Förmånsvärde Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Förmånsvärde Model 3

Inlägg av Smutt »

Är ju statens högsta önskan att vi köper dyra bilar, eftersom dom flesta betalar halv moms och och många hel moms. Så ett större batteri på S eller X ger ju ca 30000kr till skatteverket
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Pelle
Teslaägare
Inlägg: 52
Blev medlem: 16 dec 2016 08:43

Re: Förmånsvärde Model 3

Inlägg av Pelle »

Fast den logiken stämmer ju inte...

Förmånsvärdet blir ju procentuellt sett större då bilens nypris överstiger 7,5 prisbasbelopp.
Till förmånsvärdet skall läggas till:
9 % av nybilspriset upp till 7,5 prisbasbelopp
20 % av den delen av nybilspriset som överstiger 7,5 prisbasbelopp.
Användarvisningsbild
Bonden75
Teslaägare
Inlägg: 68
Blev medlem: 10 dec 2016 07:32

Re: Förmånsvärde Model 3

Inlägg av Bonden75 »

Pelle skrev:
Fast den logiken stämmer ju inte...

Förmånsvärdet blir ju procentuellt sett större då bilens nypris överstiger 7,5 prisbasbelopp.
Till förmånsvärdet skall läggas till:
9 % av nybilspriset upp till 7,5 prisbasbelopp
20 % av den delen av nybilspriset som överstiger 7,5 prisbasbelopp.
Du missar att man först skall räkna ned till motsvarande fossilhärke. När det är gjort dras förmånsvärdet ner ytterligare med 16000kr per år då elbilar skall stimuleras.

Stora frågan är vad jämförbar fossilare blir - A4?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Förmånsvärde Model 3

Inlägg av Bjelke »

Pontus skrev:
Verdi skrev:
Pontus skrev:
vigge50 skrev:
Skatteverket har inte släppt förmånsvärdet för någon bil producerad under 2019 så vi får väll se om Model 3 kommer samtidigt eller om det kommer senare. Jag skulle gissa att även om premiumpaketet måste köpas nu för tillfället så räknas det ändå som extrautrustning eftersom det skrivs separat på fakturan.
När det gäller elbilar i allmänhet så ska de räkna om det till "motsvarande fossilbil" och eftersom Model S 75D och 100D är i princip den samma bortsett från batterikapacitet så får de samma förmånsvärde. Nu finns inte LR RWD längre att beställa och jag tror skillnaden mellan SR RWD och LR AWD är tillräckligt stor för att de kommer få olika förmånsvärden.
Skatteverket ändrar förmånsvärdet en gång per år även om utrustningen som ingår ändras.
75D och 100D är i princip samma bil? Hur förklarar du då att en Audi A8 med större tänk har högre förmånsvärdet och ännu högre med bättre prestanda, det är ju i princip samma bil?
Och själv så skulle anse det som en större förmån att få köra en 100D än en 75D.
Faktum är ju att 75D och 100D har samma förmånsvärde. Jag tror att SR och LR kommer få liknande förmånsvärde också. Kommer det in lågt v51 kanske jag beställer en LR ändå. :)
Det är ju bra för de som kör tjänstebil och försäljningen av elbilar. Jag kan dock inte se logiken i detta även om jag tillhör dom som skulle tjäna på det så känns det fel.
Förutom räckvidd så är det väl knappt någon skillnad alls på dom bilarna, en tiondel på 0-100 typ, så när Skatteverket
ska ta fram motsvarande fossil variant så blir det ju samma bil för båda Tesla-bilarna, Skatteverket tar alltså ingen
hänsyn till vad Teslorna kostade när dom gör uträkningen...
Så länge denna princip används så är det solklart att dom får samma förmånsvärde :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8501
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Förmånsvärde Model 3

Inlägg av Pontus »

Bjelke skrev:
Pontus skrev:
Verdi skrev:
Pontus skrev:
vigge50 skrev:
Skatteverket har inte släppt förmånsvärdet för någon bil producerad under 2019 så vi får väll se om Model 3 kommer samtidigt eller om det kommer senare. Jag skulle gissa att även om premiumpaketet måste köpas nu för tillfället så räknas det ändå som extrautrustning eftersom det skrivs separat på fakturan.
När det gäller elbilar i allmänhet så ska de räkna om det till "motsvarande fossilbil" och eftersom Model S 75D och 100D är i princip den samma bortsett från batterikapacitet så får de samma förmånsvärde. Nu finns inte LR RWD längre att beställa och jag tror skillnaden mellan SR RWD och LR AWD är tillräckligt stor för att de kommer få olika förmånsvärden.
Skatteverket ändrar förmånsvärdet en gång per år även om utrustningen som ingår ändras.
75D och 100D är i princip samma bil? Hur förklarar du då att en Audi A8 med större tänk har högre förmånsvärdet och ännu högre med bättre prestanda, det är ju i princip samma bil?
Och själv så skulle anse det som en större förmån att få köra en 100D än en 75D.
Faktum är ju att 75D och 100D har samma förmånsvärde. Jag tror att SR och LR kommer få liknande förmånsvärde också. Kommer det in lågt v51 kanske jag beställer en LR ändå. :)
Det är ju bra för de som kör tjänstebil och försäljningen av elbilar. Jag kan dock inte se logiken i detta även om jag tillhör dom som skulle tjäna på det så känns det fel.
Förutom räckvidd så är det väl knappt någon skillnad alls på dom bilarna, en tiondel på 0-100 typ, så när Skatteverket
ska ta fram motsvarande fossil variant så blir det ju samma bil för båda Tesla-bilarna, Skatteverket tar alltså ingen
hänsyn till vad Teslorna kostade när dom gör uträkningen...
Så länge denna princip används så är det solklart att dom får samma förmånsvärde :)
Fast den ena har ju längre räckvidd och på min faktura står det klart att längre räckvidd kostar 9000 dollar. Hur förklarar dom för de som köper en standard att dom måste betala lika mycket förmånsvärdet som de som köpt en LR dessutom när det i fossilvärden också kostar att få extra räckvidd?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Förmånsvärde Model 3

Inlägg av Bjelke »

Nja jag kan inte komma på en enda bilmodell där det
finns två identiska versioner med den enda skillnaden att den ena har större soppa-tank.
Men visst, jag tycker inte heller att det känns helt rätt när det faktiskt är ganska stor skillnad i pris på bilarna...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Förmånsvärde Model 3

Inlägg av bylund »

Bjelke skrev:
Nja jag kan inte komma på en enda bilmodell där det
finns två identiska versioner med den enda skillnaden att den ena har större soppa-tank.
Men visst, jag tycker inte heller att det känns helt rätt när det faktiskt är ganska stor skillnad i pris på bilarna...
En del bilar har väl en mindre bränsletank i grundutförande, och en större som gratis extrautrustning, för att få bättre värden på NEDC. Vet inte om man kan slira på sanningen på samma sätt i WLTP.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Verdi

Re: Förmånsvärde Model 3

Inlägg av Verdi »

Nyare 100D gör 0-100 på 3,8 sek enligt flera oberoende källor. Inklusive car.info om jag knappar in mitt regnummer där. 100D håller även effekten högre upp i hastighet samt laddar betydligt snabbare på SuC. Så der är rätt stor skillnad ändå även om man bortser från räckvidden.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förmånsvärde Model 3

Inlägg av mati »

Det finns en viss logik i att 75D och 100D har samma förmånsvärde. Allt som är elbilsrelaterat ska ju inte höja förmånen. Hade man till exempel kunnat köpa till ett extra batteri - ungefär som för en skruvdragare ;) - hade detta inte heller varit förmånsgrundande. Nu är det extra batteriet redan inbyggt i bilen, typ. För övrigt är bilarna utrustningsmässigt identiska.

Det jag däremot inte riktigt förstår är förmånsberäkningen för Audi e-tron. Den dyrare utrustningsversionen är visserligen lite dyrare i förmånsvärdet, men inte lika mycket som om man hade lagt till all utrustning på den billigaste basmodellen. Dyraste utrustningsnivå verka ha samma förmånsvärde som mellan-varianten, trots att den är 150000kr dyrare. Det är ologiskt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Förmånsvärde Model 3

Inlägg av helix »

Edit: flyttat till annan tråd
Senast redigerad av helix, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
ippii
Teslaägare
Inlägg: 639
Blev medlem: 02 okt 2018 15:38
Ort: Malmö

Re: Förmånsvärde Model 3

Inlägg av ippii »

Angående det som nämndes om att allt "elbilsrelaterat" ej skulle påverka förmånsvärdet.
Det måste väl också vara rättvist elbilsköpare sinsemellan företag/privat? Annars blir det lite konstigt, något som en privatperson måste betala 100.000 kr extra för, anses inte vara någon förmån alls för tjänstebilsföraren?
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8501
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Förmånsvärde Model 3

Inlägg av Pontus »

ippii skrev:
Angående det som nämndes om att allt "elbilsrelaterat" ej skulle påverka förmånsvärdet.
Det måste väl också vara rättvist elbilsköpare sinsemellan företag/privat? Annars blir det lite konstigt, något som en privatperson måste betala 100.000 kr extra för, anses inte vara någon förmån alls för tjänstebilsföraren?
Det är precis det jag menar också. Någon logik borde det väl finnas. När det gäller elbilrelaterat så borde det ju vara i relation till motsvarande fossilbil inte två elbilar emellan. Annars borde man ju nästan kunna hävda att P3D ska ha samma förmån som en lika utrustad Model 3 SR, det har ju bara med elbilsrelaterade saker att göra?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Förmånsvärde Model 3

Inlägg av Bjelke »

Pontus skrev:
ippii skrev:
Angående det som nämndes om att allt "elbilsrelaterat" ej skulle påverka förmånsvärdet.
Det måste väl också vara rättvist elbilsköpare sinsemellan företag/privat? Annars blir det lite konstigt, något som en privatperson måste betala 100.000 kr extra för, anses inte vara någon förmån alls för tjänstebilsföraren?
Det är precis det jag menar också. Någon logik borde det väl finnas. När det gäller elbilrelaterat så borde det ju vara i relation till motsvarande fossilbil inte två elbilar emellan. Annars borde man ju nästan kunna hävda att P3D ska ha samma förmån som en lika utrustad Model 3 SR, det har ju bara med elbilsrelaterade saker att göra?
Återigen, på papperet så är S75D och S100D snudd på identiska när det kommer till jämförbar fossilare, oavsett
vad som skiljer i pris på dom. Däremot en P100D är på papperet (och verkligen irl oxo) en heeeeelt annan bil även
när man tittat på motsvarande fossilare. Detsamma gällde när det fanns rwd och 4-hjulsdrivna som ger helt olika
fossila motsvarigheter.
Så länge reglerna ser ut som dom gör så blir det så här knäppt.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8501
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Förmånsvärde Model 3

Inlägg av Pontus »

Bjelke skrev:
Pontus skrev:
ippii skrev:
Angående det som nämndes om att allt "elbilsrelaterat" ej skulle påverka förmånsvärdet.
Det måste väl också vara rättvist elbilsköpare sinsemellan företag/privat? Annars blir det lite konstigt, något som en privatperson måste betala 100.000 kr extra för, anses inte vara någon förmån alls för tjänstebilsföraren?
Det är precis det jag menar också. Någon logik borde det väl finnas. När det gäller elbilrelaterat så borde det ju vara i relation till motsvarande fossilbil inte två elbilar emellan. Annars borde man ju nästan kunna hävda att P3D ska ha samma förmån som en lika utrustad Model 3 SR, det har ju bara med elbilsrelaterade saker att göra?
Återigen, på papperet så är S75D och S100D snudd på identiska när det kommer till jämförbar fossilare, oavsett
vad som skiljer i pris på dom. Däremot en P100D är på papperet (och verkligen irl oxo) en heeeeelt annan bil även
när man tittat på motsvarande fossilare. Detsamma gällde när det fanns rwd och 4-hjulsdrivna som ger helt olika
fossila motsvarigheter.
Så länge reglerna ser ut som dom gör så blir det så här knäppt.
Vad är det som skiljer en P mot en vanlig annat än prestanda? Prestandan tar man ju ändå inte hänsyn till när man letar motsvarig fossilare, annars skulle ju alla ha samma förmånsvärdet som en BMW M5 eller liknande och det hade inte min 85D.
Och större elmotor är väl lika elbilsrelaterat som större batteri?
Förväntar mig inte att du har svaren på hur skv resonerar men kanske lite hjälp med logiken.
Senast redigerad av Pontus, redigerad totalt 1 gånger.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6503
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Förmånsvärde Model 3

Inlägg av Tars »

Pontus skrev:
Bjelke skrev:
Pontus skrev:
ippii skrev:
Angående det som nämndes om att allt "elbilsrelaterat" ej skulle påverka förmånsvärdet.
Det måste väl också vara rättvist elbilsköpare sinsemellan företag/privat? Annars blir det lite konstigt, något som en privatperson måste betala 100.000 kr extra för, anses inte vara någon förmån alls för tjänstebilsföraren?
Det är precis det jag menar också. Någon logik borde det väl finnas. När det gäller elbilrelaterat så borde det ju vara i relation till motsvarande fossilbil inte två elbilar emellan. Annars borde man ju nästan kunna hävda att P3D ska ha samma förmån som en lika utrustad Model 3 SR, det har ju bara med elbilsrelaterade saker att göra?
Återigen, på papperet så är S75D och S100D snudd på identiska när det kommer till jämförbar fossilare, oavsett
vad som skiljer i pris på dom. Däremot en P100D är på papperet (och verkligen irl oxo) en heeeeelt annan bil även
när man tittat på motsvarande fossilare. Detsamma gällde när det fanns rwd och 4-hjulsdrivna som ger helt olika
fossila motsvarigheter.
Så länge reglerna ser ut som dom gör så blir det så här knäppt.
Vad är det som skiljer en P mot en vanlig annat än prestanda? Prestandan tar man ju ändå inte hänsyn till när man letar motsvarig fossilare, annars skulle ju alla ha samma förmånsvärdet som en BMW M5 eller liknande och det hade inte min 85D.
Och större elmotor är väl lika elbilsrelaterat som större batteri?

Andra fjädrar, sänkt och större fälgar
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
ippii
Teslaägare
Inlägg: 639
Blev medlem: 02 okt 2018 15:38
Ort: Malmö

Re: Förmånsvärde Model 3

Inlägg av ippii »

Jämförbar fossilare mot en P3D är en Mercedes-AMG C63S. Det blir väl bra? ;)
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8501
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Förmånsvärde Model 3

Inlägg av Pontus »

Tars skrev:
Pontus skrev:
Bjelke skrev:
Pontus skrev:
ippii skrev:
Angående det som nämndes om att allt "elbilsrelaterat" ej skulle påverka förmånsvärdet.
Det måste väl också vara rättvist elbilsköpare sinsemellan företag/privat? Annars blir det lite konstigt, något som en privatperson måste betala 100.000 kr extra för, anses inte vara någon förmån alls för tjänstebilsföraren?
Det är precis det jag menar också. Någon logik borde det väl finnas. När det gäller elbilrelaterat så borde det ju vara i relation till motsvarande fossilbil inte två elbilar emellan. Annars borde man ju nästan kunna hävda att P3D ska ha samma förmån som en lika utrustad Model 3 SR, det har ju bara med elbilsrelaterade saker att göra?
Återigen, på papperet så är S75D och S100D snudd på identiska när det kommer till jämförbar fossilare, oavsett
vad som skiljer i pris på dom. Däremot en P100D är på papperet (och verkligen irl oxo) en heeeeelt annan bil även
när man tittat på motsvarande fossilare. Detsamma gällde när det fanns rwd och 4-hjulsdrivna som ger helt olika
fossila motsvarigheter.
Så länge reglerna ser ut som dom gör så blir det så här knäppt.
Vad är det som skiljer en P mot en vanlig annat än prestanda? Prestandan tar man ju ändå inte hänsyn till när man letar motsvarig fossilare, annars skulle ju alla ha samma förmånsvärdet som en BMW M5 eller liknande och det hade inte min 85D.
Och större elmotor är väl lika elbilsrelaterat som större batteri?

Andra fjädrar, sänkt och större fälgar
På model S också, där har ju P högre förmånsvärde motsvarande 380.000 kr högre inköpspris. Vad på P modellen är det som kostar så mycket extra på en P som inte är elbils relaterat?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Förmånsvärde Model 3

Inlägg av Bjelke »

Prestanda har väl inte med eldriften att göra?
en P85D motsvarar knappast samma fossilare som en vanlig 85D?
Speciellt inte om SKV tittar på dom där siffrorna med typ 700 hästar osv, och även om dom "bara" tittar på 0-100-tider så blir det
en sasnslös skillnad på "jämförbar bil" osv => högre förmånsvärde.
Men som sagt, HUR dom gör när dom tar fram en motsvarande bil vet vi inte (tyvärr).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Verdi

Re: Förmånsvärde Model 3

Inlägg av Verdi »

Jag tror de räknar P som "extrautrustning".

Model S 100D: 1 192 780:-
Model S P100D: 1 582 680:-

Skillnad i pris är 389 900:-

En Model S 100D med 389 900:- i extrautrustning har ett förmånsvärde på 11 500 kr/månad. En naken Model S P100D har 11 191 kr/månad. (Naken S 100D ligger på 4 875 kr/månad.)

Tyvärr stämmer teorin sämre på Model X. :oops: :lol:
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Förmånsvärde Model 3

Inlägg av Smutt »

Verdi skrev:
Jag tror de räknar P som "extrautrustning".

Model S 100D: 1 192 780:-
Model S P100D: 1 582 680:-

Skillnad i pris är 389 900:-

En Model S 100D med 389 900:- i extrautrustning har ett förmånsvärde på 11 500 kr/månad. En naken Model S P100D har 11 191 kr/månad. (Naken S 100D ligger på 4 875 kr/månad.)

Tyvärr stämmer teorin sämre på Model X. :oops: :lol:
Jag tror du har helt rätt att så kommer dom göra hitta en motsvarande bil sen låta premium 4hjulsdrift och P räknas som extrautrustning när dom bestämmer förmånsvärdet, problemet är att 4hjulsdrift ligger i ett paket tillsammans med ett större batteri vilket kan bli till vår nackdel

Model X förmånsvärde sattes av en praktikant från en grundskola det är enda förklaringen 8-)
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8501
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Förmånsvärde Model 3

Inlägg av Pontus »

Bjelke skrev:
Prestanda har väl inte med eldriften att göra?
en P85D motsvarar knappast samma fossilare som en vanlig 85D?
Speciellt inte om SKV tittar på dom där siffrorna med typ 700 hästar osv, och även om dom "bara" tittar på 0-100-tider så blir det
en sasnslös skillnad på "jämförbar bil" osv => högre förmånsvärde.
Men som sagt, HUR dom gör när dom tar fram en motsvarande bil vet vi inte (tyvärr).
Vad jag menade med att prestandan inte var med i beräkningen var att 75D har förmånsvärdet på 4850 kr/mån och du hittar väl ingen motsvarande bil med samma prestanda som har så lågt förmånsvärdet eller har jag fel?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Förmånsvärde Model 3

Inlägg av Bjelke »

Pontus skrev:
Bjelke skrev:
Prestanda har väl inte med eldriften att göra?
en P85D motsvarar knappast samma fossilare som en vanlig 85D?
Speciellt inte om SKV tittar på dom där siffrorna med typ 700 hästar osv, och även om dom "bara" tittar på 0-100-tider så blir det
en sasnslös skillnad på "jämförbar bil" osv => högre förmånsvärde.
Men som sagt, HUR dom gör när dom tar fram en motsvarande bil vet vi inte (tyvärr).
Vad jag menade med att prestandan inte var med i beräkningen var att 75D har förmånsvärdet på 4850 kr/mån och du hittar väl ingen motsvarande bil med samma prestanda som har så lågt förmånsvärdet eller har jag fel?
Jo det har du ju helt rätt i, det förmånsvärdet är väl efter att dom har sänkt det ytterligare just för att det är en elbil, vilket enligt reglerna även borde ha gjorts för en P-bil men så noggrant har jag
inte kollat (har ju ingen P-bil själv liksom) om dom har gjort på samma sätt... Det är ju stört omöjligt att veta hur dom räknar vilket det är många som hade velat se såklart.
Man borde ju iofs kunna kika på vad det där 4850kr ligger på före elbilssänkningen och efter det klura ut ungefär vilken bil dom ligger närmast (det sägs ju att dom tar flera stycken och tar medlet så helt exakt
kommer man alltså inte kunna pricka in värdet men ungefär kanske?).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar