Vet ej men har för mig att det inte går att ändra så mycket på den sidan. Inte mer än 2000 mil. Det skulle som sagt komma mer info inom en vecka när jag pratade med dom igår.Kalle skrev:Så det som står på konfigurerings sidan gäller alltså bara företag?tompet skrev:Pratade precis med Teslasäljare i Täby C och inom en vecka kommer mer info om finansiering på hemsidan. Men vill man veta mer innan så ringer man DNB. Det kommer inte vara nån restvärdesgaranti men ska gå att köpa med restvärde även som privat. Det blir dyrt som privatköpare men har man som jag ingen möjlighet att köpa via företag så får men välja.
Fel tråd men att foliera bilen skulle kosta ca 20 000. Vet ej vilket företag dock.
Privat finansiering - Vilka möjligheter finns?
Moderator: Redaktion
Re: Privat finansiering - Vilka möjligheter finns?
Hämtat en 2021, blå M3P med FSD.
Re: Privat finansiering - Vilka möjligheter finns?
De (Alltså Tesla & DNB) ska väl försöka komma till någon sorts konsesus när det gäller restvärdet. men normalt sett så är det väl brukligt med 50% efter 3 år. Det är ivf så som DNBs egna kalylator räknar. Man kan mata in priset på sin TM3 där och få ut en ungefärlig månadskostnad med restvärde och kontantinsats. Dock står det inget om hur bonusen hanteras.tompet skrev:thogr skrev:Jag frågade DNB om det finns möjlighet till privat lån med restvärde när man köper en Model 3. De svarar att jag måste fråga Tesla.tompet skrev:Pratade precis med Teslasäljare i Täby C och inom en vecka kommer mer info om finansiering på hemsidan. Men vill man veta mer innan så ringer man DNB. Det kommer inte vara nån restvärdesgaranti men ska gå att köpa med restvärde även som privat. Det blir dyrt som privatköpare men har man som jag ingen möjlighet att köpa via företag så får men välja.
Lite av moment 22 alltså, hänvisar till varandra. Får hoppas att det kommer information på Teslas hemsida. Får hoppas att det ska finnas den möjligheten.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Privat finansiering - Vilka möjligheter finns?
Vi får väl vänta och se om det kommer info från Tesla.Jeppe_E skrev:De (Alltså Tesla & DNB) ska väl försöka komma till någon sorts konsesus när det gäller restvärdet. men normalt sett så är det väl brukligt med 50% efter 3 år. Det är ivf så som DNBs egna kalylator räknar. Man kan mata in priset på sin TM3 där och få ut en ungefärlig månadskostnad med restvärde och kontantinsats. Dock står det inget om hur bonusen hanteras.tompet skrev:thogr skrev:Jag frågade DNB om det finns möjlighet till privat lån med restvärde när man köper en Model 3. De svarar att jag måste fråga Tesla.tompet skrev:Pratade precis med Teslasäljare i Täby C och inom en vecka kommer mer info om finansiering på hemsidan. Men vill man veta mer innan så ringer man DNB. Det kommer inte vara nån restvärdesgaranti men ska gå att köpa med restvärde även som privat. Det blir dyrt som privatköpare men har man som jag ingen möjlighet att köpa via företag så får men välja.
Lite av moment 22 alltså, hänvisar till varandra. Får hoppas att det kommer information på Teslas hemsida. Får hoppas att det ska finnas den möjligheten.
Bonus borde vara en grej mellan dig som ägare och Trafikverket. Du får den efter 6 månader, tror jag. DNB är ju inte ägare till bilen, om du tar ett lån av från dem.
Re: Privat finansiering - Vilka möjligheter finns?
Inte vid leasing. Då är DNB ägare av bilen och du är brukare. Bonusen brukar då avspegla sig i en sänkt månadskostnad.thogr skrev:Vi får väl vänta och se om det kommer info från Tesla.Jeppe_E skrev:De (Alltså Tesla & DNB) ska väl försöka komma till någon sorts konsesus när det gäller restvärdet. men normalt sett så är det väl brukligt med 50% efter 3 år. Det är ivf så som DNBs egna kalylator räknar. Man kan mata in priset på sin TM3 där och få ut en ungefärlig månadskostnad med restvärde och kontantinsats. Dock står det inget om hur bonusen hanteras.tompet skrev:thogr skrev:Jag frågade DNB om det finns möjlighet till privat lån med restvärde när man köper en Model 3. De svarar att jag måste fråga Tesla.tompet skrev:Pratade precis med Teslasäljare i Täby C och inom en vecka kommer mer info om finansiering på hemsidan. Men vill man veta mer innan så ringer man DNB. Det kommer inte vara nån restvärdesgaranti men ska gå att köpa med restvärde även som privat. Det blir dyrt som privatköpare men har man som jag ingen möjlighet att köpa via företag så får men välja.
Lite av moment 22 alltså, hänvisar till varandra. Får hoppas att det kommer information på Teslas hemsida. Får hoppas att det ska finnas den möjligheten.
Bonus borde vara en grej mellan dig som ägare och Trafikverket. Du får den efter 6 månader, tror jag. DNB är ju inte ägare till bilen, om du tar ett lån av från dem.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Privat finansiering - Vilka möjligheter finns?
Beställde äntligen min bil idag! Om jag bara fått tag på Tesla snabbare över tele hade jag kunnat göra det samma dag jag fick mailet (vid närmare eftertanke så hade jag inte huvudet klart med vilken konfig jag ville ha så kanske var lika bra).
Försökt ringa dem dagligen men kön är ju ett skämt. Kom äntligen fram och berättade om mitt Moment 22 som jag upplevde - Kan ej beställa innan jag vet vilka möjligheter som finns till finansiering efter jag pyntat in 15k. Norrmannen i luren berättade glatt att jag, oavsett hur jag vill finansiera behöver välja kontantbetalning och sedan fixar med finansieringen efteråt. Sagt och gjort gjorde jag beställningen direkt efter samtalet.
Blev en Midnight Silver Metallic, LR 18" med AP och vit interör Tänkte inte att jag skulle spendera massa pengar på däck som man ändå måste köpa till vinterdäck för. Han från Tesla meddelade även att de senare skulle tillkomma möjlighet att köpa till vinterdäck och att det rimligtvis skulle kosta 27-28k(!). Låter helt galet mycket för vintersulor...
DNB-länken som man kan följa från ens konto efter beställning verkar bara ha rent billån som kalkyl. Pratade med DNB själva idag och de erbjuder ju med restvärde, oklart hur det går att ordna med 1.95%. Han jag pratade med från DNB sa att om man vill ha räntan som Tesla ger genom sitt prospekt måste det gå genom dem. Känns som nästa Moment 22
Hursom, blivande Tesla-ägare!
Försökt ringa dem dagligen men kön är ju ett skämt. Kom äntligen fram och berättade om mitt Moment 22 som jag upplevde - Kan ej beställa innan jag vet vilka möjligheter som finns till finansiering efter jag pyntat in 15k. Norrmannen i luren berättade glatt att jag, oavsett hur jag vill finansiera behöver välja kontantbetalning och sedan fixar med finansieringen efteråt. Sagt och gjort gjorde jag beställningen direkt efter samtalet.
Blev en Midnight Silver Metallic, LR 18" med AP och vit interör Tänkte inte att jag skulle spendera massa pengar på däck som man ändå måste köpa till vinterdäck för. Han från Tesla meddelade även att de senare skulle tillkomma möjlighet att köpa till vinterdäck och att det rimligtvis skulle kosta 27-28k(!). Låter helt galet mycket för vintersulor...
DNB-länken som man kan följa från ens konto efter beställning verkar bara ha rent billån som kalkyl. Pratade med DNB själva idag och de erbjuder ju med restvärde, oklart hur det går att ordna med 1.95%. Han jag pratade med från DNB sa att om man vill ha räntan som Tesla ger genom sitt prospekt måste det gå genom dem. Känns som nästa Moment 22
Hursom, blivande Tesla-ägare!
- Model 3 beställd 10/12-18: LR+AWD+AP, Midnight Silver Metallic, vit interiör
- Model 3 bokad 10/8-16
- Model 3 bokad 10/8-16
Re: Privat finansiering - Vilka möjligheter finns?
Jo, det verkar nästan för bra för att vara sant. enligt DNB-kalkylen så kostar en Tesla för 737.000 kr bara 778.600 i totalkostnad. Det är bara 41.000kr i räntekostnader på 7 år. Men DNB kommer förmodligen att prata med Tesla om detta. Gissar att Tesla har lite mycket just nuMartey skrev:Beställde äntligen min bil idag! Om jag bara fått tag på Tesla snabbare över tele hade jag kunnat göra det samma dag jag fick mailet (vid närmare eftertanke så hade jag inte huvudet klart med vilken konfig jag ville ha så kanske var lika bra).
Försökt ringa dem dagligen men kön är ju ett skämt. Kom äntligen fram och berättade om mitt Moment 22 som jag upplevde - Kan ej beställa innan jag vet vilka möjligheter som finns till finansiering efter jag pyntat in 15k. Norrmannen i luren berättade glatt att jag, oavsett hur jag vill finansiera behöver välja kontantbetalning och sedan fixar med finansieringen efteråt. Sagt och gjort gjorde jag beställningen direkt efter samtalet.
Blev en Midnight Silver Metallic, LR 18" med AP och vit interör Tänkte inte att jag skulle spendera massa pengar på däck som man ändå måste köpa till vinterdäck för. Han från Tesla meddelade även att de senare skulle tillkomma möjlighet att köpa till vinterdäck och att det rimligtvis skulle kosta 27-28k(!). Låter helt galet mycket för vintersulor...
DNB-länken som man kan följa från ens konto efter beställning verkar bara ha rent billån som kalkyl. Pratade med DNB själva idag och de erbjuder ju med restvärde, oklart hur det går att ordna med 1.95%. Han jag pratade med från DNB sa att om man vill ha räntan som Tesla ger genom sitt prospekt måste det gå genom dem. Känns som nästa Moment 22
Hursom, blivande Tesla-ägare!
Jag tycker också att 27kkr är galet mycket pengar för 4 sulor. Men jag misstänker (även om inte Tesla gör så) att de är prissatta högt, för att bilförsäljaren ska kunna slänga med hjulen som rabatt. Då blir det ju jäääättemycket rabatt....eller nåt.. Sen att värdet kanske snarare är hälften, det hör inte till saken. Man kan köpa 3:e parts vinterhjul för typ 10k ju.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Privat finansiering - Vilka möjligheter finns?
ska inte försvara tesla. men inte får man 4 vinterhjul med sensorer på 18" fälg nya för 10k inte, tpm sensorer 600:- pirelli/nokia, eller motsvarande däck 2000:- fälg vinterklassad! 2500:-, montering balansering 500:-, summa 22400:- detta med internet priser, oj nu försvarade jag visst teslaJeppe_E skrev:Jag tycker också att 27kkr är galet mycket pengar för 4 sulor. Men jag misstänker (även om inte Tesla gör så) att de är prissatta högt, för att bilförsäljaren ska kunna slänga med hjulen som rabatt. Då blir det ju jäääättemycket rabatt....eller nåt.. Sen att värdet kanske snarare är hälften, det hör inte till saken. Man kan köpa 3:e parts vinterhjul för typ 10k ju.
ms 76132 "Eleamore"
Re: Privat finansiering - Vilka möjligheter finns?
Det är jag som inte alls är van vid hur prisbilden ser ut nu för tiden12man skrev:ska inte försvara tesla. men inte får man 4 vinterhjul med sensorer på 18" fälg nya för 10k inte, tpm sensorer 600:- pirelli/nokia, eller motsvarande däck 2000:- fälg vinterklassad! 2500:-, montering balansering 500:-, summa 22400:- detta med internet priser, oj nu försvarade jag visst teslaJeppe_E skrev:Jag tycker också att 27kkr är galet mycket pengar för 4 sulor. Men jag misstänker (även om inte Tesla gör så) att de är prissatta högt, för att bilförsäljaren ska kunna slänga med hjulen som rabatt. Då blir det ju jäääättemycket rabatt....eller nåt.. Sen att värdet kanske snarare är hälften, det hör inte till saken. Man kan köpa 3:e parts vinterhjul för typ 10k ju.
19500 kr för en komplett uppsättning 19" vinterhjul. Hoppla.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Privat finansiering - Vilka möjligheter finns?
Och någon bilförsäljare på Tesla kommer nog aldrig att "slänga med" några vinterhjul som rabatt, dom prutar inget på nya grejer...Jeppe_E skrev:Det är jag som inte alls är van vid hur prisbilden ser ut nu för tiden12man skrev:ska inte försvara tesla. men inte får man 4 vinterhjul med sensorer på 18" fälg nya för 10k inte, tpm sensorer 600:- pirelli/nokia, eller motsvarande däck 2000:- fälg vinterklassad! 2500:-, montering balansering 500:-, summa 22400:- detta med internet priser, oj nu försvarade jag visst teslaJeppe_E skrev:Jag tycker också att 27kkr är galet mycket pengar för 4 sulor. Men jag misstänker (även om inte Tesla gör så) att de är prissatta högt, för att bilförsäljaren ska kunna slänga med hjulen som rabatt. Då blir det ju jäääättemycket rabatt....eller nåt.. Sen att värdet kanske snarare är hälften, det hör inte till saken. Man kan köpa 3:e parts vinterhjul för typ 10k ju.
19500 kr för en komplett uppsättning 19" vinterhjul. Hoppla.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Privat finansiering - Vilka möjligheter finns?
Jag fick det här svaret från DNB idag:
Vi kommer att lägga in restvärde för privatlån inom kort. Annars går det bra att lägga in det manuellt hos oss tillsvidare.
Privatleasing diskuteras men vi kan tyvärr inte ge något besked än.
Re: Privat finansiering - Vilka möjligheter finns?
Fast enligt Danni kan man ju undvika delar av det genom att man gör nettolöneavdrag motsvarande förmånsvärdet och sätter förmånsvärdet = 0. https://www.teslakalkylen.com/blog/2018 ... mansvarde/ippii skrev:Är det inte rätt kasst med personalbil, om man funderar över förlorad pensionsavättning och lägre sjuklönegrund om något skulle hända en?
Någon som fått igenom detta (tänker specifikt på personalbil nu)?
Senast redigerad av samuelsu, redigerad totalt 2 gång.
Audi e-tron 55 Proline Advanced S-Line black -20
Husvagn Adria 663KP, 1700kg enkelaxel (3,7-4,2 kWh/mil)
Passat GTE -18 (såld)
MS 70D AP1 -16 (såld)
Leaf 24 -14 (såld)
Husvagn Adria 663KP, 1700kg enkelaxel (3,7-4,2 kWh/mil)
Re: Privat finansiering - Vilka möjligheter finns?
thogr skrev:Jag fick det här svaret från DNB idag:
Vi kommer att lägga in restvärde för privatlån inom kort. Annars går det bra att lägga in det manuellt hos oss tillsvidare.
Privatleasing diskuteras men vi kan tyvärr inte ge något besked än.
Spännande! Vad innebär att lägga in det manuellt? Att ringa dem direkt?
Pratade med DNB igår då hade de inte denna information. De kunde då inte heller få till räntan på 1.95% om man ringde dem, men det kanske har ändrats nu.
- Model 3 beställd 10/12-18: LR+AWD+AP, Midnight Silver Metallic, vit interiör
- Model 3 bokad 10/8-16
- Model 3 bokad 10/8-16
Re: Privat finansiering - Vilka möjligheter finns?
Ja, jag antar att du kan ansöka om ett lån på din beställda M3 direkt till dem via telefon eller web.Martey skrev:thogr skrev:Jag fick det här svaret från DNB idag:
Vi kommer att lägga in restvärde för privatlån inom kort. Annars går det bra att lägga in det manuellt hos oss tillsvidare.
Privatleasing diskuteras men vi kan tyvärr inte ge något besked än.
Spännande! Vad innebär att lägga in det manuellt? Att ringa dem direkt?
Pratade med DNB igår då hade de inte denna information. De kunde då inte heller få till räntan på 1.95% om man ringde dem, men det kanske har ändrats nu.
Surt om räntan sticker iväg, dock.
- richard788
- Teslaägare
- Inlägg: 11
- Blev medlem: 14 dec 2018 11:47
Re: Privat finansiering - Vilka möjligheter finns?
Jag pratade med Tesla nyss (010-numret) och dessvärre är det så att de INTE erbjuder samma förmånliga restvärdesupplägg vid privatköp som man gör för S och X. Jag äger ju en S och det är mycket förmånligt att slippa amortera på 50% av lånemassan. Som det ser ut nu så kommer det bli för tok för hög månadskostnad att byta till en 3:a.
Re: Privat finansiering - Vilka möjligheter finns?
Konstigt att dom inte har en möjligheten för 3:a också.richard788 skrev:Jag pratade med Tesla nyss (010-numret) och dessvärre är det så att de INTE erbjuder samma förmånliga restvärdesupplägg vid privatköp som man gör för S och X. Jag äger ju en S och det är mycket förmånligt att slippa amortera på 50% av lånemassan. Som det ser ut nu så kommer det bli för tok för hög månadskostnad att byta till en 3:a.
Dock blir ju inte månadskostnaden högre bara för att du lånar på 50 mindre. Eftersom det är räknat på 3 år.
Räknar du då istället amortering på 7 år, så får du ju t.om ner kostnaden mer om man räknar på samma ränta. För du måste amortera oavsett vad.
Fördelen är bara att du kan efter 3 år byta bil enklare, eftersom dom köper tillbaka bilen. Sen i ett vanligt billån så är bilen ändå med som "säkerhet"
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Privat finansiering - Vilka möjligheter finns?
Jag förstår inte varför alla säger att månadskostnaden skulle bli högre för att man amorterar mer, nej det påverkar inte. Utgiften kanske går upp men det är pengar du i så fall får tillbaka antingen i form av lägre restskuld ifall du vill lösa ut bilen eller pengar du får tillbaka ifall du byter in bilen. Det som kan göra att kostnaden blir högre är om andrahandsvärdet skulle dyka under det som Tesla annars garanterat så värdeminskning faktiskt blir större, det låter dock inte troligt att Tesla skulle garantera ett så högt andrahandsvärde så det inträffar.richard788 skrev:Jag pratade med Tesla nyss (010-numret) och dessvärre är det så att de INTE erbjuder samma förmånliga restvärdesupplägg vid privatköp som man gör för S och X. Jag äger ju en S och det är mycket förmånligt att slippa amortera på 50% av lånemassan. Som det ser ut nu så kommer det bli för tok för hög månadskostnad att byta till en 3:a.
Re: Privat finansiering - Vilka möjligheter finns?
Kanske därför att amortering för många betyder kostnad, medan den för andra betyder en utgift. Olika ord för att beskriva samma sak. Man kan se det som att vissa inte ser bilen som en investering, utan som en faktisk kostnad/utgift.OfarligTesla skrev:Jag förstår inte varför alla säger att månadskostnaden skulle bli högre för att man amorterar mer, nej det påverkar inte. Utgiften kanske går upp men det är pengar du i så fall får tillbaka antingen i form av lägre restskuld ifall du vill lösa ut bilen eller pengar du får tillbaka ifall du byter in bilen. Det som kan göra att kostnaden blir högre är om andrahandsvärdet skulle dyka under det som Tesla annars garanterat så värdeminskning faktiskt blir större, det låter dock inte troligt att Tesla skulle garantera ett så högt andrahandsvärde så det inträffar.richard788 skrev:Jag pratade med Tesla nyss (010-numret) och dessvärre är det så att de INTE erbjuder samma förmånliga restvärdesupplägg vid privatköp som man gör för S och X. Jag äger ju en S och det är mycket förmånligt att slippa amortera på 50% av lånemassan. Som det ser ut nu så kommer det bli för tok för hög månadskostnad att byta till en 3:a.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Privat finansiering - Vilka möjligheter finns?
Ni mera att det är ”privatleasing”?Liibo skrev:Konstigt att dom inte har en möjligheten för 3:a också.richard788 skrev:Jag pratade med Tesla nyss (010-numret) och dessvärre är det så att de INTE erbjuder samma förmånliga restvärdesupplägg vid privatköp som man gör för S och X. Jag äger ju en S och det är mycket förmånligt att slippa amortera på 50% av lånemassan. Som det ser ut nu så kommer det bli för tok för hög månadskostnad att byta till en 3:a.
Dock blir ju inte månadskostnaden högre bara för att du lånar på 50 mindre. Eftersom det är räknat på 3 år.
Räknar du då istället amortering på 7 år, så får du ju t.om ner kostnaden mer om man räknar på samma ränta. För du måste amortera oavsett vad.
Fördelen är bara att du kan efter 3 år byta bil enklare, eftersom dom köper tillbaka bilen. Sen i ett vanligt billån så är bilen ändå med som "säkerhet"
Eller vad skall man kalla det? Svenska VW hade för många år sedan något de kallade ”Privat-Finansiering” där bakades dessutom försäkringen in i avtalet till fast pris.
Gjorde att många kunde motivera köp av en riktigt topp-utrustad Porsche.
En fråga jag funderar på är om DNB är modell-specifika? Som du nämnde ovan? Model 3?
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Privat finansiering - Vilka möjligheter finns?
En kostnad är något som förbrukas så nej så är det inte. I fallet med bil och lån är det ju dessutom så allt du amorterar över värdeminskningen ges tillbaka vid en försäljning.Jeppe_E skrev:Kanske därför att amortering för många betyder kostnad, medan den för andra betyder en utgift. Olika ord för att beskriva samma sak. Man kan se det som att vissa inte ser bilen som en investering, utan som en faktisk kostnad/utgift.OfarligTesla skrev:Jag förstår inte varför alla säger att månadskostnaden skulle bli högre för att man amorterar mer, nej det påverkar inte. Utgiften kanske går upp men det är pengar du i så fall får tillbaka antingen i form av lägre restskuld ifall du vill lösa ut bilen eller pengar du får tillbaka ifall du byter in bilen. Det som kan göra att kostnaden blir högre är om andrahandsvärdet skulle dyka under det som Tesla annars garanterat så värdeminskning faktiskt blir större, det låter dock inte troligt att Tesla skulle garantera ett så högt andrahandsvärde så det inträffar.richard788 skrev:Jag pratade med Tesla nyss (010-numret) och dessvärre är det så att de INTE erbjuder samma förmånliga restvärdesupplägg vid privatköp som man gör för S och X. Jag äger ju en S och det är mycket förmånligt att slippa amortera på 50% av lånemassan. Som det ser ut nu så kommer det bli för tok för hög månadskostnad att byta till en 3:a.
Att ta vettiga ekonomiska beslut handlar ju om att man måste analysera situationen korrekt. Att jämföra en utgift mot en annan säger ju ingenting när du inte vet fördelning av räntekostnader och avbetalning.
Re: Privat finansiering - Vilka möjligheter finns?
De har nu ändrat på DNB Privat räknaren på beställningssidan. Nu kan man inte längre lägga in mer än 45% av bilpriset. Innan kunde man det.
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Re: Privat finansiering - Vilka möjligheter finns?
Ok, ser att de har infört restvärde nu, på ett ganska konstigt sätt dock. Restvärdet uppstår automatiskt när man väljer kortare än 7 år-
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Re: Privat finansiering - Vilka möjligheter finns?
Jag går in på deras sida men Model 3 finns inte som val och det är högre ränta. Måste man betala 15’ för att komma åt och kontrollera lån? Det blir ju missvisande om man går in DNB hemsida.ippii skrev:Ok, ser att de har infört restvärde nu, på ett ganska konstigt sätt dock. Restvärdet uppstår automatiskt när man väljer kortare än 7 år-
Hämtat en 2021, blå M3P med FSD.
Re: Privat finansiering - Vilka möjligheter finns?
50% restvärde på 3 årippii skrev:Ok, ser att de har infört restvärde nu, på ett ganska konstigt sätt dock. Restvärdet uppstår automatiskt när man väljer kortare än 7 år-
Månadskostnaden blir 600kr mindre än om man lägger det på 7 år
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Privat finansiering - Vilka möjligheter finns?
Jeppe_E skrev:50% restvärde på 3 årippii skrev:Ok, ser att de har infört restvärde nu, på ett ganska konstigt sätt dock. Restvärdet uppstår automatiskt när man väljer kortare än 7 år-
Månadskostnaden blir 600kr mindre än om man lägger det på 7 år
Jag kan inte få det på sju år??
Tabellen hoppar upp på tre i varje fall.
Så - vilken långivare är bäst? För totalekonomin?
DNB - ?
Re: Privat finansiering - Vilka möjligheter finns?
TeslaTissel skrev:Jeppe_E skrev:50% restvärde på 3 årippii skrev:Ok, ser att de har infört restvärde nu, på ett ganska konstigt sätt dock. Restvärdet uppstår automatiskt när man väljer kortare än 7 år-
Månadskostnaden blir 600kr mindre än om man lägger det på 7 år
Jag kan inte få det på sju år??
Tabellen hoppar upp på tre i varje fall.
Så - vilken långivare är bäst? För totalekonomin?
DNB - ?
Märkligt. Det är ju standard när du går in på sidan. Då ligger det som sju år på privatsidan. Om du efterfrågar 7 år med restvärde så fungerar inte det (av förklarliga orsaker). Fast uträkningen på DNB's sida är ju ganska enkel i sig.
Om bilen kostar 737.000, så är det 147.000 i kontantinsats och sen 7515 i 84 månader = 631.000. Totalkostnad: 778.000
Om du lägger det på 5 år så är det 7400 i 60 månader + restvärde på 184.000 = 775.000
Lägger man det på 3 år så är det 6930 i 36 månader + restvärde på 368.000 = 765.000
Så kalkylatorn räknar ju bara ut den extra räntekostnaden för lånet, som då ligger på ca 5000 kr / år eller ca 400kr/månad. Så det är din extrakostnad för att lägga upp lånet över en längre period.
Frågan är, om man kan sälja en Model 3, med 3 år på nacken och säg 6000 mil för mer än 368.000 kr. Om bilen säljs för det beloppet, så har bilen kostat dig 11000 kr/månad.
Behåller man bilen i 7 år så har den kostat dig 778.000 och säljer man den för kontantinsatsen, så är kostnaden 7500 kr/mån.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017