Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Dragkrok till model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inläggav elbilist LarsL » 06 feb 2019 07:15

De kommer inte meddela att det finns drag förrän bilarna är godkända för det är levererade och sålda.

Har inget intresse av en dyrare bil så de får allt sänka priset och lägga till dragkrok om det ska bli något.
Nissan Leaf 30kWh Tekna
Beställt, 15 Juni, Tesla Model 3 SR+ Midnight Silver Metallic, svart inredning, dragkrok.
LarsL
elbilist

Referralkod: lars74032

Inläggav Teslaägare Smutt » 06 feb 2019 08:10

Ska man alltså satsa på att få en bil tillverkad efter 9e Januari?
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D
Användarvisningsbild
Smutt
Teslaägare

Inläggav Teslaägare RagWal » 06 feb 2019 08:56

Frågan är om inte alla europabilar e tillverkade enligt norrmännens info. Det var väl dokumentationen på tillverkade bilar man hittat. Många frågor... Första registrerade bilen (utöver föråkarna för demokörning) blir spännande. Hoppas lite väl mycket nu känner jag.
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare

Referralkod: ragnar71607

Inläggav Teslaägare RagWal » 15 feb 2019 10:37

Pratade med Tesla om dragkrok och takräcke.
Enligt Tesla i Sverige trycker man själva på Tesla centralt om besked ang dragkrok. Finns uppenbart behov. Officiellt är dock svaret att det inte finns till M3... idag. Inga besked ens om OM det kommer. Kan förstå att man gör så.

Själv tror och hoppas jag med en dåres envishet att det är på G och att ett uppdaterat helbilsgodkännande kommer. Jag skjuter fram levdatum till senare i vår med kommentaren "väntar på dragkrok". Rejält tråkigt och frustrerande.

Dock sa de tydligt att takräcke kommer att finnas men att tillgången är oklar. Inte lysande men acceptabelt i sammanhanget. Thule kanske hinner före Tesla?
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare

Inläggav Teslaägare snowtroll » 17 feb 2019 23:38

RagWal skrev:Pratade med Tesla om dragkrok och takräcke.
Enligt Tesla i Sverige trycker man själva på Tesla centralt om besked ang dragkrok. Finns uppenbart behov. Officiellt är dock svaret att det inte finns till M3... idag. Inga besked ens om OM det kommer. Kan förstå att man gör så.

Själv tror och hoppas jag med en dåres envishet att det är på G och att ett uppdaterat helbilsgodkännande kommer. Jag skjuter fram levdatum till senare i vår med kommentaren "väntar på dragkrok". Rejält tråkigt och frustrerande.

Dock sa de tydligt att takräcke kommer att finnas men att tillgången är oklar. Inte lysande men acceptabelt i sammanhanget. Thule kanske hinner före Tesla?

samma här, blir inget om det ej blir dragkrok. då blir det återkalla 10' pengen och köpa annat fullblodselbil med dragkrok och AWD
    2019-05-11 Beställt, M3, LR, AWD, Deep Blue, Vit/Svart interiör, dragkrok + Vinter hjul..reservation 2017-08-10
    2019-05-31 Leveransklar - väntade 20 dagar, 2019-06-04 Uthämtad, kan vara första i SE med denna konfig enligt T
Användarvisningsbild
snowtroll
Teslaägare

Referralkod: peter15233

Inläggav Teslaägare Beigler » 18 feb 2019 08:31

Jag tror tyvärr att de kommer att göra som med S/X. Dvs det blir ingen dragkrok på 3 utan vill man dra saker får man istället köpa Y. Åtminstone så länge efterfrågan på bilarna är större än leveranskapaciteten. Vilket den sannolikt är ända fram tills Y lanseras.
Användarvisningsbild
Beigler
Teslaägare

Inläggav nisse hult » 18 feb 2019 14:28

hmm,mina ovetenskapliga 5cent
ingen pratar om denna anledning till utebliven dragkrok?
jag hörde för ett tag sedan att det finns problem med en dragkrok i stål/järn när man har en bilkaross gjord i aluminium i en bil med mycket ström som kan flyta runt. .
det möjliga problemet är elektrolys-aluminiumkorrosion mellan dragkrok och aluminiumchassi.
mvh nisse hult
nisse hult

Inläggav elbilist Jerker » 18 feb 2019 14:40

nisse hult skrev:hmm,mina ovetenskapliga 5cent
jag hörde för ett tag sedan att det finns problem med en dragkrok i stål/järn när man har en bilkaross gjord i aluminium i en bil med mycket ström som kan flyta runt. .
det möjliga problemet är elektrolys-aluminiumkorrosion mellan dragkrok och aluminiumchassi.
mvh nisse hult

X är väl lika mycket i aluminium som S?
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Reserverat Tesla 3 i MoS 31/3 -16 med köplats #1
Beställt en Kia e-Niro med dragkrok
Reserverat Sono Sion med dragkrok könr. 2170 (!)
Renault Zoe Intense 41 kWh -18
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inläggav elbilist gellerstam » 18 feb 2019 14:45

nisse hult skrev:hmm,mina ovetenskapliga 5cent
mvh nisse hult

Med tanke på hur mycket de redan blandat olika stålsorter och aluminium redan så borde det inte vara något problem att få dit en dragkrok också, så just det argumentet köper då inte jag.

Model X har vad jag vet även den rumpan gjord av aluminium, och där har man löst problemet.

https://electrek.co/2017/08/22/tesla-model-3-body-alloy-mix/
Outlander PHEV
E-UP
2016-03-31 Reserverat MODEL 3 :-)
2019-02-14 "Din begäran om annullering har mottagits." :-(
Användarvisningsbild
gellerstam
elbilist

Referralkod: magnus28392

Inläggav Teslaägare RagWal » 18 feb 2019 17:42

Beigler skrev:Jag tror tyvärr att de kommer att göra som med S/X. Dvs det blir ingen dragkrok på 3 utan vill man dra saker får man istället köpa Y. Åtminstone så länge efterfrågan på bilarna är större än leveranskapaciteten. Vilket den sannolikt är ända fram tills Y lanseras.

Fullt möjligt men så mycket jobb kan det väl inte vara att gå igenom processen med art godkänna dragkrok? Verkar ju också vara förberett för det i chassit som jag förstått det från filmer på nätet.
Verkar som de tackar nej till hyfsat många beställningar på högmarginalbilar pga detta.
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare

FöregåendeNästa

Återgå till Model 3