Rattvärme i Model 3?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Rattvärme i Model 3?

Inlägg av Henrik Torphammar »

lobbin skrev:
Har aldrig haft rattvärme i någon bil.
lobbin skrev:
I Tesla gör det dessutom mindre skillnad med förvärmning.

Leafen jag körde gick ibland att förvärma inkl rattvärme. Ofta funkade inte förvärmningen. Rattvärmen ihop med sätetvärmen var nyckeln till framgång de gånger värmen inte hoppat igång innan avfärd. V70 jag kör nu har förvärmning via dieselvärmare, den värmer kupén bättre än Leaf. Men ingen rattvärme och ratten är kall väldigt länge. Den startar heller inte stolsvärmen underförvärmningen vilket är en nackdel.

Så att aldrig haft en bil med rattvärme och sedan tro att förvärmning ersätter rattvärmen är väldigt tokigt.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Pelle
Teslaägare
Inlägg: 52
Blev medlem: 16 dec 2016 08:43

Re: Rattvärme i Model 3?

Inlägg av Pelle »

Håller med helt och hållet!
Det är det som jag ångrar mest att jag inte valde till min bil. Visst...bilen förvärmer snabbt, ratten är ganska förlåtande och upplevs inte extremt kall samt utblåsen går att rikta mot händerna om man håller tio-i-två. Men det tar ändå flera mil innan det känns helt komfortabelt en kall morgon.
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: Rattvärme i Model 3?

Inlägg av PoloPrinsen »

Min mamma drabbades av detta när hon jobbade. Hemma startade pappa manuellt "förvärmningen" åt henne i lagom tid innan avfärd (olika jobbstarttider på morgonen), så inga problem där.
Problemet var resan hem från jobbet, de hade motorvärmarstolpar med strömmen påkopplad hela tiden (eller lång timerfunktion, minns ej vilket nu) iallafall så var det SÅ VARMT ATT HÅLLA I RATTEN SÅ HON VAR TVUNGEN ATT HA HANDSKAR PÅ SIG för att inte bränna sig... haha.

2kW kupevärmare som värmde upp bilen såpass att hon inte ens behövde ha kupefläkt/värme inkopplad på ett par mil, trots ofta 10-15 minus.

Tyvärr var bilen ingen elbil i sig, men kupe & motorvärmningen innan gjorde rattvärme överflödigt.

Mvh PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
jan_b
Inlägg: 77
Blev medlem: 05 dec 2018 18:59
Ort: Linköping

Re: Rattvärme i Model 3?

Inlägg av jan_b »

Hur fungerar förkonditioneringen i Tesla? Det är möjligtvis inte så att 12v uttagen (om det finns?) går igång under förkonditionering? I så fall kunde man ju konstruera nån el-rattmuff :) Låter löjligt men jag kommer verkligen sakna volvons rattvärme.
Användarvisningsbild
Skatbo
Inlägg: 93
Blev medlem: 05 jan 2020 20:39
Ort: Sydvästra skåne

Re: Rattvärme i Model 3?

Inlägg av Skatbo »

Hur har det gått sedan den här tråden startades, har model 3 kommit med rattvärme än? Hittar inget om det på Tesla hemsida.
M3SR+ (21Q3)
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Rattvärme i Model 3?

Inlägg av OfarligTesla »

Skatbo skrev:
Hur har det gått sedan den här tråden startades, har model 3 kommit med rattvärme än? Hittar inget om det på Tesla hemsida.
Nepp, fortfarande spartanskt.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Rattvärme i Model 3?

Inlägg av HelectriC »

Polestar har en liten gliring till Model 3 (jag antar mot M3 eftersom det är den de har benchamarkat så mycket från och t.o.m. köpt ett antal M3 för att verkligen förstå elbil)) på sin amerikanska sida ;)

Civilization is a warm steering wheel. The Polestar 2's steering wheel can be heated to three different levels.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
MatsH
Teslaägare
Inlägg: 63
Blev medlem: 13 mar 2019 14:16
Ort: Bollnäs

Re: Rattvärme i Model 3?

Inlägg av MatsH »

Trodde att jag skulle sakna rattvärmen när jag bytte från Volvo XC60, men har inte ens tänkt på detta. TM3 blir varm på några minuter, betydligt snabbare än dieselvärmaren.
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Rattvärme i Model 3?

Inlägg av ChristerSjo »

MatsH skrev:
Trodde att jag skulle sakna rattvärmen när jag bytte från Volvo XC60, men har inte ens tänkt på detta. TM3 blir varm på några minuter, betydligt snabbare än dieselvärmaren.
Håller med, finns inget behov då man kan värma bilen så snabbt.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Rattvärme i Model 3?

Inlägg av HelectriC »

Jag kör i stort sett med rattvärme på hela tiden i min Model S, är så jäkla gött!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Verdi

Re: Rattvärme i Model 3?

Inlägg av Verdi »

HelectriC skrev:
Jag kör i stort sett med rattvärme på hela tiden i min Model S, är så jäkla gött!
Ja precis. På morgnarna är jag varm i kroppen efter morgonduschen så då blir det utan rattvärme. Men på vägen hem är den jäkligt go. På riktigt en sån där sak som jag inte vill bli av med.

Jag kan dra igång rattvärmen mitt i sommaren också. Är ju ofta lite småruggigt i Sverige året om.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14477
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Rattvärme i Model 3?

Inlägg av taliz »

Jag hade det i Volvon men saknar det inte. Fryser typ aldrig heller visserligen. Ibland har jag inte ens värmen på trots vinter.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Verdi

Re: Rattvärme i Model 3?

Inlägg av Verdi »

taliz skrev:
Jag hade det i Volvon men saknar det inte. Fryser typ aldrig heller visserligen. Ibland har jag inte ens värmen på trots vinter. Bild
Ja det beror ju på hur man är. Tar jag en varm dusch innan så behöver jag inte det heller. Är man sån av sig själv så... Alla har olika termostat.
Användarvisningsbild
Matthiaz
Teslaägare
Inlägg: 143
Blev medlem: 25 jun 2019 08:36

Re: Rattvärme i Model 3?

Inlägg av Matthiaz »

Har haft rattvärme innan och tyckt det var väldigt skönt. Men kan inte säga att jag saknar det i M3. Blir varm for på förvärmning och då blåser den varmluft på ratten eftersom det inte är något instrumentkluster ivägen. Så ratten är aldrig iskall.
Sen kör man ju mest på autopilot så man håller inte så mycket i ratten.
M3, LR, vit/svart, drag, levererad 2021-03-23
SÅLD SR+, Blå/svart, drag, 18" Aero levererad 2019-09-09 (3900 mil)
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8562
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Rattvärme i Model 3?

Inlägg av Pontus »

Matthiaz skrev:
Har haft rattvärme innan och tyckt det var väldigt skönt. Men kan inte säga att jag saknar det i M3. Blir varm for på förvärmning och då blåser den varmluft på ratten eftersom det inte är något instrumentkluster ivägen. Så ratten är aldrig iskall.
Sen kör man ju mest på autopilot så man håller inte så mycket i ratten.
Kanske blir så i framtiden när ratten försvinner att man som extrautrustning kan på två varma handtag på sidan om stolen att hålla i för att värma sig :)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Rattvärme i Model 3?

Inlägg av Bjelke »

HelectriC skrev:
Jag kör i stort sett med rattvärme på hela tiden i min Model S, är så jäkla gött!
Samma här! :)
Jag har en timmes resväg till jobbet och jag har rattvärmen på hela tiden, nästan året runt. :)

Som jag skrivit några gånger tidigare så försökte jag köpa till det till min första (S85-14) och var beredd att betala 20 tusen för det, men det
gick helt enkelt inte enligt Tesla i Väsby iaf :(
Jag hade regelbunden kontakt med Jacob där men efter ett par år fick vi ge upp men rattvärmeprojektet :lol:
(Lator däremot hävdade att det skulle gå - "allt går, bara lite olika dyrt och omständigt" )
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Rattvärme i Model 3?

Inlägg av LarsL »

Saknar inte rattvärmen ifrån Leaf. Men det har ju inte heller varit särskilt kallt i ”vinter”. Nu har ju även Tesla fått schemalagd värme så nu är ju bilen alltid ljummen när man Kommer ut till den.
Användarvisningsbild
Guldis
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 09 dec 2014 23:04
Ort: Uppsala

Re: Rattvärme i Model 3?

Inlägg av Guldis »

Enklare kanske med lithiumjon-batteri uppvärmda handskar ;)
bucken.se
MS90D-16 såld sep-23
MY RWD QS beställd augusti-23 EDD 25/9-23.
Levererad 25/9-23
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Rattvärme i Model 3?

Inlägg av LasseTM »

Jag har riktat mina luftutblås mot ratten och tycker faktiskt att det funkar ganska bra som rattvärme.
Visst blir jag då begränsad av att hålla högre upp på ratten om den ska vara varm när jag kliver in i bilen men det är ändå helt ok.
Hela ratten blir ju givetvis varmare med tiden men det behövs inte många minuter av förvärmning för att ratten ska upplevas som varm utan handskar.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14477
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Rattvärme i Model 3?

Inlägg av taliz »

Vem vet, kanske kommer en sw-update som fokuserar blåsen på ratten.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Rattvärme i Model 3?

Inlägg av Bjelke »

taliz skrev:
Vem vet, kanske kommer en sw-update som fokuserar blåsen på ratten. Bild
:lol: ja ungefär som att göra en regnsensor mha bildanalys...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Verdi

Re: Rattvärme i Model 3?

Inlägg av Verdi »

taliz skrev:
Vem vet, kanske kommer en sw-update som fokuserar blåsen på ratten. Bild

Det är faktiskt inte så dumt. Så gör jag i vår i3:a som också saknar rattvärme. Blåser det mot ställena där man har händerna så är det hyfsat ok ändå.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Rattvärme i Model 3?

Inlägg av HelectriC »

taliz skrev:
Vem vet, kanske kommer en sw-update som fokuserar blåsen på ratten. Bild

Ännu en Tesla life hack för att få den att likna bilar med vanlig utrustning ;)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: Rattvärme i Model 3?

Inlägg av PapaD »

O.T. men jag saknar värmepump mest på model 3.
*sagt med försiktig röst*
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14477
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Rattvärme i Model 3?

Inlägg av taliz »

PapaD skrev:
O.T. men jag saknar värmepump mest på model 3.
*sagt med försiktig röst*
Du har väl ingen Model 3?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar