Jerker skrev:mati skrev:Niro och Kona är de första riktiga folkelbilarna skulle jag vilja påstå. Bättre räckvidd än många Teslor och ett ganska överkomligt pris med riktigt mycket utrustning som delvis inte ens finns i en Tesla. Tyvärr inte trefas (eller?). Men man kan faktiskt göra avkall på vissa saker när man betalar så mycket mindre jämfört med en Tesla.
Nej, inte trefas och det är en av de största bristerna. Antagligen är bristen på trefas ett tecken på koreanernas blindhet inför andra marknaders behov på samma sätt som Tesla har en blindhet inför vårat behov av dragkrok.
Det är visserligen inte bra, men det är inte ett no-go argument för mig. Med tanke på den enorma prisskillnaden mot en Tesla eller en e-tron har man faktiskt ekonomiskt utrymme att lösa detta genom att t.ex. skaffa en Ferroamp energy hub eller liknande. Samtidigt är en e-Niro så strömsnål att det inte krävs trefas i samma uträckning som för en Tesla för att ladda tillräckligt många mil under tiden man sover.
För övrigt får du jättemånga tummar upp för det du skrev ovan. Jag har visserligen levt med en Tesla de senaste tre åren. Jag har inte behövt svälta för det, men jag hade kunnat göra nåt annat roligt för pengarna om det hade funnits billigare elbilar. Enda skälet varför jag skaffade en Tesla var att det inte fanns nåt annat, och jag ville ha en elbil. Jag är envis och principfast.
Sen blir det lätt att man stirrar sig blint på bilar i samma prisklass, utan att märka att det faktiskt har kommit billigare alternativ. Hade till exempel e-Niro funnits för tre år sedan hade jag aldrig kommit på tanken att skaffa en Tesla eller en annan bil i den prisklassen. Så kan man ställa sig frågan om det inte är dags att vakna upp och lämna den svindyra bilbubblan. Det går faktiskt numera att återgå till vanliga bilar som visserligen fortfarande är jättedyra i inköp, men totalkostnaden blir lägre än för en fossilbil. I mitt fall är det omöjligt att räkna hem varken en Tesla eller en e-tron eller I-Pace. Att skaffa en sådan bil av principskäl, bara för att man vill köra på el, är inte längre nödvändigt. Dessutom använder jag en bil som bruksföremål. Det ska gå att transportera saker i den (och bakom den), den ska tåla smuts och hundhår, den får inte vara känslig för grusvägar, och den ska helst inte sticka i ögonen på folk, dvs mina grannar och vänner, som inte har råd med en bil för en miljon.