Besviken efter provtitt på M3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Besviken efter provtitt på M3

Inlägg av Jeppe_E »

HelectriC skrev:
Jeppe_E skrev:
HelectriC skrev:
Jeppe_E skrev:
HelectriC skrev:
3 kan inte ladda på SuC? Jo!
Nej? Inte som det är nu väl? Teslas propertiära kontakt är väl inte kompatibel med CCS. Varför behöver Tesla annars sätta CCS på SuC-stationerna?
Hur vet vi att M3 inte kan ladda på nuvarande SuC då?
Då hade det väl som sagt inte funnits anledning för Tesla att montera dit CCS-kontakter, eller hur?

CCS är väl en standard som inte tillåter några avvikelser på stiften. Teslas SuC har väl annan kommunikation, som identifierar bilen.
Jo, om man vill att bilen ska ha möjlighet till CCS samt öppna för andra bilar. Standarden på stiften skulle dock kunna vara en anledning.
Öppna SuC för andra bilar än Tesla tror jag inte på. I sverige kanske vi inte ligger på så hög beläggningsgrad. Men ta ett land som t.ex. Norge. Det skulle bli kaos om de släppte in andra bilar. Det är ju kö redan som det är idag på de mest välbesökta SuC-stationerna. Dessutom blir det ju en lite annan komplexitet med betalningen. Jag undrar faktiskt hur Tesla har tänkt där med Model 3. S&X identifieras ju vid inkoppling och fakturering sker mot ägarens teslakonto?

Men iom CCS, som behöver vara standard, finns det utrymme för ägaridentifikation? Eller det kanske blir att man får använda bilens nyckelkort och identifiera sig vid laddaren?
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Besviken efter provtitt på M3

Inlägg av Bjelke »

CCS har också möjlighet till ID-koll :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Besviken efter provtitt på M3

Inlägg av Smutt »

Jag skulle kunna tänka mig att dom öppnar vissa och endast tider då beläggningen är låg som exempelvis nätter
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Besviken efter provtitt på M3

Inlägg av helix »

Jeppe_E skrev:

Öppna SuC för andra bilar än Tesla tror jag inte på. I sverige kanske vi inte ligger på så hög beläggningsgrad. Men ta ett land som t.ex. Norge. Det skulle bli kaos om de släppte in andra bilar. Det är ju kö redan som det är idag på de mest välbesökta SuC-stationerna. Dessutom blir det ju en lite annan komplexitet med betalningen. Jag undrar faktiskt hur Tesla har tänkt där med Model 3. S&X identifieras ju vid inkoppling och fakturering sker mot ägarens teslakonto?

Men iom CCS, som behöver vara standard, finns det utrymme för ägaridentifikation? Eller det kanske blir att man får använda bilens nyckelkort och identifiera sig vid laddaren?
Givetvis har CCS stöd för VIN m.m. i kommunikationsprotokollet. Det är inga problem alls för Model 3 i Europa att från start ha samma smidighet som X/S har idag med den modifierade Type2-porten och autobilling. Inget extra kommer behövas.

Det kommer nog gå hyfsat snabbt för Tesla att få på plats CCS-kablaget på SuC. De lär har förberett för detta ett tag eftersom bilarna tillverkas med CCS-port nu i januari. Givetvis är utrullningen av kablar till SuC med i tidsplanen och att släppa ut Model 3 på vägarna i EU utan att kunna ladda på SuC är nog något Tesla vill hålla sig borta från :)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Besviken efter provtitt på M3

Inlägg av Bjelke »

Ja i värsta fall får dom väl skicka med en adapter till alla 3:or i början...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10238
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Besviken efter provtitt på M3

Inlägg av Legato »

Ryktesvägen ska det ta några timmar att montera CCS-kablarna på en hel SUC-anläggning. Personligen känner jag ingen oro att detta kommer bli någon flaskhals.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
MaLund13
Inlägg: 385
Blev medlem: 25 feb 2015 16:15
Ort: Göteborg

Re: Besviken efter provtitt på M3

Inlägg av MaLund13 »

Verkar som CCS-SuC kommer se ut så här:

Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Besviken efter provtitt på M3

Inlägg av TeslaTissel »

MaLund13 skrev:
Verkar som CCS-SuC kommer se ut så här:


Och bilderna kommer från???? :?:

Det där verkar vara bilder upplagda på någon obskyr bildsajt?

Hittade du dem av en slump? Bara nyfiken? Ingen annan referens?
MaLund13
Inlägg: 385
Blev medlem: 25 feb 2015 16:15
Ort: Göteborg

Re: Besviken efter provtitt på M3

Inlägg av MaLund13 »

TeslaTissel skrev:
MaLund13 skrev:
Verkar som CCS-SuC kommer se ut så här:


Och bilderna kommer från???? :?:

Det där verkar vara bilder upplagda på någon obskyr bildsajt?

Hittade du dem av en slump? Bara nyfiken? Ingen annan referens?
Delades i TWS-gruppen. Därifrån kom den från Reddit, där den delades av någon från en annan FB-grupp
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Besviken efter provtitt på M3

Inlägg av TeslaTissel »

Aha! Tack! Då tar de och surrar om dem!
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Besviken efter provtitt på M3

Inlägg av lator »

Smutt skrev:
Jag skulle kunna tänka mig att dom öppnar vissa och endast tider då beläggningen är låg som exempelvis nätter
Hoppas inte då det skulle skapa en ännu större förvirring bland nyblivna Kona och Niro-ägare... :(
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5480
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Besviken efter provtitt på M3

Inlägg av OfarligTesla »

Jag tror inte de kommer vilja öppna upp för enskilda bilägare utan det är nog mot tillverkarna de vill rikta sig i så fall "Köp in er med X pengar så vi kan bygga ut alla stationer och bygga fler". Det vore nog inte det bästa sättet för Tesla att utnyttja sitt kapital till att bygga ut stationerna för att sälja lite el till individer, avbetalningstiden på den lär vara för lång för dem. Om en tillverkare däremot sköt till en hel del för att köpa in sig och sen är med och delar på framtida investeringar, ja då vore de nog intresserade, och har de CCS så finns det ju många fler som skulle kunna nappa på det.
Skriv svar