Sida 7 av 24

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Postat: 18 feb 2019 23:25
av Beigler
Nej helt korrekt, vilket jag inte tror det blir heller. Alltså, inte förrän tillverkningskapaciteten är utbyggd eller efterfrågan på LR är mättad. Allt annat vore idioti av ett företag som i slutändan vill gå med vinst.

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Postat: 19 feb 2019 01:44
av Mickep
Jag tror att hoppet står på andra tillverkare. Får de på en dragkrok på sina bilar (även om det bara blir 750kg) så tvingar de tesla att agera. Det kan dock finnas starka skäl att man inte velat sätta dragkrok på elbilar, men jag tror att folk är villiga att ta konsekvenserna om tillverkarna är öppna med dem (vad de nu kan vara)

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Postat: 19 feb 2019 07:28
av Geni87
Mickep skrev:
Jag tror att hoppet står på andra tillverkare. Får de på en dragkrok på sina bilar (även om det bara blir 750kg) så tvingar de tesla att agera. Det kan dock finnas starka skäl att man inte velat sätta dragkrok på elbilar, men jag tror att folk är villiga att ta konsekvenserna om tillverkarna är öppna med dem (vad de nu kan vara)
Vad skulle det vara för starka skäl?

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Postat: 19 feb 2019 08:04
av Jerker
Geni87 skrev:
Mickep skrev:
Jag tror att hoppet står på andra tillverkare. Får de på en dragkrok på sina bilar (även om det bara blir 750kg) så tvingar de tesla att agera. Det kan dock finnas starka skäl att man inte velat sätta dragkrok på elbilar, men jag tror att folk är villiga att ta konsekvenserna om tillverkarna är öppna med dem (vad de nu kan vara)
Vad skulle det vara för starka skäl?
Skäl som jag har hört är ju framför allt batterikylningen. Men det är ju bara att sätta en max dragvikt som inte riskerar att överhetta motor och batteri.
Ett löjligt skäl som jag hört är att eftersom räckvidden kommer att minska drastiskt med ett släp så kommer ägarna bli besvikna och vända sitt missnöje mot tillverkaren och det kommer att svärta ner varumärket. Man utgår alltså ifrån att bilägarna har ett intellekt på en 6-årings nivå. (Vilket säkert stämmer in på somliga. :? )

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Postat: 19 feb 2019 10:10
av Tom
Jerker skrev:
Geni87 skrev:
Mickep skrev:
Jag tror att hoppet står på andra tillverkare. Får de på en dragkrok på sina bilar (även om det bara blir 750kg) så tvingar de tesla att agera. Det kan dock finnas starka skäl att man inte velat sätta dragkrok på elbilar, men jag tror att folk är villiga att ta konsekvenserna om tillverkarna är öppna med dem (vad de nu kan vara)
Vad skulle det vara för starka skäl?
Skäl som jag har hört är ju framför allt batterikylningen. Men det är ju bara att sätta en max dragvikt som inte riskerar att överhetta motor och batteri.
Ett löjligt skäl som jag hört är att eftersom räckvidden kommer att minska drastiskt med ett släp så kommer ägarna bli besvikna och vända sitt missnöje mot tillverkaren och det kommer att svärta ner varumärket. Man utgår alltså ifrån att bilägarna har ett intellekt på en 6-årings nivå. (Vilket säkert stämmer in på somliga. :? )
Kylning av drivlina och batteri är bättre övervakat nu än någonsin så det skall inte vara ett hinder så länge man vill.
Om de ser kunderna som skall köra löv och en styrpulpetsbåt så borde det vara möjligt att lösa för dem rätt lätt. Skall dom dimensionera för att folka skall köra amerikanska villavagnar så förstår jag att dom backar.
Men det är verkligen konstigt att nästan alla fossilbilar är anpassade för drag och nästan inga elbilar.
Får se om Polestar 2 visar vart dom vill på denna punkten. Det kan mycket väl påverka Teslas strategi.

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Postat: 19 feb 2019 10:38
av Jerker
Tom skrev:
Jerker skrev:
Geni87 skrev:
Mickep skrev:
Jag tror att hoppet står på andra tillverkare. Får de på en dragkrok på sina bilar (även om det bara blir 750kg) så tvingar de tesla att agera. Det kan dock finnas starka skäl att man inte velat sätta dragkrok på elbilar, men jag tror att folk är villiga att ta konsekvenserna om tillverkarna är öppna med dem (vad de nu kan vara)
Vad skulle det vara för starka skäl?
Skäl som jag har hört är ju framför allt batterikylningen. Men det är ju bara att sätta en max dragvikt som inte riskerar att överhetta motor och batteri.
Ett löjligt skäl som jag hört är att eftersom räckvidden kommer att minska drastiskt med ett släp så kommer ägarna bli besvikna och vända sitt missnöje mot tillverkaren och det kommer att svärta ner varumärket. Man utgår alltså ifrån att bilägarna har ett intellekt på en 6-årings nivå. (Vilket säkert stämmer in på somliga. :? )
Kylning av drivlina och batteri är bättre övervakat nu än någonsin så det skall inte vara ett hinder så länge man vill.
Om de ser kunderna som skall köra löv och en styrpulpetsbåt så borde det vara möjligt att lösa för dem rätt lätt. Skall dom dimensionera för att folka skall köra amerikanska villavagnar så förstår jag att dom backar.
Men det är verkligen konstigt att nästan alla fossilbilar är anpassade för drag och nästan inga elbilar.
Får se om Polestar 2 visar vart dom vill på denna punkten. Det kan mycket väl påverka Teslas strategi.
Håller med dig, men hur man än vänder och vrider på det här så hamnar man lite grann i konspirationsteorier. Det finns ju alltså idag egentligen inga rationella orsaker till att de undviker att sätta drag på elbilar. Då måste anledningen vara nån annan, t.ex. att de inte vill kannibalisera på sin fossilförsäljning eller att de inte vill låta elbilar i allmänhet bli "för bra" eftersom de vill fördröja omställningen till el etc.

Men varför Tesla inte sätter drag på S eller 3 är ju lite mer komplext. Det vettigaste jag har hört, (i den här tråden?), är att man har en helt annan kultur, tradition och regler kring dragbilar och dragvikter i USA än här och att Tesla inte inser detta. Alltså, de fattar inte att det skulle funka utmärkt med drag på en 3:a här i EU även om det skulle krävas mer i USA.

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Postat: 19 feb 2019 11:44
av Mickep
Något skäl måste det ju vara. kraftmässigt sätt så borde det [för en lekman] fungera (även om det finns en viss risk att motorerna blir överhettade och att räckvidden går ned, men det argumentet gäller ju även för andra bilar) Vet att miljöbilar inte gärna fick dragkrok (för då skulle bensinförbrukningen komma över gränsen) Så jag tror inte man gör det för att det skulle kanabilisera på andra försäljningar utan det finns något som de inte vill delge oss. När bilarna har 200 hp och 50-60 kWh batterier så känns det väldigt konstigt att de inte typgodkänns för dragkrok på fler bilar än model x och i-pace(?). (så dyrt är det väl inte?)

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Postat: 19 feb 2019 12:49
av icreate
Vi vet ju att eNiro får drag såsmåningom. Jag tror att biltillverkarna inte förstår våra behov, alternativt att vi i Norden har större behov av drag än man har på andra marknader.

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Postat: 19 feb 2019 13:14
av Teslaspolen
icreate skrev:
Vi vet ju att eNiro får drag såsmåningom. Jag tror att biltillverkarna inte förstår våra behov, alternativt att vi i Norden har större behov av drag än man har på andra marknader.
Eller helt enkelt att dom säljer allt don kan tillverka i alla fall.

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Postat: 19 feb 2019 13:22
av lator
icreate skrev:
Vi vet ju att eNiro får drag såsmåningom. Jag tror att biltillverkarna inte förstår våra behov, alternativt att vi i Norden har större behov av drag än man har på andra marknader.
Vi "vet" att det har pratats om drag på e-Niro men vi vet inget förrän vi ser den!

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Postat: 19 feb 2019 21:40
av Geni87
Det kan inte vara en drivlinebegränsing för bilar så som Model 3 och Model S, har svårt att att att normala dragvikter ens är dimensionerande för drivlinan allt annat än för extremfall så som körning med max last på alpvägar med utomhustemperatur på typ 40 grader. Dessutom så är det väl bara att dra ner effekten med vanlig funktionalitet om nu något skulle bli för varmt, Model S och X har ju samma drivlina. E-tron har ju även dragkrok, max 1800 kg har jag för mig.

Det är nog mer ett strategiskt val, Tesla vill hellre sälja de dyrare Model X och Model Y (när nu den kommer). Något de kanske får omvärdera beroende på vad konkurrenter gör.

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Postat: 27 feb 2019 12:07
av Monark1954
Dragdata verkar finnas i registreringsbeviset.

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... &start=200

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Postat: 27 feb 2019 12:28
av Verdi
Monark1954 skrev:
Dragdata verkar finnas i registreringsbeviset.

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... &start=200

Det gör det för Model S också så det säger ingenting.

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Postat: 27 feb 2019 14:13
av lator
Nej. Inga godkända dragkrokar på M3 ännu...

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Postat: 27 feb 2019 22:58
av snowtroll
lator skrev:
Nej. Inga godkända dragkrokar på M3 ännu...
pärsk!

..... :?

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Postat: 08 mar 2019 02:27
av snowtroll
ngt nytt på denna front ?

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Postat: 14 mar 2019 15:52
av helix
Här kommer en riktigt kioskvältare... En norrman som precis fått ny SW-update till sin Model 3 har också fått manualen uppdaterad (den som finns i bilens system). Där fanns detta med:

:o :D
m3dragkrok.jpg

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Postat: 14 mar 2019 15:55
av Remuz
910kg räcker för att köra skräp till sopen

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Postat: 14 mar 2019 15:58
av Smutt
Vettig vikt att begränsa till annars är det nån som drar runt 2000kg konstant

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Postat: 14 mar 2019 17:09
av Jjonas
Känns klent ändå. 1500 kg hade varit mer rimligt.

Men det kanske kommer... Står ju något om ögonblick och bremskontroll

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Postat: 14 mar 2019 17:16
av Andr3as
Jjonas skrev:
Känns klent ändå. 1500 kg hade varit mer rimligt.

Men det kanske kommer... Står ju något om ögonblick och bremskontroll
Är långt ifrån en expert men misstänker att det är tveksamt om de kan få igenom det retroaktivt om den inte redan ör typgodkänd för det. Men som sagt, finns nog de här som har bättre insikt i frågan.

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Postat: 14 mar 2019 17:31
av Hok
Jjonas skrev:
Känns klent ändå. 1500 kg hade varit mer rimligt.

Men det kanske kommer... Står ju något om ögonblick och bremskontroll
Märks att det är en amerikansk bil. 2000 lbs = 910 kg ungefär.

Amerikanska släp verkar inte ha påskjutsbroms så ofta utan bromsarna regleras inne ifrån dragfordonet med ett elektriskt reglage. Så det är den bromskontrollen som saknas.

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Postat: 14 mar 2019 20:49
av LarsL
* Tesla Model 3 stöder för närvarande inte en bromskontroller. Den maximala dragkapacitet bör därför inte överstiga 910kg
Detta stärker min teori om att Tesla är ett amerikanskt företag som inte fattar hur saker fungerar i Europa.

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Postat: 14 mar 2019 21:12
av Jerker
Jag är skeptisk... :|

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Postat: 15 mar 2019 07:21
av faldo
Kollade i tråden men hittade inte om redan snackat om denna:
https://torkliftcentral.com/2018-tesla-model-3-hitch
Funkar för mindre vagnar, cycklar etc.