tsv skrev:Jag skulle vilja räkna ut finansiering för en Model S samt en Model X hur kan jag göra det, hittar ej verktyget ni använder i tråden på tesla.com?
Tack på förhand
Menar du verktyg för att beräkna lån med restvärde?
https://www.dnb.se/se/sv/finansiering/b ... varde.html
Vet inte hur mycket du kan förhandla ner räntan från DnB, men finansieringen är mer kostsam än ett ”vanligt” billån då man får betala ränta på lånesumman som aldrig kommer amorteras, medan på ett vanligt billån minskar lånesumman snabbare eftersom man amorterar mer.
Låt oss säga du vill äga bilen 3 år, antingen lån ned restvärde 3 år 50% restvärde, eller elbillån via Tex Nordea (2,99%) 8 års amortering, restvärde lån efter 3 år 52% och efter 39 månader 50%.
Jag ponerar att om du tänkt att behålla en ny bil i runt 3 år, så finns det billigare sätt att privatfinansiera sin Tesla än DnB’s lån med restvärde.
Lånar man pengar till ett vanligt billån tror jag det finns större möjlighet att förhandla ränta, Nordea har sitt elbillån till 2,99% och andra bankar har kanske lägre ränta.
Ex min bokade Model Y
Pris 733080
Lånebelopp (80%) 586464
Vanligt billån ränta/amortering per månad (96 månader)
6876kr (2,99%)
Lån med restvärde 36 månader/50%
7812kr (4,24%)
Om du väljer amortering över 7 år isf så vill det vanliga billånet kosta 7746kr, och du når 50% restvärde på billånet redan efter 34 månader (mot 36 vid restvärde).
Det blir lite som att jämföra äpplen och päron, men jag menar bestämt att restvärde är en onödig dyr finansieringsmetod, även om du klarar att förhandla samma ränta. Du får betala ränta på ett större belopp över 36 månader än om du fördelar amorteringen på längre tid.
Bilen kan du jo sälja när du vill ändå, så länge banken får sina pengar när bilen säljs. Banken tar alltid lite extra betalt för risk, den risken kostar dig inget att ta själv, och ger dig bättre förhandlingsutrymme gällande räntan.