Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Paint Correction / Foliering / Ceramic Coating

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Re: Paint Correction / Foliering / Ceramic Coating

Inläggav pefreli » 16 mar 2019 08:17

Bjelke skrev:
pefreli skrev:Jag funderar på en solid svart och är egentligen mest bekymrad av tvättrepor/rosor...

Någon som vet vilken behandling man ska satsa på då?

Xpel med dess självläkande egenskaper låter fantastiskt men 50 k blir för dyrt. :(

Annan wrap?
Ceramic coating?

Eller ska man nöja sig med att polera bort reporna med jämna intervall?

Tips till novis mottages tacksamt ;)

Annan folie skyddar ju lite mer än "bara" lackskydd men kostar ju även det en slant, funkar bra och ger möjlighet till en ny färg också :)
Lackskydd är det minsta man bör göra på en så här dyr bil, det blir lättare att tvätta, blankare :) , och går att polera senare utan att "offra" lite av lacken på
samma sätt som om man skulle polera utan att ha haft lackskydd på. Lackskyddet får agera lite som "offeryta" istället...
Lackskydd skyddar ytterst marginellt mot stenskott.


Ok, tack!

Bra med input kring lackskyddet. Har tänkt att det mest handlar om att få en bil som är lätt att tvätta. Men det låter ju rimligt att det blir lättare att polera bort tvättrepor etc. :)

Om man wrappar i annan färg hur blir det då vid dörröppningar etc? Upplevs det inte konstigt med 2 olika färger eller är det vanligt att man wrappar alla delar som syns även när dörrarna är öppna? Låter ju komplicerat dock... ;)
pefreli
 
Inlägg: 83
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Paint Correction / Foliering / Ceramic Coating

Inläggav Teslaägare OfarligTesla » 16 mar 2019 08:25

Jag skippade Xpel på vår S, kändes inte som det skulle gjort så stor skillnad på priset vid försäljning (vilket lär visa sig stämma med prissänkningarna som råder) så det blir en ren kostnad då. Pratade även med Autoshield och om kanterna släpper på grund av högtryckstvätt osv så kunde man tvingas betala för ny applikation vilket gör att tvätt helt plötsligt blir jobbigare än innan, raka motsatsen till vad jag ville. Skall jag betala 50k för att skydda bilen så skall de våga stå bakom sitt arbete tillräckligt så att om kanter släpper vid vanligt användande (vilket högtryckstvätt är) fixas det alltid.

Hade tagit Opti-coat igen faktiskt, lättare att tvätta bilen vilket är guld värt. Gillar inte färgad wrap eftersom man ser skillnader i dörrar, vid bagagelucka osv.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
 
Inlägg: 1299
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Paint Correction / Foliering / Ceramic Coating

Inläggav Teslaägare Bjelke » 16 mar 2019 08:29

Det är i princip bara en kostnadsfråga hur mycket man vill foliera, det vanligaste är ju att man bara tar det som syns utåt, men det går såklart
att foliera lite mer vid dörrar och luckor osv. Jag körde på en mellanvariant med lite extra folie vid just dörrarna.
Grymmast blir det om man plockar loss alla delar som går att ta loss och foliera dom, då får man en folie som går runt alla kanter och sitter allra bäst, och minst
risk för skärskador, och på karossdelar tar man då bort gummilister och folierar in under dessa osv osv.
Jag har sett flera Lamborghinis som är folierade precis så :)
Vissa kombinationer av bilfärg + foliefärg kan jag hålla med om att det ser lite jobbigt ut när man öppnar dörrarna på om man inte folierar deluxe-varianten...
S85-14 AP1 Till salu
S75D-18
SP100DL lev. MAj
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
 
Inlägg: 11026
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: mikael1178

Re: Paint Correction / Foliering / Ceramic Coating

Inläggav Teslaägare Bjelke » 16 mar 2019 08:31

Jag körde förresten lackskydd på bilen jag hämtade i höstas :)
(ingen folie på den alltså)
S85-14 AP1 Till salu
S75D-18
SP100DL lev. MAj
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
 
Inlägg: 11026
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: mikael1178

Re: Paint Correction / Foliering / Ceramic Coating

Inläggav AutoShield » 17 mar 2019 09:25

pefreli skrev:Jag funderar på en solid svart och är egentligen mest bekymrad av tvättrepor/rosor...

Någon som vet vilken behandling man ska satsa på då?

Xpel med dess självläkande egenskaper låter fantastiskt men 50 k blir för dyrt. :(

Annan wrap?
Ceramic coating?

Eller ska man nöja sig med att polera bort reporna med jämna intervall?

Tips till novis mottages tacksamt ;)



Det jag brukar rekomendera är vårt Extended kit samt ett lättare lackskydd. På en solidsvart bil syns repor väldigt tydligt så en polering inför varje säsong är den vägen jag hade gått personligen utöver skydd för stenskott i fronten och de mest utsatta delarna.
AutoShield
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 08 nov 2016 01:14

Re: Paint Correction / Foliering / Ceramic Coating

Inläggav AutoShield » 17 mar 2019 09:32

OfarligTesla skrev:Jag skippade Xpel på vår S, kändes inte som det skulle gjort så stor skillnad på priset vid försäljning (vilket lär visa sig stämma med prissänkningarna som råder) så det blir en ren kostnad då. Pratade även med Autoshield och om kanterna släpper på grund av högtryckstvätt osv så kunde man tvingas betala för ny applikation vilket gör att tvätt helt plötsligt blir jobbigare än innan, raka motsatsen till vad jag ville. Skall jag betala 50k för att skydda bilen så skall de våga stå bakom sitt arbete tillräckligt så att om kanter släpper vid vanligt användande (vilket högtryckstvätt är) fixas det alltid.

Hade tagit Opti-coat igen faktiskt, lättare att tvätta bilen vilket är guld värt. Gillar inte färgad wrap eftersom man ser skillnader i dörrar, vid bagagelucka osv.


Jag tror du missupfattat läget en aning. Vi står givetvis bakom vårat arbete. Som jag förklarade för dig tidigare så beror dessa skador på att man gått för nära ett kantavslut med högtrycket. Vattens penetrationskraft är så pass hög att det vid fel vinkel mot ett kantavslut kan tränga in bakom filmen.
Detta beror uteslutande på att man gått för nära med högtrycket och i fel vinkel vilket även är en felaktig tvättteknik vid en ofolierad bil.
Nämnde även att vi haft de kunder som skjutit in vatten under filmen där vi åtgärdat det i ren goodwill och efter detta inte sett några mer incidenter från samma kund då learning by doing oftast fungerar rätt bra.
AutoShield
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 08 nov 2016 01:14

Re: Paint Correction / Foliering / Ceramic Coating

Inläggav Teslaägare OfarligTesla » 17 mar 2019 10:12

AutoShield skrev:
OfarligTesla skrev:Jag skippade Xpel på vår S, kändes inte som det skulle gjort så stor skillnad på priset vid försäljning (vilket lär visa sig stämma med prissänkningarna som råder) så det blir en ren kostnad då. Pratade även med Autoshield och om kanterna släpper på grund av högtryckstvätt osv så kunde man tvingas betala för ny applikation vilket gör att tvätt helt plötsligt blir jobbigare än innan, raka motsatsen till vad jag ville. Skall jag betala 50k för att skydda bilen så skall de våga stå bakom sitt arbete tillräckligt så att om kanter släpper vid vanligt användande (vilket högtryckstvätt är) fixas det alltid.

Hade tagit Opti-coat igen faktiskt, lättare att tvätta bilen vilket är guld värt. Gillar inte färgad wrap eftersom man ser skillnader i dörrar, vid bagagelucka osv.


Jag tror du missupfattat läget en aning. Vi står givetvis bakom vårat arbete. Som jag förklarade för dig tidigare så beror dessa skador på att man gått för nära ett kantavslut med högtrycket. Vattens penetrationskraft är så pass hög att det vid fel vinkel mot ett kantavslut kan tränga in bakom filmen.
Detta beror uteslutande på att man gått för nära med högtrycket och i fel vinkel vilket även är en felaktig tvättteknik vid en ofolierad bil.
Nämnde även att vi haft de kunder som skjutit in vatten under filmen där vi åtgärdat det i ren goodwill och efter detta inte sett några mer incidenter från samma kund då learning by doing oftast fungerar rätt bra.


Då måste jag missförstått, jag förstod det som att man skulle hålla sig borta från kanterna helt med högtryck. Så länge man kan tvätta som vanligt utan att det tar längre tid är det ju bra.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
 
Inlägg: 1299
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Paint Correction / Foliering / Ceramic Coating

Inläggav Teslaägare Bjelke » 17 mar 2019 10:50

OfarligTesla skrev:
AutoShield skrev:
OfarligTesla skrev:Jag skippade Xpel på vår S, kändes inte som det skulle gjort så stor skillnad på priset vid försäljning (vilket lär visa sig stämma med prissänkningarna som råder) så det blir en ren kostnad då. Pratade även med Autoshield och om kanterna släpper på grund av högtryckstvätt osv så kunde man tvingas betala för ny applikation vilket gör att tvätt helt plötsligt blir jobbigare än innan, raka motsatsen till vad jag ville. Skall jag betala 50k för att skydda bilen så skall de våga stå bakom sitt arbete tillräckligt så att om kanter släpper vid vanligt användande (vilket högtryckstvätt är) fixas det alltid.

Hade tagit Opti-coat igen faktiskt, lättare att tvätta bilen vilket är guld värt. Gillar inte färgad wrap eftersom man ser skillnader i dörrar, vid bagagelucka osv.


Jag tror du missupfattat läget en aning. Vi står givetvis bakom vårat arbete. Som jag förklarade för dig tidigare så beror dessa skador på att man gått för nära ett kantavslut med högtrycket. Vattens penetrationskraft är så pass hög att det vid fel vinkel mot ett kantavslut kan tränga in bakom filmen.
Detta beror uteslutande på att man gått för nära med högtrycket och i fel vinkel vilket även är en felaktig tvättteknik vid en ofolierad bil.
Nämnde även att vi haft de kunder som skjutit in vatten under filmen där vi åtgärdat det i ren goodwill och efter detta inte sett några mer incidenter från samma kund då learning by doing oftast fungerar rätt bra.


Då måste jag missförstått, jag förstod det som att man skulle hålla sig borta från kanterna helt med högtryck. Så länge man kan tvätta som vanligt utan att det tar längre tid är det ju bra.

Japp det funkar bra kan jag intyga, både på Xpel och vanlig folie :)
Typ normalt avstånd (15-20cm men det beror ju på hur mycket kräm man har i sin högtryckare) och som sagt inte fel vinkel så är det bara att tuta och köra :)
S85-14 AP1 Till salu
S75D-18
SP100DL lev. MAj
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
 
Inlägg: 11026
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: mikael1178

Re: Paint Correction / Foliering / Ceramic Coating

Inläggav Teslaägare Liibo » 17 mar 2019 11:44

AutoShield skrev:
OfarligTesla skrev:Jag skippade Xpel på vår S, kändes inte som det skulle gjort så stor skillnad på priset vid försäljning (vilket lär visa sig stämma med prissänkningarna som råder) så det blir en ren kostnad då. Pratade även med Autoshield och om kanterna släpper på grund av högtryckstvätt osv så kunde man tvingas betala för ny applikation vilket gör att tvätt helt plötsligt blir jobbigare än innan, raka motsatsen till vad jag ville. Skall jag betala 50k för att skydda bilen så skall de våga stå bakom sitt arbete tillräckligt så att om kanter släpper vid vanligt användande (vilket högtryckstvätt är) fixas det alltid.

Hade tagit Opti-coat igen faktiskt, lättare att tvätta bilen vilket är guld värt. Gillar inte färgad wrap eftersom man ser skillnader i dörrar, vid bagagelucka osv.


Jag tror du missupfattat läget en aning. Vi står givetvis bakom vårat arbete. Som jag förklarade för dig tidigare så beror dessa skador på att man gått för nära ett kantavslut med högtrycket. Vattens penetrationskraft är så pass hög att det vid fel vinkel mot ett kantavslut kan tränga in bakom filmen.
Detta beror uteslutande på att man gått för nära med högtrycket och i fel vinkel vilket även är en felaktig tvättteknik vid en ofolierad bil.
Nämnde även att vi haft de kunder som skjutit in vatten under filmen där vi åtgärdat det i ren goodwill och efter detta inte sett några mer incidenter från samma kund då learning by doing oftast fungerar rätt bra.


Du talar emot dig själv lite. Exakt detta jag menar att det är skillnad på arbetet som utförs. För här förklarar du att man inte kan spruta högtrycket för då fälls kanterna upp.

Men om du har vikta kanter och klär in bilen så kan den kanten inte åka upp på samma sätt. Dock tar detta mycket längre tid och du kör ju färdigskuret som var positivt enligt dig. Men det skapar ju detta problem att kanterna kan åka upp om du har högtrycket fel.

Känns lite sådär att betala 50 000 och vara orolig att man sprutar högtrycket fel mot om du klär in kanterna, så slipper man detta problem.
Användarvisningsbild
Liibo
Teslaägare
 
Inlägg: 202
Blev medlem: 04 dec 2018 16:28

Re: Paint Correction / Foliering / Ceramic Coating

Inläggav pefreli » 17 mar 2019 13:23

AutoShield skrev:
pefreli skrev:Jag funderar på en solid svart och är egentligen mest bekymrad av tvättrepor/rosor...

Någon som vet vilken behandling man ska satsa på då?

Xpel med dess självläkande egenskaper låter fantastiskt men 50 k blir för dyrt. :(

Annan wrap?
Ceramic coating?

Eller ska man nöja sig med att polera bort reporna med jämna intervall?

Tips till novis mottages tacksamt ;)



Det jag brukar rekomendera är vårt Extended kit samt ett lättare lackskydd. På en solidsvart bil syns repor väldigt tydligt så en polering inför varje säsong är den vägen jag hade gått personligen utöver skydd för stenskott i fronten och de mest utsatta delarna.


Ok, vad innebär ett lättare lackskydd?
Hur ofta läggs det på?

Sliter inte poleringen på lacken?

Eller är det kanske därför man ska ha ett lackskydd också?
pefreli
 
Inlägg: 83
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

FöregåendeNästa

Återgå till Model 3

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: lator och 5 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.