Vinterfälgar och däck till model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Vinterfälgar och däck till model 3

Inlägg av TeslaTissel »

Tegnell skrev:
selfish skrev:
Performancebilarna levereras med 20" Michelin Pilot Sport 4s oavsett årstid enligt Tesla när jag frågade. Dock erbjuds man innan leverans även köpa vinterhjul.

https://www.michelin.se/dack/michelin-pilot-sport-4-s
Hej första inlägget här.
Väntar på min 3 Preformance.

Undrar vilka fälgar man får på på preformance versionen. Iom att den här större bromsar kanske bara 20" passar?

Någon som vet?

Ja, det är lite knepigt med dem då du absolut inte kan byta med vilka som helst.
Där nämligen specialare och det är bara en enda tillverkare jag just nu känner till.
T Sportline. https://tsportline.com

Det viktiga är att man förstår att Performacemodellen har lite annorlunda nav vilket gör att det inte går att lägga på vilka fälgar som helst.
Som du ser finns en extra fördjupning, eller säte precis här i fälgen, kolla klippet!
Och slarvar man med en egen custom-fälg så...
Skärmavbild 2018-12-20 kl. 19.32.43.png
Skärmavbild 2018-12-20 kl. 19.26.25.png
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Vinterfälgar och däck till model 3

Inlägg av OfarligTesla »

Smutt skrev:
OfarligTesla skrev:
Så om 3an inte levereras med vettiga sommardäck kan man ju räkna med att bilen blir 10 papp dyrare alltså, då man mer eller mindre måste köpa nya däck direkt. Avståndet till P krymper ju i så fall.
Dom funkar säkert bra en sommar, sen sätter man vinterdäck på dom fälgarna
Jag skulle inte köra mer än till en däckverkstad i allvädersdäck på sommaren, bland det viktigaste för en säker bil är bra däck.
Användarvisningsbild
Liibo
Teslaägare
Inlägg: 220
Blev medlem: 04 dec 2018 16:28

Re: Vinterfälgar och däck till model 3

Inlägg av Liibo »

Vet ni något hur det är med garantin om man sätter på icke teslafälgar?

Är ju riktigt bra priser på megahjul, och kollar man länken så är det fina 20 " med vad jag läst mig till hyfsade däck iaf för drygt 13500 bara?

https://www.megahjul.se/sv/varor/f%C3%A ... al-package
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Vinterfälgar och däck till model 3

Inlägg av TeslaTissel »

Liibo skrev:
Vet ni något hur det är med garantin om man sätter på icke teslafälgar?

Är ju riktigt bra priser på megahjul, och kollar man länken så är det fina 20 " med vad jag läst mig till hyfsade däck iaf för drygt 13500 bara?

https://www.megahjul.se/sv/varor/f%C3%A ... al-package

Jag skulle tro garantin ryker.

Om man åker av med icke Tesla-fälgar?
Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare
Inlägg: 1004
Blev medlem: 22 okt 2014 21:35
Ort: Hönö

Re: Vinterfälgar och däck till model 3

Inlägg av mahulkp »

TeslaTissel skrev:
Liibo skrev:
Vet ni något hur det är med garantin om man sätter på icke teslafälgar?

Är ju riktigt bra priser på megahjul, och kollar man länken så är det fina 20 " med vad jag läst mig till hyfsade däck iaf för drygt 13500 bara?

https://www.megahjul.se/sv/varor/f%C3%A ... al-package

Jag skulle tro garantin ryker.

Om man åker av med icke Tesla-fälgar?
Nej garantin på bilen ryker inte. Möjligtvis om det går att härleda ett fel som har uppkommit pga av att du bytt fälgar, ex. extrem spårvidd som ger ett onormalt slitage . Jag har haft 3:e-partsfälgar på bägge mina teslor och Tesla har aldrig ens kommenterat detta, trots att de skruvat av hjulen. Det har funnits en viss nitiskhet hos Tesla tidigare men jag tror de insett att detta är nåt som förekommer på alla bilar.
2 st Model 3 LR AWD
Reservation Cybertruck Trimotor
Användarvisningsbild
Daniel R
Teslaägare
Inlägg: 111
Blev medlem: 18 dec 2016 19:07
Ort: Stockholm

Re: Vinterfälgar och däck till model 3

Inlägg av Daniel R »

Hej,

Har nyligen köpt året-runt-däck och tittade då på jämförande test från bl a tyska Auto Bild:

http://www.tyrereviews.co.uk/Article/20 ... e-Test.htm

Det skiljer oftast bara några fåtal meter i bromssträcka eller km/h vid undanmanöver för de bästa året-runt-däcken jämfört med sommar- och vinterdäck. Dessutom är året-runt-däcken bäst vid vattenplaning.

Daniel
Tesla Model Y LR 2022 (EAP)
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Vinterfälgar och däck till model 3

Inlägg av 12man »

Daniel R skrev:
Hej,

Har nyligen köpt året-runt-däck och tittade då på jämförande test från bl a tyska Auto Bild:

http://www.tyrereviews.co.uk/Article/20 ... e-Test.htm

Det skiljer oftast bara några fåtal meter i bromssträcka eller km/h vid undanmanöver för de bästa året-runt-däcken jämfört med sommar- och vinterdäck. Dessutom är året-runt-däcken bäst vid vattenplaning.

Daniel
hur en bromssträcka på 35m med sommardäck eller 44m med åretruntdäck från 100km/t kan ses som fåtal meter, visst, men tänk på procenten, och 9 meter är 2 billängder, som tur är är utbudet av slika däck minimalt i 18/19/20 tums storlek
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Daniel R
Teslaägare
Inlägg: 111
Blev medlem: 18 dec 2016 19:07
Ort: Stockholm

Re: Vinterfälgar och däck till model 3

Inlägg av Daniel R »

12man skrev:
Daniel R skrev:
hur en bromssträcka på 35m med sommardäck eller 44m med åretruntdäck från 100km/t kan ses som fåtal meter, visst, men tänk på procenten, och 9 meter är 2 billängder, som tur är är utbudet av slika däck minimalt i 18/19/20 tums storlek
Var hittar du 35 m? Jag läser 39 m för sommardäcket och t ex 40.8 m för året-runt-däcket CrossClimate+.
Tesla Model Y LR 2022 (EAP)
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Vinterfälgar och däck till model 3

Inlägg av Jeppe_E »

Daniel R skrev:
12man skrev:
Daniel R skrev:
hur en bromssträcka på 35m med sommardäck eller 44m med åretruntdäck från 100km/t kan ses som fåtal meter, visst, men tänk på procenten, och 9 meter är 2 billängder, som tur är är utbudet av slika däck minimalt i 18/19/20 tums storlek
Var hittar du 35 m? Jag läser 39 m för sommardäcket och t ex 40.8 m för året-runt-däcket CrossClimate+.
Problemet med allvädersdäck är ju att det alltid är en kompromiss. Bara för att CrossClimate+ tillhör ett av de bättre däcken för bromslängd på torr asfalt, så betyder det inte att det är bra på allt annat också.

Det är fortfarande 1,8m skillnad, vilket är ganska mycket om man tänker efter. Tittar man på bromslängd på våt asfalt så skiljer det 6,6 meter. Dessutom vet vi ju inte vilket som är referensdäck.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Paul N
Teslaägare
Inlägg: 145
Blev medlem: 27 aug 2018 13:56

Re: Vinterfälgar och däck till model 3

Inlägg av Paul N »

Enligt Tesla kommer alla bilar att leverans med ”riktiga” sommardäck.
Michelin på 18 o 20 tums
Hankook på 19 tums fälgen.
Vinterdäck på fälg (endast Nokian) är tillval.
//P
Användarvisningsbild
Jjakobb
Teslaägare
Inlägg: 147
Blev medlem: 31 mar 2017 19:28
Ort: Stockholm

Re: Vinterfälgar och däck till model 3

Inlägg av Jjakobb »

Daniel R skrev:
Hej,

Har nyligen köpt året-runt-däck och tittade då på jämförande test från bl a tyska Auto Bild:

http://www.tyrereviews.co.uk/Article/20 ... e-Test.htm

Det skiljer oftast bara några fåtal meter i bromssträcka eller km/h vid undanmanöver för de bästa året-runt-däcken jämfört med sommar- och vinterdäck. Dessutom är året-runt-däcken bäst vid vattenplaning.

Daniel
Inte för att det har med mig och göra, bortsett från lite allmän trafiksäkerhet, så tycker jag att det är mindre smart tänkt att köpa allvädersdäck till en vanlig bil. Att däremot köpa det till en Tesla är ju väldigt dumt enl. mig, man sabbar ju bilen om man har på sketna däck. Bromstest säger inte allt, bilen kommer kännas svampig och ha mycket sämre känsla och grepp på vägen. Det spelar dock kanske inte så stor roll om man är Maj-Britt 83 med en 10 år gammal Peogeot, men det är bara min åsikt.
Användarvisningsbild
maz
Teslaägare
Inlägg: 27
Blev medlem: 25 dec 2018 11:18
Ort: Nyköping

Re: Vinterfälgar och däck till model 3

Inlägg av maz »

Jeppe_E skrev:
Daniel R skrev:
12man skrev:
Daniel R skrev:
hur en bromssträcka på 35m med sommardäck eller 44m med åretruntdäck från 100km/t kan ses som fåtal meter, visst, men tänk på procenten, och 9 meter är 2 billängder, som tur är är utbudet av slika däck minimalt i 18/19/20 tums storlek
Var hittar du 35 m? Jag läser 39 m för sommardäcket och t ex 40.8 m för året-runt-däcket CrossClimate+.
Problemet med allvädersdäck är ju att det alltid är en kompromiss. Bara för att CrossClimate+ tillhör ett av de bättre däcken för bromslängd på torr asfalt, så betyder det inte att det är bra på allt annat också.

Det är fortfarande 1,8m skillnad, vilket är ganska mycket om man tänker efter. Tittar man på bromslängd på våt asfalt så skiljer det 6,6 meter. Dessutom vet vi ju inte vilket som är referensdäck.
Nu är de ju så att det fins inga åretruntdäck ,det är dubbfria vinterdäck och inget annat
Användarvisningsbild
Johan84
Teslaägare
Inlägg: 163
Blev medlem: 22 dec 2018 00:11
Ort: Umeå

Re: Vinterfälgar och däck till model 3

Inlägg av Johan84 »

Någon som fått leverans och har 19” hjulen och vet vad det är för märke på däcken?
Röd S100D -18, OZ superturismo black 21”, Chrome Delete, EAP+FSD och fri SuC.
Alexai
Inlägg: 7
Blev medlem: 17 mar 2019 14:17

Re: Vinterfälgar och däck till model 3

Inlägg av Alexai »

Dessa kan du ha i 18tum både vinter o sommar https://www.abswheels.se/falgar/314/?pid=61&p=1
20190315_105558.jpg
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Vinterfälgar och däck till model 3

Inlägg av Elof »

Snyggt! Vad kör du för däck?
Och vad gick det på totalt med trycksensorer och montering?
Användarvisningsbild
HenrikM76
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 23 nov 2018 23:49
Ort: Växjö

Re: Vinterfälgar och däck till model 3

Inlägg av HenrikM76 »

Jjakobb skrev:
Daniel R skrev:
Hej,

Har nyligen köpt året-runt-däck och tittade då på jämförande test från bl a tyska Auto Bild:

http://www.tyrereviews.co.uk/Article/20 ... e-Test.htm

Det skiljer oftast bara några fåtal meter i bromssträcka eller km/h vid undanmanöver för de bästa året-runt-däcken jämfört med sommar- och vinterdäck. Dessutom är året-runt-däcken bäst vid vattenplaning.

Daniel
Inte för att det har med mig och göra, bortsett från lite allmän trafiksäkerhet, så tycker jag att det är mindre smart tänkt att köpa allvädersdäck till en vanlig bil. Att däremot köpa det till en Tesla är ju väldigt dumt enl. mig, man sabbar ju bilen om man har på sketna däck. Bromstest säger inte allt, bilen kommer kännas svampig och ha mycket sämre känsla och grepp på vägen. Det spelar dock kanske inte så stor roll om man är Maj-Britt 83 med en 10 år gammal Peogeot, men det är bara min åsikt.
Kan helt klart ha med alla att göra om vi kommer gående på övergångsstället där bilen med åretruntdäck måste tvärnita av nån anledning......förbjud skiten är min åsikt! Skulle nåt av mina barn bli påkörda för att någon snålat på däcken och hade hunnit stanna om han lagt nån krona till, hade man ju aldrig någonsin släppt sitt hat mot den personen. Hur någon ens kan komma på tanken att köpa en ny bil för hyfsat mycket pengar och sen snåla med däcken......ja hur är man funtad då.....
En av mina kollegor som kör betydligt billigare bil hade samma åsikt, visade honom tester och frågade hur han tyckt om konen som ställts där bilen med riktiga däck stannade for all världens väg när den kördes på av bilen med året-runt-däck hade varit hans barn.....då köpte han direkt nya riktiga däck istället!
Model Y LR, White pearl, svart inredning, 20" Induction och EAP
Alexai
Inlägg: 7
Blev medlem: 17 mar 2019 14:17

Re: Vinterfälgar och däck till model 3

Inlägg av Alexai »

Elof skrev:
Snyggt! Vad kör du för däck?
Och vad gick det på totalt med trycksensorer och montering?
11 lök ungefär ink montering.

Däcktryckssensorer 4st = 2395kr
Achilles ATR sport 4st = 3388kr
Montering/balansering/skifte = 640 kr
Fälgar 4st = 4800 kr

Nackdel: budgetdäck dock var dessa bra. Kör nokian normalt
Användarvisningsbild
Snelleman
Teslaägare
Inlägg: 63
Blev medlem: 10 aug 2019 17:59

Re: Vinterfälgar och däck till model 3

Inlägg av Snelleman »

Snart dags för vinter igen.

Fortfarande Megahjul som verkar vara bästa inköpsstället baserat på snygg fälg och bra pris. Någon som hittat bättre alternativ?
M3 SR+
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Vinterfälgar och däck till model 3

Inlägg av e5m1r »

Snelleman skrev:
Snart dags för vinter igen.

Fortfarande Megahjul som verkar vara bästa inköpsstället baserat på snygg fälg och bra pris. Någon som hittat bättre alternativ?
Norge :)
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Snelleman
Teslaägare
Inlägg: 63
Blev medlem: 10 aug 2019 17:59

Re: Vinterfälgar och däck till model 3

Inlägg av Snelleman »

e5m1r skrev:
Norge :)
Vad menar du? Megahjul ligger i Norge ja? Eller menar du att det finns fler ställen i Norge med bra alternativ?

Om det blir Megahjul så kör jag upp från Göteborg och hämtar hjulen så man kan spara in på frakten tänker jag.
M3 SR+
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3629
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Vinterfälgar och däck till model 3

Inlägg av Tellus »

Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
mews
Teslaägare
Inlägg: 14
Blev medlem: 17 aug 2019 17:05
Ort: Stockholm

Re: Vinterfälgar och däck till model 3

Inlägg av mews »

Jag fick pris hos min lokala Euromaster (där jag för övrigt förvarar mina hjul sen ett par år tillbaka).

De hade två alternativ, med helt nya fälgar som kommit lite enkom för Tesla (18")

Dels Michelindäck:
eurm1.png
Samt med Kumho WI31+ 98T XL (sorry kunde bara bifoga tre bilder) för 14000.

Michelinvarianten känns ju lite sådär med tanke på att det är nästan i klass med Teslas överpris. Kumho är inget dåligt däck men det känns fortfarande som att man borde kunna kapa ca 2000 kronor till!
tesla sliver.JPG
tesla mörk.JPG
Användarvisningsbild
mews
Teslaägare
Inlägg: 14
Blev medlem: 17 aug 2019 17:05
Ort: Stockholm

Re: Vinterfälgar och däck till model 3

Inlägg av mews »

Här är priset med Kumhodäcken.
eurm2.png
Användarvisningsbild
_FredrikR_
Teslaägare
Inlägg: 7
Blev medlem: 20 mar 2019 20:31
Ort: Jönköping

Re: Vinterfälgar och däck till model 3

Inlägg av _FredrikR_ »

Hej,

Är det någon som vet hur man går tillväga för att beställa Model 3 original 18" med aero-fälgar även till vinterdäcken? Jag hittar inte alternativet i Teslas shop och det är ju omöjligt att få tag på SC..
Användarvisningsbild
Tjosansa
Teslaägare
Inlägg: 160
Blev medlem: 13 mar 2016 15:25
Ort: Umeå

Re: Vinterfälgar och däck till model 3

Inlägg av Tjosansa »

_FredrikR_ skrev:
Hej,

Är det någon som vet hur man går tillväga för att beställa Model 3 original 18" med aero-fälgar även till vinterdäcken? Jag hittar inte alternativet i Teslas shop och det är ju omöjligt att få tag på SC..
Vad menar du? Det är aero fälgar till vinterdäcken. Eller menar du ett köp som inte är i samband med bilköpet?
Skriv svar