Laddningens teologi

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Laddningens teologi

Inlägg av Teslaspolen »

thedude skrev:
Är din fru orolig att batteriet slits för att ni laddar varje dag? Det är väl mer hur mycket elektroner man stoppar in än hur ofta? Speciellt bra med lägre laddström
Sådana saker kan sitta kvar sedan tiden man skötte Ni-Cad batterier för en herrans massa år sedan. Dom skulle man ladda ur helt och sedan ladda upp helt i ett svep utan avbrott. Detta på grund av en krsftig minneseffekt.

Denna effekt finns inte alls på Li-Ion.
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Laddningens teologi

Inlägg av Monark1954 »

Henrik Torphammar skrev:
La Liberte skrev:
Personligen tror jag nog att eventuellt kanske det är bäst att men jag vet inte.........

Varför finns det inga sanningar hur man bäst sköter sitt batteripack. Bara gissningar.

Det är busenkelt att svara på där emot. Du blir lynchad om du lägger fram korrekt fakta. Mycket smidigare att skriva in fakta med en liten friskrivning så det låter som en gissning. Så gör jag i vart fall. Detta forum är extremt speciellt jämfört med alla andra.
Inte bara detta forum, i eGolf facebook gruppen försökta jag ge synpunkter på batterivård men blev sågad vid fotknölarna. Alltid ladda fullt var forumets åsikt.

Jag vidhåller min "gissning" och kopplar alltid in bilen som laddar på natten till 70%.
Det där med 0 och 100% sköter sig själv då och då på långresor.
Som någon skrev ovan så går det speciellt vintertid åt batteriström för att hålla batteriet varmt om man inte kopplar in laddning.

Kyla och värma bilen beroende på årstid går via elkabeln när vi är hemma.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Laddningens teologi

Inlägg av LarsL »

Jag skulle rekommendera att ansluta bilen varje dag, då blir det en vana och du är alltid redo för nästa dag. Om du kommer på att du måste åka längre nästa dag så behöver du bara gå in i appen och öka laddnivån, du behöver inte traska ut i pyjamasen och nattmössanoch plugga in bilen.

Batteriet mår bäst av att ligga mellan 20-60% men ingen fara alls att gå upp mot 90% ens. Ställ in maxnivån på laddningen så att den passar dig bekvämlighetsmässigt. Lithium batterier har inget minne eller andra konstiga fenomen som gör att de måste laddas ur helt innan de laddas osv, det var äldre typer av batterier som funkade så. Viktigt bara att tänka på aldrig helt tomt eller helt fullt några längre tider (om du inte ska balansera batteriet men det är överkurs).
Elbilisten
Inlägg: 455
Blev medlem: 11 sep 2015 21:38

Re: Laddningens teologi

Inlägg av Elbilisten »

Gustafsson skrev:
Ett mindre självklart alternativ är förstås att läsa instruktionsboken :?
Instruktionsböcker är för fegisar.
Användarvisningsbild
westerlund
Teslaägare
Inlägg: 89
Blev medlem: 27 jul 2017 12:09

Re: Laddningens teologi

Inlägg av westerlund »

jag laddar till 90% varje natt och av att skumma igenom den här tråden verkar flera också göra det:
https://forums.tesla.com/forum/forums/8 ... ily-charge
Användarvisningsbild
Olof Tenghoff
Teslaägare
Inlägg: 172
Blev medlem: 03 jan 2019 12:49
Ort: Florida
Referralkod: ts.la/olof1715

Re: Laddningens teologi

Inlägg av Olof Tenghoff »

Viktigast är helt klart att minimera extremerna mindre än 5% och över 95% SOC.
Det mesta är väl redan sagt i tråden ovan men ska man grotta ner sig i riktigt nördiga grejer för att spara på batteriet ska man:
minimera "cycling" dvs att batteriet laddas i och ur. Ha bilen alltid inkopplad så tas det mesta Vampire Drain från eluttaget istället från batteriet som då håller en mer konstant nivå. Kör med farthållare i möjligaste mån. Manuell körning leder till att man "short cyklar" batteriet, genom att omedvetet pumpa med gaspedalen på motorvägen.

Tesla försöker ju avdramatisera laddningen och säga bara plugga in och kör ungefär, men en Tesla batteriingenjör ska enligt hörsägen ha undsluppit sig att 10 kW är den optimala och mest skonsamma laddeffekten -snabbast möjliga laddning (kortast exponeringstid för värmeutveckling i batteri och laddare) men inte så kort att batteriet istället hettas upp exponentiellt enligt Peukerts teori.

Värme är dåligt. Det passiva värmemålet 40 grader. Sämst är alltså att lämna bilen i 39.9 grader under lång tid. Då är batteriet varmast möjligt utan att kylningen startar. Kanske inte ett jätteproblem i Sverige, men.
Teslaägare sedan 2013
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: Laddningens teologi

Inlägg av Vasp »

Den dag jag köper elbil om jag bor kvar där jag bor så kommer jag inte ladda varje dag då jag helt enkelt inte har möjlighet till laddning hemma eller på jobbet. Kommer att ladda hemma hos mina föräldrar när jag är och hälsar på där, de bor i hus. Annars på typ 2 stolpar som finns lite var stans i stan just nu samtidigt som man gör ärenden. Alternativt på Snabbladdaren samtidigt som man käkar lunch. Kör så korta sträckor så kommer behöva ladda var 2-4 vecka ungefär beroende på vilken bil det blir och så.


Bodde jag så jag hade laddning hemma så skulle jag ladda oftare men inte varje dag. Känns väldigt onödigt att sätta i sladden om jag endast har kört nån enstaka kilometer den dan.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Laddningens teologi

Inlägg av Gustafsson »

Vasp skrev:
Den dag jag köper elbil om jag bor kvar där jag bor så kommer jag inte ladda varje dag då jag helt enkelt inte har möjlighet till laddning hemma eller på jobbet. Kommer att ladda hemma hos mina föräldrar när jag är och hälsar på där, de bor i hus. Annars på typ 2 stolpar som finns lite var stans i stan just nu samtidigt som man gör ärenden. Alternativt på Snabbladdaren samtidigt som man käkar lunch. Kör så korta sträckor så kommer behöva ladda var 2-4 vecka ungefär beroende på vilken bil det blir och så.


Bodde jag så jag hade laddning hemma så skulle jag ladda oftare men inte varje dag. Känns väldigt onödigt att sätta i sladden om jag endast har kört nån enstaka kilometer den dan.
Fast om Tesla rekommenderar att ha bilen inkopplad finns det väl goda skäl för att göra just så ? Iaf i Teslas fall.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Laddningens teologi

Inlägg av LarsL »

Vasp skrev:
Den dag jag köper elbil om jag bor kvar där jag bor så kommer jag inte ladda varje dag då jag helt enkelt inte har möjlighet till laddning hemma eller på jobbet. Kommer att ladda hemma hos mina föräldrar när jag är och hälsar på där, de bor i hus. Annars på typ 2 stolpar som finns lite var stans i stan just nu samtidigt som man gör ärenden. Alternativt på Snabbladdaren samtidigt som man käkar lunch. Kör så korta sträckor så kommer behöva ladda var 2-4 vecka ungefär beroende på vilken bil det blir och så.


Bodde jag så jag hade laddning hemma så skulle jag ladda oftare men inte varje dag. Känns väldigt onödigt att sätta i sladden om jag endast har kört nån enstaka kilometer den dan.
Jag tycker du redan nu ska jobba för att det ska bli möjligt att ladda vid din bostad, väl värt det den dagen du skaffar bil.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Laddningens teologi

Inlägg av Bjelke »

Olof Tenghoff skrev:
... men ska man grotta ner sig i riktigt nördiga grejer för att spara på batteriet ska man:
...
Kan lägga till en sak som man ofta inte tänker på riktigt på det sättet men
körstil påverkar också degraderingen, hög förbrukning kommer även de att leda till fler cyclings, om man som exempel förbrukar dubbelt så mycket i en bil jämfört
med en annan så kommer batteriet att laddas ur/upp dubbels så många gånger, alltså den totala mängden energi som batteriet har använts till blir dubbel.
Nu verkar ju batterierna hålla väldigt länge men degraderingen kommer ändå att bli högre för den bilen med högst förbrukning.
Däremot har jag inte sett något försök till optimeringskurva där man tar hänsyn till både ålder och körsträcka, för en bil som körs typ 500mil/år kommer
såklart att ha bättre batteri än en som rullar typ 6000mil/år, så någonstans finns det en sträcka som är optimal och ger mest pang för pengarna, men å andra
sidan så kommer en lågmilare att överleva sitt batteri som det ser ut idag (inga bilar har rullat så många år ännu att vi kan se vid vilken ålder batteriet ger upp
oavsett antal mil). Men lek med tanken att batteriet ger upp av ålder efter säg 15 år oavsett mil, då kommer lågmilaren att fått minst pang för pengarna jämfört med
en som kört lite mer osv.
Det vore intressant att se den där degraderings-kurvan för en massa Teslor igen nu när det börjar bli några år på bilarna, kan man plockat ut punkterna
3,4 och 5 år och jämföra miltal lite grovt tro? Då skulle man samtidigt vilja lägga in även medelförbrukningen på alla mil...
En förenklad variant vore väl om vi tar alla som gått tex 3 mil och jämför miltal och degradering? :) Och kanske medelförbrukning (för att förenklat veta totalt antal kWh)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar