Designstudion för Model 3 - Öppen för alla

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Designstudion för Model 3 - Öppen för alla

Inlägg av taliz »

Jerker skrev:
Jeppe_E skrev:
Jerker skrev:

Absurt eller inte, det var så snacket gick och det var det som var så uppseendeväckande med bilen. Den framställdes som en billig bil - folkbil - en bil som alla skulle ha råd att köpa. Det blev den aldrig.
Nä, inte än :) Men det är väl inte första gången som Elon har sagt saker som inte blir av :)
Kommer aldrig att bli, eftersom det tåget redan har gått. Det var i USA detta kriterium skulle kunna uppfyllas och eftersom skattereduktionen har halverats innan $35000-bilen har börjat säljas så blir det nu inte så.

Här skulle den aldrig komma att bli så billig eftersom en dålig valutakurs, moms och andra kostnader driver upp priset, men det bortsåg vi ifrån och lät oss dras med i resonemanget kring den amerikanska prisbilden. Ett acceptabelt pris för oss som har en hyfsad ekonomi, men inte billig.
Kan inte minnas att Elon sagt något om att 35k bilen skulle få fulla tax credits. Det är väl snarare andra som har fantiserat ihop?
Sen har det spridit sig bland mindre bemedlade som inte förstår hur marknaden fungerar.
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla

Inlägg av Jerker »

taliz skrev:
Jerker skrev:
Jeppe_E skrev:
Jerker skrev:

Absurt eller inte, det var så snacket gick och det var det som var så uppseendeväckande med bilen. Den framställdes som en billig bil - folkbil - en bil som alla skulle ha råd att köpa. Det blev den aldrig.
Nä, inte än :) Men det är väl inte första gången som Elon har sagt saker som inte blir av :)
Kommer aldrig att bli, eftersom det tåget redan har gått. Det var i USA detta kriterium skulle kunna uppfyllas och eftersom skattereduktionen har halverats innan $35000-bilen har börjat säljas så blir det nu inte så.

Här skulle den aldrig komma att bli så billig eftersom en dålig valutakurs, moms och andra kostnader driver upp priset, men det bortsåg vi ifrån och lät oss dras med i resonemanget kring den amerikanska prisbilden. Ett acceptabelt pris för oss som har en hyfsad ekonomi, men inte billig.
Kan inte minnas att Elon sagt något om att 35k bilen skulle få fulla tax credits. Det är väl snarare andra som har fantiserat ihop?
Mycket möjligt, men det var den bilden som spreds och förvaltades väl inom Teslasekter världen över. Inte minst här.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla

Inlägg av Svenssons »

taliz skrev:
Jerker skrev:
Jeppe_E skrev:
Jerker skrev:

Absurt eller inte, det var så snacket gick och det var det som var så uppseendeväckande med bilen. Den framställdes som en billig bil - folkbil - en bil som alla skulle ha råd att köpa. Det blev den aldrig.
Nä, inte än :) Men det är väl inte första gången som Elon har sagt saker som inte blir av :)
Kommer aldrig att bli, eftersom det tåget redan har gått. Det var i USA detta kriterium skulle kunna uppfyllas och eftersom skattereduktionen har halverats innan $35000-bilen har börjat säljas så blir det nu inte så.

Här skulle den aldrig komma att bli så billig eftersom en dålig valutakurs, moms och andra kostnader driver upp priset, men det bortsåg vi ifrån och lät oss dras med i resonemanget kring den amerikanska prisbilden. Ett acceptabelt pris för oss som har en hyfsad ekonomi, men inte billig.
Kan inte minnas att Elon sagt något om att 35k bilen skulle få fulla tax credits. Det är väl snarare andra som har fantiserat ihop?
Sen har det spridit sig bland mindre bemedlade som inte förstår hur marknaden fungerar.
GM skulle ju komma ut med Bolt före Model 3. Bolt skulle vara Tesla-dödaren och skulle säljas för 30k men det var efter tax credit. Elon Musk var då tydlig med att priset på Model 3 var $35k före tax credit. Det var många artiklar under 2016-2017 som också flaggade upp att det kanske inte skulle gå att få $7500 i tax credit på Model 3.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla

Inlägg av taliz »

Jerker skrev:
taliz skrev:
Jerker skrev:
Jeppe_E skrev:
Jerker skrev:

Absurt eller inte, det var så snacket gick och det var det som var så uppseendeväckande med bilen. Den framställdes som en billig bil - folkbil - en bil som alla skulle ha råd att köpa. Det blev den aldrig.
Nä, inte än :) Men det är väl inte första gången som Elon har sagt saker som inte blir av :)
Kommer aldrig att bli, eftersom det tåget redan har gått. Det var i USA detta kriterium skulle kunna uppfyllas och eftersom skattereduktionen har halverats innan $35000-bilen har börjat säljas så blir det nu inte så.

Här skulle den aldrig komma att bli så billig eftersom en dålig valutakurs, moms och andra kostnader driver upp priset, men det bortsåg vi ifrån och lät oss dras med i resonemanget kring den amerikanska prisbilden. Ett acceptabelt pris för oss som har en hyfsad ekonomi, men inte billig.
Kan inte minnas att Elon sagt något om att 35k bilen skulle få fulla tax credits. Det är väl snarare andra som har fantiserat ihop?
Mycket möjligt, men det var den bilden som spreds och förvaltades väl inom Teslasekter världen över. Inte minst här.
Oh noes! Profeterna på forumen lurade mig! Men det är Elons fel ändå! Tesla sux!!1
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla

Inlägg av taliz »

Svenssons skrev:
GM skulle ju komma ut med Bolt före Model 3. Bolt skulle vara Tesla-dödaren och skulle säljas för 30k men det var efter tax credit. Elon Musk var då tydlig med att priset på Model 3 var $35k före tax credit. Det var många artiklar under 2016-2017 som också flaggade upp att det kanske inte skulle gå att få $7500 i tax credit på Model 3.
Exakt. Verkar som vissa svalt nyheter och foruminlägg, som proklamerade att det kan blir hur billigt som helst, med hull och hår. När det sen visar sig inte stämma blir de upprörda.
Inte de djupaste skålarna direkt...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla

Inlägg av Svenssons »

taliz skrev:
Exakt. Verkar som vissa svalt nyheter och foruminlägg, som proklamerade att det kan blir hur billigt som helst, med hull och hår. När det sen visar sig inte stämma blir de upprörda.
Inte de djupaste skålarna direkt...
Exakt detta siade vi om här på forumet om att tidningarna skulle skriva negativa artiklar om. Slår vad om att de snart kommer.

De flesta här har nog om och om igen sagt att $35k var före tull, moms, frakt m.m. och spytt galla över journalister som har skrivit priset i kronor efter att ha tagit $35k * dollarkursen.

Att Performance/dyrare variant skulle komma först var också en självklarhet. Exakt samma sak har gjorts på både Model S och Model X och flera lade dubbla reservationer för att kunna få en Performance snabbt som de sedan kunde sälja och en billig som de kan behålla.

Jag har om och om igen också skrivit att reservation ger max 1-2 månaders försprång mot de som inte reservera.

Ansvaret för vilket öra man sedan vill lyssna på ligger inte hos de som berättar och skriver här. Jag kan dock förstå frustrationen och besvikelsen. Jag ville egentligen inte ha Performance-modellen av Model X men ville ha Signature. De som hade reserverat Model S Signature fick välja men på Model X blev det endast Performance vilket även gav kortare räckvidd. Jag låg dock bara ute med 263k i reservation under drygt ett par år så det var inte så farligt...

Exempel från februari 2016:
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 578#p65560
Kirre skrev:
Har mycket svårt att tro att instegspriset kommer att vara 350.000kr. Runt 400.000kr är mer rimligt baserat på frakter, moms etc, men också om man "översätter" Teslas Model S prissättning i USA vs Sverige.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla

Inlägg av Jerker »

taliz skrev:
Oh noes! Profeterna på forumen lurade mig! Men det är Elons fel ändå! Tesla sux!!1
Öh...?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla

Inlägg av Jerker »

Min poäng är att bilden av att Telsa 3 skulle vara en folkelbil har omhuldats mycket väl, även här. Och vissa anser ju fortfarande att det är billigt med en bil för runt 450000. Det är det inte. (Ja, jag vet att 60000 dras av, men man ska ändå hosta upp med hela summan och ligga ute med de 60000 i minst ett halvår.) De allra flesta köper inte en ny bil. Genomsnittsåldern för förstagångsköparen av en ny bil ligger över 50 år.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla

Inlägg av Svenssons »

Jerker skrev:
Min poäng är att bilden av att Telsa 3 skulle vara en folkelbil har omhuldats mycket väl, även här. Och vissa anser ju fortfarande att det är billigt med en bil för runt 450000. Det är det inte. (Ja, jag vet att 60000 dras av, men man ska ändå hosta upp med hela summan och ligga ute med de 60000 i minst ett halvår.) De allra flesta köper inte en ny bil. Genomsnittsåldern för förstagångsköparen av en ny bil ligger över 50 år.
Köper du inte en ny bil får du vänta ett tag på Model 3. De lär ju inte säljas begagnade före de säljs som nya. Köper du en ny bil så ska du inte titta blint på inköpspriset utan titta istället på totalkostnaden. Danni hjälper dig här:

http://teslakanylen.se/
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Designstudion för Model 3 - Öppen för alla

Inlägg av taliz »

Jerker skrev:
Min poäng är att bilden av att Telsa 3 skulle vara en folkelbil har omhuldats mycket väl, även här. Och vissa anser ju fortfarande att det är billigt med en bil för runt 450000. Det är det inte. (Ja, jag vet att 60000 dras av, men man ska ändå hosta upp med hela summan och ligga ute med de 60000 i minst ett halvår.) De allra flesta köper inte en ny bil. Genomsnittsåldern för förstagångsköparen av en ny bil ligger över 50 år.
I Sverige köper privatpersoner nästan uteslutande begagnade bilar. Majoriteten av alla nya bilar köps av juridisk person, dvs företag.
Ca 400k är inte dyrt för en firmabil, snarare standard.
Efter 3 år säljs de sedan begagnade till privatpersoner för ca 150-250, och det är antagligen precis vad som kommer ske även med Model 3.
Det blir en "folkelbil" på sikt, först hos många som ny firmabil och sedan som begagnad privatbil.

(Sen finns det ju något som kallas "tesla stretch"... det fenomenet kommer nog växa en del i närtid)
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla

Inlägg av Jeppe_E »

taliz skrev:
Oh noes! Profeterna på forumen lurade mig! Men det är Elons fel ändå! Tesla sux!!1
Oh nooo... någon kritiserar Tesla...

Måste skynda att försvara... knappa knappa knappa.. :lol:

Det är en bil... Man måste kunna diskutera saker och ting i forum utan att bli förlöjligad.
duty_calls.png
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Verdi

Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla

Inlägg av Verdi »

Jerker skrev:
Min poäng är att bilden av att Telsa 3 skulle vara en folkelbil har omhuldats mycket väl, även här. Och vissa anser ju fortfarande att det är billigt med en bil för runt 450000. Det är det inte. (Ja, jag vet att 60000 dras av, men man ska ändå hosta upp med hela summan och ligga ute med de 60000 i minst ett halvår.) De allra flesta köper inte en ny bil. Genomsnittsåldern för förstagångsköparen av en ny bil ligger över 50 år.

De flesta nya bilar i Sverige köps inte av någon privatperson alls.

Kolla här: http://www.bilsweden.se/statistik/nybil ... ersonbilar

Jag valde 2018-01 till 2018-12

Fysiska personer

Kod: Markera allt

Rank	Antal	Modell
1      5915      VW GOLF                 
2      4342      VW TIGUAN
3      3597      VOLVO XC60
4      3379      FIAT DUCATO             
5      3046      VW POLO                 
6      2928      NISSAN QASHQAI
7      2774      VOLVO S/V60
8      2771      TOYOTA YARIS            
9      2577      KIA CEE D
10      2574      VOLVO S/V90N
139      123      TESLA MODEL S
155      80      TESLA MODEL X


Juridiska personer

Kod: Markera allt

Rank        Antal	Modell
1      21772      VOLVO S/V90N
2      13638      VOLVO S/V60
3      11335      VW PASSAT               
4      11180      VW GOLF                 
5      9696      VOLVO XC60
6      5479      VW TIGUAN
7      5233      VOLVO V40N
8      4588      BMW 5-SERIE
9      4313      MERCEDES E-KLASS
10      4201      AUDI A6                
70      760      TESLA MODEL S
135      265      TESLA MODEL X

Bland dyrare bilar som t ex V90 så är det en förkrossande majoritet som säljs till juridiska personer. Den andelen kommer givetvis bli ännu större för elbilar med tanke på förmånsnedsättningen som verkligen gör stor skillnad. Då spelar inte inköpspriset lika stor roll. Gäller bara att företagen arbetar om sin policy så att man kan få en vettig elbil som tjänstebil.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla

Inlägg av taliz »

Jeppe_E skrev:
taliz skrev:
Oh noes! Profeterna på forumen lurade mig! Men det är Elons fel ändå! Tesla sux!!1
Oh nooo... någon kritiserar Tesla...

Måste skynda att försvara... knappa knappa knappa.. :lol:

Det är en bil... Man måste kunna diskutera saker och ting i forum utan att bli förlöjligad.
duty_calls.png
Pffft, inte kallat någon pedofil än. ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla

Inlägg av Jeppe_E »

Verdi skrev:

Bland dyrare bilar som t ex V90 så är det en förkrossande majoritet som säljs till juridiska personer. Den andelen kommer givetvis bli ännu större för elbilar med tanke på förmånsnedsättningen som verkligen gör stor skillnad. Då spelar inte inköpspriset lika stor roll. Gäller bara att företagen arbetar om sin policy så att man kan få en vettig elbil som tjänstebil.
Nåja, var fjärde XC60 köps av en privatperson och mer än var tredje golf. V60/V90 är sk. outliers som försvinner om man normalfördelar :lol: (De är ju typiska tjänstebilar)
44% av Tiguan-bilarna ägs av en fysisk person (i andra änden av skalan)
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla

Inlägg av Henrik Torphammar »

taliz skrev:
Jeppe_E skrev:
taliz skrev:
Oh noes! Profeterna på forumen lurade mig! Men det är Elons fel ändå! Tesla sux!!1
Oh nooo... någon kritiserar Tesla...

Måste skynda att försvara... knappa knappa knappa.. :lol:

Det är en bil... Man måste kunna diskutera saker och ting i forum utan att bli förlöjligad.
duty_calls.png
Pffft, inte kallat någon pedofil än. ;)
Dröjer väl inte länge innan du drar det kortet mot mig.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla

Inlägg av Jeppe_E »

taliz skrev:
Jeppe_E skrev:
taliz skrev:
Oh noes! Profeterna på forumen lurade mig! Men det är Elons fel ändå! Tesla sux!!1
Oh nooo... någon kritiserar Tesla...

Måste skynda att försvara... knappa knappa knappa.. :lol:

Det är en bil... Man måste kunna diskutera saker och ting i forum utan att bli förlöjligad.
duty_calls.png
Pffft, inte kallat någon pedofil än. ;)

:lol:

Nej, den titlen går till Sportspeglen-Bosse.. :( :( :cry:
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Verdi

Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla

Inlägg av Verdi »

Jeppe_E skrev:
Verdi skrev:

Bland dyrare bilar som t ex V90 så är det en förkrossande majoritet som säljs till juridiska personer. Den andelen kommer givetvis bli ännu större för elbilar med tanke på förmånsnedsättningen som verkligen gör stor skillnad. Då spelar inte inköpspriset lika stor roll. Gäller bara att företagen arbetar om sin policy så att man kan få en vettig elbil som tjänstebil.
Nåja, var fjärde XC60 köps av en privatperson och mer än var tredje golf. V60/V90 är sk. outliers som försvinner om man normalfördelar :lol: (De är ju typiska tjänstebilar)
44% av Tiguan-bilarna ägs av en fysisk person (i andra änden av skalan)

De XC60 som köptes av privatpersoner var säkert kraftigt rabatterade "Classic"-versioner. Men visst. Min poäng kvarstår i vilket fall. :)
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla

Inlägg av Svenssons »

Jeppe_E skrev:
taliz skrev:
Oh noes! Profeterna på forumen lurade mig! Men det är Elons fel ändå! Tesla sux!!1
Oh nooo... någon kritiserar Tesla...

Måste skynda att försvara... knappa knappa knappa.. :lol:

Det är en bil... Man måste kunna diskutera saker och ting i forum utan att bli förlöjligad.
duty_calls.png
Det inlägget var ju ett svaret på en post där vi här på forumet visst har haft fel och spridit en fantiserad bild enligt Jerker. Det är dock raka motsatsen till vad jag har läst här om Model 3. Vi har flertalet gånger påpekat att media haft fel om priset t.ex.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla

Inlägg av Svenssons »

Verdi skrev:
Jerker skrev:
Min poäng är att bilden av att Telsa 3 skulle vara en folkelbil har omhuldats mycket väl, även här. Och vissa anser ju fortfarande att det är billigt med en bil för runt 450000. Det är det inte. (Ja, jag vet att 60000 dras av, men man ska ändå hosta upp med hela summan och ligga ute med de 60000 i minst ett halvår.) De allra flesta köper inte en ny bil. Genomsnittsåldern för förstagångsköparen av en ny bil ligger över 50 år.

De flesta nya bilar i Sverige köps inte av någon privatperson alls.

Kolla här: http://www.bilsweden.se/statistik/nybil ... ersonbilar
Intressant att det är vanligare att de sålda Tesla Model S/X köpts av en privatperson än samma förhållande för Volvo V90. Model X kan ju till och med sägas vara rätt vanlig hos privatperson jämfört med t.ex. Volvo...

Andel privatköpare per bilmodell:
66% VW POLO
57% FIAT DUCATO
54% KIA CEE D
53% TOYOTA YARIS
46% NISSAN QASHQAI
44% VW TIGUAN
35% VW GOLF
27% VOLVO XC60
27% VOLVO V40N
23% TESLA MODEL X
19% MERCEDES E-KLASS
17% VW PASSAT
17% VOLVO S/V60
14% TESLA MODEL S
11% VOLVO S/V90N
9% BMW 5-SERIE
8% AUDI A6
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla

Inlägg av Geni87 »

Svenssons skrev:
Verdi skrev:
Jerker skrev:
Min poäng är att bilden av att Telsa 3 skulle vara en folkelbil har omhuldats mycket väl, även här. Och vissa anser ju fortfarande att det är billigt med en bil för runt 450000. Det är det inte. (Ja, jag vet att 60000 dras av, men man ska ändå hosta upp med hela summan och ligga ute med de 60000 i minst ett halvår.) De allra flesta köper inte en ny bil. Genomsnittsåldern för förstagångsköparen av en ny bil ligger över 50 år.

De flesta nya bilar i Sverige köps inte av någon privatperson alls.

Kolla här: http://www.bilsweden.se/statistik/nybil ... ersonbilar
Intressant att det är vanligare att de sålda Tesla Model S/X köpts av en privatperson än samma förhållande för Volvo V90. Model X kan ju till och med sägas vara rätt vanlig hos privatperson jämfört med t.ex. Volvo...

Andel privatköpare per bilmodell:
66% VW POLO
57% FIAT DUCATO
54% KIA CEE D
53% TOYOTA YARIS
46% NISSAN QASHQAI
44% VW TIGUAN
35% VW GOLF
27% VOLVO XC60
27% VOLVO V40N
23% TESLA MODEL X
19% MERCEDES E-KLASS
17% VW PASSAT
17% VOLVO S/V60
14% TESLA MODEL S
11% VOLVO S/V90N
9% BMW 5-SERIE
8% AUDI A6
Mja, inte jättekonstigt dock. Många företag har ju gränser vid typ 7.5, 8 eller 10 basbelopp. Då blir en Model S/X "något" svår att klämma in. :)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla

Inlägg av Svenssons »

Geni87 skrev:

Mja, inte jättekonstigt dock. Många företag har ju gränser vid typ 7.5, 8 eller 10 basbelopp. Då blir en Model S/X "något" svår att klämma in. :)
Antar då att Volvo har modeller precis under dessa belopp. Tycker ändå det är lite märkligt eftersom Sverige gynnar köp av bilar genom företag och att det troligen oftast är pengar från företag som är grunden till möjligheten att köpa en Model S/X. Nu har jag visserligen själv valt att köpa min Model X privat.

Kollade lite på hur fördelningen var på samtliga elbilar från 2014-2018. Nu är det dock inte så lätt att få ut statistik för enbart elbilar fördelade på privat/juridiker så det blir inte så många modeller:

Andel privatpersoner per modell:
51% NISSAN LEAF
30% RENAULT ZOE
23% TESLA MODEL X
19% TESLA MODEL S
15% BMW I3
0% HYUNDAI KONA
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla

Inlägg av Jeppe_E »

Svenssons skrev:
Geni87 skrev:

Mja, inte jättekonstigt dock. Många företag har ju gränser vid typ 7.5, 8 eller 10 basbelopp. Då blir en Model S/X "något" svår att klämma in. :)
Antar då att Volvo har modeller precis under dessa belopp. Tycker ändå det är lite märkligt eftersom Sverige gynnar köp av bilar genom företag och att det troligen oftast är pengar från företag som är grunden till möjligheten att köpa en Model S/X. Nu har jag visserligen själv valt att köpa min Model X privat.
Naturligtvis.. och BMW 5-serie. De har t.o.m en specialmodell som är utrustad efter basbeloppsgränsen :lol: Även Passat är väl en sådan modell som VW-gruppen sett till att prångla ut till företag.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla

Inlägg av Geni87 »

Svenssons skrev:
Geni87 skrev:

Mja, inte jättekonstigt dock. Många företag har ju gränser vid typ 7.5, 8 eller 10 basbelopp. Då blir en Model S/X "något" svår att klämma in. :)
Antar då att Volvo har modeller precis under dessa belopp. Tycker ändå det är lite märkligt eftersom Sverige gynnar köp av bilar genom företag och att det troligen oftast är pengar från företag som är grunden till möjligheten att köpa en Model S/X. Nu har jag visserligen själv valt att köpa min Model X privat.

Kollade lite på hur fördelningen var på samtliga elbilar från 2014-2018. Nu är det dock inte så lätt att få ut statistik för enbart elbilar fördelade på privat/juridiker så det blir inte så många modeller:

Andel privatpersoner per modell:
51% NISSAN LEAF
30% RENAULT ZOE
23% TESLA MODEL X
19% TESLA MODEL S
15% BMW I3
0% HYUNDAI KONA
Jo definitivt, det är ingen slump att man brukar kunna få en V90/5-serie/Passat osv med nåt businesspaket precis under gränsen. Skillnaden mot S/X är nog dock att där verkar det vara en väldigt stor del som köps av personer med eget företag, där man inte behöver hålla sig under en ett visst antal basebelopp. Jag får iaf intrycket från det här forumet att många är egna företagare som har tagit bilen på firman.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla

Inlägg av bonath »

Henrik Torphammar skrev:
taliz skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Zalman3 skrev:
Bokar du Y den 15 mars?
Ingen aning faktiskt. Som sagt så är min cancelering inte en avbeställning på model 3 utan bara ett sätt att ha han om mina 10k som kanske kan ge lite ränta. Model 3 är fortfarande den bil jag vill ha som det ser ut idag. Sen får vi se vad övriga lyckas plocka fram under tiden och till vilket pris. För mig är det en bil med 25 riktiga mil som är intressant. 35mil+ och jag betalar extra för att få släpa runt på kapacitet jag inte behöver. :P
Du är fortsatt intresserad av SR, men vill hellre ha 25kr i ränta än vara före hundratusentals personer i kön?
Känns "lite" dumsnålt IMO. :)

Nu är det inte många månader kvar innan SR lanseras. Själv har jag svårt att förstå varför man väntar i flera år, och lånar ut sina pengar gratis, för att kasta in handduken när det börjar närma sig.
Men men, gör bara att jag får min SR tidigare. :)
Nä det är inte lätt och jag vet att jag blir hånad. Men jag skiter i det. Försöker i vart fall förklara varför och vad även om det inte går in.

Det enda vi vet säkert är att den där köplatsen fanns ju inte.
Glöm inte att vi fick en ”litografi”...
Hänger vid sängen, tittar på den varje kväll. ;-)
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla

Inlägg av Jeppe_E »

Så, nu har jag varit på Tesla i Malmö och provsuttit. Fick ha bilen för mig själv, då det blev väl en 20-25 minuter.

Positivt: sköna stolar, snabba att justera. Detsamma med ratten. Väldigt snabbt att ställa in. Skärmens placering kändes inte konstig alls. Faktiskt skönt att inte ha något vid ratten (förvånade mig själv)
Benutrymme bak, bättre/lika än i min XC60, även om man satt lägre.
Bra bagageutrymme, djupt extrautrymme, perfekt när man handlar.
Bra bakåtsikt, fantastiskt tak, bättre i baksätet än i framsätet :)
Skärmen var väldigt responsiv.

Negativt: ratten kändes väldigt liten, svårt att hitta bra komfort jämfört med hur jag har det inställt i den bil jag har nu.
Frunken var grundare än vad jag trodde.
Små ytterbackspeglar i kombination med bred bil gav mycket bil i backspeglarna?
B876D66F-6D54-4012-A2E8-B35097653F93.jpeg
Har tesla höjt priset på SuC?
C8DBF240-525F-4918-87FC-739CDAF205A1.jpeg
På det stora hela, en väldigt fin bil.
Trodde den röda skulle vara mer ferrariröd faktiskt.
A81E2468-E81C-4EE8-8B71-5B8561D53710.jpeg
Senast redigerad av Jeppe_E, redigerad totalt 1 gånger.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Skriv svar