I Tesla gör det dessutom mindre skillnad med förvärmning.
Leafen jag körde gick ibland att förvärma inkl rattvärme. Ofta funkade inte förvärmningen. Rattvärmen ihop med sätetvärmen var nyckeln till framgång de gånger värmen inte hoppat igång innan avfärd. V70 jag kör nu har förvärmning via dieselvärmare, den värmer kupén bättre än Leaf. Men ingen rattvärme och ratten är kall väldigt länge. Den startar heller inte stolsvärmen underförvärmningen vilket är en nackdel.
Så att aldrig haft en bil med rattvärme och sedan tro att förvärmning ersätter rattvärmen är väldigt tokigt.
Håller med helt och hållet!
Det är det som jag ångrar mest att jag inte valde till min bil. Visst...bilen förvärmer snabbt, ratten är ganska förlåtande och upplevs inte extremt kall samt utblåsen går att rikta mot händerna om man håller tio-i-två. Men det tar ändå flera mil innan det känns helt komfortabelt en kall morgon.
Min mamma drabbades av detta när hon jobbade. Hemma startade pappa manuellt "förvärmningen" åt henne i lagom tid innan avfärd (olika jobbstarttider på morgonen), så inga problem där.
Problemet var resan hem från jobbet, de hade motorvärmarstolpar med strömmen påkopplad hela tiden (eller lång timerfunktion, minns ej vilket nu) iallafall så var det SÅ VARMT ATT HÅLLA I RATTEN SÅ HON VAR TVUNGEN ATT HA HANDSKAR PÅ SIG för att inte bränna sig... haha.
2kW kupevärmare som värmde upp bilen såpass att hon inte ens behövde ha kupefläkt/värme inkopplad på ett par mil, trots ofta 10-15 minus.
Tyvärr var bilen ingen elbil i sig, men kupe & motorvärmningen innan gjorde rattvärme överflödigt.
Mvh PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Hur fungerar förkonditioneringen i Tesla? Det är möjligtvis inte så att 12v uttagen (om det finns?) går igång under förkonditionering? I så fall kunde man ju konstruera nån el-rattmuff Låter löjligt men jag kommer verkligen sakna volvons rattvärme.
Polestar har en liten gliring till Model 3 (jag antar mot M3 eftersom det är den de har benchamarkat så mycket från och t.o.m. köpt ett antal M3 för att verkligen förstå elbil)) på sin amerikanska sida
Civilization is a warm steering wheel. The Polestar 2's steering wheel can be heated to three different levels.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Trodde att jag skulle sakna rattvärmen när jag bytte från Volvo XC60, men har inte ens tänkt på detta. TM3 blir varm på några minuter, betydligt snabbare än dieselvärmaren.
Trodde att jag skulle sakna rattvärmen när jag bytte från Volvo XC60, men har inte ens tänkt på detta. TM3 blir varm på några minuter, betydligt snabbare än dieselvärmaren.
Håller med, finns inget behov då man kan värma bilen så snabbt.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Jag kör i stort sett med rattvärme på hela tiden i min Model S, är så jäkla gött!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Jag kör i stort sett med rattvärme på hela tiden i min Model S, är så jäkla gött!
Ja precis. På morgnarna är jag varm i kroppen efter morgonduschen så då blir det utan rattvärme. Men på vägen hem är den jäkligt go. På riktigt en sån där sak som jag inte vill bli av med.
Jag kan dra igång rattvärmen mitt i sommaren också. Är ju ofta lite småruggigt i Sverige året om.
Har haft rattvärme innan och tyckt det var väldigt skönt. Men kan inte säga att jag saknar det i M3. Blir varm for på förvärmning och då blåser den varmluft på ratten eftersom det inte är något instrumentkluster ivägen. Så ratten är aldrig iskall.
Sen kör man ju mest på autopilot så man håller inte så mycket i ratten.
Har haft rattvärme innan och tyckt det var väldigt skönt. Men kan inte säga att jag saknar det i M3. Blir varm for på förvärmning och då blåser den varmluft på ratten eftersom det inte är något instrumentkluster ivägen. Så ratten är aldrig iskall.
Sen kör man ju mest på autopilot så man håller inte så mycket i ratten.
Kanske blir så i framtiden när ratten försvinner att man som extrautrustning kan på två varma handtag på sidan om stolen att hålla i för att värma sig
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Jag kör i stort sett med rattvärme på hela tiden i min Model S, är så jäkla gött!
Samma här!
Jag har en timmes resväg till jobbet och jag har rattvärmen på hela tiden, nästan året runt.
Som jag skrivit några gånger tidigare så försökte jag köpa till det till min första (S85-14) och var beredd att betala 20 tusen för det, men det
gick helt enkelt inte enligt Tesla i Väsby iaf
Jag hade regelbunden kontakt med Jacob där men efter ett par år fick vi ge upp men rattvärmeprojektet
(Lator däremot hävdade att det skulle gå - "allt går, bara lite olika dyrt och omständigt" )
Saknar inte rattvärmen ifrån Leaf. Men det har ju inte heller varit särskilt kallt i ”vinter”. Nu har ju även Tesla fått schemalagd värme så nu är ju bilen alltid ljummen när man Kommer ut till den.
Jag har riktat mina luftutblås mot ratten och tycker faktiskt att det funkar ganska bra som rattvärme.
Visst blir jag då begränsad av att hålla högre upp på ratten om den ska vara varm när jag kliver in i bilen men det är ändå helt ok.
Hela ratten blir ju givetvis varmare med tiden men det behövs inte många minuter av förvärmning för att ratten ska upplevas som varm utan handskar.
Renault Zoe Intens 41kWh -17 Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Vem vet, kanske kommer en sw-update som fokuserar blåsen på ratten.
Ännu en Tesla life hack för att få den att likna bilar med vanlig utrustning
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14