Vilken båt kommer treorna med?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Vilken båt kommer treorna med?

Inlägg av Jeppe_E »

okaenrique skrev:
Jeppe_E skrev:
okaenrique skrev:
Jeppe_E skrev:
okaenrique skrev:

jätte konstig att det finns 9000 bilar m3 i europa och bara 23 i sverige .
Varför är det konstigt?

Är sverige 0,3 % Elbilmarknad i EU ?

Du trodde att bilarna skulle liksom på något magiskt vis bara dyka upp i Sverige, alla 1600 som är beställda? Dvs 160 biltransporter?

Ponera att det finns 10 biltransporter som är dedikerade till Sverige. Det tar 2 dagar för dem att nå Malmö. Lastas av och sen lasta andra bilar till Europa, som i sin tur skall lastas av innan de kan hämta nya Teslor. Så säg att det tar 6 dagar för en lastbil ToR. Så 10 lastbilar i veckan, lite förenklat. Så, 16 veckor. innan alla som beställt fått sina bilar. Om man nu tycker det verkar orimligt, så kan man ju säga, okej 20 biltransporter till Sverige. Då är det 8 veckor.

Logistikens vägar äro outgrundliga.

Så varför står på Tesla att leverans i Februari ? kan dem inte planera deras jobb ?
Med risk för att låta spydig, så.... Men det är ju inte bara inom kommunikation som Tesla har dåliga processer och kompetens. Det är fortfarande ett ungt företag som kanske inte alltid har fokuserat på kringfunktionerna i bolaget. Det gick ju an när man sålde några tusen bilar om året. Men nu säljer de flera tusen i veckan, så då fattas det en del, både kompetensmässigt och processmässigt.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
AndreasA
Teslaägare
Inlägg: 179
Blev medlem: 28 jul 2016 12:35
Ort: Skaraborg

Re: Vilken båt kommer treorna med?

Inlägg av AndreasA »

För oss som inte har fått VIN, slutfaktura eller något annat livstecken från Tesla så kan det vara kul att veta Cscc Europe nu passerar Azorerna.
Så vem vet, på fredag/i helgen kanske det plingar till.

https://www.marinetraffic.com/en/ais/de ... SCC_EUROPE
Model 3 reserverad 2016-04-01.
Model 3 LR AWD Röd med vit inredning, EAP+FSD, 18" beställd 2018-12-06, levererad 2019-03-26
Användarvisningsbild
richdub
Teslaägare
Inlägg: 98
Blev medlem: 25 dec 2018 12:05

Re: Vilken båt kommer treorna med?

Inlägg av richdub »

AndreasA skrev:
För oss som inte har fått VIN, slutfaktura eller något annat livstecken från Tesla så kan det vara kul att veta Cscc Europe nu passerar Azorerna.
Så vem vet, på fredag/i helgen kanske det plingar till.

https://www.marinetraffic.com/en/ais/de ... SCC_EUROPE
Förhoppningsvis fylld med 19-tums AWD :?
Användarvisningsbild
hakan_k
Teslaägare
Inlägg: 163
Blev medlem: 12 mar 2016 15:56
Ort: Vara, Västra Götaland

Re: Vilken båt kommer treorna med?

Inlägg av hakan_k »

Verkar som Grand Venus är nästa båt till Europa med beräknad ankomst 16 mars. Dock har den inte lämnat SF än.
grandvenus.PNG
Model 3 LR AWD Midnight Silver 18" med FSD
CyberTruck single engine förbokad
Renault Zoe R240
1,5 kW solel, 0,5 kW vindsnurra
Användarvisningsbild
ippodrome
Teslaägare
Inlägg: 197
Blev medlem: 01 apr 2016 18:37
Ort: Stockholm

Re: Vilken båt kommer treorna med?

Inlägg av ippodrome »

AndreasA skrev:
För oss som inte har fått VIN, slutfaktura eller något annat livstecken från Tesla så kan det vara kul att veta Cscc Europe nu passerar Azorerna.
Så vem vet, på fredag/i helgen kanske det plingar till.

https://www.marinetraffic.com/en/ais/de ... SCC_EUROPE
Jag håller också tummarna!
Sålde firmabilen i fredags och skulle helst slippa köra runt i gammelbilen som dottern övningskör i, en Peugeot 307’a från -03 är inte särskilt läcker som daglig tjänare! Bild
Fasen, skulle inte ha velat så innan jag tryckte på beställ-knappen.
Dröjde till 15/12 innan jag gjorde slag i saken, nu får man vänta då rätt många var snabba och slog till runt 5’e.

Löjligt liten skillnad i sammanhanget men den här väntan från dec känns sjukt mycket jobbigare än 31/3-16 till 5/12-18 gjorde. Bild
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Vilken båt kommer treorna med?

Inlägg av Kalle »

hakan_k skrev:
Verkar som Grand Venus är nästa båt till Europa med beräknad ankomst 16 mars. Dock har den inte lämnat SF än.
Lite OT, men varför har kraftverket i bakgrunden kondensortorn när det ligger brevid vattnet?
Ptesla
Teslaägare
Inlägg: 134
Blev medlem: 18 dec 2018 11:37
Referralkod: ts.la/peder89808

Re: Vilken båt kommer treorna med?

Inlägg av Ptesla »

ippodrome skrev:
AndreasA skrev:
För oss som inte har fått VIN, slutfaktura eller något annat livstecken från Tesla så kan det vara kul att veta Cscc Europe nu passerar Azorerna.
Så vem vet, på fredag/i helgen kanske det plingar till.

https://www.marinetraffic.com/en/ais/de ... SCC_EUROPE
Jag håller också tummarna!
Sålde firmabilen i fredags och skulle helst slippa köra runt i gammelbilen som dottern övningskör i, en Peugeot 307’a från -03 är inte särskilt läcker som daglig tjänare! Bild
Fasen, skulle inte ha velat så innan jag tryckte på beställ-knappen.
Dröjde till 15/12 innan jag gjorde slag i saken, nu får man vänta då rätt många var snabba och slog till runt 5’e.

Löjligt liten skillnad i sammanhanget men den här väntan från dec känns sjukt mycket jobbigare än 31/3-16 till 5/12-18 gjorde. Bild

Jag förbokade dag 1 och beställde den 5:e dec. Fortfarande inte hört ett pip efter "däcksamtalet".

Sen finns det personer här som beställde mycket senare som redan fått leveransdatum. Så när du bokat/beställt verkar kvitta fullständigt.
--
Model 3 LR AWD, Solid Svart, 19", Autopilot
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7319
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Vilken båt kommer treorna med?

Inlägg av TiborBlomhall »

hakan_k skrev:
Verkar som Grand Venus är nästa båt till Europa med beräknad ankomst 16 mars. Dock har den inte lämnat SF än.
Är den extra långsam eller? Hålla på å åka en hel månad?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Vilken båt kommer treorna med?

Inlägg av Bjelke »

Kalle skrev:
hakan_k skrev:
Verkar som Grand Venus är nästa båt till Europa med beräknad ankomst 16 mars. Dock har den inte lämnat SF än.
Lite OT, men varför har kraftverket i bakgrunden kondensortorn när det ligger brevid vattnet?
För att det är USA och det ska se coolt och stort ut...?
Annars vet jag inte...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
AndreasA
Teslaägare
Inlägg: 179
Blev medlem: 28 jul 2016 12:35
Ort: Skaraborg

Re: Vilken båt kommer treorna med?

Inlägg av AndreasA »

TiborBlomhall skrev:
hakan_k skrev:
Verkar som Grand Venus är nästa båt till Europa med beräknad ankomst 16 mars. Dock har den inte lämnat SF än.
Är den extra långsam eller? Hålla på å åka en hel månad?
Hon har inte kastat loss än, men kastar hon loss imorgon har hon 24 dagar på sig, vilket väl är ungefär samma tid som de andra båtarna har tagit.
Det spekuleras i att nästa båt till pir 80 blir Glovis Star, som väntas till San Fransisco i övermorgon.

https://www.marinetraffic.com/en/ais/de ... LOVIS_STAR
Model 3 reserverad 2016-04-01.
Model 3 LR AWD Röd med vit inredning, EAP+FSD, 18" beställd 2018-12-06, levererad 2019-03-26
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Vilken båt kommer treorna med?

Inlägg av Jeppe_E »

Hur många båtar är vi uppe i nu?

Snart borde rimligtvis alla beställda bilar vara skeppade. 20k var väl den senaste siffran jag såg. Det är ju inte precis så att den säljer som smör i EU.

Beställer jag en bil i dag, så är det leverans i Mars.... :roll:

Är det så att Tesla bygger lager i Europa? Ska bli jätteintressant att se försäljningssiffrorna för februari. Det kan nog se lite illa ut, tyvärr. Beställer man en bil i USA, så är det enligt designstudion leverans i februari :shock:

Känns som de har kapacitet i fabriken.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
MrStarhouse
Teslaägare
Inlägg: 319
Blev medlem: 15 apr 2016 16:23
Ort: Örebro

Re: Vilken båt kommer treorna med?

Inlägg av MrStarhouse »

Jeppe_E skrev:
Hur många båtar är vi uppe i nu?

Snart borde rimligtvis alla beställda bilar vara skeppade. 20k var väl den senaste siffran jag såg. Det är ju inte precis så att den säljer som smör i EU.

Beställer jag en bil i dag, så är det leverans i Mars.... :roll:

Är det så att Tesla bygger lager i Europa? Ska bli jätteintressant att se försäljningssiffrorna för februari. Det kan nog se lite illa ut, tyvärr. Beställer man en bil i USA, så är det enligt designstudion leverans i februari :shock:

Känns som de har kapacitet i fabriken.
Kanske till USA igen:
https://www.teslarati.com/tesla-model-3 ... -300k-vin/

Eller ännu mer Kina:
https://www.teslarati.com/tesla-model-3-orders-china/

:D
Nu ägare till: M3 Performance, Röd 2022, EAP
Användarvisningsbild
Basse
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 09 dec 2018 16:43

Re: Vilken båt kommer treorna med?

Inlägg av Basse »

Bjelke skrev:
Kalle skrev:
hakan_k skrev:
Verkar som Grand Venus är nästa båt till Europa med beräknad ankomst 16 mars. Dock har den inte lämnat SF än.
Lite OT, men varför har kraftverket i bakgrunden kondensortorn när det ligger brevid vattnet?
För att det är USA och det ska se coolt och stort ut...?
Annars vet jag inte...


Billigare att kyla med färskvatten än havsvatten (värmeväxlare är i titan förklara av saltet) mm
Ps jobbar på kraftvärmeverk
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Vilken båt kommer treorna med?

Inlägg av Kalle »

Basse skrev:
Bjelke skrev:
Kalle skrev:
hakan_k skrev:
Verkar som Grand Venus är nästa båt till Europa med beräknad ankomst 16 mars. Dock har den inte lämnat SF än.
Lite OT, men varför har kraftverket i bakgrunden kondensortorn när det ligger brevid vattnet?
För att det är USA och det ska se coolt och stort ut...?
Annars vet jag inte...


Billigare att kyla med färskvatten än havsvatten (värmeväxlare är i titan förklara av saltet) mm
Ps jobbar på kraftvärmeverk
Tängte att de stora kondensortornen inte va gratis att bygga heller, men de är klart, de håller vell längre :)
Användarvisningsbild
AndreasA
Teslaägare
Inlägg: 179
Blev medlem: 28 jul 2016 12:35
Ort: Skaraborg

Re: Vilken båt kommer treorna med?

Inlägg av AndreasA »

Elon tweetade en bild över pir 80, dom lastar 4000 bilar på Grand Venus
https://twitter.com/elonmusk/status/1098009983931707393
Bild
Model 3 reserverad 2016-04-01.
Model 3 LR AWD Röd med vit inredning, EAP+FSD, 18" beställd 2018-12-06, levererad 2019-03-26
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vilken båt kommer treorna med?

Inlägg av bjelkeman »

AndreasA skrev:
Elon tweetade en bild över pir 80, dom lastar 4000 bilar på Grand Venus
https://twitter.com/elonmusk/status/1098009983931707393
Bild
Hah. Skulle precis posta den bilden. Ser det inte ut som min är den tredje till vänster?
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 17 okt 2015 19:56
Ort: Skarpö, Vaxholm

Re: Vilken båt kommer treorna med?

Inlägg av Johnalm »

Äntligen! Då finns det ju en teoretisk chans att de lyckas matcha min spec på den båten. Borde ankomma Belgien om ett par veckor då?
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Laddvin
Inlägg: 198
Blev medlem: 04 feb 2015 11:27

Re: Vilken båt kommer treorna med?

Inlägg av Laddvin »

Notera att han skriver 4000 Teslor. Skulle kunna vara 3000 Model 3 och resten Model S/X
Edvin - Kör NIO ET5 under SECC 2023
Användarvisningsbild
AndreasA
Teslaägare
Inlägg: 179
Blev medlem: 28 jul 2016 12:35
Ort: Skaraborg

Re: Vilken båt kommer treorna med?

Inlägg av AndreasA »

Johnalm skrev:
Äntligen! Då finns det ju en teoretisk chans att de lyckas matcha min spec på den båten. Borde ankomma Belgien om ett par veckor då?
Hon ska komma till Zeebrugge 2019-03-16
OldschoolWarfare skrev:
Notera att han skriver 4000 Teslor. Skulle kunna vara 3000 Model 3 och resten Model S/X
Exakt, sen är det inte säkert att alla bilarna ska med just Grand Venus, det spekuleras i att ett nytt fartyg ska lägga till vid pir 80 redan imorgon.
Model 3 reserverad 2016-04-01.
Model 3 LR AWD Röd med vit inredning, EAP+FSD, 18" beställd 2018-12-06, levererad 2019-03-26
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Vilken båt kommer treorna med?

Inlägg av Jeppe_E »

OldschoolWarfare skrev:
Notera att han skriver 4000 Teslor. Skulle kunna vara 3000 Model 3 och resten Model S/X
MS & MX fraktas mig veterligen i containers och inte rullande, för att slippa importavgifter.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
AndreasA
Teslaägare
Inlägg: 179
Blev medlem: 28 jul 2016 12:35
Ort: Skaraborg

Re: Vilken båt kommer treorna med?

Inlägg av AndreasA »

Jeppe_E skrev:
OldschoolWarfare skrev:
Notera att han skriver 4000 Teslor. Skulle kunna vara 3000 Model 3 och resten Model S/X
MS & MX fraktas mig veterligen i containers och inte rullande, för att slippa importavgifter.
Japp, men minst en av de andra båtarna har även haft MS & MX i lasten. (tror de gick till Norge, att de skickas i delar är för att minska EU import tull från 10% till 5% (eller vad det nu var för procentsatser))
Model 3 reserverad 2016-04-01.
Model 3 LR AWD Röd med vit inredning, EAP+FSD, 18" beställd 2018-12-06, levererad 2019-03-26
Användarvisningsbild
Marcus88
Teslaägare
Inlägg: 20
Blev medlem: 10 dec 2018 18:16

Re: Vilken båt kommer treorna med?

Inlägg av Marcus88 »

"Din bil är på båten som inte kommit än." lät det när jag ringde Tesla igår och bl.a. frågade om bilen blivit matchad än. Undra om de har koll på vilken bil som är på vilken båt?
Model 3 LR AWD, Red multicoat, EAP
Reservation: 31/3 -16
Beställning: 6/12 -18
Levererad: 18/3 -19
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Vilken båt kommer treorna med?

Inlägg av Jeppe_E »

Marcus88 skrev:
"Din bil är på båten som inte kommit än." lät det när jag ringde Tesla igår och bl.a. frågade om bilen blivit matchad än. Undra om de har koll på vilken bil som är på vilken båt?
Nej... Men det är ju väldigt enkelt att svara så.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2171
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Vilken båt kommer treorna med?

Inlägg av jpetters »

AndreasA skrev:
Jeppe_E skrev:
OldschoolWarfare skrev:
Notera att han skriver 4000 Teslor. Skulle kunna vara 3000 Model 3 och resten Model S/X
MS & MX fraktas mig veterligen i containers och inte rullande, för att slippa importavgifter.
Japp, men minst en av de andra båtarna har även haft MS & MX i lasten. (tror de gick till Norge, att de skickas i delar är för att minska EU import tull från 10% till 5% (eller vad det nu var för procentsatser))
Bilar till Norge och Schweiz skickas "hela", ingen eftermontering i Tillburg.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Filip
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 02 jan 2019 21:45

Re: Vilken båt kommer treorna med?

Inlägg av Filip »

Fick veta från tesla idag att min bil finns på båt 4. Är det den som kommer fram nu till helgen?
Skriv svar