.
Enda kruxet är ju Drag som jag skulle vilja ha - men främst för att transportera cyklar, inte för att dra tunga saker.

Frågan är om denna skulle fungera:
https://evannex.com/products/ecohitch-for-tesla-model-3

Har tidigare monterat 3e parts drag på en VW Up! som inte är godkänd för drag och har besiktigat den utan att de reagerade på att det var ett drag på den.

Vad tror ni - någon som testat Evannex drag för model S och har några erfarenheter?
Jag monterade en Ecohitch på min MS för några år sen. Funkade bra. Finns en tråd om det på forumet om du söker på dragkrok.
2 st Model 3 LR AWD
Reservation Cybertruck Trimotor
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av TiborBlomhall »

LarsL skrev:
Det gjordes ju en undersökning här på forumet om hur många det var som avstod pga frånvaron av dragkrok.
Till och med två:

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?t=9416

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?t=14144
Skriv svar