Offerter på försäkring - P vs LRAWD

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1558
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Offerter på försäkring - P vs LRAWD

Inlägg av pefreli »

Startar en tråd om försäkringskostnader så vi kan jämföra.

Ange gärna modell, årlig körsträcka, om det är privatägd bil eller via företag, hel- eller halvförsäkring.

Tack! :)
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
dbar
Teslaägare
Inlägg: 300
Blev medlem: 12 sep 2018 13:42

Re: Offerter på försäkring - P vs LRAWD

Inlägg av dbar »

M3 AWD LR, 2000mil/år - 4020kr/år + moms, utan bindningstid fick jag av leading bolaget.
Företagsleasing
Model 3 LR +FSD+AccBoost, Pearl White, svart premiumklädsel, 18" Aero-fälgar
Model Y LR +FSD, Grå med matt PPF, svart premiumklädsel, 21" custom made fälgar
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Offerter på försäkring - P vs LRAWD

Inlägg av bylund »

4020 kr för försäkringen? Det är ingen moms på försäkringar. Eller måste leasingföretag redovisa moms på dem då de inte är försäkringsbolag?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Martey
Inlägg: 297
Blev medlem: 06 dec 2018 19:17
Ort: Stockholm

Re: Offerter på försäkring - P vs LRAWD

Inlägg av Martey »

Hade varit intressant att veta ålder och var man är skriven då det avgör priset på försäkringen (åtminstone som privatperson) :)
- Model 3 beställd 10/12-18: LR+AWD+AP, Midnight Silver Metallic, vit interiör
- Model 3 bokad 10/8-16
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1558
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Offerter på försäkring - P vs LRAWD

Inlägg av pefreli »

Någon som fått offert på en P3D?
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
dbar
Teslaägare
Inlägg: 300
Blev medlem: 12 sep 2018 13:42

Re: Offerter på försäkring - P vs LRAWD

Inlägg av dbar »

bylund skrev:
4020 kr för försäkringen? Det är ingen moms på försäkringar. Eller måste leasingföretag redovisa moms på dem då de inte är försäkringsbolag?
Det är inte leasingbolaget som försäkrar bilen. Det är leasingtagarens ansvar. I mitt fall mitt AB.
Men leasingbolaget, wasa kredit, offererade halvförsäkring med totalpriset 4020kr per år via LF. Betalas månadsvis med 2 mån uppsägningstid. Tyckte Priset lät hyfsat rimligt. Så tog det nu, och tänkte konkurrenssätta det till våren när fler försäkrings bolag fattat vad det är för bil. Mitt ordinarie bolag sa att dem måste ha regnummet för att ens kunna titta på det
Model 3 LR +FSD+AccBoost, Pearl White, svart premiumklädsel, 18" Aero-fälgar
Model Y LR +FSD, Grå med matt PPF, svart premiumklädsel, 21" custom made fälgar
Max7979
Inlägg: 1
Blev medlem: 02 jan 2019 11:49

Re: Offerter på försäkring - P vs LRAWD

Inlägg av Max7979 »

dbar skrev:
bylund skrev:
4020 kr för försäkringen? Det är ingen moms på försäkringar. Eller måste leasingföretag redovisa moms på dem då de inte är försäkringsbolag?
Det är inte leasingbolaget som försäkrar bilen. Det är leasingtagarens ansvar. I mitt fall mitt AB.
Men leasingbolaget, wasa kredit, offererade halvförsäkring med totalpriset 4020kr per år via LF. Betalas månadsvis med 2 mån uppsägningstid. Tyckte Priset lät hyfsat rimligt. Så tog det nu, och tänkte konkurrenssätta det till våren när fler försäkrings bolag fattat vad det är för bil. Mitt ordinarie bolag sa att dem måste ha regnummet för att ens kunna titta på det
Samma här. Mitt försäkringsbolag behövde ett regnummer för att kunna ge mig en uppskattning på pris.
Användarvisningsbild
FlyingBlue
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 08 dec 2018 10:30
Ort: Norrköping
Referralkod: ts.la/Roger53431

Re: Offerter på försäkring - P vs LRAWD

Inlägg av FlyingBlue »

Jag kontaktade Länsförsäkringar i början av December och fick ett pris på trafikförsäkringspremie (inkl. Delkasko) på 4600:-/år för en LR AWD med körsträcka 15000 km/år, jag är 50+ och bor i Norrköping. De hade dessvärre en väldigt tråkig attityd och var väldigt motvilliga till att lämna pris för försäkring av Tesla, trots att jag varit helkund där i 25 år.
Senast redigerad av FlyingBlue, redigerad totalt 1 gånger.
Tesla Model Y P, AP, -22
Tesla Model 3 LR AWD, FSD, -19
BMW i3, -18
Reservation Cybertruck Tri Motor AWD RN1127948XX
Reservation Cybertruck Dual Motor AWD RN1129110XX
Användarvisningsbild
Filip
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 02 jan 2019 21:45

Re: Offerter på försäkring - P vs LRAWD

Inlägg av Filip »

Jag kontakta Länsförsäkringar idag och fick ett på 8238:-/år för en LR med Halvförsäkring. Jag är 21 och bor utanför Norrköping.
Användarvisningsbild
State of Charge
Inlägg: 5
Blev medlem: 10 jan 2019 08:47

Re: Offerter på försäkring - P vs LRAWD

Inlägg av State of Charge »

Jag fick 8000kr/år (halvförsäkring) för LRAWD från vårat leasingbolag som även förmedlar försäkringar. Bor i Västra Göteborg.
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Offerter på försäkring - P vs LRAWD

Inlägg av Kalle »

En model 3 AWD (inte performans)
Jag är född 1986 och bor i Linköping, kör ca 3500 mil/år. Skade fri.
fick följande pris från if:

Halv försäkring 25056 kr/år
Hel försäkring 55550 kr/år

Jicks!
jan_b
Inlägg: 77
Blev medlem: 05 dec 2018 18:59
Ort: Linköping

Re: Offerter på försäkring - P vs LRAWD

Inlägg av jan_b »

Kalle skrev:
En model 3 AWD (inte performans)
Jag är född 1986 och bor i Linköping, kör ca 3500 mil/år. Skade fri.
fick följande pris från if:

Halv försäkring 25056 kr/år
Hel försäkring 55550 kr/år

Jicks!
Jisses. Privatperson?
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4865
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Offerter på försäkring - P vs LRAWD

Inlägg av chaffis75 »

Mm, varför dessa höga priser, är inte detta betydligt mer än andra bilar i samma prisklass?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
MrStarhouse
Teslaägare
Inlägg: 319
Blev medlem: 15 apr 2016 16:23
Ort: Örebro

Re: Offerter på försäkring - P vs LRAWD

Inlägg av MrStarhouse »

Kalle skrev:
En model 3 AWD (inte performans)
Jag är född 1986 och bor i Linköping, kör ca 3500 mil/år. Skade fri.
fick följande pris från if:

Halv försäkring 25056 kr/år
Hel försäkring 55550 kr/år

Jicks!
Oops, det verkar ju helt absurdt dyrt. Jag hade en Jaguar F-type för några år sen, den kostade 14000 per år helförsäkrad, och det är ju en betdligt dyrare bil än en M3. Det var hos LF.
Nu ägare till: M3 Performance, Röd 2022, EAP
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Offerter på försäkring - P vs LRAWD

Inlägg av Kalle »

jan_b skrev:
Kalle skrev:
En model 3 AWD (inte performans)
Jag är född 1986 och bor i Linköping, kör ca 3500 mil/år. Skade fri.
fick följande pris från if:

Halv försäkring 25056 kr/år
Hel försäkring 55550 kr/år

Jicks!
Jisses. Privatperson?
Japp privat
Användarvisningsbild
akeller
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 28 feb 2016 08:22
Ort: Hörby

Re: Offerter på försäkring - P vs LRAWD

Inlägg av akeller »

Känns lite läskigt att man beställt en Performance, jag antar att den kommer att ha betydligt högre försäkringspremie. Har Trygg Hansa offentliggjort vad deras försäkringar kommer att kosta? Deras premie var väl samma oavsett ålder och var man bor?
Model x performance Raven 2019
Model 3 LR svart med vit inredning
sinvida
Inlägg: 62
Blev medlem: 06 jan 2019 01:10

Re: Offerter på försäkring - P vs LRAWD

Inlägg av sinvida »

akeller skrev:
Känns lite läskigt att man beställt en Performance, jag antar att den kommer att ha betydligt högre försäkringspremie. Har Trygg Hansa offentliggjort vad deras försäkringar kommer att kosta? Deras premie var väl samma oavsett ålder och var man bor?
Jag börjar också tänka lite som du.... börjar också bli lite rädd för min performance :/

Ringde trygg hansa i slutet på december iallafall och då kunde de inte säga något, men han gissade på mellan 10-15k. Tydligen beror det mycket på var man bor mest som det lät på honom iaf. Funderar på om det var därför det blev så dyrt för Linköpings-snubben? :roll:
Solid Black Model 3 P
termosen
Teslaägare
Inlägg: 516
Blev medlem: 05 nov 2018 21:19

Re: Offerter på försäkring - P vs LRAWD

Inlägg av termosen »

Ålder
Geografi och bil är de primära drivarna. Har du betalningsanmärkning dras priset upp 100%.

I fallet med IF tror jag det beror på att de har ingen aning hur de ska prissätta, så då får den max-taxa. IF kan vara lite luriga, de prisar bort sig totalt när de egentligen inte vill försäkra objektet, alltså dyrt pga att de inte vill försäkra.

Sen tror jag man är rädd för Tesla, iom med långa rep-tider, det kostar i eventuella hyrbilar medans bilen står. Gissar att priserna stabiliserar sig framöver, men skulle inte gå till IF när det gäller Tesla, IF vill ha svenssonbilarna.

Angående att Jaguar är billiga, är det oftast att jaguarägare är entusiaster, vilket gör att det sällan är olyckor med Jaguar. IF har tex 20-40% rabatt på Jaguar om du är med i jaguarklubben.
Model Y LR
Model S 100D -18
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Offerter på försäkring - P vs LRAWD

Inlägg av helix »

akeller skrev:
Känns lite läskigt att man beställt en Performance, jag antar att den kommer att ha betydligt högre försäkringspremie. Har Trygg Hansa offentliggjort vad deras försäkringar kommer att kosta? Deras premie var väl samma oavsett ålder och var man bor?
Det är faktiskt inte helt omöjligt att Performance och vanlig LR AWD har samma eller snarlik försäkringspremie.

Åtminstone så har jag fått exakt samma försäkringspremie (halvförsäkring) via Trygg-Hansa för Model S P100D och Model S 100D. Där är skillnaden både i pris och prestanda större än för motsvarande Model 3. Kan också tillägga att det gäller i Stockholm samt fick pris både om bilen skrevs på mitt bolag eller privat.

Kan såklart vara annat på Model 3 och sen är försäkringar väldigt individuellt. Men det kanske ändå ger någon form av hopp för alla som beställt en P :)
sinvida
Inlägg: 62
Blev medlem: 06 jan 2019 01:10

Re: Offerter på försäkring - P vs LRAWD

Inlägg av sinvida »

helix skrev:
akeller skrev:
Känns lite läskigt att man beställt en Performance, jag antar att den kommer att ha betydligt högre försäkringspremie. Har Trygg Hansa offentliggjort vad deras försäkringar kommer att kosta? Deras premie var väl samma oavsett ålder och var man bor?
Det är faktiskt inte helt omöjligt att Performance och vanlig LR AWD har samma eller snarlik försäkringspremie.

Åtminstone så har jag fått exakt samma försäkringspremie (halvförsäkring) via Trygg-Hansa för Model S P100D och Model S 100D. Där är skillnaden både i pris och prestanda större än för motsvarande Model 3. Kan också tillägga att det gäller i Stockholm samt fick pris både om bilen skrevs på mitt bolag eller privat.

Kan såklart vara annat på Model 3 och sen är försäkringar väldigt individuellt. Men det kanske ändå ger någon form av hopp för alla som beställt en P :)
Det var ju något lugnande iallafall! Tack för info! :)
Solid Black Model 3 P
Användarvisningsbild
MrStarhouse
Teslaägare
Inlägg: 319
Blev medlem: 15 apr 2016 16:23
Ort: Örebro

Re: Offerter på försäkring - P vs LRAWD

Inlägg av MrStarhouse »

Skulle vara bra att veta hur sent man får sitt reg nr, då det är först då som man verkligen kan börja fråga runt.

Ska dock fråga Tesla när dom ringer mig om dom har nån ide om när Trygghansa kan ge pris på märkesförsäkringen.

Ovan absurda priser låter ju nämligen helr horribla, och skulle vara svåra / omöjliga att svälja.

Även bara 1000/mån för halvförsäkring är ju brutalt.

Bilen jag senast böt bort var en 2016 Mustang(med vagnskadegaranti), och den kostade 700/mån halvförsäkrad, det då hos LF, född 66, boende i lägenhet i Örebro med garagelänga med avgränsade bås (om nu det spelar roll) Dock så är ju Mustangen bara hälften så dyr som en Tesla.
Nu ägare till: M3 Performance, Röd 2022, EAP
Användarvisningsbild
JosefAlex
Teslaägare
Inlägg: 42
Blev medlem: 14 jan 2019 23:48
Ort: Göteborg

Re: Offerter på försäkring - P vs LRAWD

Inlägg av JosefAlex »

Fått lite offerter:

TryggHansa som Tesla samarbetar med, kan få pris med Volvos regnr på deras svenskreggade importbil från 2017 (BMF106) på hemsidan.

De ger 20% rabatt om man tecknar fler försäkringar hos dem. Låg på över 10 tusen för 2500mil halv. 40 år Göteborg, drygt 8000:- efter rabatt.

Watercircles gav offert under 8k på samma mil så kommer välja dem, hört flera som varit nöjda med dem också.


LF låg lite över..

Gjensidige skulle ha 38 tusen för samma!
Kör: Svart Volvo S60 Bi-fuel (2007)
Reserverade: 28 feb 2017 Beställde: 7 dec 2018
LR AWD Pearl White Multi Coat, 19" Sportfälgar, Svart interiör, EAP.
Användarvisningsbild
MrStarhouse
Teslaägare
Inlägg: 319
Blev medlem: 15 apr 2016 16:23
Ort: Örebro

Re: Offerter på försäkring - P vs LRAWD

Inlägg av MrStarhouse »

JosefAlex skrev:
Fått lite offerter:

TryggHansa som Tesla samarbetar med, kan få pris med Volvos regnr på deras svenskreggade importbil från 2017 (BMF106) på hemsidan.

De ger 20% rabatt om man tecknar fler försäkringar hos dem. Låg på över 10 tusen för 2500mil halv. 40 år Göteborg, drygt 8000:- efter rabatt.

Watercircles gav offert under 8k på samma mil så kommer välja dem, hört flera som varit nöjda med dem också.


LF låg lite över..

Gjensidige skulle ha 38 tusen för samma!
Skönt, lite vettigare nivåer där, och ändå Göteborg som väl måste räknas som Storstad. :)
Nu ägare till: M3 Performance, Röd 2022, EAP
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Offerter på försäkring - P vs LRAWD

Inlägg av Kalle »

Kalle skrev:
En model 3 AWD (inte performans)
Jag är född 1986 och bor i Linköping, kör ca 3500 mil/år. Skade fri.
fick följande pris från if:

Halv försäkring 25056 kr/år
Hel försäkring 55550 kr/år

Jicks!
Tryghansa gav mig 6204kr för halv och 12636 för hel.
Myyyycket bättre pris.
Användarvisningsbild
Latt
Teslaägare
Inlägg: 124
Blev medlem: 15 jan 2019 10:30

Re: Offerter på försäkring - P vs LRAWD

Inlägg av Latt »

Kan man förvänta att försäkringen blir billigare med MR eller SR varianterna eller blir det samme? Tänker att nån kanske har erfarenhet av olika priser på TMS
Model S 100D
Skriv svar