Perfomance vs AWD

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Perfomance vs AWD

Inlägg av nek0 »

Verdi skrev:
nek0 skrev:
Menar du att du läst texten på länken som jag postade igår?
http://www.sprintbooster.nu/press/TV-1023-s060.pdf
Menar du att bilarna som man tävlar med har samma respons som gatbilarna ?
Sök på google lite så ska du se vad jag pratar om.
Det är flera här som försökt förklara att man mappar bilarna för att uppnå vissa egenskaper.
Sportläge som man får från fabriken är rappare en eco läge men ändå slöare en sportläge i en tävlings bil.
Tror du också att man inte kan få vanliga bilar att bromsa som F1 bilarna?

Kör man på bana så är fördröjningen inte lika stor nackdel. Då kör man ju full attack hela tiden. Det är när man lullar runt i maklig takt och man måste slå om som det är segt.

Jag körde M2 på Anderstorp i våras och då kände jag inte alls av det där otäcka. Det blir en helt annan sak.
Jag ifrågasätter inte dina argument . Det jag påstår att fördröjningen är medvetet programmerad i våra bilar. Varför? Jag vet inte varför, kanske för att få mjukare körning, spara på däck ,koppling, drivknutarna vad vet jag. Själv kör jag DSG låda och om det är mycket trafik vid korsningen eller rondell läger jag spaken i sport läge och får då snabbare svar från motorn. Att påstå att det inte är medvetet programmerat är bara trams.Så här förklarar KCR funktionen i boostern:"
Hur det fungerar

I dagens moderna bilar regleras gasspjället*) elektroniskt av bilens styrbox. På gaspedalen sitter en potentiometer som styrboxen läser av för att avgöra förarens önskemål om acceleration och motorvarv.

I styrboxen finns inbyggda fördröjningar som håller tillbaka hastigheten på gasspjällets öppning. Sprint Booster får systemet att öppna spjället snabbare och tidigare. Man behöver därför inte gasa lika mycket för att uppnå samma effekt.

Sprint Booster trimmar och ökar inte effekten på motorn - trots detta upplevs bilen som att den har en större motor.

*) Dieselmotorer styrs inte med gasspjäll på samma sätt som bensinmotorer, dock används terminologin för att symbolisera funktionen. Sprint Booster fungerar på både diesel- och bensinmotorer."
Användarvisningsbild
ippii
Teslaägare
Inlägg: 639
Blev medlem: 02 okt 2018 15:38
Ort: Malmö

Re: Perfomance vs AWD

Inlägg av ippii »

nek0 skrev:
Verdi skrev:
nek0 skrev:
Menar du att du läst texten på länken som jag postade igår?
http://www.sprintbooster.nu/press/TV-1023-s060.pdf
Menar du att bilarna som man tävlar med har samma respons som gatbilarna ?
Sök på google lite så ska du se vad jag pratar om.
Det är flera här som försökt förklara att man mappar bilarna för att uppnå vissa egenskaper.
Sportläge som man får från fabriken är rappare en eco läge men ändå slöare en sportläge i en tävlings bil.
Tror du också att man inte kan få vanliga bilar att bromsa som F1 bilarna?

Kör man på bana så är fördröjningen inte lika stor nackdel. Då kör man ju full attack hela tiden. Det är när man lullar runt i maklig takt och man måste slå om som det är segt.

Jag körde M2 på Anderstorp i våras och då kände jag inte alls av det där otäcka. Det blir en helt annan sak.
Jag ifrågasätter inte dina argument . Det jag påstår att fördröjningen är medvetet programmerad i våra bilar. Varför? Jag vet inte varför, kanske för att få mjukare körning, spara på däck ,koppling, drivknutarna vad vet jag. Själv kör jag DSG låda och om det är mycket trafik vid korsningen eller rondell läger jag spaken i sport läge och får då snabbare svar från motorn. Att påstå att det inte är medvetet programmerat är bara trams.Så här förklarar KCR funktionen i boostern:"
Hur det fungerar

I dagens moderna bilar regleras gasspjället*) elektroniskt av bilens styrbox. På gaspedalen sitter en potentiometer som styrboxen läser av för att avgöra förarens önskemål om acceleration och motorvarv.

I styrboxen finns inbyggda fördröjningar som håller tillbaka hastigheten på gasspjällets öppning. Sprint Booster får systemet att öppna spjället snabbare och tidigare. Man behöver därför inte gasa lika mycket för att uppnå samma effekt.

Sprint Booster trimmar och ökar inte effekten på motorn - trots detta upplevs bilen som att den har en större motor.

*) Dieselmotorer styrs inte med gasspjäll på samma sätt som bensinmotorer, dock används terminologin för att symbolisera funktionen. Sprint Booster fungerar på både diesel- och bensinmotorer."
Det kommer säkert sprintboosters till Tesla också. :)
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Perfomance vs AWD

Inlägg av nek0 »

ippii skrev:
nek0 skrev:
Verdi skrev:
nek0 skrev:
Menar du att du läst texten på länken som jag postade igår?
http://www.sprintbooster.nu/press/TV-1023-s060.pdf
Menar du att bilarna som man tävlar med har samma respons som gatbilarna ?
Sök på google lite så ska du se vad jag pratar om.
Det är flera här som försökt förklara att man mappar bilarna för att uppnå vissa egenskaper.
Sportläge som man får från fabriken är rappare en eco läge men ändå slöare en sportläge i en tävlings bil.
Tror du också att man inte kan få vanliga bilar att bromsa som F1 bilarna?

Kör man på bana så är fördröjningen inte lika stor nackdel. Då kör man ju full attack hela tiden. Det är när man lullar runt i maklig takt och man måste slå om som det är segt.

Jag körde M2 på Anderstorp i våras och då kände jag inte alls av det där otäcka. Det blir en helt annan sak.
Jag ifrågasätter inte dina argument . Det jag påstår att fördröjningen är medvetet programmerad i våra bilar. Varför? Jag vet inte varför, kanske för att få mjukare körning, spara på däck ,koppling, drivknutarna vad vet jag. Själv kör jag DSG låda och om det är mycket trafik vid korsningen eller rondell läger jag spaken i sport läge och får då snabbare svar från motorn. Att påstå att det inte är medvetet programmerat är bara trams.Så här förklarar KCR funktionen i boostern:"
Hur det fungerar

I dagens moderna bilar regleras gasspjället*) elektroniskt av bilens styrbox. På gaspedalen sitter en potentiometer som styrboxen läser av för att avgöra förarens önskemål om acceleration och motorvarv.

I styrboxen finns inbyggda fördröjningar som håller tillbaka hastigheten på gasspjällets öppning. Sprint Booster får systemet att öppna spjället snabbare och tidigare. Man behöver därför inte gasa lika mycket för att uppnå samma effekt.

Sprint Booster trimmar och ökar inte effekten på motorn - trots detta upplevs bilen som att den har en större motor.

*) Dieselmotorer styrs inte med gasspjäll på samma sätt som bensinmotorer, dock används terminologin för att symbolisera funktionen. Sprint Booster fungerar på både diesel- och bensinmotorer."
Det kommer säkert sprintboosters till Tesla också. :)
Visst. Snabbare laddare. :D
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Perfomance vs AWD

Inlägg av e5m1r »

ippii skrev:
nek0 skrev:
Verdi skrev:
nek0 skrev:
Menar du att du läst texten på länken som jag postade igår?
http://www.sprintbooster.nu/press/TV-1023-s060.pdf
Menar du att bilarna som man tävlar med har samma respons som gatbilarna ?
Sök på google lite så ska du se vad jag pratar om.
Det är flera här som försökt förklara att man mappar bilarna för att uppnå vissa egenskaper.
Sportläge som man får från fabriken är rappare en eco läge men ändå slöare en sportläge i en tävlings bil.
Tror du också att man inte kan få vanliga bilar att bromsa som F1 bilarna?

Kör man på bana så är fördröjningen inte lika stor nackdel. Då kör man ju full attack hela tiden. Det är när man lullar runt i maklig takt och man måste slå om som det är segt.

Jag körde M2 på Anderstorp i våras och då kände jag inte alls av det där otäcka. Det blir en helt annan sak.
Jag ifrågasätter inte dina argument . Det jag påstår att fördröjningen är medvetet programmerad i våra bilar. Varför? Jag vet inte varför, kanske för att få mjukare körning, spara på däck ,koppling, drivknutarna vad vet jag. Själv kör jag DSG låda och om det är mycket trafik vid korsningen eller rondell läger jag spaken i sport läge och får då snabbare svar från motorn. Att påstå att det inte är medvetet programmerat är bara trams.Så här förklarar KCR funktionen i boostern:"
Hur det fungerar

I dagens moderna bilar regleras gasspjället*) elektroniskt av bilens styrbox. På gaspedalen sitter en potentiometer som styrboxen läser av för att avgöra förarens önskemål om acceleration och motorvarv.

I styrboxen finns inbyggda fördröjningar som håller tillbaka hastigheten på gasspjällets öppning. Sprint Booster får systemet att öppna spjället snabbare och tidigare. Man behöver därför inte gasa lika mycket för att uppnå samma effekt.

Sprint Booster trimmar och ökar inte effekten på motorn - trots detta upplevs bilen som att den har en större motor.

*) Dieselmotorer styrs inte med gasspjäll på samma sätt som bensinmotorer, dock används terminologin för att symbolisera funktionen. Sprint Booster fungerar på både diesel- och bensinmotorer."
Det kommer säkert sprintboosters till Tesla också. :)
Finns redan vad de gör är mappar om pedalen så 10% intryckt är xx% istället
Bild
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Perfomance vs AWD

Inlägg av Elof »

AWD känns nog vardagspiggare i svenska hastigheter än nästan alla ICE-bilar. P är givetvis ännu piggare, mest i starten verkar det som enligt dragracefilmer med de två versionerna ställda mot varandra.

Är det verkligen någon som på fullt allvar förnekar att ICE-bilar har en mycket längre fördröjning innan full acceleration än Teslor vid normal körning? Håller man förbränningsmotorn nära varvtalet för max effekt är de ju pigga, men så kör (tack och lov) ingen vardagligen.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Perfomance vs AWD

Inlägg av nek0 »

Elof skrev:
AWD känns nog vardagspiggare i svenska hastigheter än nästan alla ICE-bilar. P är givetvis ännu piggare, mest i starten verkar det som enligt dragracefilmer med de två versionerna ställda mot varandra.

Är det verkligen någon som på fullt allvar förnekar att ICE-bilar har en mycket längre fördröjning innan full acceleration än Teslor vid normal körning? Håller man förbränningsmotorn nära varvtalet för max effekt är de ju pigga, men så kör (tack och lov) ingen vardagligen.
Jag vet inte om någon förnekar det, jag gör det iallafall inte . Här "bråkade" vi om fördröjningen i gaspedalen var programmerad medvetet, eller inte.
Skriv svar