Du talar emot dig själv lite. Exakt detta jag menar att det är skillnad på arbetet som utförs. För här förklarar du att man inte kan spruta högtrycket för då fälls kanterna upp.
-Det är skillnad på att tvätta bilen med högtryck som det är tänkt mot att gå för nära med högtrycket. Ser faktiskt inte vad du syftar på med "skillnad på arbete" om du nu inte menar invikta kantavslut?
Men om du har vikta kanter och klär in bilen så kan den kanten inte åka upp på samma sätt. Dock tar detta mycket längre tid och du kör ju färdigskuret som var positivt enligt dig. Men det skapar ju detta problem att kanterna kan åka upp om du har högtrycket fel.
-Tror du är förd bakom ljuset. Det stämmer att vi kör färdigskuret. Vi har dock kunskapen at ändra mallarna & viker in samtliga kantavslut där det är tekniskt möjligt. Trotts detta finns det fortfarande exponerade kantavslut t.ex. över framhjulen på model 3 där framskärm och kofångaren har en delning med 2 panelavslut. Som sagt är det dock inga konstigheter om man använder högtrycket som man bör även vid dessa avslut.
Känns lite sådär att betala 50 000 och vara orolig att man sprutar högtrycket fel mot om du klär in kanterna, så slipper man detta problem.
-som sagt wrappar vi alla kanter som är tekniskt möjliga att wrappa så vi har eliminerat problemet så långt det går. Det är däremot kul att du formulerar frågan som du gör då detta är en av anledningarna att välja oss som leverantör.
Vi tar ansvar för våra utförda jobb långt utöver vad vi är "skyldiga" till att göra, sök lite på forumet här.
Vår dörr står alltid öppen om du känner dig manad att svänga förbi och faktiskt se hur vi jobbar samt slutfinishen på våra jobb. Vi har ett trevligt event den 28e om det skulle passa.
Jag funderar på en solid svart och är egentligen mest bekymrad av tvättrepor/rosor...
Någon som vet vilken behandling man ska satsa på då?
Xpel med dess självläkande egenskaper låter fantastiskt men 50 k blir för dyrt.
Annan wrap?
Ceramic coating?
Eller ska man nöja sig med att polera bort reporna med jämna intervall?
Tips till novis mottages tacksamt
Det jag brukar rekomendera är vårt Extended kit samt ett lättare lackskydd. På en solidsvart bil syns repor väldigt tydligt så en polering inför varje säsong är den vägen jag hade gått personligen utöver skydd för stenskott i fronten och de mest utsatta delarna.
Ok, vad innebär ett lättare lackskydd?
Hur ofta läggs det på?
Sliter inte poleringen på lacken?
Eller är det kanske därför man ska ha ett lackskydd också?
Lättare lacksydd,
Lackskydd upp till 3-4 år skulle jag säga generellt. Att lägga en keramisk coating med 5-7års hållbarhet är bortkastade pengar i min mening, framföralt om man inte har tillgång till industri kem och en ordentlig tvätthall. Förtvätten är det som sliter mest på lacken. Att ha tillgång till bra petrolium baserad samt alkalisk avfettning.
Jag skulle säga att det handlar lite mera om hur du sjävl tar hand om bilen. Jag tvättar mina egna bilar relativt ofta.
En st helfolierad bil, tvättas som vanligt ink allt kem samt avlsutar tvätten var och varannan gång med Tershine Refract, en snabbcoating. Bilen blir lättare att tvätta, får en bra skjuts i glansen och blir betydligt mycket enklare att torka bilen torr. (Är även bra ekonomi i detta då 5 pump/sprut räcker till hela bilen.)
Min daily driver (silver), naken lack tvättas på samma sätt som ovan och behandlas med Refract
Firmabilen med svart lack, XPEL i fronten har även fått sig en polering och XPEL Fusion lackskydd. Tvättas på samma sätt som ovan.
Mao beror det på hur lång hållbarhet du behöver av lackskyddet innan det är dags att fylla på igen.
På en svart bil vill du ha lite extra skydd från t.ex. fågelspillning då inbränningar syns betydligt tydligare.
Det stämmer att lacken slits vid polering, dock så är det inget jag skulle oroa mig för i den bemärkelse.
När man polerar en bil slipar man försiktigt ytan för att få den slät vilket såklart innebär att en del material avverkas. Syftet är utöver att få lite trevlig lyster och glans även att minimera och täppa igen porerna i lacken som ger smutsen lättare att fastna på panelen.
Efter poleringen är lacken naken och bör förseglas på något vis för att ge ett skyddande lager mot t.ex surt nedfall eller fågelspillning.
Lackskyddet i sig ger lacken en extra barriär samt förstärker även lystern samt de smutsavvisande egenskaperna. (en naken svart lack kan få inbrännigar på så kort tid om 10 min en varm sommardag om pippin är lite risig i kistan. Har man tur går det att rädda med våtslipning och i värsta fall innebär det en omlackering om man vill få bort det helt.)
Mycket jobb (enligt min kille har Teslan väldigt känslig lack) men med idogt arbete verkar ju resultatet bli över förväntan i alla fall. Nu dags för extra pålägg på trösklar och slitområden!
Har svårt att hitta någon info på Google - någon som vet om jag kan lägga en lackskyddsbehandling på företaget om jag har förmånsbil? Biltvätt verkar vara godkänt men det är ju inte riktigt samma sak...
Är det någon som vet om stenskottsfilm, Hexis / Xpel / Stek osv., påverkar garantin på bilen på något sätt?
Tänker även om man företaget monterar bort för att gömma kanter osv.?
Har svårt att hitta någon info på Google - någon som vet om jag kan lägga en lackskyddsbehandling på företaget om jag har förmånsbil? Biltvätt verkar vara godkänt men det är ju inte riktigt samma sak...
Har kört Opticoat hos Rosenbergs inpol på båda mina tidigare Teslor och aldrig fått några synpunkter från revisorn. Enda kommentaren kom efter XPEL på hela bilen, att det var dyrt
Min Model 3 Performance bytte färg hos Dekalbolaget i Sala! – Slutresultatet!
Äntligen tillbaka här! Liten men utförlig rapport efter en tids (skall bara) etc!
Varför byta bort originalfärgen på en Tesla Model 3 som ju redan är lackerad i svart?
Bakgrund: Jag hatar svart. Till att börja med, visst det kan vara elegant och ger en viss känsla av diplomatisk högvördighet. Men på Tesla Model 3 passar inte färgen bra, enligt min personliga åsikt. Ryktesvis påstås det att Elon Musk själv tycker mest om det blå tillvalet i metallic.
När jag valde färg i Teslas web-konfigurator för Model 3 och såg de då rätt dyra premiumfärgerna, ansåg jag det inte mödan värt göra ytterligare tillägg i önskelista mer än nödvändigt för en vettig totalekomisk kalkyl. Då svart inte var extra kostnad nappade jag på det och bestämde väldigt tidigt att den skulle folieras ljus-gul!
Hos dekalbolaget i Sala gjordes arbetet. Jag ville absolut att dörrarnas insidor och trösklar skulle folieras men det visade sig vara en ambition med vissa förhinder, men de fick ändå till detta att se väldigt proffsigt ut och man lade i så mycket som möjligt ändå längs trösklar etc.
Min Model 3 Performance bytte färg hos Dekalbolaget i Sala! – Slutresultatet!
Äntligen tillbaka här! Liten men utförlig rapport efter en tids (skall bara) etc!
Varför byta bort originalfärgen på en Tesla Model 3 som ju redan är lackerad i svart?
Bakgrund: Jag hatar svart. Till att börja med, visst det kan vara elegant och ger en viss känsla av diplomatisk högvördighet. Men på Tesla Model 3 passar inte färgen bra, enligt min personliga åsikt. Ryktesvis påstås det att Elon Musk själv tycker mest om det blå tillvalet i metallic.
När jag valde färg i Teslas web-konfigurator för Model 3 och såg de då rätt dyra premiumfärgerna, ansåg jag det inte mödan värt göra ytterligare tillägg i önskelista mer än nödvändigt för en vettig totalekomisk kalkyl. Då svart inte var extra kostnad nappade jag på det och bestämde väldigt tidigt att den skulle folieras ljus-gul!
Hos dekalbolaget i Sala gjordes arbetet. Jag ville absolut att dörrarnas insidor och trösklar skulle folieras men det visade sig vara en ambition med vissa förhinder, men de fick ändå till detta att se väldigt proffsigt ut och man lade i så mycket som möjligt ändå längs trösklar etc.
Sportigt och tufft med pippigult!
Sen finns det ju klart fler svarta än gula taxibilar, i Stockholm iallafall.
Absolut finns det svarta. Men finns inga bilar i den gula färgen som privata bilar inprincip.
Därför det sticker ut så mycket att det är en taxibil med det ”skrik” gula
Hämtade min bil från SSR Nordic i Sundsvall igår efter att den fått XPEL stenskottsskydd.
Efter erfarenheter från vår modell X och detta forum valdet jag att foliera hela bilen förutom bakluckan.
XPEL känns som ett tryckt val efter ett noggrannt val förra gången som baserades på ett långt kommande ägande.
SSR Nordic lägger även en film från Hexis AB som jag antar kostar mindre men mitt val blev XPEL.
Fick även en kembehandling av XPEL ytan för framtida lättare tvätt. Vår X saknar detta men är ändå lätt att tvätta så med kembehandlingen så blir det väl ännu bättre.
SSR Nordic ger rabatt för medlemmar i detta forum.
Hämtade min bil från SSR Nordic i Sundsvall igår efter att den fått XPEL stenskottsskydd.
Efter erfarenheter från vår modell X och detta forum valdet jag att foliera hela bilen förutom bakluckan.
XPEL känns som ett tryckt val efter ett noggrannt val förra gången som baserades på ett långt kommande ägande.
SSR Nordic lägger även en film från Hexis AB som jag antar kostar mindre men mitt val blev XPEL.
Fick även en kembehandling av XPEL ytan för framtida lättare tvätt. Vår X saknar detta men är ändå lätt att tvätta så med kembehandlingen så blir det väl ännu bättre.
SSR Nordic ger rabatt för medlemmar i detta forum.
IMG_20190418_100937.jpg
IMG_20190418_101042.jpg
kan du posta lite detaljbilder från kanter, sensorer, kameror och eventuell smuts som samlats vid dessa?
Hämtade min bil från SSR Nordic i Sundsvall igår efter att den fått XPEL stenskottsskydd.
......
kan du posta lite detaljbilder från kanter, sensorer, kameror och eventuell smuts som samlats vid dessa?
funderar nämnligen vilken firma jag ska välja!
tusen tack!
Delar som gick att ta lös som t.ex sidokameror har kanten på filmen dold.
Den enda förbättringspunkten jag hittar är kring laddluckan och något veck på insidan dörrkanten, synligt först när man öppnar dörren.
Någon som testat / hört eller haft erfarenhet av autoflex ? Tydligen bra mycket billigare än typ Xpel och ska skydda mot stenskott / dörruppslag osv ca 5-6 mm tjocklek.
De säger såhär om autoflex:
Autoflex är den absolut senaste tekniken inom lackerings- och folieringsbranschen. Autoflex ser ut som vanlig billack och väl applicerat på bilen går den att behandla som vanlig billack. Men… den går att ta bort igen precis som foliering. Dessutom ger den ett mycket starkare skydd till din originallacken än vad t.ex. foliering ger.
Någon som testat / hört eller haft erfarenhet av autoflex ? Tydligen bra mycket billigare än typ Xpel och ska skydda mot stenskott / dörruppslag osv ca 5-6 mm tjocklek.
De säger såhär om autoflex:
Autoflex är den absolut senaste tekniken inom lackerings- och folieringsbranschen. Autoflex ser ut som vanlig billack och väl applicerat på bilen går den att behandla som vanlig billack. Men… den går att ta bort igen precis som foliering. Dessutom ger den ett mycket starkare skydd till din originallacken än vad t.ex. foliering ger.