Sälja min plats? - Fick min inbjudan nu.

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
deffe
Teslaägare
Inlägg: 526
Blev medlem: 12 aug 2015 22:33
Ort: Södermanland
Kontakt:

Sälja min plats? - Fick min inbjudan nu.

Inlägg av deffe »

Är det något som är möjligt?

Har redan köpt en Tesla Model S som jag är väldigt nöjd med, så min reservation som jag haft sedan dag 1 känns inte så aktuell längre.

Vad kan en sådan plats vara värd (om det går)? 20.000kr känns väll rimligt? folk betalar juh tusentals kronor extra för att få gå på hockeymatcher o grejer ibland när dom missat att köpa i tid :roll:
Mvh
Richard @ Statsskuld.se
Hitta en rabattkod hos: Rabattkod.tips
Tidigare bilar: S85, P85, S90D, S100D, S P100D, X100D
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Sälja min plats? - Fick min inbjudan nu.

Inlägg av Jeppe_E »

Okej, så inte nog med att betala 20k extra, utan man blir även utan de 60k i miljöbonus. Så bilen blir 80k dyrare... Lycka till med det säger jag.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Sälja min plats? - Fick min inbjudan nu.

Inlägg av Alfred »

Med tanke på produktionstakten nu lär inte vår lilla förtur vara mycket värd. Lär inte handla om mer än någon månads tidigare leverans i praktiken. Var ju en helt annan situation för dem som blev inbjudna tidigt under upprampningen i USA och kunde göra sig en hacka genom att direkt sälja bilen vidare.

Men jag fick också inbjudning nu, så om det mot förmodan är någon som vill betala för min plats går det utmärkt. :)
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
deffe
Teslaägare
Inlägg: 526
Blev medlem: 12 aug 2015 22:33
Ort: Södermanland
Kontakt:

Re: Sälja min plats? - Fick min inbjudan nu.

Inlägg av deffe »

Jeppe_E skrev:
Okej, så inte nog med att betala 20k extra, utan man blir även utan de 60k i miljöbonus. Så bilen blir 80k dyrare... Lycka till med det säger jag.
Har jag sagt det?
Mvh
Richard @ Statsskuld.se
Hitta en rabattkod hos: Rabattkod.tips
Tidigare bilar: S85, P85, S90D, S100D, S P100D, X100D
Användarvisningsbild
wLn
Teslaägare
Inlägg: 39
Blev medlem: 11 jun 2018 19:48

Re: Sälja min plats? - Fick min inbjudan nu.

Inlägg av wLn »

Är också en av de som kan konfigurera nu, men som hellre kör Model S, som förr eller senare kommer uppgraderas till X..

Om någon vill köpa platsen så PM :)
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Sälja min plats? - Fick min inbjudan nu.

Inlägg av Jeppe_E »

deffe skrev:
Jeppe_E skrev:
Okej, så inte nog med att betala 20k extra, utan man blir även utan de 60k i miljöbonus. Så bilen blir 80k dyrare... Lycka till med det säger jag.
Har jag sagt det?

Nej, det var jag som sa det ;) :lol:
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1734
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Sälja min plats? - Fick min inbjudan nu.

Inlägg av Franz »

Jeppe_E skrev:
Okej, så inte nog med att betala 20k extra, utan man blir även utan de 60k i miljöbonus. Så bilen blir 80k dyrare... Lycka till med det säger jag.
Är du säker på att köpare nummer 2 inte kan ta del av miljöbonusen? Hittar ingenstans någon formulering om hur det fungerar ifall bilen säljs inom 6 månader (utan att exporteras då).
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Sälja min plats? - Fick min inbjudan nu.

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Franz skrev:
Jeppe_E skrev:
Okej, så inte nog med att betala 20k extra, utan man blir även utan de 60k i miljöbonus. Så bilen blir 80k dyrare... Lycka till med det säger jag.
Är du säker på att köpare nummer 2 inte kan ta del av miljöbonusen? Hittar ingenstans någon formulering om hur det fungerar ifall bilen säljs inom 6 månader (utan att exporteras då).
Kopierat från Transportstyrelsens sida.
En av förutsättningarna för att bonusen ska betalas ut är att bilen inte
får ha bytt ägare i vägtrafikregistret när det är dags för utbetalning.
Bonusärendet
inleds direkt när bilen ställs på första gången i vägtrafikregistret och det är
den som är registrerad som ägare vid den tidpunkten som har möjlighet att få
bonus. Om bilen byter ägare mellan den första påställningen och vår prövning av
utbetalning, kommer någon bonus inte att betalas ut. Prövningen av om bonus ska
betalas ut sker tidigast sex månader från det att den som ställde på bilen
första gången köpte bilen.
Som exempel kan nämnas att en bilhandlare inte
kan ställa på en klimatbonusbil dag 1 och göra anmälan om ägarbyte till sin
slutkund dag 2. Bilen har då bytt ägare efter första påställningen och
förutsättningarna för utbetalning av bonus kommer inte att vara uppfyllda när
prövningen sker.
Model Y P
Model S P
Model S P
orroz4
elbilist
Inlägg: 11
Blev medlem: 12 jul 2017 13:43

Re: Sälja min plats? - Fick min inbjudan nu.

Inlägg av orroz4 »

Det ligger 2st ute på blocket nu.
Verdi

Re: Sälja min plats? - Fick min inbjudan nu.

Inlägg av Verdi »

orroz4 skrev:
Det ligger 2st ute på blocket nu.
Ja man kanske ska prova? Känns dock fel att lura folk...
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Inlägg: 912
Blev medlem: 17 nov 2014 07:32
Ort: Skövde

Re: Sälja min plats? - Fick min inbjudan nu.

Inlägg av Nicklas »

Precis... Luras ska man inte göra.

Jag är väldigt osäker utifrån aspekten att vi kanske inte behöver en andra bil då vår X100D istället får rulla rätt mycket...
- känns dumt att inte höra sig för om någon annan är intresserad av en 1:a-dagsreservation som redan får konfigurera...

PM vid intresse ;)
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Sälja min plats? - Fick min inbjudan nu.

Inlägg av jonas »

På Tesla Wiki står
"
Kan jag överföra min beställning av Model 3 eller reservation före leverans?
Efter att du lagt din beställning kan du överföra din reservation till en annan person genom att kontakta ditt leveransteam.
"
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Sälja min plats? - Fick min inbjudan nu.

Inlägg av Svenssons »

jonas skrev:
På Tesla Wiki står
"
Kan jag överföra min beställning av Model 3 eller reservation före leverans?
Efter att du lagt din beställning kan du överföra din reservation till en annan person genom att kontakta ditt leveransteam.
"
I villkoren för förhandsbokningen står följande:
4. Godkännande/Icke-överförbar
Du förstår att vi inte förvarar din bokningsavgift separat på konto eller ger någon ränta på din bokningsavgift.
Din förhandsbokning kan inte överföras till någon annan utan skriftligt godkännande från Tesla.
Det är alltså möjligt men det betyder inte att den som tar över reservationen får samma förtur som den som lade reservationen från början. Leveranserna kommer ju ske till Tesla-anställda, Tesla-ägare, Övriga i den ordning och inom varje kategori är det reservationsdatumet som anger kön.

Förs reservationen över från en Tesla-ägare till en icke Tesla-ägare så kan det alltså ta längre tid för leverans och reservationsdatumet kan ju bli det samma som överlåtelsedatumet till den nya reservationshållaren.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Sälja min plats? - Fick min inbjudan nu.

Inlägg av NEO »

Vilket jävla haussande på dessa köplatser. Samma skit sker här i grannlandet. Med tanke på hur hög produktionsvolym man kommer ha kommande månader kommer det inte spela många veckor mellan Teslaägare eller de som reserverar idag mot de som stog och stampade i mars 2016.

Mark my words, till sommaren 2019 kommer vi skratta åt de som betalade för att få bilen först i området till 20000kr mer och utan miljöbilspremien :lol:
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Sälja min plats? - Fick min inbjudan nu.

Inlägg av StefL »

Svenssons skrev:
jonas skrev:
På Tesla Wiki står
"
Kan jag överföra min beställning av Model 3 eller reservation före leverans?
Efter att du lagt din beställning kan du överföra din reservation till en annan person genom att kontakta ditt leveransteam.
"
I villkoren för förhandsbokningen står följande:
4. Godkännande/Icke-överförbar
Du förstår att vi inte förvarar din bokningsavgift separat på konto eller ger någon ränta på din bokningsavgift.
Din förhandsbokning kan inte överföras till någon annan utan skriftligt godkännande från Tesla.
Det är alltså möjligt men det betyder inte att den som tar över reservationen får samma förtur som den som lade reservationen från början. Leveranserna kommer ju ske till Tesla-anställda, Tesla-ägare, Övriga i den ordning och inom varje kategori är det reservationsdatumet som anger kön.

Förs reservationen över från en Tesla-ägare till en icke Tesla-ägare så kan det alltså ta längre tid för leverans och reservationsdatumet kan ju bli det samma som överlåtelsedatumet till den nya reservationshållaren.

Jag tycker det framgår ganska uppenbart av ovanstående att man kan överföra en beställd bil, och då handlar det ju inte om en reservation längre. Och överförs den innan leverans blir det ju den "nya" ägaren som är ägare vid första påställning och då lär denne också få ta del av miljöbonusen.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Sälja min plats? - Fick min inbjudan nu.

Inlägg av NEO »

Vad jag har hört från folk högt upp i näringskedjan här är att ja den kan överföras men inom familjen. Är man mörkhårig som mig är det en tolkningsfråga vad familj är :lol:

Detta måste dock godkännas av management. Och för att det ska gå igenom bör du känna rätt folk och ha en riktigt bra anledning. Att överlåta till en bror på TCS kommer aldrig godkännas, just saying.
Verdi

Re: Sälja min plats? - Fick min inbjudan nu.

Inlägg av Verdi »

MDurante skrev:
Vilket jävla haussande på dessa köplatser. Samma skit sker här i grannlandet. Med tanke på hur hög produktionsvolym man kommer ha kommande månader kommer det inte spela många veckor mellan Teslaägare eller de som reserverar idag mot de som stog och stampade i mars 2016.

Mark my words, till sommaren 2019 kommer vi skratta åt de som betalade för att få bilen först i området till 20000kr mer och utan miljöbilspremien :lol:

Det var samma när BMW M2 kom våren 2016. Folk betalade galna pengar.

Nu tror jag det blir rätt bistra tider framöver. Börsindex pekar rakt mot källaren och bostadspriserna kommer sjunka nåt enormt under 2019 (min gissning). Det brukar inte göra folk så sugna på dyra bilar.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Sälja min plats? - Fick min inbjudan nu.

Inlägg av Svenssons »

StefL skrev:

Jag tycker det framgår ganska uppenbart av ovanstående att man kan överföra en beställd bil, och då handlar det ju inte om en reservation längre. Och överförs den innan leverans blir det ju den "nya" ägaren som är ägare vid första påställning och då lär denne också få ta del av miljöbonusen.
Gäller det en beställning som redan gått vidare till produktion så är det klart att bilen kommer som om första reservationshållare skulle haft kvar beställningen och det blir inget strul med bonus/malus. Dock måste alltså beställningen göras av första reservationshållaren och Tesla måste godkänna det skriftligt. Har också hört det om goda skäl och närmaste familj. Skulle Tesla inte acceptera bytet så blir bilen registrerad på den initala personen och då blir det problem med bonus/malus. Alternativt så tackar man nej till bilen och då mister man handpenningen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9339
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Sälja min plats? - Fick min inbjudan nu.

Inlägg av bylund »

”Jag fick 20 000 av en person på Internet” måste väl ändå anses som ett bra skäl?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
deffe
Teslaägare
Inlägg: 526
Blev medlem: 12 aug 2015 22:33
Ort: Södermanland
Kontakt:

Re: Sälja min plats? - Fick min inbjudan nu.

Inlägg av deffe »

Jeppe_E skrev:
deffe skrev:
Jeppe_E skrev:
Okej, så inte nog med att betala 20k extra, utan man blir även utan de 60k i miljöbonus. Så bilen blir 80k dyrare... Lycka till med det säger jag.
Har jag sagt det?

Nej, det var jag som sa det ;) :lol:
Ja men om du ska skriva saker så borde du inte insinuera dumheter. Jag skrev aldrig att jag tänkte ta 80.000kr för bilen (20k kontant och 60k miljöbonus) utan att jag ville ha 20.000kr för min köplats. Hoppas jag bara missförstod dig eller läste mer ur din text än vad du menade.
Mvh
Richard @ Statsskuld.se
Hitta en rabattkod hos: Rabattkod.tips
Tidigare bilar: S85, P85, S90D, S100D, S P100D, X100D
Användarvisningsbild
deffe
Teslaägare
Inlägg: 526
Blev medlem: 12 aug 2015 22:33
Ort: Södermanland
Kontakt:

Re: Sälja min plats? - Fick min inbjudan nu.

Inlägg av deffe »

jonas skrev:
På Tesla Wiki står
"
Kan jag överföra min beställning av Model 3 eller reservation före leverans?
Efter att du lagt din beställning kan du överföra din reservation till en annan person genom att kontakta ditt leveransteam.
"
Låter vettigt, speciellt om man tar bilen på leasing.
Mvh
Richard @ Statsskuld.se
Hitta en rabattkod hos: Rabattkod.tips
Tidigare bilar: S85, P85, S90D, S100D, S P100D, X100D
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11846
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Sälja min plats? - Fick min inbjudan nu.

Inlägg av HelectriC »

deffe skrev:
Jeppe_E skrev:
deffe skrev:
Jeppe_E skrev:
Okej, så inte nog med att betala 20k extra, utan man blir även utan de 60k i miljöbonus. Så bilen blir 80k dyrare... Lycka till med det säger jag.
Har jag sagt det?

Nej, det var jag som sa det ;) :lol:
Ja men om du ska skriva saker så borde du inte insinuera dumheter. Jag skrev aldrig att jag tänkte ta 80.000kr för bilen (20k kontant och 60k miljöbonus) utan att jag ville ha 20.000kr för min köplats. Hoppas jag bara missförstod dig eller läste mer ur din text än vad du menade.
Poängen var väl att den som köper din reservation inte får 60k i miljöbonus eftersom den personen inte blir första ägaren (det blir du och du kan inte kräva bonusen eftersom du inte äger bilen i sex månader). Och med dina 20k blir det totalt 80k dyrare för någon som köper av dig istället för att beställa själv. Ingen får miljöbonusen, som jag förstår det?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Sälja min plats? - Fick min inbjudan nu.

Inlägg av LarsL »

Men totalt meningslöst om bilen inte redan är beställd eftersom alla som vill ha tidig leverans redan har beställt. Vill men inte ha en Model 3 så är nog den bästa affären att be Tesla köpa tillbaka köplatsen.
Användarvisningsbild
deffe
Teslaägare
Inlägg: 526
Blev medlem: 12 aug 2015 22:33
Ort: Södermanland
Kontakt:

Re: Sälja min plats? - Fick min inbjudan nu.

Inlägg av deffe »

HelectriC skrev:
deffe skrev:
Jeppe_E skrev:
deffe skrev:
Jeppe_E skrev:
Okej, så inte nog med att betala 20k extra, utan man blir även utan de 60k i miljöbonus. Så bilen blir 80k dyrare... Lycka till med det säger jag.
Har jag sagt det?

Nej, det var jag som sa det ;) :lol:
Ja men om du ska skriva saker så borde du inte insinuera dumheter. Jag skrev aldrig att jag tänkte ta 80.000kr för bilen (20k kontant och 60k miljöbonus) utan att jag ville ha 20.000kr för min köplats. Hoppas jag bara missförstod dig eller läste mer ur din text än vad du menade.
Poängen var väl att den som köper din reservation inte får 60k i miljöbonus eftersom den personen inte blir första ägaren (det blir du och du kan inte kräva bonusen eftersom du inte äger bilen i sex månader). Och med dina 20k blir det totalt 80k dyrare för någon som köper av dig istället för att beställa själv. Ingen får miljöbonusen, som jag förstår det?
Ja men poängen är fel.
Man kan dels överlåta sin plats som även påpekats tidigare i tråden. Utöver detta så kan bilen tas på leasing och då _måste_ köplatsen överlåtas till/via leasingbolaget. Jag tycker det är fult när man säger saker på det sätt ovan, det kommer med en dum underton. Det är att insinuera direkt att personen (jag) har som motiv att lura någon. Jag tycker det är dålig stil eftersom jag aldrig skulle lura någon medvetet vilket även var lite av orsaken till frågan, nu vet jag däremot att det går vilket gör den texten ännu mer retsam.

Detta är inte första gången jag dock har liknande diskussioner just på detta forum. Jag verkar vara väldigt snarstucken eller så är folk bara väldigt knepiga här och tror det värsta om alla.

Jag antar att jag ser saker ur en annan synvinkel än majoriteten så därför hoppas jag att jag bara tolkade detta fel.
Mvh
Richard @ Statsskuld.se
Hitta en rabattkod hos: Rabattkod.tips
Tidigare bilar: S85, P85, S90D, S100D, S P100D, X100D
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Sälja min plats? - Fick min inbjudan nu.

Inlägg av LarsL »

Jag försöker bara informera folk om att det inte är särskilt svårt att få tag i en Tesla Model 3 från Tesla utan att betala 10000kr extra. Men många vill bara trixa för trixandets skull.
Skriv svar