Designstudion för Model 3 - Öppen för alla

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Designstudion för Model 3 - Öppen för alla

Inlägg av Jeppe_E »

Såja, precis som jag satt och funderade på om inte Tesla skulle öppna designstudion för Model 3 så.. :)
m3.png
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla

Inlägg av LarsL »

Dags att ta tillbaka sina reservations pengar nu då?
Användarvisningsbild
frta02
Teslaägare
Inlägg: 71
Blev medlem: 14 sep 2017 08:18
Ort: Norrköping

Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla

Inlägg av frta02 »

LarsL skrev:
Dags att ta tillbaka sina reservations pengar nu då?
Varför?
- Model 3 LR AWD -21 (Midnight grey med dragkrok)
- Model 3 LR AWD -19 (Midnight grey med vit interiör samt EAP + FSD + 19")[/s]
- Model Y LR AWD beställd
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla

Inlägg av Henrik Torphammar »

Tesla har lånat mina pengar när dom behövde. Nu visade det sig att köplatsen inte var värd någonting och Tesla verkar klara sig utan mina pengar så jag avbokade.


Bild
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla

Inlägg av LarsL »

Då är reservationen avbokad.
Ingen $35000 bil och ingen dragkrok är orsakerna. Dessutom går det ju nu att beställa en när jag vill eftersom designstudion är öppen för alla.
30CF587D-9671-4DB2-982B-0A14ABC220CE.jpeg
Användarvisningsbild
AndreasA
Teslaägare
Inlägg: 179
Blev medlem: 28 jul 2016 12:35
Ort: Skaraborg

Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla

Inlägg av AndreasA »

Står att leverans sker i mars. Så vi som reserverade dag 1 har i bästa fall fått någon veckas försprång på leverans. :)
Model 3 reserverad 2016-04-01.
Model 3 LR AWD Röd med vit inredning, EAP+FSD, 18" beställd 2018-12-06, levererad 2019-03-26
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Inlägg: 1493
Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
Ort: Björklinge

Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Den där berömda kön börjar man fundera på, igen.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla

Inlägg av vigge50 »

SR-71-BlackBird skrev:
Den där berömda kön börjar man fundera på, igen.
Hade Tesla valt att släppa SR så skulle de nog kunnat vänta ett bra tag till innan de öppnade design studion för alla.
Användarvisningsbild
pererikno
Inlägg: 8
Blev medlem: 06 dec 2018 13:31
Kontakt:

Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla

Inlägg av pererikno »

Det var mer eller mindre samma sak i USA, efter ganska kort tid kunde folk lägga en reservation och beställa bil strax därefter. Värdet av själva köplatsen har alltid varit begränsat.

Jag behåller min beställning, jag tror starkt att detta är en fantastisk bil som jag verkligen vill ha. Att andra personer får sina bilar ett par veckor senare än mig gör absolut ingenting. Att fler svenskar börjar köra elbil är bra för hela världen, inte minst för Sverige.
Beställt: Model 3 LR AWD, White, 19", Black interior, EAP
Estimerad leverans Februari/Mars 2019
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Inlägg: 1493
Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
Ort: Björklinge

Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla

Inlägg av SR-71-BlackBird »

pererikno skrev:
Det var mer eller mindre samma sak i USA, efter ganska kort tid kunde folk lägga en reservation och beställa bil strax därefter. Värdet av själva köplatsen har alltid varit begränsat.

Jag behåller min beställning, jag tror starkt att detta är en fantastisk bil som jag verkligen vill ha. Att andra personer får sina bilar ett par veckor senare än mig gör absolut ingenting. Att fler svenskar börjar köra elbil är bra för hela världen, inte minst för Sverige.
Håller med, jag är lite mer orolig hur försäljningen går när man känner sig tvungen att öppna samtliga marknader samtidigt inklusive LR, högerstyrda.
Senast redigerad av SR-71-BlackBird, redigerad totalt 1 gånger.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14502
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla

Inlägg av taliz »

Jag har inget behov av de 10k, så jag behåller min köplats. Om inte annat så kan Tesla ha nytta av pengarna, dessutom kanske den kan vara bra att ha när SR lanseras.
Kanske kommer lite före i kön av alla som vill ha just SR. :)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla

Inlägg av LarsL »

Nä, det är ju svårt att motivera ett köp av en bil som är ungefär lika dyr som en Model S var då för tre år sedan när den är mindre och också saknar dragkrok. När Standard range kommer med dragkrok som får dra 1500kg så ska jag överväga inköp igen. Men då är det ju bara att gå in på Teslas sida och beställa så reservationen behövs inte längre.
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1600
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla

Inlägg av frippan »

Om de nu kan tillverka 7000 bilar i veckan så måste de nog öppna upp för hela världen. Blir väldigt snabbt väldigt många bilar.

Är man sugen på SR så kanske det kan vara värt att behålla sin reservation. Den kön lär väl vara bra mycket längre än LR kön. Är ju trots allt den bilen de allra flesta har väntat på.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14502
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla

Inlägg av taliz »

LarsL skrev:
Nä, det är ju svårt att motivera ett köp av en bil som är ungefär lika dyr som en Model S var då för tre år sedan när den är mindre och också saknar dragkrok. När Standard range kommer med dragkrok som får dra 1500kg så ska jag överväga inköp igen. Men då är det ju bara att gå in på Teslas sida och beställa så reservationen behövs inte längre.
Bara det att du då antagligen hamnar efter alla som har kvar sina reservationer.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla

Inlägg av LarsL »

taliz skrev:
LarsL skrev:
Nä, det är ju svårt att motivera ett köp av en bil som är ungefär lika dyr som en Model S var då för tre år sedan när den är mindre och också saknar dragkrok. När Standard range kommer med dragkrok som får dra 1500kg så ska jag överväga inköp igen. Men då är det ju bara att gå in på Teslas sida och beställa så reservationen behövs inte längre.
Bara det att du då antagligen hamnar efter alla som har kvar sina reservationer.
Jag tar den risken eftersom det förmodligen aldrig kommer hända, alltså det kommer nog aldrig någon dragkrok.

(Dessutom har jag andra planer, men dem får jag återkomma med.)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14502
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla

Inlägg av taliz »

frippan skrev:
Om de nu kan tillverka 7000 bilar i veckan så måste de nog öppna upp för hela världen. Blir väldigt snabbt väldigt många bilar.

Är man sugen på SR så kanske det kan vara värt att behålla sin reservation. Den kön lär väl vara bra mycket längre än LR kön. Är ju trots allt den bilen de allra flesta har väntat på.
Ja och marknaden är begränsad för sedaner med instegspris på över en halv mille. Det förstår nog de flesta. Att de skulle kunna sälja hur många somhelst är liksom inte logiskt.

SR däremot.... där går det nog åt en hel del..
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla

Inlägg av Jeppe_E »

SR-71-BlackBird skrev:
pererikno skrev:
Det var mer eller mindre samma sak i USA, efter ganska kort tid kunde folk lägga en reservation och beställa bil strax därefter. Värdet av själva köplatsen har alltid varit begränsat.

Jag behåller min beställning, jag tror starkt att detta är en fantastisk bil som jag verkligen vill ha. Att andra personer får sina bilar ett par veckor senare än mig gör absolut ingenting. Att fler svenskar börjar köra elbil är bra för hela världen, inte minst för Sverige.
Håller med, jag är lite mer orolig hur försäljningen går när man känner sig tvungen att öppna samtliga marknader samtidigt inklusive LR.
Försäljningen går väl alldeles strålande. Det vart väl nytt rekord i USA för både november och december. Det är väl mer så att vissa här har trott att EU = USA och att det finns ett enormt uppdämnt behov av bilar, vilket nu visar sig att det inte alls finns (oj, vilken överaskning). Dels är väl tesla inte speciellt stora i många EU-länder och dessutom finns ju bara design-studio i 16 EU-länder (snart 15?).

Det hela speglar ju bara verkligheten att många som bokade gjorde det för att kunna köpa en Tesla för under 500.000 och inte för 700.000.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4884
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla

Inlägg av chaffis75 »

Har sagt de tidigare och säger de igen.. Tesla måste lansera SR batteriet snart för annars kommer in stå med lager av bilar snart eller ja överkapacitet I linan.

Med SR så lär de dock bli kö igen.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla

Inlägg av Jeppe_E »

frippan skrev:
Om de nu kan tillverka 7000 bilar i veckan så måste de nog öppna upp för hela världen. Blir väldigt snabbt väldigt många bilar.

Är man sugen på SR så kanske det kan vara värt att behålla sin reservation. Den kön lär väl vara bra mycket längre än LR kön. Är ju trots allt den bilen de allra flesta har väntat på.
Kan, kan de uppenbarligen inte. De har lyckats på dagsnivå, men inte hållbart över en längre period. Sen skall det förstås finnas kunder för bilarna också. Vilket det förmodligen inte gör i dagsläget. Men Tesla kommer ju garanterat att behöva rampa upp ytterligare när SR släpps.

Problemet är ju att det kan påverka kvaliten om de forcerar fram bilarna.

När marknaden är mättad på MR/LR/P så kommer Tesla att vara tvugna att lansera SR. Annars står de där, precis som fossiltillverkarna, med överkapacitet.

Trodde faktiskt att Tesla skulle knipa en top 3 placering i December iom incitamentets halvering efter den 31/12. Men både Toyota Camry, Honda Accord och Honda Civic sålde fler antal bilar än Model 3 under December.

https://cleantechnica.com/2019/01/03/br ... r-company/
Senast redigerad av Jeppe_E, redigerad totalt 1 gånger.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
pererikno
Inlägg: 8
Blev medlem: 06 dec 2018 13:31
Kontakt:

Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla

Inlägg av pererikno »

Jeppe_E skrev:
frippan skrev:
Om de nu kan tillverka 7000 bilar i veckan så måste de nog öppna upp för hela världen. Blir väldigt snabbt väldigt många bilar.

Är man sugen på SR så kanske det kan vara värt att behålla sin reservation. Den kön lär väl vara bra mycket längre än LR kön. Är ju trots allt den bilen de allra flesta har väntat på.
Kan, kan de uppenbarligen inte. De har lyckats på dagsnivå, men inte hållbart över en längre period. Sen skall det förstås finnas kunder för bilarna också. Vilket det förmodligen inte gör i dagsläget. Men Tesla kommer ju garanterat att behöva rampa upp ytterligare när SR släpps.

Problemet är ju att det kan påverka kvaliten om de forcerar fram bilarna.

När marknaden är mättad på MR/LR/P så kommer Tesla att vara tvugna att lansera SR. Annars står de där, precis som fossiltillverkarna, med överkapacitet.
Enig, jag tror Tesla tvingas börja sälja SR under Q2 om inte typ Kina har ett sjukt högt demand av LR AWD. De kanske går lite back på SR inledningsvis, men med stor volym borde det reda ut sig under andra halvan av året.
Beställt: Model 3 LR AWD, White, 19", Black interior, EAP
Estimerad leverans Februari/Mars 2019
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10300
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla

Inlägg av Legato »

Lite märklig logik med de som väljer att avboka pga detta tycker jag.

Hade man kvar sin bokning igår så är det väl oftast för att man väntar på SR?

På SR kan man nog räkna med ordentlig kö och det är väl precis i det scenariot man vill ha sin reservation?

Personligen tror jag de iaf initialt enbart kommer producera små volymer av SR då de kommer ha tufft med marginalerna. Tråkigt med de indikationer vi har nu på att volymen för Europa är så pass låg. Egentligen är ju Model 3 ännu bättre i Europa än i USA pga mycket högre bränslepriser här.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Spyder
Teslaägare
Inlägg: 146
Blev medlem: 30 sep 2014 20:10
Ort: Västerbotten

Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla

Inlägg av Spyder »

Köplatsen har för mig bara varit symbolisk, att jag stöttar bolaget, då jag hela tiden antagit att när de börjar leverera till EU är det så bra fart på produktionen att de ganska snabbt kan täcka beställningarna. Jag avvaktar dock pga avsaknad av drag. Sen som många säger att när SR kommer så kan det nog finnas en liten fördel att stå i kö.
jan_b
Inlägg: 77
Blev medlem: 05 dec 2018 18:59
Ort: Linköping

Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla

Inlägg av jan_b »

taliz skrev:
Jag har inget behov av de 10k, så jag behåller min köplats. Om inte annat så kan Tesla ha nytta av pengarna, dessutom kanske den kan vara bra att ha när SR lanseras.
Kanske kommer lite före i kön av alla som vill ha just SR. :)
Du tar ju en liten risk med pengarna dock. Jag beställde en LR nyligen men hade jag bestämt mig för att vänta istället skulle jag definitivt ta tillbaka pengarna
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla

Inlägg av Jeppe_E »

pererikno skrev:

Enig, jag tror Tesla tvingas börja sälja SR under Q2 om inte typ Kina har ett sjukt högt demand av LR AWD. De kanske går lite back på SR inledningsvis, men med stor volym borde det reda ut sig under andra halvan av året.
En Model 3 kostar 653.000 SEK i Kina (499.000 Yuan). Hur många Kineser har råd med det? Naturligtvis är den kinesiska marknaden större än hela EU tillsammans, men det är fortfarande en dyr bil för många.

SR är enligt Elon 6 månader bort, vilket han sa i november. Samtidigt som han även sa att för att kunna göra en SR med rimlig vinst, så behövs det nya batteriet. Men det är rätt uppenbart att SR kommer att behöva lanseras ganska omgående.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14502
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla

Inlägg av taliz »

jan_b skrev:
taliz skrev:
Jag har inget behov av de 10k, så jag behåller min köplats. Om inte annat så kan Tesla ha nytta av pengarna, dessutom kanske den kan vara bra att ha när SR lanseras.
Kanske kommer lite före i kön av alla som vill ha just SR. :)
Du tar ju en liten risk med pengarna dock. Jag beställde en LR nyligen men hade jag bestämt mig för att vänta istället skulle jag definitivt ta tillbaka pengarna
Betydligt större risk med den knappa miljonen jag har i tsla-aktier. :)
Skulle inte förvåna mig alls om de trillar ner till 250, eller tom under 200, inom kort.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar