Finansiering

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
ippodrome
Teslaägare
Inlägg: 197
Blev medlem: 01 apr 2016 18:37
Ort: Stockholm

Finansiering

Inlägg av ippodrome »

Om man ska låna pengar på huset för att köpa bil är det bäst att man inte flyttar under den tiden lånet löper.
Annars kan det ju bli knöligt ifall man inte gör tillräcklig vinst och kan lösa sina lån eller helt enkelt har för lite kvar till sin nya bostad.

En tanke bara...
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5481
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Finansiering

Inlägg av OfarligTesla »

ippodrome skrev:
Om man ska låna pengar på huset för att köpa bil är det bäst att man inte flyttar under den tiden lånet löper.
Annars kan det ju bli knöligt ifall man inte gör tillräcklig vinst och kan lösa sina lån eller helt enkelt har för lite kvar till sin nya bostad.

En tanke bara... Bild
Jag antar och hoppas att alla som tittar på att köpa bilar för 6-700k har tillräckligt mycket luft i sin ekonomi så att de inte sitter och är nära maxbelånade på bostaden och saknar andra tillgångar. Nettotillgångarna förändras ju inte av var säkerheten för lånet ligger.
Användarvisningsbild
Crappy
Teslaägare
Inlägg: 648
Blev medlem: 02 jun 2016 23:38
Ort: Sjömarken, Borås

Re: Finansiering

Inlägg av Crappy »

Nix
Jag tänker inte på "garanterat restvärde" Jag vet att det är borta sedan en tid tillbaka

Nix:
Jag tänker inte lägga det i huset. Visserligen har jag ett kraftigt övervärde i huset och tänkte så gjort när jag var inne på att köpa en MS.
Men numera tänker jag som så. Huset ska jag ha länge till, räntor har gått upp och ner och lite taskigt om man sitter kvar med lån på en bil man har gjort sig av med, köpt en ny med nya lån (idiotiskt) eftersom man inte ser huslånet som det billån det är. Går då räntorna dessutom upp.....
Bättre då att bita i det sura, om bilfan inte är värd det belopp man satt restvärdet till när den dagen kommer
Dessutom, får man 1,95 på bilen så gör det inte många kronor i månaden, jämfört med bostadslånet
Användarvisningsbild
tompet
Teslaägare
Inlägg: 91
Blev medlem: 29 mar 2014 08:10
Ort: Spånga

Re: Finansiering

Inlägg av tompet »

Jag har fått lite olika förslag när jag pratat m dom på tfn.
Jag fick nedan får DNB, 36 mån m 50% restvärde.

”Månadskostnad: 6.726 kr
Lånebelopp: 587.580 kr
Restvärde: 373.790 kr
Ränta: 1,95 %
Effektiv ränta: 2,15 %
Kredittid: 36 månader
Uppläggningsavgift: 595 kr
Aviavgift: 55 kr”

Lägger jag på 84 mån, inget restvärde så blir summan va 7500/mån.

Fick även 48 mån m 35% restvärde till en kostnad på ca 7500/mån.
Alla med 160’ i insats för å ja nåt å räkna på.

Jag har aldrig köpt med restvärde förut.
Fördelar?
Hämtat en 2021, blå M3P med FSD.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Finansiering

Inlägg av Jeppe_E »

tompet skrev:
Jag har fått lite olika förslag när jag pratat m dom på tfn.
Jag fick nedan får DNB, 36 mån m 50% restvärde.

”Månadskostnad: 6.726 kr
Lånebelopp: 587.580 kr
Restvärde: 373.790 kr
Ränta: 1,95 %
Effektiv ränta: 2,15 %
Kredittid: 36 månader
Uppläggningsavgift: 595 kr
Aviavgift: 55 kr”

Lägger jag på 84 mån, inget restvärde så blir summan va 7500/mån.

Fick även 48 mån m 35% restvärde till en kostnad på ca 7500/mån.
Alla med 160’ i insats för å ja nåt å räkna på.

Jag har aldrig köpt med restvärde förut.
Fördelar?
Ja, om det nu är verkligen är garanterat restvärde, så garanterar DnB att du kan lämna in bilen (till tesla?) och slippa någon restskuld. Mao så kostar bilen dig 402000 kr på 3 år eller 11.100 kr/mån.
Det känns kanske lite sådär :)

84 månader är i princip som vilket billån som helst. Du betalar 7500 kr/mån tills bilen är betald. Dvs 790.000 kr på 7 år eller då 9400kr/mån. Men då är bilen din.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Crappy
Teslaägare
Inlägg: 648
Blev medlem: 02 jun 2016 23:38
Ort: Sjömarken, Borås

Re: Finansiering

Inlägg av Crappy »

Som jag förstår det är det inget garanterat restvärde
Tesla garanterade det förr, men inte numera
Användarvisningsbild
tompet
Teslaägare
Inlägg: 91
Blev medlem: 29 mar 2014 08:10
Ort: Spånga

Re: Finansiering

Inlägg av tompet »

Jeppe_E skrev:
tompet skrev:
Jag har fått lite olika förslag när jag pratat m dom på tfn.
Jag fick nedan får DNB, 36 mån m 50% restvärde.

”Månadskostnad: 6.726 kr
Lånebelopp: 587.580 kr
Restvärde: 373.790 kr
Ränta: 1,95 %
Effektiv ränta: 2,15 %
Kredittid: 36 månader
Uppläggningsavgift: 595 kr
Aviavgift: 55 kr”

Lägger jag på 84 mån, inget restvärde så blir summan va 7500/mån.

Fick även 48 mån m 35% restvärde till en kostnad på ca 7500/mån.
Alla med 160’ i insats för å ja nåt å räkna på.

Jag har aldrig köpt med restvärde förut.
Fördelar?
Ja, om det nu är verkligen är garanterat restvärde, så garanterar DnB att du kan lämna in bilen (till tesla?) och slippa någon restskuld. Mao så kostar bilen dig 402000 kr på 3 år eller 11.100 kr/mån.
Det känns kanske lite sådär :)

84 månader är i princip som vilket billån som helst. Du betalar 7500 kr/mån tills bilen är betald. Dvs 790.000 kr på 7 år eller då 9400kr/mån. Men då är bilen din.
Det är ju inte garanterar restvärde längre tyvärr. Jag har en tanke på att byta efter 3 år, en liten iaf :D men om inte så kan man förlänga hos DNB.
Då blir kan man räkna in en miljöbilspremie till. Blir ca 1660 kr mindre i månaden när man räknat av 60000 under de 36 mån.

Oavsett så är det mycket pengar. Har tidigare tänkt på lån rakt av men lite osäker nu
Hämtat en 2021, blå M3P med FSD.
Användarvisningsbild
ippodrome
Teslaägare
Inlägg: 197
Blev medlem: 01 apr 2016 18:37
Ort: Stockholm

Re: Finansiering

Inlägg av ippodrome »

OfarligTesla skrev:
ippodrome skrev:
Om man ska låna pengar på huset för att köpa bil är det bäst att man inte flyttar under den tiden lånet löper.
Annars kan det ju bli knöligt ifall man inte gör tillräcklig vinst och kan lösa sina lån eller helt enkelt har för lite kvar till sin nya bostad.

En tanke bara... Bild
Jag antar och hoppas att alla som tittar på att köpa bilar för 6-700k har tillräckligt mycket luft i sin ekonomi så att de inte sitter och är nära maxbelånade på bostaden och saknar andra tillgångar. Nettotillgångarna förändras ju inte av var säkerheten för lånet ligger.
Det finns ju folk till allt! Bild
Sen får vi hoppas att ingen här på forumet sitter i lyxfällan med sin Model 3 i höst. Bild
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2232
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Finansiering

Inlägg av frippe »

Crappy skrev:
Nix
Jag tänker inte på "garanterat restvärde" Jag vet att det är borta sedan en tid tillbaka

Nix:
Jag tänker inte lägga det i huset. Visserligen har jag ett kraftigt övervärde i huset och tänkte så gjort när jag var inne på att köpa en MS.
Men numera tänker jag som så. Huset ska jag ha länge till, räntor har gått upp och ner och lite taskigt om man sitter kvar med lån på en bil man har gjort sig av med, köpt en ny med nya lån (idiotiskt) eftersom man inte ser huslånet som det billån det är. Går då räntorna dessutom upp.....
Bättre då att bita i det sura, om bilfan inte är värd det belopp man satt restvärdet till när den dagen kommer
Dessutom, får man 1,95 på bilen så gör det inte många kronor i månaden, jämfört med bostadslånet
Det är väl förhoppningsvis ganska självklart att om man använder huset som säkerhet vid bilköp, amorterar man lika mycket på bilen som ett billån skulle krävt. Så kvarvarande summa på,lånet motsvarade bilens värde. Annars lurar man sig rejält. Samma sak om man väljer att byta bil, att man ensar lån till bilens värde, de hänger ihop.

Men visst, nu när de erbjuder 1,95% i ränta på billån, så blir skillnaden inte så stor. Men så har det knappast varit under en längre tid.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Finansiering

Inlägg av Jeppe_E »

Tänk på att det kostar en slant att ta ut nya pantbrev också....
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1052
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Finansiering

Inlägg av jeppe_sthlm »

Jag tog en del av vår bil på bolånet. Lägenhet med knappt 50% belåning och inga pantbrev.

Det blev ett separat lån som jag amorterar av på en mycket kortare tid än resterande lån - de rörde jag inte.

Hade också en hyggligt stor kontantinsats. Det minimerar risken för att lånet är större än bilens värde.
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Finansiering

Inlägg av Kalle »

jeppe_sthlm skrev:
Jag tog en del av vår bil på bolånet. Lägenhet med knappt 50% belåning och inga pantbrev.

Det blev ett separat lån som jag amorterar av på en mycket kortare tid än resterande lån - de rörde jag inte.

Hade också en hyggligt stor kontantinsats. Det minimerar risken för att lånet är större än bilens värde.
Jag gör ochså precis så, men amorterar till ett eget konto istället och betalar av klumpar när jag förhandlar om lånet. De ger mig möjlighet stt amortera mycket mera med mindre marginaler än jag annars vågat göra.
Blir lite flexiblare, Men de kostar ju lite extra renta.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Finansiering

Inlägg av bylund »

Crappy skrev:
Nix
Jag tänker inte på "garanterat restvärde" Jag vet att det är borta sedan en tid tillbaka

Nix:
Jag tänker inte lägga det i huset. Visserligen har jag ett kraftigt övervärde i huset och tänkte så gjort när jag var inne på att köpa en MS.
Men numera tänker jag som så. Huset ska jag ha länge till, räntor har gått upp och ner och lite taskigt om man sitter kvar med lån på en bil man har gjort sig av med, köpt en ny med nya lån (idiotiskt) eftersom man inte ser huslånet som det billån det är. Går då räntorna dessutom upp.....
Bättre då att bita i det sura, om bilfan inte är värd det belopp man satt restvärdet till när den dagen kommer
Dessutom, får man 1,95 på bilen så gör det inte många kronor i månaden, jämfört med bostadslånet
Fast 1,95 % ränta med DNB är väl också rörlig? Så om ränteläget går upp och tar upp räntan på huslånet så blir även billånet dyrare, om de nu inte ändrat till fast ränta.
Så, får du lägre kostnad på att ta det på huset (inkl eventuella pantbrev) så verkar det irrationellt att ta ett dyrare lån bara för att det heter billån. Inget hindrar ju en att betala av på det extra lånet i samma takt som ett billån.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Crappy
Teslaägare
Inlägg: 648
Blev medlem: 02 jun 2016 23:38
Ort: Sjömarken, Borås

Re: Finansiering

Inlägg av Crappy »

Jag är nog bara rädd för min egen "yolo" räkning
Jag har inga lån på bilen........ Så när jag ska byta bil nästa gång har jag helt plötsligt ett övervärde i bilen :D
Men visst, tar man det på huset, kan man dessutom låsa räntan ganska förmånligt
Jag är nog egentligen bara dum och vill hålla eventuella skulder för det som är inköpt för lånet

Avanza ger 1.09 på rörlig ränta på huset.
jan_b
Inlägg: 77
Blev medlem: 05 dec 2018 18:59
Ort: Linköping

Re: Finansiering

Inlägg av jan_b »

Har ni fått återkoppling från DNB? Jag fyllde i ansökan för länge sedan gällande företagsleasing men har inte hört ett ljud
Användarvisningsbild
Martey
Inlägg: 297
Blev medlem: 06 dec 2018 19:17
Ort: Stockholm

Re: Finansiering

Inlägg av Martey »

jan_b skrev:
Har ni fått återkoppling från DNB? Jag fyllde i ansökan för länge sedan gällande företagsleasing men har inte hört ett ljud
Ansökte om privatlån via DNB och fick lånebesked 2min efter ansökan om att det var godkänt. Kanske en manuell process för leasing. Men du kanske kan ringa och höra dig för? Fick du ett bekräftelsemail?
- Model 3 beställd 10/12-18: LR+AWD+AP, Midnight Silver Metallic, vit interiör
- Model 3 bokad 10/8-16
Eliard
Teslaägare
Inlägg: 323
Blev medlem: 26 feb 2015 19:10
Ort: Uppsala

Re: Finansiering

Inlägg av Eliard »

jan_b skrev:
Har ni fått återkoppling från DNB? Jag fyllde i ansökan för länge sedan gällande företagsleasing men har inte hört ett ljud
Jag gjorde en ansökan på kvällen någon dag efter lagt beställningen ,vid 20:00 ..två minuter senare fick jag ett godkännande :roll:
(företagsleasing)
jan_b
Inlägg: 77
Blev medlem: 05 dec 2018 18:59
Ort: Linköping

Re: Finansiering

Inlägg av jan_b »

Eliard skrev:
jan_b skrev:
Har ni fått återkoppling från DNB? Jag fyllde i ansökan för länge sedan gällande företagsleasing men har inte hört ett ljud
Jag gjorde en ansökan på kvällen någon dag efter lagt beställningen ,vid 20:00 ..två minuter senare fick jag ett godkännande :roll:
(företagsleasing)
Gjorde om allt och nu gick det på 2 minuter här också. Sist fick jag inte ens ett mail
Användarvisningsbild
bolleboll
Teslaägare
Inlägg: 153
Blev medlem: 18 jan 2019 03:42
Ort: Linköping

Re: Finansiering

Inlägg av bolleboll »

Ett alternativ för ett tilläggslån på befintligt bolån är att ta den nya utökninen som en 10årig rak ammortering.
Då "slipper" man förändra de gamla lånen och öka från 1% ammortering till 2% ammortering.
Men Teslan kostar en del, så beroende på hur mycket man vill låna på bolånet så kan en 10 årig ammortering bli likvärdigt en ökning från 1% till 2% på totala bolånet ändå...
https://www.fi.se/sv/publicerat/pressme ... nya-bolan/
Solid Svart Model 3 Long Range AWD, EAP, HW2.5, uthämtad 2019-03-09.
Användarvisningsbild
tor
Teslaägare
Inlägg: 479
Blev medlem: 09 nov 2017 20:34

Re: Finansiering

Inlägg av tor »

Hur räknas dom 25 kkr (10 reservation och 15 beställning) som redan är betalat? Räknas det in som första förhöjd hyra eller dras det från bilens pris?

Jag hade tänkt betala 100 kkr i första förhöjd hyra och om jag redan betalat 25 är det lite skillnad.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Finansiering

Inlägg av Jeppe_E »

tor skrev:
Hur räknas dom 25 kkr (10 reservation och 15 beställning) som redan är betalat? Räknas det in som första förhöjd hyra eller dras det från bilens pris?

Jag hade tänkt betala 100 kkr i första förhöjd hyra och om jag redan betalat 25 är det lite skillnad.

Ponera att bilen kostar 736500 kr, bilens pris är då 589200 ex moms och ger en månadskostnad på 8896 kr ex moms / månad
Med 100 kkr i första hyra så är det istället 6039 kr/mån

Om bilen istället då "kostar" 721500, vilket är 577200 ex moms, ger då en månadskostnad på 6572 kr/mån vid 75000kr och 5857 kr/mån vid 100000kr

Så det blir ju lite dyrare per månad om man räknar med att de 25 kkr bara har sänkt bilens pris, jämfört med om de räknas som förhöjd hyra. Men det kan man säkert komma överens med DNB om.

För en privatperson, så handlar de 25000 kronorna om att kontantinsatsen blir lägre (de räknas alltså in i den)
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
tor
Teslaägare
Inlägg: 479
Blev medlem: 09 nov 2017 20:34

Re: Finansiering

Inlägg av tor »

Jeppe_E skrev:
tor skrev:
Hur räknas dom 25 kkr (10 reservation och 15 beställning) som redan är betalat? Räknas det in som första förhöjd hyra eller dras det från bilens pris?

Jag hade tänkt betala 100 kkr i första förhöjd hyra och om jag redan betalat 25 är det lite skillnad.

Ponera att bilen kostar 736500 kr, bilens pris är då 589200 ex moms och ger en månadskostnad på 8896 kr ex moms / månad
Med 100 kkr i första hyra så är det istället 6039 kr/mån

Om bilen istället då "kostar" 721500, vilket är 577200 ex moms, ger då en månadskostnad på 6572 kr/mån vid 75000kr och 5857 kr/mån vid 100000kr

Så det blir ju lite dyrare per månad om man räknar med att de 25 kkr bara har sänkt bilens pris, jämfört med om de räknas som förhöjd hyra. Men det kan man säkert komma överens med DNB om.

För en privatperson, så handlar de 25000 kronorna om att kontantinsatsen blir lägre (de räknas alltså in i den)
Precis!

Är du säker på att man så att säga kan välja ihop med DNB? Detta borde ju vara samma princip på S och X så det vore intressant att veta hur det går till i det fallet. Någon som vet?
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Finansiering

Inlägg av helix »

tor skrev:
Jeppe_E skrev:
tor skrev:
Hur räknas dom 25 kkr (10 reservation och 15 beställning) som redan är betalat? Räknas det in som första förhöjd hyra eller dras det från bilens pris?

Jag hade tänkt betala 100 kkr i första förhöjd hyra och om jag redan betalat 25 är det lite skillnad.

Ponera att bilen kostar 736500 kr, bilens pris är då 589200 ex moms och ger en månadskostnad på 8896 kr ex moms / månad
Med 100 kkr i första hyra så är det istället 6039 kr/mån

Om bilen istället då "kostar" 721500, vilket är 577200 ex moms, ger då en månadskostnad på 6572 kr/mån vid 75000kr och 5857 kr/mån vid 100000kr

Så det blir ju lite dyrare per månad om man räknar med att de 25 kkr bara har sänkt bilens pris, jämfört med om de räknas som förhöjd hyra. Men det kan man säkert komma överens med DNB om.

För en privatperson, så handlar de 25000 kronorna om att kontantinsatsen blir lägre (de räknas alltså in i den)
Precis!

Är du säker på att man så att säga kan välja ihop med DNB? Detta borde ju vara samma princip på S och X så det vore intressant att veta hur det går till i det fallet. Någon som vet?
Är det samma förfarande som X/S via DNB (vilket jag utgår från att det är, annat vore konstigt) så kommer de 25k du redan betalt i handpenning att räknas av de 100k du lägger i första förhöjd hyra. Dvs, du kommer isåfall att behöva betala in 75k i samband med leverans av bilen.
Användarvisningsbild
Crappy
Teslaägare
Inlägg: 648
Blev medlem: 02 jun 2016 23:38
Ort: Sjömarken, Borås

Re: Finansiering

Inlägg av Crappy »

En fundering till
Ni som gjort klart med DNB, hur har ni gjort med vinterdäck?
Eftersom det varken finns däck eller pris i konfiguratorn är det lite svårt att få in det i paketet?
Skriv svar