Förmånsvärde Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
dvdkeen
Teslaägare
Inlägg: 23
Blev medlem: 17 apr 2016 10:47

Förmånsvärde Model 3

Inlägg av dvdkeen »

Är det någon som vet när SKV kommer släppa information om förmånsvärdet för Model 3? Är ju en av de största orsakerna till varför det kostnadsmässigt kan bli förmånligt att ta ut en tjänstebil/förmånsbil.

Är även intressant hur SKV anser om nuvarande LR-Dual Motor valet. Kommer premiumpaketet (som inte går att välja bort just nu) att klassas som extrautrustning?

Samma sak gäller för AWD (Dual Motor)? Om jag jämför förmånsvärdet på SKV mellan en Tesla S 75 (som inte går att beställa längre) mot en Tesla S 75D så är skillnaden 800 kr (4100 kr mot 4900 kr). Tror ni detta kommer räknas upp (förmånsbeskattas) med nuvarande LR val? Konstigt nog verkar dock inte det vara någon skilland på förmånsvärdet på 75 eller 100. Stämmer verkligen detta?

Om vi ponerar att grundförmånsvärdet för en Model 3 SR kommer hamna runt 3500 kr så är risken att man med Dual motor, Premiumpaket o Autopilot landar på ett förmånsvärde över 6000 kr. (3500 + 700 + 1800). 1800 kr blir förmånsbeskattningen för extrautrustning på 110 000 kr.

Hur ofta ändras förmånsvärdet? Uppdateras detta varje år av SKV? Låt säga att LR+Premium får högre förmån då det nästa år går att beställa SR utan premiumpaket.

Vad jag ser så verkar det iallafall beslutat att de reducerade förmånerna för miljöbilar ska gälla för 2019 och 2020.

Många frågetecken som jag känner behöver redas ut innan jag vågar klicka på beställningsknappen. Vore intressant och veta om ni övriga har någon input.
Hyundai Ioniq som andra bil
Ägare av Modell 3 LR AWD
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Förmånsvärde Model 3

Inlägg av vigge50 »

Skatteverket har inte släppt förmånsvärdet för någon bil producerad under 2019 så vi får väll se om Model 3 kommer samtidigt eller om det kommer senare. Jag skulle gissa att även om premiumpaketet måste köpas nu för tillfället så räknas det ändå som extrautrustning eftersom det skrivs separat på fakturan.
När det gäller elbilar i allmänhet så ska de räkna om det till "motsvarande fossilbil" och eftersom Model S 75D och 100D är i princip den samma bortsett från batterikapacitet så får de samma förmånsvärde. Nu finns inte LR RWD längre att beställa och jag tror skillnaden mellan SR RWD och LR AWD är tillräckligt stor för att de kommer få olika förmånsvärden.
Skatteverket ändrar förmånsvärdet en gång per år även om utrustningen som ingår ändras.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Förmånsvärde Model 3

Inlägg av TiborBlomhall »

Vad jag hört kommer Skatteverket fastställa förmånsvärdet kring årsskiftet.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Förmånsvärde Model 3

Inlägg av TeslaTissel »

vigge50 skrev:
Skatteverket har inte släppt förmånsvärdet för någon bil producerad under 2019 så vi får väll se om Model 3 kommer samtidigt eller om det kommer senare. Jag skulle gissa att även om premiumpaketet måste köpas nu för tillfället så räknas det ändå som extrautrustning eftersom det skrivs separat på fakturan.
När det gäller elbilar i allmänhet så ska de räkna om det till "motsvarande fossilbil" och eftersom Model S 75D och 100D är i princip den samma bortsett från batterikapacitet så får de samma förmånsvärde. Nu finns inte LR RWD längre att beställa och jag tror skillnaden mellan SR RWD och LR AWD är tillräckligt stor för att de kommer få olika förmånsvärden.
Skatteverket ändrar förmånsvärdet en gång per år även om utrustningen som ingår ändras.

Bra svar på viktiga frågor.
Jag har heller inte tryckt på ”bekräfta”-knappen och avvaktar tills några av dessa frågor är lösta.

Kanske man skall tänka inte annorlunda här gentemot ”Elon”, Tesla. De vill ju få iväg första batchen så snart det går och en hel del reservanter har ju väntat mer än länge. Dessutom har de ju den iofs intressanta fyrhjuls-varianterna att locka med före årsskiftet och om det nu stod i pressmeddelandet, som ingen fortfarande sett, (bara vissa media), så sades det ju i det att om man beställer före första januari så kommer bilarna i februari.
(Skulle inte vilja provköra Model 3 Performance i de förhållandena som lär råda då, och sabba hela väntan med en rejäl vurpa rätt ut bland älgarna) :D
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Förmånsvärde Model 3

Inlägg av TeslaTissel »

TiborBlomhall skrev:
Vad jag hört kommer Skatteverket fastställa förmånsvärdet kring årsskiftet.


Toppen! Tack igen Tibor!
Användarvisningsbild
binsell-gerdin
Teslaägare
Inlägg: 87
Blev medlem: 01 apr 2016 21:23

Re: Förmånsvärde Model 3

Inlägg av binsell-gerdin »

Jag pratade med en säljare i Täby idag och de hade fått besked att förmånsvärdet skulle presenteras v51.
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 17 okt 2015 19:56
Ort: Skarpö, Vaxholm

Re: Förmånsvärde Model 3

Inlägg av Johnalm »

binsell-gerdin skrev:
Jag pratade med en säljare i Täby idag och de hade fått besked att förmånsvärdet skulle presenteras v51.
:shock: Fyyy, vilken oliiiiiidlig väntan. Kommer säkert på en torsdag.
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8573
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Förmånsvärde Model 3

Inlägg av Pontus »

vigge50 skrev:
Skatteverket har inte släppt förmånsvärdet för någon bil producerad under 2019 så vi får väll se om Model 3 kommer samtidigt eller om det kommer senare. Jag skulle gissa att även om premiumpaketet måste köpas nu för tillfället så räknas det ändå som extrautrustning eftersom det skrivs separat på fakturan.
När det gäller elbilar i allmänhet så ska de räkna om det till "motsvarande fossilbil" och eftersom Model S 75D och 100D är i princip den samma bortsett från batterikapacitet så får de samma förmånsvärde. Nu finns inte LR RWD längre att beställa och jag tror skillnaden mellan SR RWD och LR AWD är tillräckligt stor för att de kommer få olika förmånsvärden.
Skatteverket ändrar förmånsvärdet en gång per år även om utrustningen som ingår ändras.
75D och 100D är i princip samma bil? Hur förklarar du då att en Audi A8 med större tänk har högre förmånsvärdet och ännu högre med bättre prestanda, det är ju i princip samma bil?
Och själv så skulle anse det som en större förmån att få köra en 100D än en 75D.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Verdi

Re: Förmånsvärde Model 3

Inlägg av Verdi »

Pontus skrev:
vigge50 skrev:
Skatteverket har inte släppt förmånsvärdet för någon bil producerad under 2019 så vi får väll se om Model 3 kommer samtidigt eller om det kommer senare. Jag skulle gissa att även om premiumpaketet måste köpas nu för tillfället så räknas det ändå som extrautrustning eftersom det skrivs separat på fakturan.
När det gäller elbilar i allmänhet så ska de räkna om det till "motsvarande fossilbil" och eftersom Model S 75D och 100D är i princip den samma bortsett från batterikapacitet så får de samma förmånsvärde. Nu finns inte LR RWD längre att beställa och jag tror skillnaden mellan SR RWD och LR AWD är tillräckligt stor för att de kommer få olika förmånsvärden.
Skatteverket ändrar förmånsvärdet en gång per år även om utrustningen som ingår ändras.
75D och 100D är i princip samma bil? Hur förklarar du då att en Audi A8 med större tänk har högre förmånsvärdet och ännu högre med bättre prestanda, det är ju i princip samma bil?
Och själv så skulle anse det som en större förmån att få köra en 100D än en 75D.
Faktum är ju att 75D och 100D har samma förmånsvärde. Jag tror att SR och LR kommer få liknande förmånsvärde också. Kommer det in lågt v51 kanske jag beställer en LR ändå. :)
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8573
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Förmånsvärde Model 3

Inlägg av Pontus »

Verdi skrev:
Pontus skrev:
vigge50 skrev:
Skatteverket har inte släppt förmånsvärdet för någon bil producerad under 2019 så vi får väll se om Model 3 kommer samtidigt eller om det kommer senare. Jag skulle gissa att även om premiumpaketet måste köpas nu för tillfället så räknas det ändå som extrautrustning eftersom det skrivs separat på fakturan.
När det gäller elbilar i allmänhet så ska de räkna om det till "motsvarande fossilbil" och eftersom Model S 75D och 100D är i princip den samma bortsett från batterikapacitet så får de samma förmånsvärde. Nu finns inte LR RWD längre att beställa och jag tror skillnaden mellan SR RWD och LR AWD är tillräckligt stor för att de kommer få olika förmånsvärden.
Skatteverket ändrar förmånsvärdet en gång per år även om utrustningen som ingår ändras.
75D och 100D är i princip samma bil? Hur förklarar du då att en Audi A8 med större tänk har högre förmånsvärdet och ännu högre med bättre prestanda, det är ju i princip samma bil?
Och själv så skulle anse det som en större förmån att få köra en 100D än en 75D.
Faktum är ju att 75D och 100D har samma förmånsvärde. Jag tror att SR och LR kommer få liknande förmånsvärde också. Kommer det in lågt v51 kanske jag beställer en LR ändå. :)
Det är ju bra för de som kör tjänstebil och försäljningen av elbilar. Jag kan dock inte se logiken i detta även om jag tillhör dom som skulle tjäna på det så känns det fel.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Förmånsvärde Model 3

Inlägg av Smutt »

Är ju statens högsta önskan att vi köper dyra bilar, eftersom dom flesta betalar halv moms och och många hel moms. Så ett större batteri på S eller X ger ju ca 30000kr till skatteverket
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Pelle
Teslaägare
Inlägg: 52
Blev medlem: 16 dec 2016 08:43

Re: Förmånsvärde Model 3

Inlägg av Pelle »

Fast den logiken stämmer ju inte...

Förmånsvärdet blir ju procentuellt sett större då bilens nypris överstiger 7,5 prisbasbelopp.
Till förmånsvärdet skall läggas till:
9 % av nybilspriset upp till 7,5 prisbasbelopp
20 % av den delen av nybilspriset som överstiger 7,5 prisbasbelopp.
Användarvisningsbild
Bonden75
Teslaägare
Inlägg: 68
Blev medlem: 10 dec 2016 07:32

Re: Förmånsvärde Model 3

Inlägg av Bonden75 »

Pelle skrev:
Fast den logiken stämmer ju inte...

Förmånsvärdet blir ju procentuellt sett större då bilens nypris överstiger 7,5 prisbasbelopp.
Till förmånsvärdet skall läggas till:
9 % av nybilspriset upp till 7,5 prisbasbelopp
20 % av den delen av nybilspriset som överstiger 7,5 prisbasbelopp.
Du missar att man först skall räkna ned till motsvarande fossilhärke. När det är gjort dras förmånsvärdet ner ytterligare med 16000kr per år då elbilar skall stimuleras.

Stora frågan är vad jämförbar fossilare blir - A4?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Förmånsvärde Model 3

Inlägg av Bjelke »

Pontus skrev:
Verdi skrev:
Pontus skrev:
vigge50 skrev:
Skatteverket har inte släppt förmånsvärdet för någon bil producerad under 2019 så vi får väll se om Model 3 kommer samtidigt eller om det kommer senare. Jag skulle gissa att även om premiumpaketet måste köpas nu för tillfället så räknas det ändå som extrautrustning eftersom det skrivs separat på fakturan.
När det gäller elbilar i allmänhet så ska de räkna om det till "motsvarande fossilbil" och eftersom Model S 75D och 100D är i princip den samma bortsett från batterikapacitet så får de samma förmånsvärde. Nu finns inte LR RWD längre att beställa och jag tror skillnaden mellan SR RWD och LR AWD är tillräckligt stor för att de kommer få olika förmånsvärden.
Skatteverket ändrar förmånsvärdet en gång per år även om utrustningen som ingår ändras.
75D och 100D är i princip samma bil? Hur förklarar du då att en Audi A8 med större tänk har högre förmånsvärdet och ännu högre med bättre prestanda, det är ju i princip samma bil?
Och själv så skulle anse det som en större förmån att få köra en 100D än en 75D.
Faktum är ju att 75D och 100D har samma förmånsvärde. Jag tror att SR och LR kommer få liknande förmånsvärde också. Kommer det in lågt v51 kanske jag beställer en LR ändå. :)
Det är ju bra för de som kör tjänstebil och försäljningen av elbilar. Jag kan dock inte se logiken i detta även om jag tillhör dom som skulle tjäna på det så känns det fel.
Förutom räckvidd så är det väl knappt någon skillnad alls på dom bilarna, en tiondel på 0-100 typ, så när Skatteverket
ska ta fram motsvarande fossil variant så blir det ju samma bil för båda Tesla-bilarna, Skatteverket tar alltså ingen
hänsyn till vad Teslorna kostade när dom gör uträkningen...
Så länge denna princip används så är det solklart att dom får samma förmånsvärde :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8573
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Förmånsvärde Model 3

Inlägg av Pontus »

Bjelke skrev:
Pontus skrev:
Verdi skrev:
Pontus skrev:
vigge50 skrev:
Skatteverket har inte släppt förmånsvärdet för någon bil producerad under 2019 så vi får väll se om Model 3 kommer samtidigt eller om det kommer senare. Jag skulle gissa att även om premiumpaketet måste köpas nu för tillfället så räknas det ändå som extrautrustning eftersom det skrivs separat på fakturan.
När det gäller elbilar i allmänhet så ska de räkna om det till "motsvarande fossilbil" och eftersom Model S 75D och 100D är i princip den samma bortsett från batterikapacitet så får de samma förmånsvärde. Nu finns inte LR RWD längre att beställa och jag tror skillnaden mellan SR RWD och LR AWD är tillräckligt stor för att de kommer få olika förmånsvärden.
Skatteverket ändrar förmånsvärdet en gång per år även om utrustningen som ingår ändras.
75D och 100D är i princip samma bil? Hur förklarar du då att en Audi A8 med större tänk har högre förmånsvärdet och ännu högre med bättre prestanda, det är ju i princip samma bil?
Och själv så skulle anse det som en större förmån att få köra en 100D än en 75D.
Faktum är ju att 75D och 100D har samma förmånsvärde. Jag tror att SR och LR kommer få liknande förmånsvärde också. Kommer det in lågt v51 kanske jag beställer en LR ändå. :)
Det är ju bra för de som kör tjänstebil och försäljningen av elbilar. Jag kan dock inte se logiken i detta även om jag tillhör dom som skulle tjäna på det så känns det fel.
Förutom räckvidd så är det väl knappt någon skillnad alls på dom bilarna, en tiondel på 0-100 typ, så när Skatteverket
ska ta fram motsvarande fossil variant så blir det ju samma bil för båda Tesla-bilarna, Skatteverket tar alltså ingen
hänsyn till vad Teslorna kostade när dom gör uträkningen...
Så länge denna princip används så är det solklart att dom får samma förmånsvärde :)
Fast den ena har ju längre räckvidd och på min faktura står det klart att längre räckvidd kostar 9000 dollar. Hur förklarar dom för de som köper en standard att dom måste betala lika mycket förmånsvärdet som de som köpt en LR dessutom när det i fossilvärden också kostar att få extra räckvidd?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Förmånsvärde Model 3

Inlägg av Bjelke »

Nja jag kan inte komma på en enda bilmodell där det
finns två identiska versioner med den enda skillnaden att den ena har större soppa-tank.
Men visst, jag tycker inte heller att det känns helt rätt när det faktiskt är ganska stor skillnad i pris på bilarna...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9341
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Förmånsvärde Model 3

Inlägg av bylund »

Bjelke skrev:
Nja jag kan inte komma på en enda bilmodell där det
finns två identiska versioner med den enda skillnaden att den ena har större soppa-tank.
Men visst, jag tycker inte heller att det känns helt rätt när det faktiskt är ganska stor skillnad i pris på bilarna...
En del bilar har väl en mindre bränsletank i grundutförande, och en större som gratis extrautrustning, för att få bättre värden på NEDC. Vet inte om man kan slira på sanningen på samma sätt i WLTP.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Verdi

Re: Förmånsvärde Model 3

Inlägg av Verdi »

Nyare 100D gör 0-100 på 3,8 sek enligt flera oberoende källor. Inklusive car.info om jag knappar in mitt regnummer där. 100D håller även effekten högre upp i hastighet samt laddar betydligt snabbare på SuC. Så der är rätt stor skillnad ändå även om man bortser från räckvidden.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förmånsvärde Model 3

Inlägg av mati »

Det finns en viss logik i att 75D och 100D har samma förmånsvärde. Allt som är elbilsrelaterat ska ju inte höja förmånen. Hade man till exempel kunnat köpa till ett extra batteri - ungefär som för en skruvdragare ;) - hade detta inte heller varit förmånsgrundande. Nu är det extra batteriet redan inbyggt i bilen, typ. För övrigt är bilarna utrustningsmässigt identiska.

Det jag däremot inte riktigt förstår är förmånsberäkningen för Audi e-tron. Den dyrare utrustningsversionen är visserligen lite dyrare i förmånsvärdet, men inte lika mycket som om man hade lagt till all utrustning på den billigaste basmodellen. Dyraste utrustningsnivå verka ha samma förmånsvärde som mellan-varianten, trots att den är 150000kr dyrare. Det är ologiskt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Förmånsvärde Model 3

Inlägg av helix »

Edit: flyttat till annan tråd
Senast redigerad av helix, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
ippii
Teslaägare
Inlägg: 639
Blev medlem: 02 okt 2018 15:38
Ort: Malmö

Re: Förmånsvärde Model 3

Inlägg av ippii »

Angående det som nämndes om att allt "elbilsrelaterat" ej skulle påverka förmånsvärdet.
Det måste väl också vara rättvist elbilsköpare sinsemellan företag/privat? Annars blir det lite konstigt, något som en privatperson måste betala 100.000 kr extra för, anses inte vara någon förmån alls för tjänstebilsföraren?
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8573
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Förmånsvärde Model 3

Inlägg av Pontus »

ippii skrev:
Angående det som nämndes om att allt "elbilsrelaterat" ej skulle påverka förmånsvärdet.
Det måste väl också vara rättvist elbilsköpare sinsemellan företag/privat? Annars blir det lite konstigt, något som en privatperson måste betala 100.000 kr extra för, anses inte vara någon förmån alls för tjänstebilsföraren?
Det är precis det jag menar också. Någon logik borde det väl finnas. När det gäller elbilrelaterat så borde det ju vara i relation till motsvarande fossilbil inte två elbilar emellan. Annars borde man ju nästan kunna hävda att P3D ska ha samma förmån som en lika utrustad Model 3 SR, det har ju bara med elbilsrelaterade saker att göra?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Förmånsvärde Model 3

Inlägg av Bjelke »

Pontus skrev:
ippii skrev:
Angående det som nämndes om att allt "elbilsrelaterat" ej skulle påverka förmånsvärdet.
Det måste väl också vara rättvist elbilsköpare sinsemellan företag/privat? Annars blir det lite konstigt, något som en privatperson måste betala 100.000 kr extra för, anses inte vara någon förmån alls för tjänstebilsföraren?
Det är precis det jag menar också. Någon logik borde det väl finnas. När det gäller elbilrelaterat så borde det ju vara i relation till motsvarande fossilbil inte två elbilar emellan. Annars borde man ju nästan kunna hävda att P3D ska ha samma förmån som en lika utrustad Model 3 SR, det har ju bara med elbilsrelaterade saker att göra?
Återigen, på papperet så är S75D och S100D snudd på identiska när det kommer till jämförbar fossilare, oavsett
vad som skiljer i pris på dom. Däremot en P100D är på papperet (och verkligen irl oxo) en heeeeelt annan bil även
när man tittat på motsvarande fossilare. Detsamma gällde när det fanns rwd och 4-hjulsdrivna som ger helt olika
fossila motsvarigheter.
Så länge reglerna ser ut som dom gör så blir det så här knäppt.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8573
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Förmånsvärde Model 3

Inlägg av Pontus »

Bjelke skrev:
Pontus skrev:
ippii skrev:
Angående det som nämndes om att allt "elbilsrelaterat" ej skulle påverka förmånsvärdet.
Det måste väl också vara rättvist elbilsköpare sinsemellan företag/privat? Annars blir det lite konstigt, något som en privatperson måste betala 100.000 kr extra för, anses inte vara någon förmån alls för tjänstebilsföraren?
Det är precis det jag menar också. Någon logik borde det väl finnas. När det gäller elbilrelaterat så borde det ju vara i relation till motsvarande fossilbil inte två elbilar emellan. Annars borde man ju nästan kunna hävda att P3D ska ha samma förmån som en lika utrustad Model 3 SR, det har ju bara med elbilsrelaterade saker att göra?
Återigen, på papperet så är S75D och S100D snudd på identiska när det kommer till jämförbar fossilare, oavsett
vad som skiljer i pris på dom. Däremot en P100D är på papperet (och verkligen irl oxo) en heeeeelt annan bil även
när man tittat på motsvarande fossilare. Detsamma gällde när det fanns rwd och 4-hjulsdrivna som ger helt olika
fossila motsvarigheter.
Så länge reglerna ser ut som dom gör så blir det så här knäppt.
Vad är det som skiljer en P mot en vanlig annat än prestanda? Prestandan tar man ju ändå inte hänsyn till när man letar motsvarig fossilare, annars skulle ju alla ha samma förmånsvärdet som en BMW M5 eller liknande och det hade inte min 85D.
Och större elmotor är väl lika elbilsrelaterat som större batteri?
Förväntar mig inte att du har svaren på hur skv resonerar men kanske lite hjälp med logiken.
Senast redigerad av Pontus, redigerad totalt 1 gånger.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6519
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Förmånsvärde Model 3

Inlägg av Tars »

Pontus skrev:
Bjelke skrev:
Pontus skrev:
ippii skrev:
Angående det som nämndes om att allt "elbilsrelaterat" ej skulle påverka förmånsvärdet.
Det måste väl också vara rättvist elbilsköpare sinsemellan företag/privat? Annars blir det lite konstigt, något som en privatperson måste betala 100.000 kr extra för, anses inte vara någon förmån alls för tjänstebilsföraren?
Det är precis det jag menar också. Någon logik borde det väl finnas. När det gäller elbilrelaterat så borde det ju vara i relation till motsvarande fossilbil inte två elbilar emellan. Annars borde man ju nästan kunna hävda att P3D ska ha samma förmån som en lika utrustad Model 3 SR, det har ju bara med elbilsrelaterade saker att göra?
Återigen, på papperet så är S75D och S100D snudd på identiska när det kommer till jämförbar fossilare, oavsett
vad som skiljer i pris på dom. Däremot en P100D är på papperet (och verkligen irl oxo) en heeeeelt annan bil även
när man tittat på motsvarande fossilare. Detsamma gällde när det fanns rwd och 4-hjulsdrivna som ger helt olika
fossila motsvarigheter.
Så länge reglerna ser ut som dom gör så blir det så här knäppt.
Vad är det som skiljer en P mot en vanlig annat än prestanda? Prestandan tar man ju ändå inte hänsyn till när man letar motsvarig fossilare, annars skulle ju alla ha samma förmånsvärdet som en BMW M5 eller liknande och det hade inte min 85D.
Och större elmotor är väl lika elbilsrelaterat som större batteri?

Andra fjädrar, sänkt och större fälgar
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Skriv svar