Perfomance vs AWD

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4179
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Perfomance vs AWD

Inlägg av nek0 »

taliz skrev:
nek0 skrev:
Verdi skrev:
nek0 skrev:
dd88 skrev:

Är det första gången man sätter sig i en ny BMW så är man troligtvis omedveten om att den ligger i comfort eller eco-läget när man startar den, krävs sport eller (om det finns) sport+ för direkt gasrespons. Det man har gjort är att ge lägre effekt vid gaspådrag, i ecoläget så får du cirka 30-50% av effekten (grov förenkling av kurvan).
Så ni menar på fullt alvar att man med mening fördröjt gasresponsen hos avgasbilar ?
Nu får ni bara ge er :lol:
Den enda BMW:n med direkt gasrespons heter i3.
Jo verdi du kan vara hur trött som helst på mig men det är sant att man medvetet fördröjt gasresponsen . Därför har vi eco,normal,sport och alla andra knappar i avgasbilarna. Varför jag skrev något överhuvudtaget var Esmirs mening :"Alltså jag har haft låne BMW med 320Hk och körde som världens osäkraste gubbe vågade inte köra ut i korsningar det händer ju inget när man trycker på pedalen " I sverige är det ca 5000 000 bilar och hur många av de är 300+Hk. Ändå man utan att man är rädd och jad som kör en trött diesel Skoda på 150Hk tycker att det är löjligt att skriva händer inget när man trycker på gasen i en BMW med 320Hk. Sedan länkade jag till en pryl som ger direkt svar när man gasar och ni påstår att det inte är medveten mappning på avgasbilar att fördröja responsen. Mina poster har inget med Tesla vs andra bilar att göra
Menar du att det är medvetet fördröjd respons även i sportläge?
Sluta svamla...
Menar du att du läst texten på länken som jag postade igår?
http://www.sprintbooster.nu/press/TV-1023-s060.pdf
Menar du att bilarna som man tävlar med har samma respons som gatbilarna ?
Sök på google lite så ska du se vad jag pratar om.
Det är flera här som försökt förklara att man mappar bilarna för att uppnå vissa egenskaper.
Sportläge som man får från fabriken är rappare en eco läge men ändå slöare en sportläge i en tävlings bil.
Tror du också att man inte kan få vanliga bilar att bromsa som F1 bilarna?
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Perfomance vs AWD

Inlägg av 12man »

Finns lagkrav som de flesta biltillverkare måste hålla sig på rätt sida om(även VW koncernen), lycka till att besikta en f1 för gatbruk i Sverige, torde även gälla gasresponsprytteln, den lär bryta mot helbilsgodkännandet så det stänker om det...åter till ämnet

Perfomance vs AWD
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4179
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Perfomance vs AWD

Inlägg av nek0 »

12man skrev:
Finns lagkrav som de flesta biltillverkare måste hålla sig på rätt sida om(även VW koncernen), lycka till att besikta en f1 för gatbruk i Sverige, torde även gälla gasresponsprytteln, den lär bryta mot helbilsgodkännandet så det stänker om det...åter till ämnet

Perfomance vs AWD
Påstår inte att det är lagligt eller inte ,bara att det går att få bort fördröjningen.
Sedan seger jag inte att man ska besiktiga F1 i Sverige utan att man medvetet gör sämre bromsar än det är möjligt att tillverka. Tänk dig hur många hade krockat om bilarna stannade på ett par meter vid 50km/h
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: Perfomance vs AWD

Inlägg av PoloPrinsen »

Gasrespons hit eller dit pga fördröjnjng med flit... kan ju påminna om att redan på förgasartiden så var det vanligt med speciella accelerationsmunstycken som ENBART pumpade in bensin in i förgasaren när man ökade gaspådraget mha gaspedalen. Bara för att så snabbt som möjligt få motorn att ta i mera (accelerera bilen). Turbolagg var inte aktuellt då turbo saknades, istället kom kraften kvickare på just ökat gaspådrag/accelerationsönskning.

Har för mig att de dubbla Weberförgasarna hade 3 olika insprutningsvägar(inkl eget munstycke per insprutningsväg) så totalt 6 st små kopparrör på en dubbelförgasare. Inte underligt att man kunde tömma bensintanken fort... även med en liten 4cylindrig motor...! haha.

Mvh PP.

Edit; om TS har råd med en P så köp en P. Blir väl inte en enda ICE bil som kan matcha acceleratioen då! Ds.,ļ
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Verdi

Re: Perfomance vs AWD

Inlägg av Verdi »

nek0 skrev:
Menar du att du läst texten på länken som jag postade igår?
http://www.sprintbooster.nu/press/TV-1023-s060.pdf
Menar du att bilarna som man tävlar med har samma respons som gatbilarna ?
Sök på google lite så ska du se vad jag pratar om.
Det är flera här som försökt förklara att man mappar bilarna för att uppnå vissa egenskaper.
Sportläge som man får från fabriken är rappare en eco läge men ändå slöare en sportläge i en tävlings bil.
Tror du också att man inte kan få vanliga bilar att bromsa som F1 bilarna?

Kör man på bana så är fördröjningen inte lika stor nackdel. Då kör man ju full attack hela tiden. Det är när man lullar runt i maklig takt och man måste slå om som det är segt.

Jag körde M2 på Anderstorp i våras och då kände jag inte alls av det där otäcka. Det blir en helt annan sak.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4179
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Perfomance vs AWD

Inlägg av nek0 »

Verdi skrev:
nek0 skrev:
Menar du att du läst texten på länken som jag postade igår?
http://www.sprintbooster.nu/press/TV-1023-s060.pdf
Menar du att bilarna som man tävlar med har samma respons som gatbilarna ?
Sök på google lite så ska du se vad jag pratar om.
Det är flera här som försökt förklara att man mappar bilarna för att uppnå vissa egenskaper.
Sportläge som man får från fabriken är rappare en eco läge men ändå slöare en sportläge i en tävlings bil.
Tror du också att man inte kan få vanliga bilar att bromsa som F1 bilarna?

Kör man på bana så är fördröjningen inte lika stor nackdel. Då kör man ju full attack hela tiden. Det är när man lullar runt i maklig takt och man måste slå om som det är segt.

Jag körde M2 på Anderstorp i våras och då kände jag inte alls av det där otäcka. Det blir en helt annan sak.
Jag ifrågasätter inte dina argument . Det jag påstår att fördröjningen är medvetet programmerad i våra bilar. Varför? Jag vet inte varför, kanske för att få mjukare körning, spara på däck ,koppling, drivknutarna vad vet jag. Själv kör jag DSG låda och om det är mycket trafik vid korsningen eller rondell läger jag spaken i sport läge och får då snabbare svar från motorn. Att påstå att det inte är medvetet programmerat är bara trams.Så här förklarar KCR funktionen i boostern:"
Hur det fungerar

I dagens moderna bilar regleras gasspjället*) elektroniskt av bilens styrbox. På gaspedalen sitter en potentiometer som styrboxen läser av för att avgöra förarens önskemål om acceleration och motorvarv.

I styrboxen finns inbyggda fördröjningar som håller tillbaka hastigheten på gasspjällets öppning. Sprint Booster får systemet att öppna spjället snabbare och tidigare. Man behöver därför inte gasa lika mycket för att uppnå samma effekt.

Sprint Booster trimmar och ökar inte effekten på motorn - trots detta upplevs bilen som att den har en större motor.

*) Dieselmotorer styrs inte med gasspjäll på samma sätt som bensinmotorer, dock används terminologin för att symbolisera funktionen. Sprint Booster fungerar på både diesel- och bensinmotorer."
Användarvisningsbild
ippii
Teslaägare
Inlägg: 639
Blev medlem: 02 okt 2018 15:38
Ort: Malmö

Re: Perfomance vs AWD

Inlägg av ippii »

nek0 skrev:
Verdi skrev:
nek0 skrev:
Menar du att du läst texten på länken som jag postade igår?
http://www.sprintbooster.nu/press/TV-1023-s060.pdf
Menar du att bilarna som man tävlar med har samma respons som gatbilarna ?
Sök på google lite så ska du se vad jag pratar om.
Det är flera här som försökt förklara att man mappar bilarna för att uppnå vissa egenskaper.
Sportläge som man får från fabriken är rappare en eco läge men ändå slöare en sportläge i en tävlings bil.
Tror du också att man inte kan få vanliga bilar att bromsa som F1 bilarna?

Kör man på bana så är fördröjningen inte lika stor nackdel. Då kör man ju full attack hela tiden. Det är när man lullar runt i maklig takt och man måste slå om som det är segt.

Jag körde M2 på Anderstorp i våras och då kände jag inte alls av det där otäcka. Det blir en helt annan sak.
Jag ifrågasätter inte dina argument . Det jag påstår att fördröjningen är medvetet programmerad i våra bilar. Varför? Jag vet inte varför, kanske för att få mjukare körning, spara på däck ,koppling, drivknutarna vad vet jag. Själv kör jag DSG låda och om det är mycket trafik vid korsningen eller rondell läger jag spaken i sport läge och får då snabbare svar från motorn. Att påstå att det inte är medvetet programmerat är bara trams.Så här förklarar KCR funktionen i boostern:"
Hur det fungerar

I dagens moderna bilar regleras gasspjället*) elektroniskt av bilens styrbox. På gaspedalen sitter en potentiometer som styrboxen läser av för att avgöra förarens önskemål om acceleration och motorvarv.

I styrboxen finns inbyggda fördröjningar som håller tillbaka hastigheten på gasspjällets öppning. Sprint Booster får systemet att öppna spjället snabbare och tidigare. Man behöver därför inte gasa lika mycket för att uppnå samma effekt.

Sprint Booster trimmar och ökar inte effekten på motorn - trots detta upplevs bilen som att den har en större motor.

*) Dieselmotorer styrs inte med gasspjäll på samma sätt som bensinmotorer, dock används terminologin för att symbolisera funktionen. Sprint Booster fungerar på både diesel- och bensinmotorer."
Det kommer säkert sprintboosters till Tesla också. :)
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4179
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Perfomance vs AWD

Inlägg av nek0 »

ippii skrev:
nek0 skrev:
Verdi skrev:
nek0 skrev:
Menar du att du läst texten på länken som jag postade igår?
http://www.sprintbooster.nu/press/TV-1023-s060.pdf
Menar du att bilarna som man tävlar med har samma respons som gatbilarna ?
Sök på google lite så ska du se vad jag pratar om.
Det är flera här som försökt förklara att man mappar bilarna för att uppnå vissa egenskaper.
Sportläge som man får från fabriken är rappare en eco läge men ändå slöare en sportläge i en tävlings bil.
Tror du också att man inte kan få vanliga bilar att bromsa som F1 bilarna?

Kör man på bana så är fördröjningen inte lika stor nackdel. Då kör man ju full attack hela tiden. Det är när man lullar runt i maklig takt och man måste slå om som det är segt.

Jag körde M2 på Anderstorp i våras och då kände jag inte alls av det där otäcka. Det blir en helt annan sak.
Jag ifrågasätter inte dina argument . Det jag påstår att fördröjningen är medvetet programmerad i våra bilar. Varför? Jag vet inte varför, kanske för att få mjukare körning, spara på däck ,koppling, drivknutarna vad vet jag. Själv kör jag DSG låda och om det är mycket trafik vid korsningen eller rondell läger jag spaken i sport läge och får då snabbare svar från motorn. Att påstå att det inte är medvetet programmerat är bara trams.Så här förklarar KCR funktionen i boostern:"
Hur det fungerar

I dagens moderna bilar regleras gasspjället*) elektroniskt av bilens styrbox. På gaspedalen sitter en potentiometer som styrboxen läser av för att avgöra förarens önskemål om acceleration och motorvarv.

I styrboxen finns inbyggda fördröjningar som håller tillbaka hastigheten på gasspjällets öppning. Sprint Booster får systemet att öppna spjället snabbare och tidigare. Man behöver därför inte gasa lika mycket för att uppnå samma effekt.

Sprint Booster trimmar och ökar inte effekten på motorn - trots detta upplevs bilen som att den har en större motor.

*) Dieselmotorer styrs inte med gasspjäll på samma sätt som bensinmotorer, dock används terminologin för att symbolisera funktionen. Sprint Booster fungerar på både diesel- och bensinmotorer."
Det kommer säkert sprintboosters till Tesla också. :)
Visst. Snabbare laddare. :D
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Perfomance vs AWD

Inlägg av e5m1r »

ippii skrev:
nek0 skrev:
Verdi skrev:
nek0 skrev:
Menar du att du läst texten på länken som jag postade igår?
http://www.sprintbooster.nu/press/TV-1023-s060.pdf
Menar du att bilarna som man tävlar med har samma respons som gatbilarna ?
Sök på google lite så ska du se vad jag pratar om.
Det är flera här som försökt förklara att man mappar bilarna för att uppnå vissa egenskaper.
Sportläge som man får från fabriken är rappare en eco läge men ändå slöare en sportläge i en tävlings bil.
Tror du också att man inte kan få vanliga bilar att bromsa som F1 bilarna?

Kör man på bana så är fördröjningen inte lika stor nackdel. Då kör man ju full attack hela tiden. Det är när man lullar runt i maklig takt och man måste slå om som det är segt.

Jag körde M2 på Anderstorp i våras och då kände jag inte alls av det där otäcka. Det blir en helt annan sak.
Jag ifrågasätter inte dina argument . Det jag påstår att fördröjningen är medvetet programmerad i våra bilar. Varför? Jag vet inte varför, kanske för att få mjukare körning, spara på däck ,koppling, drivknutarna vad vet jag. Själv kör jag DSG låda och om det är mycket trafik vid korsningen eller rondell läger jag spaken i sport läge och får då snabbare svar från motorn. Att påstå att det inte är medvetet programmerat är bara trams.Så här förklarar KCR funktionen i boostern:"
Hur det fungerar

I dagens moderna bilar regleras gasspjället*) elektroniskt av bilens styrbox. På gaspedalen sitter en potentiometer som styrboxen läser av för att avgöra förarens önskemål om acceleration och motorvarv.

I styrboxen finns inbyggda fördröjningar som håller tillbaka hastigheten på gasspjällets öppning. Sprint Booster får systemet att öppna spjället snabbare och tidigare. Man behöver därför inte gasa lika mycket för att uppnå samma effekt.

Sprint Booster trimmar och ökar inte effekten på motorn - trots detta upplevs bilen som att den har en större motor.

*) Dieselmotorer styrs inte med gasspjäll på samma sätt som bensinmotorer, dock används terminologin för att symbolisera funktionen. Sprint Booster fungerar på både diesel- och bensinmotorer."
Det kommer säkert sprintboosters till Tesla också. :)
Finns redan vad de gör är mappar om pedalen så 10% intryckt är xx% istället
Bild
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Perfomance vs AWD

Inlägg av Elof »

AWD känns nog vardagspiggare i svenska hastigheter än nästan alla ICE-bilar. P är givetvis ännu piggare, mest i starten verkar det som enligt dragracefilmer med de två versionerna ställda mot varandra.

Är det verkligen någon som på fullt allvar förnekar att ICE-bilar har en mycket längre fördröjning innan full acceleration än Teslor vid normal körning? Håller man förbränningsmotorn nära varvtalet för max effekt är de ju pigga, men så kör (tack och lov) ingen vardagligen.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4179
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Perfomance vs AWD

Inlägg av nek0 »

Elof skrev:
AWD känns nog vardagspiggare i svenska hastigheter än nästan alla ICE-bilar. P är givetvis ännu piggare, mest i starten verkar det som enligt dragracefilmer med de två versionerna ställda mot varandra.

Är det verkligen någon som på fullt allvar förnekar att ICE-bilar har en mycket längre fördröjning innan full acceleration än Teslor vid normal körning? Håller man förbränningsmotorn nära varvtalet för max effekt är de ju pigga, men så kör (tack och lov) ingen vardagligen.
Jag vet inte om någon förnekar det, jag gör det iallafall inte . Här "bråkade" vi om fördröjningen i gaspedalen var programmerad medvetet, eller inte.
Skriv svar