Designstudion för Model 3 - Öppen för alla

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla

Inlägg av Jeppe_E »

taliz skrev:
Jeppe_E skrev:
taliz skrev:
Oh noes! Profeterna på forumen lurade mig! Men det är Elons fel ändå! Tesla sux!!1
Oh nooo... någon kritiserar Tesla...

Måste skynda att försvara... knappa knappa knappa.. :lol:

Det är en bil... Man måste kunna diskutera saker och ting i forum utan att bli förlöjligad.
duty_calls.png
Pffft, inte kallat någon pedofil än. ;)

:lol:

Nej, den titlen går till Sportspeglen-Bosse.. :( :( :cry:
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Verdi

Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla

Inlägg av Verdi »

Jeppe_E skrev:
Verdi skrev:

Bland dyrare bilar som t ex V90 så är det en förkrossande majoritet som säljs till juridiska personer. Den andelen kommer givetvis bli ännu större för elbilar med tanke på förmånsnedsättningen som verkligen gör stor skillnad. Då spelar inte inköpspriset lika stor roll. Gäller bara att företagen arbetar om sin policy så att man kan få en vettig elbil som tjänstebil.
Nåja, var fjärde XC60 köps av en privatperson och mer än var tredje golf. V60/V90 är sk. outliers som försvinner om man normalfördelar :lol: (De är ju typiska tjänstebilar)
44% av Tiguan-bilarna ägs av en fysisk person (i andra änden av skalan)

De XC60 som köptes av privatpersoner var säkert kraftigt rabatterade "Classic"-versioner. Men visst. Min poäng kvarstår i vilket fall. :)
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla

Inlägg av Svenssons »

Jeppe_E skrev:
taliz skrev:
Oh noes! Profeterna på forumen lurade mig! Men det är Elons fel ändå! Tesla sux!!1
Oh nooo... någon kritiserar Tesla...

Måste skynda att försvara... knappa knappa knappa.. :lol:

Det är en bil... Man måste kunna diskutera saker och ting i forum utan att bli förlöjligad.
duty_calls.png
Det inlägget var ju ett svaret på en post där vi här på forumet visst har haft fel och spridit en fantiserad bild enligt Jerker. Det är dock raka motsatsen till vad jag har läst här om Model 3. Vi har flertalet gånger påpekat att media haft fel om priset t.ex.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla

Inlägg av Svenssons »

Verdi skrev:
Jerker skrev:
Min poäng är att bilden av att Telsa 3 skulle vara en folkelbil har omhuldats mycket väl, även här. Och vissa anser ju fortfarande att det är billigt med en bil för runt 450000. Det är det inte. (Ja, jag vet att 60000 dras av, men man ska ändå hosta upp med hela summan och ligga ute med de 60000 i minst ett halvår.) De allra flesta köper inte en ny bil. Genomsnittsåldern för förstagångsköparen av en ny bil ligger över 50 år.

De flesta nya bilar i Sverige köps inte av någon privatperson alls.

Kolla här: http://www.bilsweden.se/statistik/nybil ... ersonbilar
Intressant att det är vanligare att de sålda Tesla Model S/X köpts av en privatperson än samma förhållande för Volvo V90. Model X kan ju till och med sägas vara rätt vanlig hos privatperson jämfört med t.ex. Volvo...

Andel privatköpare per bilmodell:
66% VW POLO
57% FIAT DUCATO
54% KIA CEE D
53% TOYOTA YARIS
46% NISSAN QASHQAI
44% VW TIGUAN
35% VW GOLF
27% VOLVO XC60
27% VOLVO V40N
23% TESLA MODEL X
19% MERCEDES E-KLASS
17% VW PASSAT
17% VOLVO S/V60
14% TESLA MODEL S
11% VOLVO S/V90N
9% BMW 5-SERIE
8% AUDI A6
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla

Inlägg av Geni87 »

Svenssons skrev:
Verdi skrev:
Jerker skrev:
Min poäng är att bilden av att Telsa 3 skulle vara en folkelbil har omhuldats mycket väl, även här. Och vissa anser ju fortfarande att det är billigt med en bil för runt 450000. Det är det inte. (Ja, jag vet att 60000 dras av, men man ska ändå hosta upp med hela summan och ligga ute med de 60000 i minst ett halvår.) De allra flesta köper inte en ny bil. Genomsnittsåldern för förstagångsköparen av en ny bil ligger över 50 år.

De flesta nya bilar i Sverige köps inte av någon privatperson alls.

Kolla här: http://www.bilsweden.se/statistik/nybil ... ersonbilar
Intressant att det är vanligare att de sålda Tesla Model S/X köpts av en privatperson än samma förhållande för Volvo V90. Model X kan ju till och med sägas vara rätt vanlig hos privatperson jämfört med t.ex. Volvo...

Andel privatköpare per bilmodell:
66% VW POLO
57% FIAT DUCATO
54% KIA CEE D
53% TOYOTA YARIS
46% NISSAN QASHQAI
44% VW TIGUAN
35% VW GOLF
27% VOLVO XC60
27% VOLVO V40N
23% TESLA MODEL X
19% MERCEDES E-KLASS
17% VW PASSAT
17% VOLVO S/V60
14% TESLA MODEL S
11% VOLVO S/V90N
9% BMW 5-SERIE
8% AUDI A6
Mja, inte jättekonstigt dock. Många företag har ju gränser vid typ 7.5, 8 eller 10 basbelopp. Då blir en Model S/X "något" svår att klämma in. :)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla

Inlägg av Svenssons »

Geni87 skrev:

Mja, inte jättekonstigt dock. Många företag har ju gränser vid typ 7.5, 8 eller 10 basbelopp. Då blir en Model S/X "något" svår att klämma in. :)
Antar då att Volvo har modeller precis under dessa belopp. Tycker ändå det är lite märkligt eftersom Sverige gynnar köp av bilar genom företag och att det troligen oftast är pengar från företag som är grunden till möjligheten att köpa en Model S/X. Nu har jag visserligen själv valt att köpa min Model X privat.

Kollade lite på hur fördelningen var på samtliga elbilar från 2014-2018. Nu är det dock inte så lätt att få ut statistik för enbart elbilar fördelade på privat/juridiker så det blir inte så många modeller:

Andel privatpersoner per modell:
51% NISSAN LEAF
30% RENAULT ZOE
23% TESLA MODEL X
19% TESLA MODEL S
15% BMW I3
0% HYUNDAI KONA
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla

Inlägg av Jeppe_E »

Svenssons skrev:
Geni87 skrev:

Mja, inte jättekonstigt dock. Många företag har ju gränser vid typ 7.5, 8 eller 10 basbelopp. Då blir en Model S/X "något" svår att klämma in. :)
Antar då att Volvo har modeller precis under dessa belopp. Tycker ändå det är lite märkligt eftersom Sverige gynnar köp av bilar genom företag och att det troligen oftast är pengar från företag som är grunden till möjligheten att köpa en Model S/X. Nu har jag visserligen själv valt att köpa min Model X privat.
Naturligtvis.. och BMW 5-serie. De har t.o.m en specialmodell som är utrustad efter basbeloppsgränsen :lol: Även Passat är väl en sådan modell som VW-gruppen sett till att prångla ut till företag.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla

Inlägg av Geni87 »

Svenssons skrev:
Geni87 skrev:

Mja, inte jättekonstigt dock. Många företag har ju gränser vid typ 7.5, 8 eller 10 basbelopp. Då blir en Model S/X "något" svår att klämma in. :)
Antar då att Volvo har modeller precis under dessa belopp. Tycker ändå det är lite märkligt eftersom Sverige gynnar köp av bilar genom företag och att det troligen oftast är pengar från företag som är grunden till möjligheten att köpa en Model S/X. Nu har jag visserligen själv valt att köpa min Model X privat.

Kollade lite på hur fördelningen var på samtliga elbilar från 2014-2018. Nu är det dock inte så lätt att få ut statistik för enbart elbilar fördelade på privat/juridiker så det blir inte så många modeller:

Andel privatpersoner per modell:
51% NISSAN LEAF
30% RENAULT ZOE
23% TESLA MODEL X
19% TESLA MODEL S
15% BMW I3
0% HYUNDAI KONA
Jo definitivt, det är ingen slump att man brukar kunna få en V90/5-serie/Passat osv med nåt businesspaket precis under gränsen. Skillnaden mot S/X är nog dock att där verkar det vara en väldigt stor del som köps av personer med eget företag, där man inte behöver hålla sig under en ett visst antal basebelopp. Jag får iaf intrycket från det här forumet att många är egna företagare som har tagit bilen på firman.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla

Inlägg av bonath »

Henrik Torphammar skrev:
taliz skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Zalman3 skrev:
Bokar du Y den 15 mars?
Ingen aning faktiskt. Som sagt så är min cancelering inte en avbeställning på model 3 utan bara ett sätt att ha han om mina 10k som kanske kan ge lite ränta. Model 3 är fortfarande den bil jag vill ha som det ser ut idag. Sen får vi se vad övriga lyckas plocka fram under tiden och till vilket pris. För mig är det en bil med 25 riktiga mil som är intressant. 35mil+ och jag betalar extra för att få släpa runt på kapacitet jag inte behöver. :P
Du är fortsatt intresserad av SR, men vill hellre ha 25kr i ränta än vara före hundratusentals personer i kön?
Känns "lite" dumsnålt IMO. :)

Nu är det inte många månader kvar innan SR lanseras. Själv har jag svårt att förstå varför man väntar i flera år, och lånar ut sina pengar gratis, för att kasta in handduken när det börjar närma sig.
Men men, gör bara att jag får min SR tidigare. :)
Nä det är inte lätt och jag vet att jag blir hånad. Men jag skiter i det. Försöker i vart fall förklara varför och vad även om det inte går in.

Det enda vi vet säkert är att den där köplatsen fanns ju inte.
Glöm inte att vi fick en ”litografi”...
Hänger vid sängen, tittar på den varje kväll. ;-)
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla

Inlägg av Jeppe_E »

Så, nu har jag varit på Tesla i Malmö och provsuttit. Fick ha bilen för mig själv, då det blev väl en 20-25 minuter.

Positivt: sköna stolar, snabba att justera. Detsamma med ratten. Väldigt snabbt att ställa in. Skärmens placering kändes inte konstig alls. Faktiskt skönt att inte ha något vid ratten (förvånade mig själv)
Benutrymme bak, bättre/lika än i min XC60, även om man satt lägre.
Bra bagageutrymme, djupt extrautrymme, perfekt när man handlar.
Bra bakåtsikt, fantastiskt tak, bättre i baksätet än i framsätet :)
Skärmen var väldigt responsiv.

Negativt: ratten kändes väldigt liten, svårt att hitta bra komfort jämfört med hur jag har det inställt i den bil jag har nu.
Frunken var grundare än vad jag trodde.
Små ytterbackspeglar i kombination med bred bil gav mycket bil i backspeglarna?
B876D66F-6D54-4012-A2E8-B35097653F93.jpeg
Har tesla höjt priset på SuC?
C8DBF240-525F-4918-87FC-739CDAF205A1.jpeg
På det stora hela, en väldigt fin bil.
Trodde den röda skulle vara mer ferrariröd faktiskt.
A81E2468-E81C-4EE8-8B71-5B8561D53710.jpeg
Senast redigerad av Jeppe_E, redigerad totalt 1 gånger.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla

Inlägg av Svenssons »

De har nyligen höjt priset ja. Märkligt att det står 2:57 kr/kWh på skärmen och 2:56 kr/kWh på deras sida:

https://www.tesla.com/sv_SE/support/sup ... edirect=no
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6519
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla

Inlägg av Tars »

Svenssons skrev:
De har nyligen höjt priset ja. Märkligt att det står 2:57 kr/kWh på skärmen och 2:56 kr/kWh på deras sida:

https://www.tesla.com/sv_SE/support/sup ... edirect=no
Dyrare el i Skåne vättö Bild
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Skriv svar