Sida 9 av 24

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Postat: 25 mar 2019 22:01
av Jerker
taliz skrev:
Jerker skrev:
taliz skrev:
Jag är villig att ta den risken helt enkelt.
Sålänge lasten är rätt säkrad osv ska det nog mycket till innan det blir nått större problem.

Klart man kan ha maximal otur och krocka med en Bugatti Chiron samt nitiska poliser och försäkringsbolag. So be it. :D
Det är ju en risk man tar. Hur försiktig man själv är så kan man ju aldrig veta vad medtrafikanter ställer till med.
Så är det. Det är en risk att gå utanför dörren också.
Vissa är mer riskbenägna än andra.
Precis, och ju längre tiden går och man inte är inblandad i en olycka så ökar ju sannolikheten för att man ska bli det, eller? :?

Kommer dragkrok till 3:an senare?

Postat: 25 mar 2019 22:04
av taliz
Jerker skrev:
taliz skrev:
Jerker skrev:
taliz skrev:
Jag är villig att ta den risken helt enkelt.
Sålänge lasten är rätt säkrad osv ska det nog mycket till innan det blir nått större problem.

Klart man kan ha maximal otur och krocka med en Bugatti Chiron samt nitiska poliser och försäkringsbolag. So be it. :D
Det är ju en risk man tar. Hur försiktig man själv är så kan man ju aldrig veta vad medtrafikanter ställer till med.
Så är det. Det är en risk att gå utanför dörren också.
Vissa är mer riskbenägna än andra.
Precis, och ju längre tiden går och man inte är inblandad i en olycka så ökar ju sannolikheten för att man ska bli det, eller? :?
Ju äldre man blir desto större är sannolikheten att man blir sjuk. Ju sjukare man blir desto större är sannolikheten att man börjar oroa sig för att bli ännu sjukare, vilket i sin tur ofta får just den följden...
YOLO! :D

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Postat: 25 mar 2019 22:10
av Pontus
Jerker skrev:
taliz skrev:
Jerker skrev:
taliz skrev:
Jag är villig att ta den risken helt enkelt.
Sålänge lasten är rätt säkrad osv ska det nog mycket till innan det blir nått större problem.

Klart man kan ha maximal otur och krocka med en Bugatti Chiron samt nitiska poliser och försäkringsbolag. So be it. :D
Det är ju en risk man tar. Hur försiktig man själv är så kan man ju aldrig veta vad medtrafikanter ställer till med.
Så är det. Det är en risk att gå utanför dörren också.
Vissa är mer riskbenägna än andra.
Precis, och ju längre tiden går och man inte är inblandad i en olycka så ökar ju sannolikheten för att man ska bli det, eller? :?
Menar du att kör man en Tesla utan dragkrok så är det större risk att man blir inblandad i en dragkroks olycka när man väl får dragkrok till Teslan än om man börjar med dragkrok från början? :?

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Postat: 25 mar 2019 22:28
av Jerker
Pontus skrev:
Menar du att kör man en Tesla utan dragkrok så är det större risk att man blir inblandad i en dragkroks olycka när man väl får dragkrok till Teslan än om man börjar med dragkrok från början? :?
Ja, det är som en tidsinställd bomb! :shock:

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Postat: 26 mar 2019 09:36
av Surfaren
perre skrev:
Men vad är det då? Varför anger de en släpvagnsvikt om man inte får dra den?
Det är många på detta forum som ställt sig den frågan. Outgrundliga äro Transportstyrelsens vägar.

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Postat: 26 mar 2019 13:58
av kler
Surfaren skrev:
perre skrev:
Men vad är det då? Varför anger de en släpvagnsvikt om man inte får dra den?
Det är många på detta forum som ställt sig den frågan. Outgrundliga äro Transportstyrelsens vägar.

Sannerligen.
Som när de trollar med att trängselskatten slutar att gälla 18:29, när den i själva verket slutar att gälla 18:30...

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Postat: 02 apr 2019 15:36
av RagWal
OK, antingen tyskt aprilskämt eller tokintressant.
Kolla: https://tff-forum.de/viewtopic.php?f=87 ... &start=250 (primärt Frankiboy68 s inlägg med massa info.)

Verkar som de kan se nya varianter på Performance (med 261km/h angivet) och några som har släpvagnsvikt (910/750kg).

Någon som kan hitta en länk till detta på RDW eller annan site med data för typgodkännanden? Hade gärna sett det med egna ögon.

Jag är inte kompis med RDWs (https://opendata.rdw.nl/) sökfunktion men de snackar om en ny utgåva av typgodkännande på model 3. "e4*2007/46*1293*02" med datum 18 mars.

HILFE!

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Postat: 02 apr 2019 18:46
av Tellus
Model 3 performance tillverkad februari

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Postat: 02 apr 2019 18:57
av vigge50
Tellus skrev:
Model 3 performance tillverkad februari
Trafikverket är väldigt otydliga i sin beskrivning men enligt den bilden så är jag 99% säker på att den inte får dra släp. Ska stå annat om den får.

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Postat: 02 apr 2019 19:00
av Jerker
Tellus skrev:
Model 3 performance tillverkad februari
Nej, det där betyder fortfarande inte att man får dra nåt med bilen. Det har förklarats förut i den här tråden och i andra trådar.

Det ska finnas dessa uppgifter om den är typad för drag:
Släpvagnsvikt.PNG

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Postat: 02 apr 2019 19:02
av snowtroll
Pärsk :shock:

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Postat: 02 apr 2019 19:05
av Surfaren
Jerker skrev:
Nej, det där betyder fortfarande inte att man får dra nåt med bilen. Det har förklarats förut i den här tråden och i andra trådar.
Vi kanske får be Tibor lägga upp en blänkare om detta längst upp på sidan så ingen fler blir vilseledd. :D
Transportstyrelsen lär väl inte vilja ändra i hur de skriver ut detta antar jag.

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Postat: 02 apr 2019 19:21
av RagWal
Jerker skrev:
Tellus skrev:
Model 3 performance tillverkad februari
Nej, det där betyder fortfarande inte att man får dra nåt med bilen. Det har förklarats förut i den här tråden och i andra trådar.
Vi får se hur det blir med bilar reggade med nya typgodkännandet, om tyska infon stämmer. Kanske måste bilen vara tillverkad efter 18 mars?

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Postat: 13 apr 2019 10:16
av Spyder
RagWal skrev:
OK, antingen tyskt aprilskämt eller tokintressant.
Kolla: https://tff-forum.de/viewtopic.php?f=87 ... &start=250 (primärt Frankiboy68 s inlägg med massa info.)

Verkar som de kan se nya varianter på Performance (med 261km/h angivet) och några som har släpvagnsvikt (910/750kg).

Någon som kan hitta en länk till detta på RDW eller annan site med data för typgodkännanden? Hade gärna sett det med egna ögon.

Jag är inte kompis med RDWs (https://opendata.rdw.nl/) sökfunktion men de snackar om en ny utgåva av typgodkännande på model 3. "e4*2007/46*1293*02" med datum 18 mars.

HILFE!

Om man går in på https://opendata.rdw.nl/en/Typegoedkeur ... -69ie/data och i sökruta "Find in this Dataset" skriver t.ex. E3D får man fram alla för AWD versionen. På dessa rader finns 910/750kg med

Versionsbeskrivning från tyska forumet

"
Bisher unter Variante: E3R (noch nicht bei uns erhältlich)
E3D (Dual Motor)
Version alt: Bb1N (Base Motor RWD und AWD)
Pp2N (Performance)
Zur Aufschlüsselung:
E3 Long Range Battery
R Rear Motor
D Dual Motor
B Base Motor
P Performance Motor
b Base brakes, speed, no spoiler
p Performance brakes, max speed, spoiler
1 235/45R18 und 235/40R19
2 235/35R20
N Not tow capable
T Tow capable
"

Ska bli intressant se nytillverkade bilar, känns (hoppas) som alla borde vara av T versionen, även om de inte har drag från fabrik.

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Postat: 13 apr 2019 10:53
av Tars
Så ska man bara skrapa fram en CE-godkänd krok.

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Postat: 13 apr 2019 10:58
av Tars
Frågan om denna är det. Ska kontakta dem och kolla.
https://stealthhitches.com

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Postat: 13 apr 2019 12:23
av Jeppe_E
Tars skrev:
Frågan om denna är det. Ska kontakta dem och kolla.
https://stealthhitches.com

Knappast va? CE är ju ett EU-påfund. Killgissar att ett amerikansk företag som inte normalt sett säljer på export har bemödat sig. Säljer kanske de gör men... :)

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Postat: 13 apr 2019 12:25
av Jjonas
Får den bara dra 910 kg så kan man ju strunta i det... 1500 kg hade känts mer rimligt för bilstorleken.

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Postat: 13 apr 2019 12:25
av Tars
Jeppe_E skrev:
Tars skrev:
Frågan om denna är det. Ska kontakta dem och kolla.
https://stealthhitches.com

Knappast va? CE är ju ett EU-påfund. Killgissar att ett amerikansk företag som inte normalt sett säljer på export har bemödat sig. Säljer kanske de gör men... :)
Får ta in den, kopiera, fixa CE godkännande och så har jag dragkrok att erbjuda. Bild

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Postat: 13 apr 2019 13:11
av Jeppe_E
Tars skrev:
Jeppe_E skrev:
Tars skrev:
Frågan om denna är det. Ska kontakta dem och kolla.
https://stealthhitches.com

Knappast va? CE är ju ett EU-påfund. Killgissar att ett amerikansk företag som inte normalt sett säljer på export har bemödat sig. Säljer kanske de gör men... :)
Får ta in den, kopiera, fixa CE godkännande och så har jag dragkrok att erbjuda. Bild

Jag hör på dig att du inte "fixat" ett CE-godkännande tidigare...? :lol: :lol: :lol:

Kommer dragkrok till 3:an senare?

Postat: 13 apr 2019 14:12
av Tars
Jeppe_E skrev:
Tars skrev:
Jeppe_E skrev:
Tars skrev:
Frågan om denna är det. Ska kontakta dem och kolla.
https://stealthhitches.com

Knappast va? CE är ju ett EU-påfund. Killgissar att ett amerikansk företag som inte normalt sett säljer på export har bemödat sig. Säljer kanske de gör men... :)
Får ta in den, kopiera, fixa CE godkännande och så har jag dragkrok att erbjuda. Bild

Jag hör på dig att du inte "fixat" ett CE-godkännande tidigare...? :lol: :lol: :lol:
Nope. Ska bli spännande att sätta sig in i det. Bild

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Postat: 13 apr 2019 15:08
av bylund
Jjonas skrev:
Får den bara dra 910 kg så kan man ju strunta i det... 1500 kg hade känts mer rimligt för bilstorleken.
Många här menar ju att det räcker, då det som gör att de inte kan ha en Model 3 är att de inte kan köra höstlöv till tippen annars, och då borde 910 kg räcka. Men det är ju klart att olika personer har olika behov, men 910 kg verkar ju lösa ett problem för många.

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Postat: 13 apr 2019 15:15
av Remuz
910kg vore grymt. Räcker med 750kg för min del, jag kan räkna de gånger jag behövt tyngre släp på ena handens tumme.

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Postat: 13 apr 2019 16:49
av LarsL
Någon borde skicka dragkroks-konstruktören på Tesla på kurs till EU så att hen lär sig hur det funkar här. Tydligen vill de begränsa vikten till 910kg för att M3 saknar elektrisk broms, vilket i princip ingen släpvagn här har. Vi använder ju påskjutsbromsar i den civilicerade världen.

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Postat: 13 apr 2019 21:36
av Bodes_dad
Ok har lite smått panik, tog leverans av en kraftigt nedsatt Model S100D för 13 dagar sedan men velar lite om jag ska lämna tillbaka den och köra på en M3 istället. Största skälet är att jag är i behov av dragkrok för cykelhållare. Jag trodde i min enfald att det bara var att skruva på ngn av de krokar som finns för Model S, men tydligen kommer detta steka min garanti och det känns inte så kul, insåg detta efter leverans.

Har inte följt M3-dragkroks-gate så noga mer än att det verkar vara på G i framtiden. Är det sagt att även de bilar som beställts nu kommer gå att få krok eftermonterat? Hör för mig jag läst att det är förberett och även sett ngn spionbild på en M3 som drar släp. Tacksam för snabbt svar då jag måste besluta mig innan morgondagen är över.