Performancebilarna levereras med 20" Michelin Pilot Sport 4s oavsett årstid enligt Tesla när jag frågade. Dock erbjuds man innan leverans även köpa vinterhjul.
Hej första inlägget här.
Väntar på min 3 Preformance.
Undrar vilka fälgar man får på på preformance versionen. Iom att den här större bromsar kanske bara 20" passar?
Någon som vet?
Ja, det är lite knepigt med dem då du absolut inte kan byta med vilka som helst.
Där nämligen specialare och det är bara en enda tillverkare jag just nu känner till.
T Sportline. https://tsportline.com
Det viktiga är att man förstår att Performacemodellen har lite annorlunda nav vilket gör att det inte går att lägga på vilka fälgar som helst.
Som du ser finns en extra fördjupning, eller säte precis här i fälgen, kolla klippet!
Och slarvar man med en egen custom-fälg så...
Så om 3an inte levereras med vettiga sommardäck kan man ju räkna med att bilen blir 10 papp dyrare alltså, då man mer eller mindre måste köpa nya däck direkt. Avståndet till P krymper ju i så fall.
Dom funkar säkert bra en sommar, sen sätter man vinterdäck på dom fälgarna
Jag skulle inte köra mer än till en däckverkstad i allvädersdäck på sommaren, bland det viktigaste för en säker bil är bra däck.
Nej garantin på bilen ryker inte. Möjligtvis om det går att härleda ett fel som har uppkommit pga av att du bytt fälgar, ex. extrem spårvidd som ger ett onormalt slitage . Jag har haft 3:e-partsfälgar på bägge mina teslor och Tesla har aldrig ens kommenterat detta, trots att de skruvat av hjulen. Det har funnits en viss nitiskhet hos Tesla tidigare men jag tror de insett att detta är nåt som förekommer på alla bilar.
2 st Model 3 LR AWD
Reservation Cybertruck Trimotor
Det skiljer oftast bara några fåtal meter i bromssträcka eller km/h vid undanmanöver för de bästa året-runt-däcken jämfört med sommar- och vinterdäck. Dessutom är året-runt-däcken bäst vid vattenplaning.
Det skiljer oftast bara några fåtal meter i bromssträcka eller km/h vid undanmanöver för de bästa året-runt-däcken jämfört med sommar- och vinterdäck. Dessutom är året-runt-däcken bäst vid vattenplaning.
Daniel
hur en bromssträcka på 35m med sommardäck eller 44m med åretruntdäck från 100km/t kan ses som fåtal meter, visst, men tänk på procenten, och 9 meter är 2 billängder, som tur är är utbudet av slika däck minimalt i 18/19/20 tums storlek
hur en bromssträcka på 35m med sommardäck eller 44m med åretruntdäck från 100km/t kan ses som fåtal meter, visst, men tänk på procenten, och 9 meter är 2 billängder, som tur är är utbudet av slika däck minimalt i 18/19/20 tums storlek
Var hittar du 35 m? Jag läser 39 m för sommardäcket och t ex 40.8 m för året-runt-däcket CrossClimate+.
hur en bromssträcka på 35m med sommardäck eller 44m med åretruntdäck från 100km/t kan ses som fåtal meter, visst, men tänk på procenten, och 9 meter är 2 billängder, som tur är är utbudet av slika däck minimalt i 18/19/20 tums storlek
Var hittar du 35 m? Jag läser 39 m för sommardäcket och t ex 40.8 m för året-runt-däcket CrossClimate+.
Problemet med allvädersdäck är ju att det alltid är en kompromiss. Bara för att CrossClimate+ tillhör ett av de bättre däcken för bromslängd på torr asfalt, så betyder det inte att det är bra på allt annat också.
Det är fortfarande 1,8m skillnad, vilket är ganska mycket om man tänker efter. Tittar man på bromslängd på våt asfalt så skiljer det 6,6 meter. Dessutom vet vi ju inte vilket som är referensdäck.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Enligt Tesla kommer alla bilar att leverans med ”riktiga” sommardäck.
Michelin på 18 o 20 tums
Hankook på 19 tums fälgen.
Vinterdäck på fälg (endast Nokian) är tillval.
Det skiljer oftast bara några fåtal meter i bromssträcka eller km/h vid undanmanöver för de bästa året-runt-däcken jämfört med sommar- och vinterdäck. Dessutom är året-runt-däcken bäst vid vattenplaning.
Daniel
Inte för att det har med mig och göra, bortsett från lite allmän trafiksäkerhet, så tycker jag att det är mindre smart tänkt att köpa allvädersdäck till en vanlig bil. Att däremot köpa det till en Tesla är ju väldigt dumt enl. mig, man sabbar ju bilen om man har på sketna däck. Bromstest säger inte allt, bilen kommer kännas svampig och ha mycket sämre känsla och grepp på vägen. Det spelar dock kanske inte så stor roll om man är Maj-Britt 83 med en 10 år gammal Peogeot, men det är bara min åsikt.
hur en bromssträcka på 35m med sommardäck eller 44m med åretruntdäck från 100km/t kan ses som fåtal meter, visst, men tänk på procenten, och 9 meter är 2 billängder, som tur är är utbudet av slika däck minimalt i 18/19/20 tums storlek
Var hittar du 35 m? Jag läser 39 m för sommardäcket och t ex 40.8 m för året-runt-däcket CrossClimate+.
Problemet med allvädersdäck är ju att det alltid är en kompromiss. Bara för att CrossClimate+ tillhör ett av de bättre däcken för bromslängd på torr asfalt, så betyder det inte att det är bra på allt annat också.
Det är fortfarande 1,8m skillnad, vilket är ganska mycket om man tänker efter. Tittar man på bromslängd på våt asfalt så skiljer det 6,6 meter. Dessutom vet vi ju inte vilket som är referensdäck.
Nu är de ju så att det fins inga åretruntdäck ,det är dubbfria vinterdäck och inget annat
Det skiljer oftast bara några fåtal meter i bromssträcka eller km/h vid undanmanöver för de bästa året-runt-däcken jämfört med sommar- och vinterdäck. Dessutom är året-runt-däcken bäst vid vattenplaning.
Daniel
Inte för att det har med mig och göra, bortsett från lite allmän trafiksäkerhet, så tycker jag att det är mindre smart tänkt att köpa allvädersdäck till en vanlig bil. Att däremot köpa det till en Tesla är ju väldigt dumt enl. mig, man sabbar ju bilen om man har på sketna däck. Bromstest säger inte allt, bilen kommer kännas svampig och ha mycket sämre känsla och grepp på vägen. Det spelar dock kanske inte så stor roll om man är Maj-Britt 83 med en 10 år gammal Peogeot, men det är bara min åsikt.
Kan helt klart ha med alla att göra om vi kommer gående på övergångsstället där bilen med åretruntdäck måste tvärnita av nån anledning......förbjud skiten är min åsikt! Skulle nåt av mina barn bli påkörda för att någon snålat på däcken och hade hunnit stanna om han lagt nån krona till, hade man ju aldrig någonsin släppt sitt hat mot den personen. Hur någon ens kan komma på tanken att köpa en ny bil för hyfsat mycket pengar och sen snåla med däcken......ja hur är man funtad då.....
En av mina kollegor som kör betydligt billigare bil hade samma åsikt, visade honom tester och frågade hur han tyckt om konen som ställts där bilen med riktiga däck stannade for all världens väg när den kördes på av bilen med året-runt-däck hade varit hans barn.....då köpte han direkt nya riktiga däck istället!
Model Y LR, White pearl, svart inredning, 20" Induction och EAP
Jag fick pris hos min lokala Euromaster (där jag för övrigt förvarar mina hjul sen ett par år tillbaka).
De hade två alternativ, med helt nya fälgar som kommit lite enkom för Tesla (18")
Dels Michelindäck:
Samt med Kumho WI31+ 98T XL (sorry kunde bara bifoga tre bilder) för 14000.
Michelinvarianten känns ju lite sådär med tanke på att det är nästan i klass med Teslas överpris. Kumho är inget dåligt däck men det känns fortfarande som att man borde kunna kapa ca 2000 kronor till!
Är det någon som vet hur man går tillväga för att beställa Model 3 original 18" med aero-fälgar även till vinterdäcken? Jag hittar inte alternativet i Teslas shop och det är ju omöjligt att få tag på SC..
Är det någon som vet hur man går tillväga för att beställa Model 3 original 18" med aero-fälgar även till vinterdäcken? Jag hittar inte alternativet i Teslas shop och det är ju omöjligt att få tag på SC..
Vad menar du? Det är aero fälgar till vinterdäcken. Eller menar du ett köp som inte är i samband med bilköpet?