Lite OT, men varför är så många fartyg från Panama? Är det skatteregler eller något?
Precis. Dels pga skatteregler, men även för att de ska kunna ha billig arbetskraft på båtarna. En liten rolig effekt av detta är att lilla Panama, med 3 miljoner? invånare, har fler registrerade fartyg än både USA och Kina tillsammans.
Senast redigerad av Jeppe_E, redigerad totalt 1 gånger.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Var å tittade på Miraflores locks i Panama för några år sen och följde några skepps passage.
Inte jättespännande direkt, men lite intressant ändå.
Lok som drog skeppen. Verkade inte jättesafe, och såg sen att det hände att loken blev krossade...
Förövrigt har ju Panama, likt många andra, en historia av stort inflytande från USA. U.S. dollar gäller fortfarande som valuta, även om dom också har sin egen(med 1:1 förhållande).
Maersk har mycket verksamhet där, och ”Panama papers” förvånade nog inte många...
Helt enkelt väldigt mycket fishy business där.
Det har varit tydligt tidigare i tråden att Teslorna skeppas från Pir 80 (bildbevis). Det betyder naturligtvis inte att det är den enda hamnen, men...
Jo har sett det, men jag tänkte att man kanske brukade fler hamnar och den andra hamnen ser ut att vara mycket större.
Inga bilder har kommit sedan Glovis Cosmos lade till.
Model 3 reserverad 2016-04-01.
Model 3 LR AWD Röd med vit inredning, EAP+FSD, 18" beställd 2018-12-06, levererad 2019-03-26
Det har varit tydligt tidigare i tråden att Teslorna skeppas från Pir 80 (bildbevis). Det betyder naturligtvis inte att det är den enda hamnen, men...
Jo har sett det, men jag tänkte att man kanske brukade fler hamnar och den andra hamnen ser ut att vara mycket större.
Inga bilder har kommit sedan Glovis Cosmos lade till.
3000 bilar per vecka är en halv båt. Ser inte riktigt anledningen till att skeppa med flera olika hamnar. Men det är så som jag ser det
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
3000 bilar per vecka är en halv båt. Ser inte riktigt anledningen till att skeppa med flera olika hamnar. Men det är så som jag ser det
Sant, var nog mest önsketänkade av mig (och en annan forumtråd på ett annat forum som jag hittade när jag letade bilder på pir 80 och Glovis Cosmos)
Läste förresten i en tråd (på annat forum) där en belgare skrev att han hade fått leveransdatum i februari och att Tesla hade sagt att hans bil inte var med Glovis Captain, vilket stärker teorin att kanske många av bilarna i första lasten är demobilar eller bilar till personal.
I forumtråden på Tesla model 3 owners club har dom lyckats få bilder innifrån vad jag antar är Glovis Cosmos.
och i texten skriver dom att bilarna ska till Norge.
I forumtråden på Tesla model 3 owners club har dom lyckats få bilder innifrån vad jag antar är Glovis Cosmos.
och i texten skriver dom att bilarna ska till Norge.
Inte koll på vad detta ska säga mig, men enligt Tweet-tråden ska detta vara en Nederländsk databas för att se uppgifter om typgodkännande. Kolumnen för när det godkändes är tom för alla rader, antar att när det faktiskt finns ett datum så kan vi anse tweeten vara trovärdig: https://opendata.rdw.nl/Typegoedkeuring ... /qfyi-t5q9
- Model 3 beställd 10/12-18: LR+AWD+AP, Midnight Silver Metallic, vit interiör
- Model 3 bokad 10/8-16
I forumtråden på Tesla model 3 owners club har dom lyckats få bilder innifrån vad jag antar är Glovis Cosmos.
och i texten skriver dom att bilarna ska till Norge.
I forumtråden på Tesla model 3 owners club har dom lyckats få bilder innifrån vad jag antar är Glovis Cosmos.
och i texten skriver dom att bilarna ska till Norge.