Förmånsvärde Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8572
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Förmånsvärde Model 3

Inlägg av Pontus »

Bjelke skrev:
Prestanda har väl inte med eldriften att göra?
en P85D motsvarar knappast samma fossilare som en vanlig 85D?
Speciellt inte om SKV tittar på dom där siffrorna med typ 700 hästar osv, och även om dom "bara" tittar på 0-100-tider så blir det
en sasnslös skillnad på "jämförbar bil" osv => högre förmånsvärde.
Men som sagt, HUR dom gör när dom tar fram en motsvarande bil vet vi inte (tyvärr).
Vad jag menade med att prestandan inte var med i beräkningen var att 75D har förmånsvärdet på 4850 kr/mån och du hittar väl ingen motsvarande bil med samma prestanda som har så lågt förmånsvärdet eller har jag fel?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Förmånsvärde Model 3

Inlägg av Bjelke »

Pontus skrev:
Bjelke skrev:
Prestanda har väl inte med eldriften att göra?
en P85D motsvarar knappast samma fossilare som en vanlig 85D?
Speciellt inte om SKV tittar på dom där siffrorna med typ 700 hästar osv, och även om dom "bara" tittar på 0-100-tider så blir det
en sasnslös skillnad på "jämförbar bil" osv => högre förmånsvärde.
Men som sagt, HUR dom gör när dom tar fram en motsvarande bil vet vi inte (tyvärr).
Vad jag menade med att prestandan inte var med i beräkningen var att 75D har förmånsvärdet på 4850 kr/mån och du hittar väl ingen motsvarande bil med samma prestanda som har så lågt förmånsvärdet eller har jag fel?
Jo det har du ju helt rätt i, det förmånsvärdet är väl efter att dom har sänkt det ytterligare just för att det är en elbil, vilket enligt reglerna även borde ha gjorts för en P-bil men så noggrant har jag
inte kollat (har ju ingen P-bil själv liksom) om dom har gjort på samma sätt... Det är ju stört omöjligt att veta hur dom räknar vilket det är många som hade velat se såklart.
Man borde ju iofs kunna kika på vad det där 4850kr ligger på före elbilssänkningen och efter det klura ut ungefär vilken bil dom ligger närmast (det sägs ju att dom tar flera stycken och tar medlet så helt exakt
kommer man alltså inte kunna pricka in värdet men ungefär kanske?).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar