Sida 3 av 9

Re: Paint Correction / Foliering / Ceramic Coating

Postat: 20 mar 2019 00:25
av AutoShield
Du talar emot dig själv lite. Exakt detta jag menar att det är skillnad på arbetet som utförs. För här förklarar du att man inte kan spruta högtrycket för då fälls kanterna upp.

-Det är skillnad på att tvätta bilen med högtryck som det är tänkt mot att gå för nära med högtrycket. Ser faktiskt inte vad du syftar på med "skillnad på arbete" om du nu inte menar invikta kantavslut?


Men om du har vikta kanter och klär in bilen så kan den kanten inte åka upp på samma sätt. Dock tar detta mycket längre tid och du kör ju färdigskuret som var positivt enligt dig. Men det skapar ju detta problem att kanterna kan åka upp om du har högtrycket fel.

-Tror du är förd bakom ljuset. Det stämmer att vi kör färdigskuret. Vi har dock kunskapen at ändra mallarna & viker in samtliga kantavslut där det är tekniskt möjligt. Trotts detta finns det fortfarande exponerade kantavslut t.ex. över framhjulen på model 3 där framskärm och kofångaren har en delning med 2 panelavslut. Som sagt är det dock inga konstigheter om man använder högtrycket som man bör även vid dessa avslut.


Känns lite sådär att betala 50 000 och vara orolig att man sprutar högtrycket fel mot om du klär in kanterna, så slipper man detta problem.

-som sagt wrappar vi alla kanter som är tekniskt möjliga att wrappa så vi har eliminerat problemet så långt det går. Det är däremot kul att du formulerar frågan som du gör då detta är en av anledningarna att välja oss som leverantör.
Vi tar ansvar för våra utförda jobb långt utöver vad vi är "skyldiga" till att göra, sök lite på forumet här. ;)

Vår dörr står alltid öppen om du känner dig manad att svänga förbi och faktiskt se hur vi jobbar samt slutfinishen på våra jobb. Vi har ett trevligt event den 28e om det skulle passa. ;)

Re: Paint Correction / Foliering / Ceramic Coating

Postat: 20 mar 2019 00:49
av AutoShield
pefreli skrev:
AutoShield skrev:
pefreli skrev:
Jag funderar på en solid svart och är egentligen mest bekymrad av tvättrepor/rosor...

Någon som vet vilken behandling man ska satsa på då?

Xpel med dess självläkande egenskaper låter fantastiskt men 50 k blir för dyrt. :(

Annan wrap?
Ceramic coating?

Eller ska man nöja sig med att polera bort reporna med jämna intervall?

Tips till novis mottages tacksamt ;)

Det jag brukar rekomendera är vårt Extended kit samt ett lättare lackskydd. På en solidsvart bil syns repor väldigt tydligt så en polering inför varje säsong är den vägen jag hade gått personligen utöver skydd för stenskott i fronten och de mest utsatta delarna.
Ok, vad innebär ett lättare lackskydd?
Hur ofta läggs det på?

Sliter inte poleringen på lacken?

Eller är det kanske därför man ska ha ett lackskydd också?
Lättare lacksydd,
Lackskydd upp till 3-4 år skulle jag säga generellt. Att lägga en keramisk coating med 5-7års hållbarhet är bortkastade pengar i min mening, framföralt om man inte har tillgång till industri kem och en ordentlig tvätthall. Förtvätten är det som sliter mest på lacken. Att ha tillgång till bra petrolium baserad samt alkalisk avfettning.

Jag skulle säga att det handlar lite mera om hur du sjävl tar hand om bilen. Jag tvättar mina egna bilar relativt ofta.

En st helfolierad bil, tvättas som vanligt ink allt kem samt avlsutar tvätten var och varannan gång med Tershine Refract, en snabbcoating. Bilen blir lättare att tvätta, får en bra skjuts i glansen och blir betydligt mycket enklare att torka bilen torr. (Är även bra ekonomi i detta då 5 pump/sprut räcker till hela bilen.)

Min daily driver (silver), naken lack tvättas på samma sätt som ovan och behandlas med Refract

Firmabilen med svart lack, XPEL i fronten har även fått sig en polering och XPEL Fusion lackskydd. Tvättas på samma sätt som ovan.

Mao beror det på hur lång hållbarhet du behöver av lackskyddet innan det är dags att fylla på igen.
På en svart bil vill du ha lite extra skydd från t.ex. fågelspillning då inbränningar syns betydligt tydligare.


Det stämmer att lacken slits vid polering, dock så är det inget jag skulle oroa mig för i den bemärkelse.
När man polerar en bil slipar man försiktigt ytan för att få den slät vilket såklart innebär att en del material avverkas. Syftet är utöver att få lite trevlig lyster och glans även att minimera och täppa igen porerna i lacken som ger smutsen lättare att fastna på panelen.
Efter poleringen är lacken naken och bör förseglas på något vis för att ge ett skyddande lager mot t.ex surt nedfall eller fågelspillning.
Lackskyddet i sig ger lacken en extra barriär samt förstärker även lystern samt de smutsavvisande egenskaperna. (en naken svart lack kan få inbrännigar på så kort tid om 10 min en varm sommardag om pippin är lite risig i kistan. Har man tur går det att rädda med våtslipning och i värsta fall innebär det en omlackering om man vill få bort det helt.)

Re: Paint Correction / Foliering / Ceramic Coating

Postat: 20 mar 2019 11:51
av themax
Resized_20190320_110859.jpg
Mycket jobb (enligt min kille har Teslan väldigt känslig lack) men med idogt arbete verkar ju resultatet bli över förväntan i alla fall. Nu dags för extra pålägg på trösklar och slitområden! :D

Re: Paint Correction / Foliering / Ceramic Coating

Postat: 21 mar 2019 07:38
av richdub
Har svårt att hitta någon info på Google - någon som vet om jag kan lägga en lackskyddsbehandling på företaget om jag har förmånsbil? Biltvätt verkar vara godkänt men det är ju inte riktigt samma sak...

Re: Paint Correction / Foliering / Ceramic Coating

Postat: 21 mar 2019 17:27
av karde
Är det någon som vet om stenskottsfilm, Hexis / Xpel / Stek osv., påverkar garantin på bilen på något sätt?
Tänker även om man företaget monterar bort för att gömma kanter osv.?

Tack!

Re: Paint Correction / Foliering / Ceramic Coating

Postat: 22 mar 2019 07:58
av Johnalm
richdub skrev:
Har svårt att hitta någon info på Google - någon som vet om jag kan lägga en lackskyddsbehandling på företaget om jag har förmånsbil? Biltvätt verkar vara godkänt men det är ju inte riktigt samma sak...
Har kört Opticoat hos Rosenbergs inpol på båda mina tidigare Teslor och aldrig fått några synpunkter från revisorn. Enda kommentaren kom efter XPEL på hela bilen, att det var dyrt :lol:

Re: Paint Correction / Foliering / Ceramic Coating

Postat: 22 mar 2019 09:55
av MalmoM3
Har precis varit i kontakt med Vonne AB i Vellinge, Skåne. Bokade en Stone Guard foliering och en PAS Lackskydd.

Väldigt trevlig kille som heter Peter som var bra att prata med och tog sig tid att besvara ens frågor. Hälsa från Kalle om ni ringer honom. =)

Lägger upp bilder och skriver om min upplevelse efter min behandling.

Re: Paint Correction / Foliering / Ceramic Coating

Postat: 24 mar 2019 06:43
av Xeik
MalmoM3 skrev:
Har precis varit i kontakt med Vonne AB i Vellinge, Skåne. Bokade en Stone Guard foliering och en PAS Lackskydd.

Väldigt trevlig kille som heter Peter som var bra att prata med och tog sig tid att besvara ens frågor. Hälsa från Kalle om ni ringer honom. =)

Lägger upp bilder och skriver om min upplevelse efter min behandling.
Vad får du betala för de 2 behandlingarna hos Vonne?
Och hur lång väntetid fick du?

Re: Paint Correction / Foliering / Ceramic Coating

Postat: 24 mar 2019 09:33
av anna__
Xeik skrev:
MalmoM3 skrev:
Har precis varit i kontakt med Vonne AB i Vellinge, Skåne. Bokade en Stone Guard foliering och en PAS Lackskydd.

Väldigt trevlig kille som heter Peter som var bra att prata med och tog sig tid att besvara ens frågor. Hälsa från Kalle om ni ringer honom. =)

Lägger upp bilder och skriver om min upplevelse efter min behandling.
Vad får du betala för de 2 behandlingarna hos Vonne?
Och hur lång väntetid fick du?
Man folierar utvalda ställen typ huven etc och resterande lacksydd

Re: Paint Correction / Foliering / Ceramic Coating

Postat: 15 apr 2019 00:35
av TeslaTissel
Min Model 3 Performance bytte färg hos Dekalbolaget i Sala! – Slutresultatet!

Äntligen tillbaka här! Liten men utförlig rapport efter en tids (skall bara) etc!

Varför byta bort originalfärgen på en Tesla Model 3 som ju redan är lackerad i svart?

Bakgrund: Jag hatar svart. Till att börja med, visst det kan vara elegant och ger en viss känsla av diplomatisk högvördighet. Men på Tesla Model 3 passar inte färgen bra, enligt min personliga åsikt. Ryktesvis påstås det att Elon Musk själv tycker mest om det blå tillvalet i metallic.

När jag valde färg i Teslas web-konfigurator för Model 3 och såg de då rätt dyra premiumfärgerna, ansåg jag det inte mödan värt göra ytterligare tillägg i önskelista mer än nödvändigt för en vettig totalekomisk kalkyl. Då svart inte var extra kostnad nappade jag på det och bestämde väldigt tidigt att den skulle folieras ljus-gul!

Hos dekalbolaget i Sala gjordes arbetet. Jag ville absolut att dörrarnas insidor och trösklar skulle folieras men det visade sig vara en ambition med vissa förhinder, men de fick ändå till detta att se väldigt proffsigt ut och man lade i så mycket som möjligt ändå längs trösklar etc.


Fortsättning i min blog i länken: http://blog.ho-form.se/?p=9588

Re: Paint Correction / Foliering / Ceramic Coating

Postat: 15 apr 2019 13:50
av _TonyV
TeslaTissel skrev:
Min Model 3 Performance bytte färg hos Dekalbolaget i Sala! – Slutresultatet!
Rolig färg, men kör du i stockholm så lär folk vinka på dig..
.. och vill ha skjuts. :lol: :lol:

Re: Paint Correction / Foliering / Ceramic Coating

Postat: 15 apr 2019 14:20
av Liibo
TeslaTissel skrev:
Min Model 3 Performance bytte färg hos Dekalbolaget i Sala! – Slutresultatet!

Äntligen tillbaka här! Liten men utförlig rapport efter en tids (skall bara) etc!

Varför byta bort originalfärgen på en Tesla Model 3 som ju redan är lackerad i svart?

Bakgrund: Jag hatar svart. Till att börja med, visst det kan vara elegant och ger en viss känsla av diplomatisk högvördighet. Men på Tesla Model 3 passar inte färgen bra, enligt min personliga åsikt. Ryktesvis påstås det att Elon Musk själv tycker mest om det blå tillvalet i metallic.

När jag valde färg i Teslas web-konfigurator för Model 3 och såg de då rätt dyra premiumfärgerna, ansåg jag det inte mödan värt göra ytterligare tillägg i önskelista mer än nödvändigt för en vettig totalekomisk kalkyl. Då svart inte var extra kostnad nappade jag på det och bestämde väldigt tidigt att den skulle folieras ljus-gul!

Hos dekalbolaget i Sala gjordes arbetet. Jag ville absolut att dörrarnas insidor och trösklar skulle folieras men det visade sig vara en ambition med vissa förhinder, men de fick ändå till detta att se väldigt proffsigt ut och man lade i så mycket som möjligt ändå längs trösklar etc.


Fortsättning i min blog i länken: http://blog.ho-form.se/?p=9588
Gullig färg. Men måste tyvärr säga att det ser ut som en taxi bil nu :)

Paint Correction / Foliering / Ceramic Coating

Postat: 15 apr 2019 15:46
av taliz
Gult passar ju nu till påsk. Men sen? :D

Såg en röd Volvo med en älg på framflygeln, likt Ferraris häst, förra året.

Re: Paint Correction / Foliering / Ceramic Coating

Postat: 15 apr 2019 16:55
av BEV[e-Rage]
Sportigt och tufft med pippigult!
Sen finns det ju klart fler svarta än gula taxibilar, i Stockholm iallafall.

Re: Paint Correction / Foliering / Ceramic Coating

Postat: 15 apr 2019 20:13
av Liibo
BEV[e-Rage] skrev:
Sportigt och tufft med pippigult!
Sen finns det ju klart fler svarta än gula taxibilar, i Stockholm iallafall.
Absolut finns det svarta. Men finns inga bilar i den gula färgen som privata bilar inprincip.
Därför det sticker ut så mycket att det är en taxibil med det ”skrik” gula ;)

Re: Paint Correction / Foliering / Ceramic Coating

Postat: 15 apr 2019 23:54
av Jerka
Äh, lyssna inte på dem, den är skitsnygg ju. Jag tycker det är jättetråkigt med alla svarta, vita och grå bilar. Kul med en som sticker ut lite!

Re: Paint Correction / Foliering / Ceramic Coating

Postat: 16 apr 2019 07:49
av BEV[e-Rage]
Vaddå taxi, den är ju Ferrari gul! 8-)
Jag håller med, kul och bra att nån vill synas i trafiken.

Re: Paint Correction / Foliering / Ceramic Coating

Postat: 19 apr 2019 16:31
av Monark1954
Hämtade min bil från SSR Nordic i Sundsvall igår efter att den fått XPEL stenskottsskydd.

Efter erfarenheter från vår modell X och detta forum valdet jag att foliera hela bilen förutom bakluckan.

XPEL känns som ett tryckt val efter ett noggrannt val förra gången som baserades på ett långt kommande ägande.
SSR Nordic lägger även en film från Hexis AB som jag antar kostar mindre men mitt val blev XPEL.

Fick även en kembehandling av XPEL ytan för framtida lättare tvätt. Vår X saknar detta men är ändå lätt att tvätta så med kembehandlingen så blir det väl ännu bättre.

SSR Nordic ger rabatt för medlemmar i detta forum.
IMG_20190418_100937.jpg
IMG_20190418_101042.jpg

Re: Paint Correction / Foliering / Ceramic Coating

Postat: 23 apr 2019 22:46
av kamger
Någon som har erfarenhet av https://www.facebook.com/WrapStyleStockholm/ ? Funderar på de eller Wrapzone (båda kör med samma Hexis bodyfence).

Re: Paint Correction / Foliering / Ceramic Coating

Postat: 26 apr 2019 06:51
av kamger
Monark1954 skrev:
Hämtade min bil från SSR Nordic i Sundsvall igår efter att den fått XPEL stenskottsskydd.

Efter erfarenheter från vår modell X och detta forum valdet jag att foliera hela bilen förutom bakluckan.

XPEL känns som ett tryckt val efter ett noggrannt val förra gången som baserades på ett långt kommande ägande.
SSR Nordic lägger även en film från Hexis AB som jag antar kostar mindre men mitt val blev XPEL.


Fick även en kembehandling av XPEL ytan för framtida lättare tvätt. Vår X saknar detta men är ändå lätt att tvätta så med kembehandlingen så blir det väl ännu bättre.

SSR Nordic ger rabatt för medlemmar i detta forum.
IMG_20190418_100937.jpg
IMG_20190418_101042.jpg

kan du posta lite detaljbilder från kanter, sensorer, kameror och eventuell smuts som samlats vid dessa?

funderar nämnligen vilken firma jag ska välja!

tusen tack!

Re: Paint Correction / Foliering / Ceramic Coating

Postat: 26 apr 2019 21:11
av Monark1954
kamger skrev:
Monark1954 skrev:
Hämtade min bil från SSR Nordic i Sundsvall igår efter att den fått XPEL stenskottsskydd.

......

kan du posta lite detaljbilder från kanter, sensorer, kameror och eventuell smuts som samlats vid dessa?

funderar nämnligen vilken firma jag ska välja!

tusen tack!
Delar som gick att ta lös som t.ex sidokameror har kanten på filmen dold.
Den enda förbättringspunkten jag hittar är kring laddluckan och något veck på insidan dörrkanten, synligt först när man öppnar dörren.
IMG_20190426_081244.jpg
IMG_20190426_081229.jpg
IMG_20190426_081204.jpg

Re: Paint Correction / Foliering / Ceramic Coating

Postat: 27 apr 2019 07:30
av kamger
ser bra ut!

Någon som testat / hört eller haft erfarenhet av autoflex ? Tydligen bra mycket billigare än typ Xpel och ska skydda mot stenskott / dörruppslag osv ca 5-6 mm tjocklek.

De säger såhär om autoflex:

Autoflex är den absolut senaste tekniken inom lackerings- och folieringsbranschen. Autoflex ser ut som vanlig billack och väl applicerat på bilen går den att behandla som vanlig billack. Men… den går att ta bort igen precis som foliering. Dessutom ger den ett mycket starkare skydd till din originallacken än vad t.ex. foliering ger.


Re: Paint Correction / Foliering / Ceramic Coating

Postat: 19 maj 2019 11:47
av MrGreen
kamger skrev:
ser bra ut!

Någon som testat / hört eller haft erfarenhet av autoflex ? Tydligen bra mycket billigare än typ Xpel och ska skydda mot stenskott / dörruppslag osv ca 5-6 mm tjocklek.

De säger såhär om autoflex:

Autoflex är den absolut senaste tekniken inom lackerings- och folieringsbranschen. Autoflex ser ut som vanlig billack och väl applicerat på bilen går den att behandla som vanlig billack. Men… den går att ta bort igen precis som foliering. Dessutom ger den ett mycket starkare skydd till din originallacken än vad t.ex. foliering ger.

Också intresserad av att höra mera kring autoflex :)

Re: Paint Correction / Foliering / Ceramic Coating

Postat: 19 maj 2019 15:23
av Ljuybos
Nån som erfarenhet av Avery foliering? bra? dåligt?

Fått pris på pris runt 17-20k för komplett foliering här upp i norr, Luleå

/ Matthias

Re: Paint Correction / Foliering / Ceramic Coating

Postat: 19 maj 2019 16:19
av Bjelke
Ljuybos skrev:
Nån som erfarenhet av Avery foliering? bra? dåligt?

Fått pris på pris runt 17-20k för komplett foliering här upp i norr, Luleå

/ Matthias
Jag har det på min bil! :) riktigt bra folie som är något
tunnare och lite lättare att få till bra men skyddar ju
därmed lite sämre mot stenskott...