Kejsarens nya kläder....M3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Magnus71
Inlägg: 146
Blev medlem: 27 dec 2017 20:13
Ort: Östersund

Kejsarens nya kläder....M3

Inlägg av Magnus71 »

Är det bara jag som tycker det är otroligt att rationella tankar läggs helt åt sidan när det gäller M3.
Jag skulle själv gärna beställa en M3 idag men saknar fakta:
- Vad blir förmånsvärdet? Otroligt viktigt för förmånsbilar vilket lär vara runt 75% av kunderna. Skulle lätt ta en M3P om förmånsvärdet fortfarande är ok.
- Provkörning. Inte en chans att jag beställer en bil för 700ksek utan provkörning.
- Dragkrok. Har avhandlats filera andra trådar. Men fakta från Tesla saknas.
- Utbyggnaden av servicecenter. Inte en chans att jag åker 60 mil för att serva eller fixa garantiärende på bilen.

Gillar Tesla och skulle gärna se det som nästa bil istf min I3. Men det går bara inte motivera byte nu.
Hur resonerar ni andra?
-21 MB EQC AMG
-19 Model 3 AWD med drag
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Kejsarens nya kläder....M3

Inlägg av TeslaTissel »

Jag föreslår vi startar en ny tråd det blir för många för oss att hålla reda på!

Nybörjar-tråden - Svar och tips!
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Kejsarens nya kläder....M3

Inlägg av Svenssons »

Förmånsvärdet sätts av Skatteverket. Är man beroende av detta får man vänta på att de anger detta innan man lägger beställning.

Gällande provkörning så har du öppet köp på bilen i tre dagar som jag fattar det som. Vill du ändå provköra innan beställningen så är det bara att vänta med beställningen tills du provkört bilen.

Dragkrok kommer nog troligen i framtiden men kräver luftfjädring. Misstänker att det kommer dröja till minst april-maj innan detta kommer. Även här blir det att avvakta beställningen om man är beroende av dragkrok på bilen.

Fler service center kommer och Tesla har även ambulerande servicebilar som hjälper upp situationen. Det har fungerat bra för mig med 40 mil till SC men jag förstår att det kan vara osäkert och att man vill ha närmare till Service Center. Även här blir det alltså att avvakta om man vill vara säker på att det finns ett Service Center nära där man bor.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Kejsarens nya kläder....M3

Inlägg av bjelkeman »

Magnus71 skrev:
- Provkörning. Inte en chans att jag beställer en bil för 700ksek utan provkörning.
Har du provkört en Model S? I princip alla beskrivningar som jag sett eller hört från folk som kört en Model 3 och har kört en Model S, säger att Model 3 är ännu roligare att köra. Det gäller endel riktiga ICE gearheads också, som är väldigt imponerade av 3an.

Jag är väldigt nöjd med min Model S, men tycker den är lite väl stor. Så jag är helt övertygad om att det blir bra. Men om man inte känner sig säker på det så är det ju bara att vänta några månader, sen kommer det bilar att prova. Produktionstakten är ju så hög nu att det inte blir några jättelånga väntetider.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5516
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Kejsarens nya kläder....M3

Inlägg av Gustafsson »

Jag hade aldrig suttit i en Tesla innan jag köpte min första. Det var väl kanske lite äventyrligt, men jag hade läst i princip alla tester som fanns.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Sofie
Teslaägare
Inlägg: 596
Blev medlem: 05 mar 2014 05:42
Ort: Örebro

Re: Kejsarens nya kläder....M3

Inlägg av Sofie »

Gustafsson skrev:
Jag hade aldrig suttit i en Tesla innan jag köpte min första. Det var väl kanske lite äventyrligt, men jag hade läst i princip alla tester som fanns.
Det var samma här, och 2 års leveranstid.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Kejsarens nya kläder....

Inlägg av OfarligTesla »

Inte för att vara sådan men hur mycket info får man på en provkörning där körtiden ändå är begränsad? Jag delade dessutom tiden med frun så det handlade om kanske 20 minuter var innan vi tog beslutet. Man vet inte hur en bil är förens man levt med den ett tag så man får helt enkelt testa hur det är och i värsta fall byta.

Köpte själv en BMW diesel en gång då den kändes bra när jag provkörde den i en halvtimme men när jag väl kört den i 3 månader hade jag insett att jag inte klarade diesel och bytte.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kejsarens nya kläder....M3

Inlägg av LarsL »

Som privatkund har du 14 dagars ångerrätt om du beställer bilen över internet. Du får då inte använt den mer än vad som behövs för att utvärdera den och du kan få stå för slitage utöver det. Detta enligt svensk lag.

Företagskunder verkar ha 3 dagars provtid om de inte provkört bilen innan.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Kejsarens nya kläder....M3

Inlägg av e5m1r »

Om du ej provkört bilen kan du enligt tesla låmna tillbaka inom 3 dagar max 800km eller nåt sånt ingen slitahe skador i lvrigt
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5972
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Kejsarens nya kläder....M3

Inlägg av Remuz »

LarsL skrev:
Som privatkund har du 14 dagars ångerrätt om du beställer bilen över internet. Du får då inte använt den mer än vad som behövs för att utvärdera den och du kan få stå för slitage utöver det. Detta enligt svensk lag.

Företagskunder verkar ha 3 dagars provtid om de inte provkört bilen innan.
Det stämmer bara på icke skräddarsydda varor och bilar anses vara skräddarsydda som jag förstått det. Däremot har Tesla Model 3 3 dygn eller 80mil prövotid...
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kejsarens nya kläder....M3

Inlägg av LarsL »

Remuz skrev:
LarsL skrev:
Som privatkund har du 14 dagars ångerrätt om du beställer bilen över internet. Du får då inte använt den mer än vad som behövs för att utvärdera den och du kan få stå för slitage utöver det. Detta enligt svensk lag.

Företagskunder verkar ha 3 dagars provtid om de inte provkört bilen innan.
Det stämmer bara på icke skräddarsydda varor och bilar anses vara skräddarsydda som jag förstått det. Däremot har Tesla Model 3 3 dygn eller 80mil prövotid...
Nej inte alls. I Sverige har vi 14 dagars ångerrätt på distansköp, det gäller även bilar som Tesla. De är ju inte direkt skräddarsydda för mig, vad finns det typ tre val(?). Informerar inte Tesla om detta gäller 6 månaders ångerrätt. Men som tur är gör Tesla det ;)

https://www.tesla.com/sv_SE/order/downl ... cale=sv_SE
D19DAFC9-02B0-4D31-BB37-A76BB7D04634.jpeg
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9339
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Kejsarens nya kläder....M3

Inlägg av bylund »

Remuz skrev:
LarsL skrev:
Som privatkund har du 14 dagars ångerrätt om du beställer bilen över internet. Du får då inte använt den mer än vad som behövs för att utvärdera den och du kan få stå för slitage utöver det. Detta enligt svensk lag.

Företagskunder verkar ha 3 dagars provtid om de inte provkört bilen innan.
Det stämmer bara på icke skräddarsydda varor och bilar anses vara skräddarsydda som jag förstått det. Däremot har Tesla Model 3 3 dygn eller 80mil prövotid...
Fast om det stämmer att de bygger ett gäng bilar, skeppar till Europa, och fördelar dem sedan efter hur folk har beställt, kan de svårligen kallas "vara som har tillverkats enligt konsumentens anvisningar". Det är väl möjligen om de byggs enligt specifikation.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Skriv svar