Besviken efter provtitt på M3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Besviken efter provtitt på M3

Inlägg av Geni87 »

That escalated quickly... :P

Att M3 är en succé försäljningsmässigt är det nog ingen som betvivlar, att den har en grym drivlina och ett oslagbart laddnätverk är det ingen som säger emot - men det är fortfarande fullt möjligt att man ändå kan vara besviken på vissa saker med bilen.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6519
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Besviken efter provtitt på M3

Inlägg av Tars »

Geni87 skrev:
That escalated quickly... :P

Att M3 är en succé försäljningsmässigt är det nog ingen som betvivlar, att den har en grym drivlina och ett oslagbart laddnätverk är det ingen som säger emot - men det är fortfarande fullt möjligt att man ändå kan vara besviken på vissa saker med bilen.
Det är korrekt.
Jag gillar inte den lilla öppningen i bak tex.
Eller hur takräckena kommer sitta.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Besviken efter provtitt på M3

Inlägg av Swede1 »

Legato skrev:
JonasAnd skrev:
Legato skrev:
Jag tycker M3 är helt revolutionerande...

Fantastisk prestanda och bil med en riktigt låg totalkostnad. Helt utan reella konkurrenter kommande år (nej en Hyundai eller Kia är inte en reell konkurrent).

Solklart den viktigaste bilen hittills på 2000-talet. För första gången skakar Tesla om konkurrenterna på riktigt!
Men jag tycker nog ändå att Kia / Hyundai är faktiska konkurrenter, kanske inte idag när Teslan fortfarande är så pass mycket dyrare men kommer den en enklare version med lite mer dämpade prestanda... tja, varför inte? De flesta väljer trots allt en elbil för att den är billig, jag tror att efterfrågan på enklare alternativ är enorm.

Som M3 är prissatt så kostar den lika mycket att äga som en bensinbil (om man inte har eget företag) eller en mer påkostad hybrid. Jag tycker nog att Modell S var betydligt mer revolutionerande, och det ser man ju nu några år senare när konkurrenterna fortfarande står och stampar i startgroparna och producerar produkter som fortfarande är sämre, oavsett pris.
Därför att det är helt olika typer av bilar. Den ena är en körglad sedan medan den andra är en liten SUV... Den ena är från ett prestigemärke, den andra från ett budgetmärke (utan att lägga värdering i det). Väldigt få skulle få för sig att jämföra en Mercedes C-klass med en Skoda Karoq, min åsikt är att Model 3 och Niro jämförs enbart pga det otroligt skrala utbudet av elbilar. Men Kia får nog fixa en fungerande app så man kan förvärma bilen på vintern, ganska viktigt för mig faktiskt, man blir bortskämd av den man har nu.

Nej, Model 3 är väldigt, väldigt mycket billigare att äga även privat än de bilar den faktiskt konkurrerar med förutsatt att man har för avsikt att köra bilarna normal mycket eller mer.
Jo tm3 är sportbil konkurrerar med bmw m3 etc. Kia Eniro är mer vanlig suv. Men det är batteristorleken som gör dem jämförbara. När du kommer över 30 mil på vintern så är jag rätt nöjd. Sen att tesla m3 inte har adaptiv farthållare som standard förstår jag inte, 55 k är fantastiska pengar, men det kostar att ligga på topp...
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Besviken efter provtitt på M3

Inlägg av iAkita »

Legato skrev:
Jag tycker M3 är helt revolutionerande...

Fantastisk prestanda och bil med en riktigt låg totalkostnad. Helt utan reella konkurrenter kommande år (nej en Hyundai eller Kia är inte en reell konkurrent).

Solklart den viktigaste bilen hittills på 2000-talet. För första gången skakar Tesla om konkurrenterna på riktigt!
Du har rätt på så vis Model 3 är inte är ett alternativ för de flesta familjer, och därmed inte konkurrerar med till exempel Kia e-Niro. E-Niro och möjligtvis Kona konkurrerar med Model Y, om den nu hade funnits.

Model 3 må vara den viktigaste bilen hittills på 2000-talet för halvunga män och kvinnor med halvstora plånböcker, som annars köpt t.ex. en BMW-sedan i samma prisklass för att ha kul och styla för polarna. Men det är en liten konsumentgrupp. Hade jag fortfarande tillhört den hade jag varit lika lyrisk över Model 3 som du. Den är skitsnygg interiört, det är enligt mig det mest revolutionerande med den, och prestandan lockar.

Ändå var det e-Niron som verkligen väckte mitt ha-begär. Det är den första bil som funkar som enda bil för en familj med hund, och som samtidigt går att köpa och äga privat rent ekonomiskt utan några större uppoffringar. Det om något är, tråkigt nog, det viktigaste som hänt i bilväg hitills under 2000-talet. Dessutom finns det CCS laddare typ var femte mil eller tätare längs en del av de större vägarna, iallfall i södra Sverige, så jag ser inte SUC heller som en fördel för Model 3.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Besviken efter provtitt på M3

Inlägg av bjelkeman »

det viktigaste som hänt i bilväg hitills under 2000-talet
Är utan att jag behöver tänka mycket på det så säger jag Model S. Om den hade floppat hade vi fortfarande haft bilfabrikanter som sagt att ”det går inte, lita på oss vi vet hur man bygger bilar”.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
pubbe
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 22 sep 2017 11:34

Re: Besviken efter provtitt på M3

Inlägg av pubbe »

iAkita skrev:
Dessutom finns det CCS laddare typ var femte mil eller tätare längs en del av de större vägarna, iallfall i södra Sverige, så jag ser inte SUC heller som en fördel för Model 3.
SuC är en enorm fördel. Vänta tills du rullar in på ett laddstopp med nästan tomt batteri, och sen ser skylten "ur funktion". Över tre timmar tog det att ladda leafen med 6A 1-fas för att komma till nästa laddare! Klaga ALDRIG på SuC :)
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Besviken efter provtitt på M3

Inlägg av iAkita »

pubbe skrev:
iAkita skrev:
Dessutom finns det CCS laddare typ var femte mil eller tätare längs en del av de större vägarna, iallfall i södra Sverige, så jag ser inte SUC heller som en fördel för Model 3.
SuC är en enorm fördel. Vänta tills du rullar in på ett laddstopp med nästan tomt batteri, och sen ser skylten "ur funktion". Över tre timmar tog det att ladda leafen med 6A 1-fas för att komma till nästa laddare! Klaga ALDRIG på SuC :)
Till att börja med så kan Model 3 ladda påvid exakt noll SUC i dagsläget. Bara Elon vet hur länge det kommer dröja innan de har byggt ut samtliga med CCS-uttag, om någonsin. Sen klagade jag inte på SUC, jag sa bara att jag inte såg det som en fördel längre för en familj som ändå ofta stannar längre än 30 minuter var 20-25e mil. Är det bara 2-3 mil till nästa laddare så gör det inget om den första är sönder eller upptagen om man planerat sin körning. Dessutom finns det ofta fler än en aktörsom erbjuder laddning vid varje stopp (Clever, EON, Fortum, you name it), iallfall här i söder.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Besviken efter provtitt på M3

Inlägg av Jerker »

Roade mig med att se hur det ser ut längs E4:an mellan Stockholm och Malmö.
Laddpunkter.PNG
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Besviken efter provtitt på M3

Inlägg av lator »

Man får nog komma ihåg att en hel del CCS ligger inne i städerna och kräver en ganska rejäl omväg. SuC är ju bara Toftaholm som tarvar en omväg. (vem har flyttat Lund till E4:an...?) Sen tar det en himla tid att jaga CCS om en är trasig och dessutom så måste man ha kort, blippar,appar och gud vet allt för att få fart på dem...
Thank heaven for little gir... I mean SuC. :oops:
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Besviken efter provtitt på M3

Inlägg av Jerker »

Ja, vi har Tesla att tacka för dagens elbilsutveckling.
Ja, Tesla bygger fantastiska och innovativa bilar.
Ja, Tesla driver utvecklingen framåt och tvingar de andra biltillverkarna att följa efter.

Tack Tesla!

Men Teslas bilar är inte och kommer inte att vara särskilt billiga. Jag har helt enkelt inte råd att betala mer än 500000 för en bil. Och eftersom jag inte är intresserad av en bil med topprestanda så är jag fantastiskt glad att det nu äntligen börjar dyka upp lite billigare bilar som trots allt har en helt OK räckvidd, laddar tillräckligt snabbt och har de utrymmen och tillbehör jag behöver! I en fullmatad Kia e-Niro för 475000 får man adaptiv farthållare, helljusautomatik, rattvärme, lane assistans, parkeringsvarning fram och bak, autobroms för gående, taklucka, uppvärmda och ventilerade säten i skinn, två förarprofiler för förarsätet och easy entry, Android Auto & Apple Carplay, trådlös laddning för mobiltelefon.

Sen saknar den en del jag skulle vilja ha, som en app, alltid uppkopplad (man kan koppla upp bilen via mobiltelefon), förvärmning när den inte laddar, kurvljus (finns på andra Kia) men jag fick ett mycket större habegär när jag provkört både denna och Hyundai Kona än när jag satte mig i 3:an. Det jag har råd med av Teslas bilutbud är en plain Tesla 3 och då saknas det mesta jag verkligen vill ha i bilen.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Besviken efter provtitt på M3

Inlägg av Jerker »

lator skrev:
Man får nog komma ihåg att en hel del CCS ligger inne i städerna och kräver en ganska rejäl omväg. SuC är ju bara Toftaholm som tarvar en omväg. (vem har flyttat Lund till E4:an...?) Sen tar det en himla tid att jaga CCS om en är trasig och dessutom så måste man ha kort, blippar,appar och gud vet allt för att få fart på dem...
Thank heaven for little gir... I mean SuC. :oops:
Vem flyttade Toftaholm till E4:an? ;) Jag har tagit med de laddare som står "inom räckhåll" för E4:an om man verkligen behöver ladda. Lund är den som ligger längst ifrån.

Sen finns det många andra vägsträckor i landet där CCS slår SuC med hästlängder. Visst, de allra flesta CCS har nu max 50 kW, visst kan man få försöka på ett par ställen innan man hittar en ledig plats. Men detta visar ändå att SuC inte är så förbaskat överlägset CCS, och CCS byggs kontinuerligt ut och man kommer att höja effekterna och det kommer att komma alltfler laddställen med flera laddpunkter på.

Jag är övertygad om att Tesla kommer att försöka hålla undan och ha lite högre laddeffekt än vad CCS kan men det duger ändå bra det som CCS-leverantörerna kommer med.
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare
Inlägg: 763
Blev medlem: 21 feb 2016 20:46
Ort: Stockholm/Täby

Re: Besviken efter provtitt på M3

Inlägg av lem »

Kul o intressanta inlägg!
Hälsningar
Lars

MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Besviken efter provtitt på M3

Inlägg av Jeppe_E »

Jerker skrev:
lator skrev:
Man får nog komma ihåg att en hel del CCS ligger inne i städerna och kräver en ganska rejäl omväg. SuC är ju bara Toftaholm som tarvar en omväg. (vem har flyttat Lund till E4:an...?) Sen tar det en himla tid att jaga CCS om en är trasig och dessutom så måste man ha kort, blippar,appar och gud vet allt för att få fart på dem...
Thank heaven for little gir... I mean SuC. :oops:
Vem flyttade Toftaholm till E4:an? ;) Jag har tagit med de laddare som står "inom räckhåll" för E4:an om man verkligen behöver ladda. Lund är den som ligger längst ifrån.
Speciellt som E4:an slutar i Helsingborg. Men oavsett, så är jag övertygad om att Tesla behöver bygga betydligt fler SuC. Det handlar inte så mycket om avståndet i mellan, utan mer om tillgängligheten när. Än svensken börjar köpa tesla. Annars hamnar vi snabbt där Norge är idag
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Besviken efter provtitt på M3

Inlägg av EnTraktor »

Jag föredrar 10 SuC var 25e mil än en random laddare med annan betallösning varannan mil. Alla dagar i veckan
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Besviken efter provtitt på M3

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
lator skrev:
Man får nog komma ihåg att en hel del CCS ligger inne i städerna och kräver en ganska rejäl omväg. SuC är ju bara Toftaholm som tarvar en omväg. (vem har flyttat Lund till E4:an...?) Sen tar det en himla tid att jaga CCS om en är trasig och dessutom så måste man ha kort, blippar,appar och gud vet allt för att få fart på dem...
Thank heaven for little gir... I mean SuC. :oops:
Vem flyttade Toftaholm till E4:an? ;) Jag har tagit med de laddare som står "inom räckhåll" för E4:an om man verkligen behöver ladda. Lund är den som ligger längst ifrån.

Sen finns det många andra vägsträckor i landet där CCS slår SuC med hästlängder. Visst, de allra flesta CCS har nu max 50 kW, visst kan man få försöka på ett par ställen innan man hittar en ledig plats. Men detta visar ändå att SuC inte är så förbaskat överlägset CCS, och CCS byggs kontinuerligt ut och man kommer att höja effekterna och det kommer att komma alltfler laddställen med flera laddpunkter på.

Jag är övertygad om att Tesla kommer att försöka hålla undan och ha lite högre laddeffekt än vad CCS kan men det duger ändå bra det som CCS-leverantörerna kommer med.
Håller med. Framförallt när man kör norrut krävs det rejäla omvägar om man vill hålla sig till SuC-laddning. Jag gjorde en sådan tur häromveckan. På vägen upp sket jag i SuC och laddade hos andra aktörer. Kortast möjliga körsträcka. Fingemang. På hemvägen höll jag mig till SuC, men det krävde en ganska rejäl omväg vilket betydde laddning i Mora (1 tim), i Torsby (15 min) och i Karlstad (25 min). Hade jag kört raka vägen hem, hade jag bara behövt toppa en gång på nya 175kW-laddaren i Kristinehamn (Chademo-adaptern laddar med prick 50kW där) med ytterligare två backup-laddare på vägen (Vansbro och Filipstad) och kommit hem en timme tidigare ungefär. Visst är SuC kanonbra när man håller sig till vägarna där de finns, men jag är jättetacksam för alla andra snabbladdare som står numera nästan överallt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Besviken efter provtitt på M3

Inlägg av Bjelke »

Jerker skrev:
Ja, vi har Tesla att tacka för dagens elbilsutveckling.
Ja, Tesla bygger fantastiska och innovativa bilar.
Ja, Tesla driver utvecklingen framåt och tvingar de andra biltillverkarna att följa efter.

Tack Tesla!

Men Teslas bilar är inte och kommer inte att vara särskilt billiga. Jag har helt enkelt inte råd att betala mer än 500000 för en bil. Och eftersom jag inte är intresserad av en bil med topprestanda så är jag fantastiskt glad att det nu äntligen börjar dyka upp lite billigare bilar som trots allt har en helt OK räckvidd, laddar tillräckligt snabbt och har de utrymmen och tillbehör jag behöver! I en fullmatad Kia e-Niro för 475000 får man adaptiv farthållare, helljusautomatik, rattvärme, lane assistans, parkeringsvarning fram och bak, autobroms för gående, taklucka, uppvärmda och ventilerade säten i skinn, två förarprofiler för förarsätet och easy entry, Android Auto & Apple Carplay, trådlös laddning för mobiltelefon.

Sen saknar den en del jag skulle vilja ha, som en app, alltid uppkopplad (man kan koppla upp bilen via mobiltelefon), förvärmning när den inte laddar, kurvljus (finns på andra Kia) men jag fick ett mycket större habegär när jag provkört både denna och Hyundai Kona än när jag satte mig i 3:an. Det jag har råd med av Teslas bilutbud är en plain Tesla 3 och då saknas det mesta jag verkligen vill ha i bilen.
Fasiken vad synd att den var "osynlig" när den passerade här i Hudik (Haparanda-Ystad-grejen) för jag hade verkligen velat se den och snabb-pratat lite med föraren om den :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Besviken efter provtitt på M3

Inlägg av mati »

Niro och Kona är de första riktiga folkelbilarna skulle jag vilja påstå. Bättre räckvidd än många Teslor och ett ganska överkomligt pris med riktigt mycket utrustning som delvis inte ens finns i en Tesla. Tyvärr inte trefas (eller?). Men man kan faktiskt göra avkall på vissa saker när man betalar så mycket mindre jämfört med en Tesla.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Besviken efter provtitt på M3

Inlägg av Smutt »

mati skrev:
Niro och Kona är de första riktiga folkelbilarna skulle jag vilja påstå. Bättre räckvidd än många Teslor och ett ganska överkomligt pris med riktigt mycket utrustning som delvis inte ens finns i en Tesla. Tyvärr inte trefas (eller?). Men man kan faktiskt göra avkall på vissa saker när man betalar så mycket mindre jämfört med en Tesla.
Jag skulle kunna valt en Niro eller Kona,men vågar inte tänk om frun eller nåt av barnen dör i en olycka skulle aldrig förlåta mig själv att jag inte köpte säkraste möjliga bilen för dom att åka i så det blev en M3 med feta bromsar
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Besviken efter provtitt på M3

Inlägg av Swede1 »

mati skrev:
Niro och Kona är de första riktiga folkelbilarna skulle jag vilja påstå. Bättre räckvidd än många Teslor och ett ganska överkomligt pris med riktigt mycket utrustning som delvis inte ens finns i en Tesla. Tyvärr inte trefas (eller?). Men man kan faktiskt göra avkall på vissa saker när man betalar så mycket mindre jämfört med en Tesla.
Ja, precis. Tesla är en premium bil med spets teknologi , lätt att ta Mer betalt för den.
430 ’ - 60 ’ bonus = 370 ’för en Kia Eniro är faktiskt överkomligt för de flesta om de räknar bränslebesparingen till ca 100 ` värde. När elbilen kostar 250 ’ - 60 ’ = 190 ’ så slår den ut även dacia bilar.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Besviken efter provtitt på M3

Inlägg av Laban »

Jerker skrev:
Sen saknar den en del jag skulle vilja ha, som en app, alltid uppkopplad (man kan koppla upp bilen via mobiltelefon), förvärmning när den inte laddar, kurvljus (finns på andra Kia) men jag fick ett mycket större habegär när jag provkört både denna och Hyundai Kona än när jag satte mig i 3:an. Det jag har råd med av Teslas bilutbud är en plain Tesla 3 och då saknas det mesta jag verkligen vill ha i bilen.
Alla är vi olika. Jag värderar själva elbilsdelen väldigt högt personligen, till att börja med snabbladdning:



Appen är också mycket viktig där. Jag vill se att bilen laddar korrekt, förvärmning när jag ska åka hem från en hockey match i -20C. Det här har mycket högre prioritet för mig än ventilerade säten, taklucka och annat lull-lull. Sist men definitivt inte minst är det hela grejen med Tesla och deras/Elons vision. Jag stödjer hellre dem än VW om man så säger, men jag lämnar en öppning för när/om Buzz släpps :-)
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Besviken efter provtitt på M3

Inlägg av Jerker »

Jag upprepar: Vi ska tacka Tesla och Elon Musk för att det finns alternativ till Tesla och deras SuC! Det är ju detta som som Elon Musk vill! Alla biltillverkare ska gå över till elbilstillverkning, det är det som är Teslas övergripande och långsiktiga syfte. Elon säger insiktsfullt att Tesla aldrig kommer att kunna tillverka elbilar till alla och efter allas önskemål. Det krävs att alla andra gör det också.

Alla vill inte ha dyra högprestandabilar, vilket är det som Tesla kommer att tillverka (som Elon sa vid presentationen av 3:an: Tesla don't make slow cars). Då är det ju jättebra att andra tillverkare tillverkar billigare bilar med sämre prestanda. Det är som det ska vara; helt i sin ordning. Vi finns vi också, vi som varken är intresserade av att kunna göra 0-100 på 2,5 sek, köra 250 km/h på Autobahn eller tycker att 22''-fälgar är höjden av lycka. Vi vanliga tråkiga människor som inte har ett jobb som är högavlönat eller medger möjligheten till tjänste- eller förmånsbil utan själva måste betala för hela kostnaden av den bil vi ska använda, vi som bara behöver en praktisk bil och faktiskt inte bryr oss så mycket om design.

När jag började köra den Zoe jag nu leasar för snart 3 år sedan så var skillnaden mellan Tesla och och alla andra elbilar enorm. Det är den inte längre. Under de här tre åren har antalet laddstationer växt enormt! Det är otroligt mycket lättare att köra långt nu än då. Tack Elon!

En viktig kugge i det maskineri som har fått igång de andra biltillverkarna var 500000 reservationer av Tesla 3. Jag var en också en del i det maskineriet när jag lade 10000 på en reservation. Då kändes det helt självklart. Det fanns inget annat vettigt alternativ. Men nu finns det. Bravo Elon, du lyckades! Du skrämde skiten ur de andra och de började paniskt treva efter ett sätt att möta efterfrågan.

Nu bär vi alla som inte har haft råd att köpa en Tesla frukten av detta genom andra elbilar nu finns som inte är som Tesla men som ändå är helt OK. Tack!

Så det är ju egentligen helt fel att säga att jag känner mig lite besviken på Tesla 3. Jag visste ju allt om den, visste att det skulle kosta att få äga den, men länge var den det enda vettiga alternativet. Det jag blev besviken på var att det inte presenterades nån dragkrok nu när den lanserades i Europa. Det var liksom sista chansen. (Ja, det kanske kan komma en dragkrok "sen", men nu är jag så trött på att vänta så jag är väldigt lättledd om det finns nån annan som lovar dragkrok inom kort, och det finns det!) Och det blev tydligt hur mycket av sånt som jag tycker att det borde gå att ha råd med kommer att kosta väldigt mycket att få i en Tesla. En bil som från början är på gränsen av vad jag klarar ekonomiskt skulle bli väldigt mycket dyrare bara för att få sånt som de flesta billiga bilar har som standard. Jag har liksom väckts ur dvalan, bubblan har spräckts, när jag såg att det (äntligen) finns alternativ. Och det är tack vare Tesla!
Senast redigerad av Jerker, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Besviken efter provtitt på M3

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Niro och Kona är de första riktiga folkelbilarna skulle jag vilja påstå. Bättre räckvidd än många Teslor och ett ganska överkomligt pris med riktigt mycket utrustning som delvis inte ens finns i en Tesla. Tyvärr inte trefas (eller?). Men man kan faktiskt göra avkall på vissa saker när man betalar så mycket mindre jämfört med en Tesla.
Nej, inte trefas och det är en av de största bristerna. Antagligen är bristen på trefas ett tecken på koreanernas blindhet inför andra marknaders behov på samma sätt som Tesla har en blindhet inför vårat behov av dragkrok.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Besviken efter provtitt på M3

Inlägg av Jerker »

Att e-Niro inte har en app är uppenbarligen ett resultat av att man har velat få ut bilen på marknaden så snabbt som möjligt, antagligen för att matcha model 3:s lansering i Europa. Men det finns en app i Sydkorea så den kommer hit om ett tag, det kan vi vara säkra på. Och vilket annat bilmärke är det som har levererat bilar som inte haft allt klart vid leveransstart? Hm...

Om inte annat så kan jag byta upp mig nästa år om nu appen är en dealbreaker, eller byta till ett annat bilmärke, för nu börjar alternativen komma! Hurra!
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Besviken efter provtitt på M3

Inlägg av Laban »

Jerker skrev:
Att e-Niro inte har en app är uppenbarligen ett resultat av att man har velat få ut bilen på marknaden så snabbt som möjligt, antagligen för att matcha model 3:s lansering i Europa. Men det finns en app i Sydkorea så den kommer hit om ett tag, det kan vi vara säkra på. Och vilket annat bilmärke är det som har levererat bilar som inte haft allt klart vid leveransstart? Hm...

Om inte annat så kan jag byta upp mig nästa år om nu appen är en dealbreaker, eller byta till ett annat bilmärke, för nu börjar alternativen komma! Hurra!
Lite märkligt ändå att man inte kommer att kunna köra app på de bilar som leveras nu, om det nu finns en app i Sydkorea. Sen beror det förstås på hur man använder bilen. Har klarat mig utan app i Zoe nu några månader och det har bevisligen gått bra ändå. Men den är å andra sidan en ren pendlingsbil och vi har en andrabil. Kraven blir då därefter.

Annars håller jag med, skitbra att det kommer "riktiga" elbilar från andra märken. Inga räckviddsproblem på en bil för under 400k - subvention (Kona) är kanon. CCS har blivit en standard, nätverk byggs, Tesla kommer att gå över till CCS. För en elbilsentusiast så pekar kurvan brant uppåt just nu.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Besviken efter provtitt på M3

Inlägg av OfarligTesla »

Tyvärr verkar de asiatiska bilarna vara så trista att jag nog hellre köpt en fossilbil istället, känner nog ingen som kollat in dem och var intresserade. Plast överallt och inte väldigt oavancerade på insidan. Vet flera som till och med köpte en hybrid istället för de bilarna. Jag måste inte ha elbil även om jag föredrar drivlinan, finns det inga roliga alternativ finns det fortfarande roliga fossilbilar.

När vi tittar på många av de mesta sålda bilmodellerna i Sverige så är det nog lättare att sälja in Teslan med något högre pris men bra totalkostnad än den tråkiga asiaten även om den är lite billigare. Priserna är redan rätt höga och besparing av bränslekostnaden kan offsetta en hel del av ökningen. Det som ligger model 3 i fatet hos många är nog att det är en sedan och vi älskar kombis, det ser däremot omvänt ut i de flesta andra länder. Men hos de jag pratat med som inte är elbilsnördar innebär det bara att de köper hybrid eller fossilt, inte en tristare elbil.
Skriv svar