Olof Tenghoff skrev:... men ska man grotta ner sig i riktigt nördiga grejer för att spara på batteriet ska man:
...
Kan lägga till en sak som man ofta inte tänker på riktigt på det sättet men
körstil påverkar också degraderingen, hög förbrukning kommer även de att leda till fler cyclings, om man som exempel förbrukar dubbelt så mycket i en bil jämfört
med en annan så kommer batteriet att laddas ur/upp dubbels så många gånger, alltså den totala mängden energi som batteriet har använts till blir dubbel.
Nu verkar ju batterierna hålla väldigt länge men degraderingen kommer ändå att bli högre för den bilen med högst förbrukning.
Däremot har jag inte sett något försök till optimeringskurva där man tar hänsyn till både ålder och körsträcka, för en bil som körs typ 500mil/år kommer
såklart att ha bättre batteri än en som rullar typ 6000mil/år, så någonstans finns det en sträcka som är optimal och ger mest pang för pengarna, men å andra
sidan så kommer en lågmilare att överleva sitt batteri som det ser ut idag (inga bilar har rullat så många år ännu att vi kan se vid vilken ålder batteriet ger upp
oavsett antal mil). Men lek med tanken att batteriet ger upp av ålder efter säg 15 år oavsett mil, då kommer lågmilaren att fått minst pang för pengarna jämfört med
en som kört lite mer osv.
Det vore intressant att se den där degraderings-kurvan för en massa Teslor igen nu när det börjar bli några år på bilarna, kan man plockat ut punkterna
3,4 och 5 år och jämföra miltal lite grovt tro? Då skulle man samtidigt vilja lägga in även medelförbrukningen på alla mil...
En förenklad variant vore väl om vi tar alla som gått tex 3 mil och jämför miltal och degradering?
Och kanske medelförbrukning (för att förenklat veta totalt antal kWh)