Nej? Inte som det är nu väl? Teslas propertiära kontakt är väl inte kompatibel med CCS. Varför behöver Tesla annars sätta CCS på SuC-stationerna?
Hur vet vi att M3 inte kan ladda på nuvarande SuC då?
Då hade det väl som sagt inte funnits anledning för Tesla att montera dit CCS-kontakter, eller hur?
CCS är väl en standard som inte tillåter några avvikelser på stiften. Teslas SuC har väl annan kommunikation, som identifierar bilen.
Jo, om man vill att bilen ska ha möjlighet till CCS samt öppna för andra bilar. Standarden på stiften skulle dock kunna vara en anledning.
Öppna SuC för andra bilar än Tesla tror jag inte på. I sverige kanske vi inte ligger på så hög beläggningsgrad. Men ta ett land som t.ex. Norge. Det skulle bli kaos om de släppte in andra bilar. Det är ju kö redan som det är idag på de mest välbesökta SuC-stationerna. Dessutom blir det ju en lite annan komplexitet med betalningen. Jag undrar faktiskt hur Tesla har tänkt där med Model 3. S&X identifieras ju vid inkoppling och fakturering sker mot ägarens teslakonto?
Men iom CCS, som behöver vara standard, finns det utrymme för ägaridentifikation? Eller det kanske blir att man får använda bilens nyckelkort och identifiera sig vid laddaren?
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Öppna SuC för andra bilar än Tesla tror jag inte på. I sverige kanske vi inte ligger på så hög beläggningsgrad. Men ta ett land som t.ex. Norge. Det skulle bli kaos om de släppte in andra bilar. Det är ju kö redan som det är idag på de mest välbesökta SuC-stationerna. Dessutom blir det ju en lite annan komplexitet med betalningen. Jag undrar faktiskt hur Tesla har tänkt där med Model 3. S&X identifieras ju vid inkoppling och fakturering sker mot ägarens teslakonto?
Men iom CCS, som behöver vara standard, finns det utrymme för ägaridentifikation? Eller det kanske blir att man får använda bilens nyckelkort och identifiera sig vid laddaren?
Givetvis har CCS stöd för VIN m.m. i kommunikationsprotokollet. Det är inga problem alls för Model 3 i Europa att från start ha samma smidighet som X/S har idag med den modifierade Type2-porten och autobilling. Inget extra kommer behövas.
Det kommer nog gå hyfsat snabbt för Tesla att få på plats CCS-kablaget på SuC. De lär har förberett för detta ett tag eftersom bilarna tillverkas med CCS-port nu i januari. Givetvis är utrullningen av kablar till SuC med i tidsplanen och att släppa ut Model 3 på vägarna i EU utan att kunna ladda på SuC är nog något Tesla vill hålla sig borta från
Ryktesvägen ska det ta några timmar att montera CCS-kablarna på en hel SUC-anläggning. Personligen känner jag ingen oro att detta kommer bli någon flaskhals.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Jag tror inte de kommer vilja öppna upp för enskilda bilägare utan det är nog mot tillverkarna de vill rikta sig i så fall "Köp in er med X pengar så vi kan bygga ut alla stationer och bygga fler". Det vore nog inte det bästa sättet för Tesla att utnyttja sitt kapital till att bygga ut stationerna för att sälja lite el till individer, avbetalningstiden på den lär vara för lång för dem. Om en tillverkare däremot sköt till en hel del för att köpa in sig och sen är med och delar på framtida investeringar, ja då vore de nog intresserade, och har de CCS så finns det ju många fler som skulle kunna nappa på det.