De kan nog stämma, den där räntan kan jag låsa i 4 år dock.
De stora osäkerheterna i kalkylen nu är just räntan som är veldigt svårt att veta i framtiden, och försäkringen.
Driftkostnader model 3
Moderator: Redaktion
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Driftkostnader model 3
Jag skulle gissa på runt det dubbla i genomsnitt över 10 år så dubbla räntekostnaden. Binda räntan fungerar ju om du vet med dig att du inte flyttar under den tiden du binder. Stora frågan är vad bilen är värd om 10 år och hur mycket av kontantinsatsen som bör slås ut som månadskostnad.Kalle skrev:De kan nog stämma, den där räntan kan jag låsa i 4 år dock.
De stora osäkerheterna i kalkylen nu är just räntan som är veldigt svårt att veta i framtiden, och försäkringen.
Re: Driftkostnader model 3
12000 för försäkring låter aningens högt.
Vi betalade knappt 6000 i halvförsäkring för vår model S. Ökade till 11tkr med helförsäkring precis. Via LF i Kronoberg.
Ligger inte fri skatt kvar de första fem åren?
Räkna med ökat däckslitage än gentemot en fossilbil, det är nog den stora skillnaden skulle jag säga, förutom driftskostnad för drivmedel.
Vi betalade knappt 6000 i halvförsäkring för vår model S. Ökade till 11tkr med helförsäkring precis. Via LF i Kronoberg.
Ligger inte fri skatt kvar de första fem åren?
Räkna med ökat däckslitage än gentemot en fossilbil, det är nog den stora skillnaden skulle jag säga, förutom driftskostnad för drivmedel.
Model Y LR.
Model S70D
Re: Driftkostnader model 3
Jag räknar som om den inte har nått värde kvar efter 10 år, jag vill räkna konservativt för att va säker på att jag har råd med den. Jag ändrar till 3 % ränta i snitt. (Fortfarande inom min budget, men med mindre marginaler, läskit)OfarligTesla skrev:Jag skulle gissa på runt det dubbla i genomsnitt över 10 år så dubbla räntekostnaden. Binda räntan fungerar ju om du vet med dig att du inte flyttar under den tiden du binder. Stora frågan är vad bilen är värd om 10 år och hur mycket av kontantinsatsen som bör slås ut som månadskostnad.Kalle skrev:De kan nog stämma, den där räntan kan jag låsa i 4 år dock.
De stora osäkerheterna i kalkylen nu är just räntan som är veldigt svårt att veta i framtiden, och försäkringen.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Driftkostnader model 3
Räknar du med de pengarna du lagt i kontantinsats (med avdragen miljöbonus) i månadskostnaden då? Kalkylatorn räknar ju inte med det och man vill ju inte lura dig själv när man jämför med andra bilar.Kalle skrev:Jag räknar som om den inte har nått värde kvar efter 10 år, jag vill räkna konservativt för att va säker på att jag har råd med den. Jag ändrar till 3 % ränta i snitt. (Fortfarande inom min budget, men med mindre marginaler, läskit)OfarligTesla skrev:Jag skulle gissa på runt det dubbla i genomsnitt över 10 år så dubbla räntekostnaden. Binda räntan fungerar ju om du vet med dig att du inte flyttar under den tiden du binder. Stora frågan är vad bilen är värd om 10 år och hur mycket av kontantinsatsen som bör slås ut som månadskostnad.Kalle skrev:De kan nog stämma, den där räntan kan jag låsa i 4 år dock.
De stora osäkerheterna i kalkylen nu är just räntan som är veldigt svårt att veta i framtiden, och försäkringen.
Sen tror jag inte på 2k per år i underhåll om du äger den i 10 år. Det räcker ju inte ens till däcken, när garantin går ut så får man nog dessutom räkna med att fixa lite saker ibland och det brukar kosta en slant hos Tesla.
Sen bör man nog räkna med lite försäkringsfall i driten också. Någon vindruta lär du behöva byta under åren och det kostar ju oftast runt 1500 åtminstone, om glastaket får stenskott är det vagnskadegarantin som tar det första åren och där vet vi inte självrisken (16500 på min S) efter 3 år blir det vagnskadan på försäkringen. Jag hade räknat någon tusenlapp per år för sådant iaf.
Re: Driftkostnader model 3
Ja kontantinsatsen är inte med, 1537kr extra i månaden blir det med den inräknad. Men iom att jag kan lägga lika mycket kontant
på motsvarande fosilbil om de blir en sån istället så struntade jag att ta med de (samma med parkeringen som inte är med som blir samma som nu)
Bra input om underhållet, jag ökar den kostnaden med någon tusenlapp eller två tror jag.
på motsvarande fosilbil om de blir en sån istället så struntade jag att ta med de (samma med parkeringen som inte är med som blir samma som nu)
Bra input om underhållet, jag ökar den kostnaden med någon tusenlapp eller två tror jag.