Besviken efter provtitt på M3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
lem
Teslaägare
Inlägg: 761
Blev medlem: 21 feb 2016 20:46
Ort: Stockholm/Täby

Besviken efter provtitt på M3

Inlägg av lem »

Gisses vad överreklamerad! Var det inte mer!

Att titta på m3 kändes som att äta surströmming - så mycket snack och så smakar det bara lite sälta ...

- litet baksäte
- design fram m trä som BMW i3, en skärm (varken speciellt tilltalande eller frånstötande)
- brevluckeliknande baklucka som audi80
- ej krok
- oklart pris för folkbil, bara värsting säljes för ”astronomiskt” belopp
- oklart förmånsvärde
- går ej att köra
- larv med rep för att göra bilen exklusiv med skilda köer, fånigt, jag var i stort sett ensam i butiken
- konfiguration stängd för ”vanliga”
- massa reservationstjafs

Den väckte noll habegär! Ingen wow faktor!

Snyggt marknadsföringsjippo men kommer butiken ligga öde som dysons dammsugares showroom?

Känner fler som jag?
Hälsningar
Lars

MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
ochso
Inlägg: 365
Blev medlem: 22 feb 2016 21:03

Re: Besviken efter provtitt på M3

Inlägg av ochso »

Jag delar inte din bedömning, allt det du skriver är ju väl känt sedan tidigare.

Den kommer så klart heller inte att passa alla. Litet baksäte och bakluckan passar bra för vissa och sämre för andra.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1895
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Besviken efter provtitt på M3

Inlägg av themax »

lem skrev:
Gisses vad överreklamerad! Var det inte mer!

Att titta på m3 kändes som att äta surströmming - så mycket snack och så smakar det bara lite sälta ...

- litet baksäte
- design fram m trä som BMW i3, en skärm (varken speciellt tilltalande eller frånstötande)
- brevluckeliknande baklucka som audi80
- ej krok
- oklart pris för folkbil, bara värsting säljes för ”astronomiskt” belopp
- oklart förmånsvärde
- går ej att köra
- larv med rep för att göra bilen exklusiv med skilda köer, fånigt, jag var i stort sett ensam i butiken
- konfiguration stängd för ”vanliga”
- massa reservationstjafs

Den väckte noll habegär! Ingen wow faktor!

Snyggt marknadsföringsjippo men kommer butiken ligga öde som dysons dammsugares showroom?

Känner fler som jag?
Inte det minsta. För mig är S och X överdesignade megabilar med sinnessjuk prislapp. Och jag sitter då själv hellre i baksätet på 3 än på S för att slippa en balk i nacken.

Inse att bilen inte passar för alla. Men att spy galla över den och Teslas sätt att möta intresset ger dig bara en aura om att vara gnällig.

Du kan helt enkelt strunta i Model 3. Ingen tvingar dig att gilla den. Behöver du provköra en bil med dragkrok idag kan du kontakta valfri Volvohandlare. Du får ingen elmotor, men det tycks inte vara det som är viktigast.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Besviken efter provtitt på M3

Inlägg av HelectriC »

för mig var det tvärtom. Jag förväntade en ganska trång bil med litet bagage, men kupeen var nästan lika rymlig som S:en och bagaget var mycket rymligt jämfört med tex BMW 3 eller Volvo S60.
M3 är en hit enligt mig!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Besviken efter provtitt på M3

Inlägg av OfarligTesla »

Jag var inte direkt imponerad nej, men jag tror jag hade förväntat mig för mycket. Hade egentligen förväntat mig en mindre S men det märktes att de skall sälja denna bilen för markant mindre pengar i framtiden. Hade planerat en LR/P och även om jag kanske kunnat tänka mig att byta bara för att nytt är roligt så satte frun stopp, hon tyckte det var ett nedköp i interiören, för mycket plast var hennes ord.

Däremot tyckte jag själva trädelen och skärmen och allt det var riktigt trevligt, fungerade bättre än jag förväntat mig. Hade de bara haft fällbart mittensäte för skidor hade jag nog faktiskt kunnat övertala frun till sist.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Besviken efter provtitt på M3

Inlägg av TeslaTissel »

lem skrev:
Gisses vad överreklamerad! Var det inte mer!

Att titta på m3 kändes som att äta surströmming - så mycket snack och så smakar det bara lite sälta ...

- litet baksäte
- design fram m trä som BMW i3, en skärm (varken speciellt tilltalande eller frånstötande)
- brevluckeliknande baklucka som audi80
- ej krok
- oklart pris för folkbil, bara värsting säljes för ”astronomiskt” belopp
- oklart förmånsvärde
- går ej att köra
- larv med rep för att göra bilen exklusiv med skilda köer, fånigt, jag var i stort sett ensam i butiken
- konfiguration stängd för ”vanliga”
- massa reservationstjafs

Den väckte noll habegär! Ingen wow faktor!

Snyggt marknadsföringsjippo men kommer butiken ligga öde som dysons dammsugares showroom?

Känner fler som jag?
Det var inte lite kritik.
Kanske bra för oss Tesla-älskare att vakna upp ibland men tyvärr kan jag inte hålla med.
Det som jag brinner för - personligen - är att vi är med om den största förändringen sedan industrialismen påbörjades.
Jag är med redan på den resan, vill vara ambassadör för det. TESLA själva står för det inriktningen.

Nå tillbaka till Tesla Model 3. Skall vi prata bilspråk så är den ett jättesteg i utvecklingen. Så är det bara.
Visst den passar inte just dig, den passar inte vissa. Det kan ha med prisnivå att göra.
Det kan vara den konstiga skärmen i mitten.
Det kan vara den besvärliga bakluckan, knepigt om man har ont i ryggen.
Det kan vara... bla-bla

Det kan vara aversion för det nya.
Men känn dig inte utkastad. Vi diskuterar glatt andra elbilsfordon här. För en sak är säker.
Traditionellt biltänkare är över!

Så välkommen med ytterligare synpunkter och frågor
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Besviken efter provtitt på M3

Inlägg av Jerker »

På vissa sätt kan jag hålla med lem.

Nu, när bubblan sprack för mig i.o.m. att den inte fick nån dragkrok från start så har nog mina kroppsvätskor balanserats en smula. Jag har ju hela tiden haft koll på alla 3:ans förtjänster och brister och att få komma och se den och sitta i den gjorde varken till eller ifrån, tycker jag. Det var inget oväntat.

Då, 2016, när jag reserverade den så var den ju rätt ensam om vad den utlovade, nu är det inte så längre och runt hörnet kommer många fler. Det som Tesla är riktigt bra på, en högpresterande drivlina med höga hastigheter och otrolig acceleration, är ju inte sånt som jag är särskilt intresserad av. AP tycker jag inte heller är nåt som jag behöver ha. Kan vänta tills det är bättre utvecklat och fler tillverkare kommer med det och lagstiftningen hängt med och det inte längre kostar en halv årslön att få installerad i bilen.

Laddhastigheterna på andra bilar börjar bli riktigt bra och laddnätverk med snabbare laddning byggs för fullt. Det finns alternativ som är väldigt mycket bättre än den Zoe jag har idag men som kostar mycket mindre än t.o.m. Tesla 3.

Baksmällan börjar släppa och jag tittar på andra alternativ.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Besviken efter provtitt på M3

Inlägg av Jeppe_E »

lem skrev:
Gisses vad överreklamerad! Var det inte mer!

- litet baksäte
Litet baksäte? Ja, det är en lite mindre bil. Vet inte om det är så mycket mindre än andra bilar i den storleksklassen?
lem skrev:
- design fram m trä som BMW i3, en skärm (varken speciellt tilltalande eller frånstötande)
Ja, det hade kunnat vara lite fler val där, men.... svårt att påstå att den designmässig är som en i3. Skitenkelt att foliera.
lem skrev:
- brevluckeliknande baklucka som audi80
Ja, synd att de inte gjorde den som hatchback. Men öppningen är smart konstruerad. Men en sedan är en sedan. Gilalr man inte sedankarosser så är ju TM3 inte rätt bil att köpa, men att vara besviken?
lem skrev:
- ej krok
Nej, det är faktiskt dåligt
lem skrev:
- oklart pris för folkbil, bara värsting säljes för ”astronomiskt” belopp
Ja, priset är oklart även för Volvo XC40 Electric. Men det var ju klart på förhand att det inte skulle bli 35000 dollarsbilen som gick att beställa. Men speciellt oklart är inte priset. Runt 450.000 SEK med premiumpaketet.
lem skrev:
- oklart förmånsvärde
Ja, men det är väl knappast Teslas fel? Alla nya modeller tar lite tid innan de är beräknade
lem skrev:
- går ej att köra
Jo, det gör den säkert. Men just nu kan man inte provköra bilen. Men om två månader så, vet inte riktigt varför detta är negativt?
lem skrev:
- larv med rep för att göra bilen exklusiv med skilda köer, fånigt, jag var i stort sett ensam i butiken
- konfiguration stängd för ”vanliga”
- massa reservationstjafs
Nej, mer för att varje individ skall få se bilen ostört? Om du i princip var ensam i butiken, hur jobbigt var det med repen?
Reservationstjafs?
lem skrev:
Den väckte noll habegär! Ingen wow faktor!

Snyggt marknadsföringsjippo men kommer butiken ligga öde som dysons dammsugares showroom?

Känner fler som jag?
Nej, man behöver inte gilla Model 3. Man behöver faktiskt inte ens köpa den. Jag funderar fortfarande. Inte så mycket över designen, för den är wow. Mer över pris/utrustning och om jag ska vänta på standard range.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Besviken efter provtitt på M3

Inlägg av Geni87 »

Håller med till viss del, men det var nog också för att förväntningarna var så höga. Har några tankar, som ju självklart är mina personliga åsikter.

- Drivlina: Wow, inget snack om att här levererar M3 riktigt bra! Rolig att köra och bra räckvidd!

- Utrymme: Konkurrenskraftigt i klassen med reservation för att baksätet är väldigt lågt.

- Pris: Även om man har insett att det förmodligen aldrig kommer säljas en M3 för under 400 000 kr kan jag tycka att det är lite trist att man mer eller mindre måste köpa en maxad variant även 1,5 år efter produktionsstart, och friheten i vilka tillval man kan göra är starkt begränsad.

- Interör: Mjäää, inget fel på den men en bil utrustad med premiumpaket känns inte speciellt "premium". Ratten är ganska ful (subjektivt) och plastig. Jag saknar en skärm bakom ratten för hastighet och navigation. För den billigaste varianten när nu den kommer förstår man att de har sparat in en del på interiören, men för de dyrare varianterna som går att beställa nu tycker i alla fall jag att det känns lite magert.

- Sedankaross: Det är ju vad det är, inget fel på en sedan. Men personligen hade jag hellre sett en en baklucka mer liknande Saab 9000 CS exempelvis. :)

- Dragkrok hade varit trevligt.

Sammanfattningsvis en grym bil men som inte riktigt lever upp till sitt pris på vissa punkter. Jag kanske köper en ändå beroende på vad som finns att välja på när jag ska byta bil om knappt ett år. :)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare
Inlägg: 761
Blev medlem: 21 feb 2016 20:46
Ort: Stockholm/Täby

Re: Besviken efter provtitt på M3

Inlägg av lem »

themax skrev:
——-Behöver du provköra en bil med dragkrok idag kan du kontakta valfri Volvohandlare. Du får ingen elmotor, men det tycks inte vara det som är viktigast.

Vill påpeka jag har haft GODKÄND dragkrok på min MB a-klass electric (för 5 år sedan) och har dragkrok på MS samt har haft på leaf och Clio electrique.
Hälsningar
Lars

MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Besviken efter provtitt på M3

Inlägg av Jeppe_E »

lem skrev:
themax skrev:
——-Behöver du provköra en bil med dragkrok idag kan du kontakta valfri Volvohandlare. Du får ingen elmotor, men det tycks inte vara det som är viktigast.

Vill påpeka jag har haft GODKÄND dragkrok på min MB a-klass electric (för 5 år sedan) och har dragkrok på MS samt har haft på leaf och Clio electrique.
Men om du har drag på din MS, så kan det ju knappast vara ett hinder att TM3 inte har det officiellt. Dragkrok finns att köpa.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
pubbe
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 22 sep 2017 11:34

Re: Besviken efter provtitt på M3

Inlägg av pubbe »

Jag är också lite missnöjd med M3 om jag ska vara ärlig, kanske inte till samma nivå som OP, men den påklistrade skärmen (varför inte integrera den, det är ju sååå mycket snyggare) samt ingen dragkrok blev en dealbreaker. Jag har en S sedan ett år tillbaka och älskar den, väntade på 3:an för att köpa in den som andrabil. Men... tycker priset är alldeles för högt med tanke på vad man får. Jag hade helt enkelt förväntat mig mer för mindre. Just nu skulle jag nog rekommendera en S över en 3:a.

Om 3:an kommer ner till, eller under 500K så skulle den bli intressant som andrabil, annars kör jag nöjt vidare i min S :)
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Besviken efter provtitt på M3

Inlägg av Jeppe_E »

pubbe skrev:
Jag är också lite missnöjd med M3 om jag ska vara ärlig, kanske inte till samma nivå som OP, men den påklistrade skärmen (varför inte integrera den, det är ju sååå mycket snyggare) samt ingen dragkrok blev en dealbreaker. Jag har en S sedan ett år tillbaka och älskar den, väntade på 3:an för att köpa in den som andrabil. Men... tycker priset är alldeles för högt med tanke på vad man får. Jag hade helt enkelt förväntat mig mer för mindre. Just nu skulle jag nog rekommendera en S över en 3:a.

Om 3:an kommer ner till, eller under 500K så skulle den bli intressant som andrabil, annars kör jag nöjt vidare i min S :)
Hur tänker du här?

En S kostar 950.000 kr i grundutförande. En Model 3 kostar 650.000. Det är nästan 1,5 ggr så mycket pengar. Jag skulle vilja vända på det och säga, tycker du att skillnaden mellan Model 3 och Model S är värt 300.000 kr?

Förmodligen behöver du inte vänta mer än 1 år. SR skall enligt uppgift lanseras inom 6 månader. Den kommer att kosta under 500.000. Men då ska det väl gnällas på räckvidden ;)
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1977
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Besviken efter provtitt på M3

Inlägg av pejvic »

du som har S också. skulle du säga att jag bör kika efter Beg S75 facelift istället för 3? jag vacklar fram och tillbaka.
3an ger mig mer garantier och något lägre pris, sannolikt lägre förmånsvärde. men brevlådebakluckan är värst, visste inte att den hade det förrän jag såg den i MoS.
Hade ingen aning om att man gjorde sådana bakluckor nuförtiden.
Det mesta annat gillar jag med bilen.
Haft alla 3/Y
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Besviken efter provtitt på M3

Inlägg av Swede1 »

Bmw i3 har lyxig interiör med trä, läder, Tesla interiör material kändes enklare, men helt ok.
Lastutrymmet verkar suveränt på model 3.

Men inget är speciellt viktigt för mig, tyvärr är priset för högt, särskilt när man kan få en suv för 200 ’ mindre i Kia Eniro. Med adaptiv farthållare!

Men tesla gör rätt, sätter pris efter tillgång/ efterfrågan, intressant att se vad de billigare modellerna av TM 3 kostar och när de släpps.
Verdi

Re: Besviken efter provtitt på M3

Inlägg av Verdi »

Jeppe_E skrev:
pubbe skrev:
Jag är också lite missnöjd med M3 om jag ska vara ärlig, kanske inte till samma nivå som OP, men den påklistrade skärmen (varför inte integrera den, det är ju sååå mycket snyggare) samt ingen dragkrok blev en dealbreaker. Jag har en S sedan ett år tillbaka och älskar den, väntade på 3:an för att köpa in den som andrabil. Men... tycker priset är alldeles för högt med tanke på vad man får. Jag hade helt enkelt förväntat mig mer för mindre. Just nu skulle jag nog rekommendera en S över en 3:a.

Om 3:an kommer ner till, eller under 500K så skulle den bli intressant som andrabil, annars kör jag nöjt vidare i min S :)
Hur tänker du här?

En S kostar 950.000 kr i grundutförande. En Model 3 kostar 650.000. Det är nästan 1,5 ggr så mycket pengar. Jag skulle vilja vända på det och säga, tycker du att skillnaden mellan Model 3 och Model S är värt 300.000 kr?

Förmodligen behöver du inte vänta mer än 1 år. SR skall enligt uppgift lanseras inom 6 månader. Den kommer att kosta under 500.000. Men då ska det väl gnällas på räckvidden ;)

Skulle jag köpa privat så vore det inte värt det men om leasingbil är det alla gånger värt skillnaden.

Jag vet inte hur pass representativa vi är men Long Range hamnar lite off för vår del. Den är för liten som förstabil och som andrabil så är den för dyr och har en massa räckvidd som vi inte behöver.
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare
Inlägg: 761
Blev medlem: 21 feb 2016 20:46
Ort: Stockholm/Täby

Re: Besviken efter provtitt på M3

Inlägg av lem »

themax skrev:
——
För mig är S och X överdesignade megabilar med sinnessjuk prislapp. Och jag sitter då själv hellre i —-
Jag håller med. Även Tesla ”snik” S60 var inhumult dyr (732 kkr när jag i dec 2016 bestämde mig). Det var kopiöst mycket för mig och jag sålde bil, tog alla pengarna på banken, sålde halva båten samt tog ett stort lån på DnB. Men jag kände det var rätt. Och det känns fortfarande rätt. Den har körts 6400mil och verkligen fungerat väl i att transportera bl.a. svärmor, vildsvinsfoder och skidutrustning.

Därför min besvikelse att man är tillbaka till ”sinnessjuk prislapp” för en liten bil som bara klarar en liten delmängd av det MS presterar trots det skulle vara en ”folkbil”.

Det är en ”värsting bil” till ”värsting pris”! När vi får se SR varianten kanske jag ändrar mig....
Hälsningar
Lars

MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare
Inlägg: 761
Blev medlem: 21 feb 2016 20:46
Ort: Stockholm/Täby

Re: Besviken efter provtitt på M3

Inlägg av lem »

pejvic skrev:
du som har S också. skulle du säga att jag bör kika efter Beg S75 facelift istället för 3? jag vacklar fram och tillbaka.
3an ger mig mer garantier och något lägre pris, sannolikt lägre förmånsvärde. men brevlådebakluckan är värst, visste inte att den hade det förrän jag såg den i MoS.
Hade ingen aning om att man gjorde sådana bakluckor nuförtiden.
Det mesta annat gillar jag med bilen.
MS gör jobbet och verkar fungera bra mil efter mil. M3 hade inte gjort jobbet men fungerar säkert bra den också!
Samma pris - välj MS!
Hälsningar
Lars

MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Användarvisningsbild
pubbe
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 22 sep 2017 11:34

Re: Besviken efter provtitt på M3

Inlägg av pubbe »

Jeppe_E skrev:
pubbe skrev:
Jag är också lite missnöjd med M3 om jag ska vara ärlig, kanske inte till samma nivå som OP, men den påklistrade skärmen (varför inte integrera den, det är ju sååå mycket snyggare) samt ingen dragkrok blev en dealbreaker. Jag har en S sedan ett år tillbaka och älskar den, väntade på 3:an för att köpa in den som andrabil. Men... tycker priset är alldeles för högt med tanke på vad man får. Jag hade helt enkelt förväntat mig mer för mindre. Just nu skulle jag nog rekommendera en S över en 3:a.

Om 3:an kommer ner till, eller under 500K så skulle den bli intressant som andrabil, annars kör jag nöjt vidare i min S :)
Hur tänker du här?

En S kostar 950.000 kr i grundutförande. En Model 3 kostar 650.000. Det är nästan 1,5 ggr så mycket pengar. Jag skulle vilja vända på det och säga, tycker du att skillnaden mellan Model 3 och Model S är värt 300.000 kr?

Förmodligen behöver du inte vänta mer än 1 år. SR skall enligt uppgift lanseras inom 6 månader. Den kommer att kosta under 500.000. Men då ska det väl gnällas på räckvidden ;)
Tänkte att om du ska köpa en bil idag så får du en beg S för samma pris som en ny M3, och att jag föredrar en beg S över en ny M3... men, smaken är som baken :) Har haft en Leaf 30KW så räckvidden skulle jag aldrig gnälla på, en SR för 500K eller under så köper jag den direkt! Tillgång till SuC när man behöver tillsammans med OTA gör M3 i den prisklassen mycket mer prisvärd än t.ex. leaf 40KW eller i3.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Besviken efter provtitt på M3

Inlägg av OfarligTesla »

Jeppe_E skrev:
Hur tänker du här?

En S kostar 950.000 kr i grundutförande. En Model 3 kostar 650.000. Det är nästan 1,5 ggr så mycket pengar. Jag skulle vilja vända på det och säga, tycker du att skillnaden mellan Model 3 och Model S är värt 300.000 kr?

Förmodligen behöver du inte vänta mer än 1 år. SR skall enligt uppgift lanseras inom 6 månader. Den kommer att kosta under 500.000. Men då ska det väl gnällas på räckvidden ;)
Jag skulle helt klart säga att S är värd de extra pengarna, speciellt eftersom skillnaden i kostnad är markant mindre än prisskillnaden. Jag hade nog inte tvekat länge på att köpa om min S idag istället för en 3a nu när jag sett den. Väljer ju till och med att inte byta ut den nu som det verkar bli.

Kanske bli det en SR som andrabil någon gång när jag köpt hus och behöver 2 bilar.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Besviken efter provtitt på M3

Inlägg av Gustafsson »

Diskussionen här är klart intressant. Det finns numera en begynnande el-bilmarknad med många bra val uppenbarligen. För mig är M3 visserligen möjlig att konfigurera nu, men då jag trivs bra med min S kommer den att få rulla några år till. Jag vill gärna avvakta M3 avseende typfel, rostangrepp och andrahandsvärde ett tag. Sen kanske en Super Kona 2022 kan bli nåt, vem vet ? Kanske Tesla fortf håller ställningarna då ?
Sjukt nöjd med SuC nätet!
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
JonasAnd
Inlägg: 44
Blev medlem: 13 feb 2018 16:21

Re: Besviken efter provtitt på M3

Inlägg av JonasAnd »

lem skrev:
Gisses vad överreklamerad! Var det inte mer!

Att titta på m3 kändes som att äta surströmming - så mycket snack och så smakar det bara lite sälta ...

- litet baksäte
- design fram m trä som BMW i3, en skärm (varken speciellt tilltalande eller frånstötande)
- brevluckeliknande baklucka som audi80
- ej krok
- oklart pris för folkbil, bara värsting säljes för ”astronomiskt” belopp
- oklart förmånsvärde
- går ej att köra
- larv med rep för att göra bilen exklusiv med skilda köer, fånigt, jag var i stort sett ensam i butiken
- konfiguration stängd för ”vanliga”
- massa reservationstjafs

Den väckte noll habegär! Ingen wow faktor!

Snyggt marknadsföringsjippo men kommer butiken ligga öde som dysons dammsugares showroom?

Känner fler som jag?
Jag kan hålla med, jag var tveksam till att ställa mig i kö redan när reservationerna öppnade och det slutade med att lät bli, vilket jag inte ångrar idag. Modell S erbjöd något väldigt speciellt när den kom, 3:an ser konstig ut vilket inte tilltalar mig men framförallt känns den inte så revolutionerande, mest för att det finns så många andra modeller på marknaden som erbjuder ungefär samma produkt för ungefär samma pengar. Dessutom finns en hel rad med budgetalternativ från Asien som nu känns ännu mer aktuella tack vare en betydligt lägre prisnivå, även om de inte är alls lika attraktiva som modell 3.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Besviken efter provtitt på M3

Inlägg av bjelkeman »

JonasAnd skrev:
mest för att det finns så många andra modeller på marknaden som erbjuder ungefär samma produkt för ungefär samma pengar.
Jag blir nyfiken. Vilka ”många” modeller kan jag beställa idag som är ungefär samma produkt? Finns det mer än tre med ungefär samma specifikation? Jaguar iPace, Hyundai Kona och Audi e-tron, vad missar jag.

Utan Supercharger nätverk. De bygger, men det är långt ifrån där idag.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
Jjonas
Teslaägare
Inlägg: 318
Blev medlem: 15 sep 2018 08:21
Ort: Stockholm

Re: Besviken efter provtitt på M3

Inlägg av Jjonas »

Ingen annan bil har den drivlina och dom laddningsmöjligheter som Model 3 har idag. Långt ifrån.
Tesla Model Y 2022 Deep Blue LR 20" Dragkrok Cineastknapp
P85D
Inlägg: 22
Blev medlem: 01 jan 2015 11:07

Re: Besviken efter provtitt på M3

Inlägg av P85D »

Jag blev tvärtemot positivt överraskad när jag fick se model3 live. Har tidigare ägt många bilar bland annat nyare Lexus, Mercedes, Nissan Leaf, bmw i3.
Tycker inredningskvaliten nästan är tysk nivå. Tycker också den känns mycket modern, model s känns inte lika modern. Jag älskar designen och skärmen.
Men förstår att den inte passar alla, som trådskaparen tex. som har Leaf som favoritbil.
Koreanerna gör bra elkonverteringar, Leaf känns riktigt gammal. Jag ser ingen konkurrent till model 3, möjligtvis en begagnad model s
Skriv svar